Autor Tema: Šta raditi u slučaju potapanja plovila  (Pročitano 5367 puta)

0 Članovi i 1 gost pregledaju ovu temu.

Van mreže skipper

  • Talasožder Mali
  • ******
  • Poruke: 879
  • Pol: Muškarac
  • www.mojaladja.com
Šta raditi u slučaju potapanja plovila
« poslato: 18, 03, 2009, 00:04:26 pre podne »
Volio bi da pokrenemo temu kako postupiti u slučaju potonuća, tj. kako usporiti potonuće broda

Koliko znam postoje razne ekspandirajuće pene koje se šre u dodiru sa vodom koje se ubrizgaju u rupu (ako nije prevelikog prečnika)

Čitao sam da su se  neki na jedrilicama snalazili tako što bi jedro provukli oko oplate čime bi delomično smanjili proticanje vode u brod.

Mene su učili da ako dođe do ne daj Bože prodora vode, najvećom brzinom prema nekoj plaži, tako da brod potone na manju dubinu ili ga čak namerano nasuči da ne potone, a ako se može birati najbolje rešenje je na peščanu obalu.

Zaboravio sam reći da se pali kaljužna pumpa, ali nadam se da je to prvo što će se uraditi.

Uzrok prodora vode može biti sudar ili  nasukanje.

Kada je sudar, vrlo često se događa da onaj brod koji se zabio u drugi, odmah zavozi krmom a ovaj šta ima rupu potone u 5 sekundi!!! zbog prodora vode, to sam vidio na snimku, doslovno za 5 sec nema drugog broda.

Znači kod sudara ne odmah voziti krmom, pregledajte prvo oštećenje, a ako će drugi brod odmah potonuti, prekrcajte posadu itd.

Kod nasukanja, obavezno prekontolisati da li ima prodora vode, ako je ima istu probati sanirati , ako se ne može sanirati, onda bi ja ostao gde je taj sprud i pustio brod da tu potone da bi ga bilo lakše izvaditi, a i posada se može spasiti da se iskrca na sprud ili što je već tamo.

Kod prodora vode i opše tečnosti u brodu imamo problem slobodnih površina, odnosno smanjenje stabiliteta. To je voda koja teče sa jedne na drugu stranu broda.

Trgovački brodovi, ako je oštećenje nastalo malo ispod vodene linije, iskrcavaju teret kako bi brod isplivao dok rupa ne izađe iz vode ili balastiraju brod tako da rupa dođe van vode, a ako je rupa na prancu, prekrcavaju balst iz pramca u krmu, pramac se digne iznad vode zajedno sa rupom i prodora nema.
Na jedrilicam je to nemoguće ali možda bi pomoglo naginjanje jedrilice.

Ako "nema spasa" posadu treba pripremiti za napuštanje broda, mislim brod će vas napustit, znači aktivirati splav, pozvat pomoć, sredstva za signalizaciju, toplu robu, hranu i čekati dok ne dođe pomoć. Ali to je jedna druga tema...

Dobro je da svi na brodu znaju gde je ručica za ručnu kaljužnu pumpu
Dobro je na brodu  imati komplet "čepova" a to su drveni konusi raznih prečnika koji mogu poslužiti za rupe. Može se dogoditi da pukne ventil ili koleno, holender i sl. pa može poslužiti da se začepi.

Inače mislim da je najbrži i najefikasniji način spolja zakrpiti rupu, naročito većih dimenzija, jedrom ili još bolje spinakerom kod jedrilice.

Imam nešto napisano, ali je na nemačkom, evo jednog dela od mene samo prepričanog, a OM to može brže i stručnije da prevede, jer to nije rekla kazala, to je stručno objašnjenje.

http://meeressegeln.blogspot.com/2007/12/wassereinbruch.html

Do prodora vode može doći nakon sudara, kvara, ili prodora na ventilu.

