Nautika opšta... > Nautički priručnik

Nagoveštaj oluje

(1/2) > >>

Bećar:
Ovih dana smo svedoci kako se vreme brzo menja iz vrelog popodneva,bez daška vetra , u olujno nevreme.
Bilo bi lepo da iskusni nautičari , mlađima i neiskusnijima prenesu neka svoja iskustva i savete ,kako predvideti oluju i šta onda...
Neki znak,predznak...

Čini mi se da se pola sata pred oluju sve primiri.Nema vetra, nebo posatane nekako zamagljeno. izgubi plavetnilo...

Ako smo daleko od kuće, ne gubiti vreme na brzu vožnju kući nego potražiti mesto na obali ,za vez, koje nije ispod visokog drveta ,koje nije na prvi pogled staro ili trulo ( osušene grane bez lišća...)

Posavetujte , dajte neki predlog ...šta i kako kad smo na vodi, u prirodi


broker975fx:
Jednacina sa vise nepoznanica i tesko je reci bilo sta pametno jer je je svaka situacija drugacija i prica je za sebe. Generalno pravilo je pratiti prognozu i na osnovu nje planirati rutu. Kad karambol krene nekada je bolje biti na sidru, skolski usidren sa upaljenim motorom za svaki slucaj. Nekada te uhvati na vezu za obalu, tu si vec sve pokrio, dobar vez sa svih strana, dobri konopi i izbegavati drvece. Nije prijatno ali ako se primene sve procedure znatno je veca sansa da ce sve proci kako treba nego obrnuto.

vaca:
Misliš da se ne treba vezati za drvo nego za kočić na obali ili ...?

broker975fx:
Ne moze se tako prosto gledati, zavisi od puno stvari, tipa plovila da li ima 20t ili 1t, zatim i same obale, stanja drveca. Svaka potencijalna situacija je razlicita ako se govori o pristajanju uz obalu, prosto puno nepoznanica. Kod sidrenja u tim relativno ekstremnijim situacijama matematika, praksa i teorija je puno laksa, tu se uvek zna tacno sta je potrebno imati od opreme i kako i koliko iskoristiti da bi sidrenje bilo prilicno bezbedno.

Losmi:
Preziveo sam ih nekoliko bas jakih na vodi, cak sam doziveo da nam vrba padne na camac dok smo bili vezani uz obalu (nije bilo oluje) samo kisa koja je danima padala. Sva sreca mahom je krosnja udarila o camac i polomila nam svetla, sem toga nismo imali vecu stetu.

Glavno pravilo je da uvek treba biti spreman i nikada ne treba podceniti reku i oluju.

Kao sto je gore napisano, zavisi u mnogome od situacije. Ja recimo kada plovim negde dalje, pripremim uvek bocne konopce sa leve i desne strane (kao i sipove), stoje slozeni na kabini da se samo uzmu krajevi. Sidro je uvek spremno na vincu, a imam i rezervno isto takvo spremno sa 30ak metara kanapa. Ako postoji rezervni motor, uvek ga treba upaliti i proveriti da li ce da upali, povezati na dovod goriva.

Sto se neke iznenadne oluje tice, sidrenje je dobar nacin, ako je sidro pouzdano, dovoljna duzina kanapa (lanca), neka uvala, da je dno advekvatno za to sidro, da znate kako da se usidrite i imate poverenja u sidro. Na osnovu mog iskustva, najbolje je pratiti prognozu, povremeno pogledati vazdusni pritisak. Nikako ploviti po ovako jakom vetru kakav je bio ovih par puta, koliko god da je motor jak, camac/brod pouzdan, velik...

Ja licno najvise volim da se vezem u obalu ako imam vremena, negde gde ne preti ni jedno drvo, po mogucstvu da je neka uvala ili izvan matice i plovnog puta. Ukoliko je najavljeno jako nevreme sve bocne vezove osiguram sa duplim vezom, sipovi moraju da budu jaki i pouzdani ukoliko se koriste (desavalo se da ljudima izlete sipovi po nevremnu iz peska ocas posla). Vezivanje za drvece u okolini je isto dobar nacin ako je drvece dovoljno jako i zdravo (zato uvek treba imati dovoljno dugacke bocne vezove).

Navigacija

[0] Indeks poruka

[#] Sledeća strana

Idi na punu verziju