Prepustiti brod sudbini se pravno smatra kao gruba greška. Tako nešto može dovesti do gubitka osiguranja, a ako pri tome još neko strada i kažnjavanje zapovednika - skippera.
Normalno bi bilo da zapovednik obuči posadu kako i šta raditi u slučaju prodora vode.
Kad dođe do prodora vode, najpre se mora uključiti ispumpavanje vode, a ne traganje gde voda ulazi, osim ako nije odmah uočeno. Ako nivo prodrle vode i ne počne opadati, neće ni tako brzo rasti, akumulatori će ostati dalje suvi, time i radio stanica i kalužna pumpa u upotrebi.
Najčešće se rupa brzo pronađe, pa se onda zavisno o moguinosti začepljavanja i položaja rupe,  rupa podigne iznad vodene linije. Naprimer da se brod nagne u stranu, ako je jedrilica, tako jedriti, ili rasporedom težina.

Radiostanicom obavestiti o događaju, dobro oceniti kakvo je stanje, a ne prekasno pozvati u pomoć.

Dakle, nakon prodora vode:

-- uključiti  pumpe
-- tražiti rupu
-- nagnućem broda rupu izdignuti izvan vodene linije, ili je začepljavati.
-- javiti radiostanicom šta se desilo
-- začepiti rupu.



Van mreže skipper

  • Talasožder Mali
  • ******
  • Poruke: 879
  • Pol: Muškarac
  • www.mojaladja.com
???: Šta raditi u slučaju potapanja plovila
« Odgovor #1 poslato: 18, 03, 2009, 00:17:32 pre podne »
Svaka čast, da razvijamo malo i korisne teme.

Van mreže KNINDZA

  • Đerdapski kratkodlaki Drekavac
  • ****
  • Poruke: 227
  • Pol: Muškarac
    • Crveni krst Stari grad
???: Šta raditi u slučaju potapanja plovila
« Odgovor #2 poslato: 18, 03, 2009, 00:51:27 pre podne »
Svaka cast za temu...vrlo dobri primeri i saveti...

Ja bih kao poslednju opciju razmisljao o jednoj boci i jastuku, pa ako znam da je brodu kraj: opalim kopresovani vazduh pa nek bar pluta na povrsini....bacis sidro i dodjes kasnije po njega :D



Jos jedan savet poslednje shto radite je da napustite brod, posebno ako je hladno vreme....
Duboka reka se nece zamutiti ako u nju bacis kamen.Tako je i sa covekom:ako se ljuti zbog uvreda,onda on nije reka nego bara.

Van mreže espresso

  • Veliki Rovac
  • ******
  • Poruke: 726
  • Pol: Muškarac
  • BG-509C
???: Šta raditi u slučaju potapanja plovila
« Odgovor #3 poslato: 18, 03, 2009, 11:28:32 pre podne »
na internetu ima dosta tekstova na temu „sigurnost na brodu". zima je idealno vreme za citanje tih tekstova i razmisljanje o takvim situacijama. nasukavanje, prodor vode, pozar u motornom prostoru, covek u moru. Kako reagovati i sta uraditi?
evo nekih korisnih linkova:

www.boatingsafety.com
www.boatsafe.com
www.commanderbob.com
« Poslednja izmena: 18, 03, 2009, 17:51:04 posle podne od strane espresso »
Ne idite utabanim putem. Umesto toga krenite tamo gde puta nema i ostavite trag.

Van mreže zorter

  • Drekavac sa Srednjih voda
  • ********
  • Poruke: 5202
  • Pol: Muškarac
???: Šta raditi u slučaju potapanja plovila
« Odgovor #4 poslato: 18, 03, 2009, 11:42:53 pre podne »
Sta raditi?
Sednes i jauces!!!  :) :) :) :) :)
I cekas da se okupe drugari da ti pomognu. :good: :good: :good:
Al' pre toga ubedis sebe da se ne  :suicide: samoubijes.

Van mreže KNINDZA

  • Đerdapski kratkodlaki Drekavac
  • ****
  • Poruke: 227
  • Pol: Muškarac
    • Crveni krst Stari grad
???: Šta raditi u slučaju potapanja plovila
« Odgovor #5 poslato: 20, 03, 2009, 02:16:34 pre podne »
Evo jedan primer o onom kompresovanom vazduhu o kojem sam pricao, doduse malo adaptiranu verziju ovde je jastuk imao funkciju povratka broda....pogledajte pazljivo 14 sekund klipa:

« Poslednja izmena: 16, 09, 2010, 02:29:57 pre podne od strane Kapetan »
Duboka reka se nece zamutiti ako u nju bacis kamen.Tako je i sa covekom:ako se ljuti zbog uvreda,onda on nije reka nego bara.

Van mreže Nemo

  • Đerdapski kratkodlaki Drekavac
  • ****
  • Poruke: 239
  • Pol: Muškarac
Odg: Šta raditi u slučaju potapanja plovila
« Odgovor #6 poslato: 16, 09, 2010, 02:52:13 pre podne »

Opremis obezbedis, brod, uradis tehnicki pre osiguranja.
Uzmes dobro osiguranje za brod i za posadu.
Nije lose da procitas nesto i da obucis posadu u sclucaju onog najgoreg. Bacis splav u vodu.
 Legnes u life raft upalis cigaru ili otovris cokoladu i cekas da te spasu, i ne zaboravi da aktiviras EPIRB.


Skiper je neke stvari lepo napisao ali kod tih nekih sanacija nuzdu zakon menja.
Skiperu nemoj da se ljutis znam da si prepisao od nekog tamo. Da ne ispadne da pljujem po tebi.

Necu da kazem e sad sam ja najpametniji slusajte mene, nego kako radi marfijev zakon pa cak i nedaj boze ovde.

Do potapanja moze da dodje na vise zanimljivih nacina u glavnom ne paznjom ocu reci ne povremenom kontrolom kljucnih tacaka.
Kljucne tacke su ventili za ispustanje voda i uzimanje voda od spolja.
Desava se da na brodovima ventili na tim mesti zaribali i da ne mogu da se najcesce zatvore, pa ljudi budu nemarni da ih zamene. O razlozima necu da diskutujem.
Ond se desi da se neka selna otpusti usled toplote, hladnoce ili od korozije koja je najcesca na vodi.
Desava se i da crevo pukne, a puca posle nekoliko godina kada izgubi svojstvo gume pa postane plasticno.
Treba kontrolisati kod starijih brodova crevo za auspuh ono je obicno armirano celicnom zicom, a kada ona pocne da rdja pocne i da progriza gumu i polako dolazi do kapilarnog pucanja a kasnije do totalnog brejka. Vibracije, toplo, hladno morska so!!
Treba imati uvek jednu manju i jednu vecu pumpu za vodu.
Manja je ako se povremeno pojavlju je neka voda, a veca samo u slucaju onog najgoreg i crevo kroz prozor ili u kokpit.
Na osovinskom vodu treba povremeno kontrolisati stanje dihotvanja pa i ako curi neka kap nije strasno.
Ako imate volvo lezaj treba selnu koja ga drzi porekontrolisati povremeno da se nije opustila jer dovoljno je samo reci ma to stoji dobro, ali oko je jedno a dodir drugo.
Ako imate tankove za vodu u brodu i ako se pojavi voda od nekud liznite da vidite o kojoj  vodi je rec.
Takodje na crevima oko motora treba prekontrolisati selne i zameniti trosne novima i creva koja su izgubila na fleksibilnosti.
Ako se desi da imate neki drugi sistem na osovinskom vodu i imate neki jaci prodor ne mojte da nekom sintetickom krpom sanirati jer ako se uplete u osovinu istopi ce se, probajte nekom majcom koja je od pamuka. Malo vam se cini suludo da jos birate u tim sitacija izmedju pamuka i sintetike probajte pa ce te da vidite.
Desavalo se i da spadne crevo za hladjenje vode na motoru.
Ovo je isto dobra stvar ako namestate crevo na ventil obavezno crevo i tu riblju kost namazite sikom i selnu preko, ovime ste duplo osigurali. Probao pa nisam mogao da skinem crevo.

Ako pocnete da primate vodu sa recimo nekog prozora, jeste pravilo da se branite od vode od spolja a sta onda ako imate talase. Ako stavite neki poklopac od spolja moze voda da ga odnesi i ako mislite da ste ga vezali najbolje sto mozete.
Nabite neki jastuk i neki plasticni drveni panel pre da ne primate u tim kolicina vodu.
Ako se desi da imate od nekog predmeta rupu na vodenoj liniji isti postupak iznutra neko cebe ili jastuk pa nekim predmetom vece povrsine da se pritisne. Ako nemate neku stanglu najteza osoba nek sedne na to mesto druga nek vadi vodu a skiper nek vozi u najblizu marinu.
Ta fora da se od spolja zakrpi brod sa jedrom ili platno po meni je to najveca budalastina koja je ikad napisan.
Zato sto se havarije ne desavaju kada sija sunce vetra nema sve je savrseno.
Obicno se sranja desavaju kada su talasi, vetar hladno, kisa, umor.
Po talasima da vi baratate sa 2m2 platna u vodi e da vidim koliko snage treba da imas da ga postavis gde treba i pitanje je koliko je to resenje. A ako se otkaci a ides na motor tek si onda ugasio, sve u ode u propeler.
Ljudi najcesce prave greske sto pri plovidbi ne ulaze u kabinu i ne proveravaju da nije negde voda usla a uvek se skuplja na sredini broda.
Koliko se samoo brodova potopilo na brodski WC, da dobro ste culi.
Lenjost i nemarnost.
Svaki kapetan treba da proveri brod pre isplovljavanja da li su ventili zatvoreni i da upozna posadu kako se WC koristi kao i ostali delovi broda.
Jos jedna stvar je sa vikend kapetanima. Ne sumnjam da oni ne znaju ali ploviti par dana u godini i nije neko siksutvo jer covek se zaboravi, ma ja to znam i zaboravi nesto da otvori ili zatvori i eto problema.
Cesti su probelmi bocni prozori koje posada voli da im pirka, a kada pirne talas sa 2t vode onde bude cesanje.

Ako se i deski da imate neko nepristupacno mesto, slobodno sekiru i cepaj da napravis da bude zgodno. Ili ako ti treba komad neke ploce da nesto pritisnes.
Ako se brod napuni vodom ono bas ne mojte pokusavati da ga drzite da bude ispravljen jer necete ni uspetu samo ce voda da predje na drugu stranu.
A kada krene voda da seta za cas vas prevrne i ode dodjavola sve. U takvom stanju samo cepajte vodu napolje.

I jos jedna stvar u kabini mora biti red a da ne padaju stvari na sve strane tek onda nastane pravi hao.
Sudare necu da komentarisem jer tu nema sanacije tu se skace u vodu, zdravo cao.
Pre toga sam rekao na samom pocetku sta se radi.

Pozdrav svima
« Poslednja izmena: 16, 09, 2010, 03:11:58 pre podne od strane Nemo »
Stigao sam tamo gde ljudska poimanja jos nisu...
Sve primedbe mozete slati na adresu: Galaxy, XWY 45 035, Ulica Mlecni put BB

Van mreže Профа

  • Administrator
  • Kapitalac Dunavski
  • *****
  • Poruke: 2184
  • Pol: Muškarac
  • www.mojaladja.com & www.mojaladja.net
    • http://www.mojaladja.net/
Odg: Šta raditi u slučaju potapanja plovila
« Odgovor #7 poslato: 16, 09, 2010, 02:56:51 pre podne »
Осигурање је сигурна ствар, остало је губљење времена.
Профа

Van mreže Nemo

  • Đerdapski kratkodlaki Drekavac
  • ****
  • Poruke: 239
  • Pol: Muškarac
Odg: Šta raditi u slučaju potapanja plovila
« Odgovor #8 poslato: 16, 09, 2010, 03:13:59 pre podne »
Da li bi ti osigranje pomoglo da si recimo 1000nm od obale i imas 5 ljudi sa sobom?
Posle se vadis na njega a sve dotle se boris.

Pozdrav
Stigao sam tamo gde ljudska poimanja jos nisu...
Sve primedbe mozete slati na adresu: Galaxy, XWY 45 035, Ulica Mlecni put BB