E, ovako treba... > NAUTIČKA DISKUSIJA

Zašto brodovi tonu?

(1/2) > >>

skipper:
Zašto brodovi tonu?

 
U marini, motorni brodovi sa vanbrodskim motorom uglavnom tonu zbog loše projektovanog (niskog) kokpita koga voda lako napuni, dok je kod brodova sa brodskim motorima najslabija karika spoj između motora i pogonske jedinice, tzv manžetna ili kompenzator (pogotovo stariji modeli Z pogona). Upotreba fleksibilnih gumenih membrana na krmi gde prolazi osovina i kablovi za spoj motora i pogona ima jednu slabost – limitirani životni vek. Taj spoj se mora proveravati barem jednom godišnje, a u područjima sa vrućom klimom i puno više. Svaka takva manžeta starija od 5 godina na kraju je svog veka trajanja. Svaki brod ima više takvih manžetni (osovina pogona, kablovi menjača, auspuh, itd.) i svaka je potencijalna opasnost za potapanje broda. I kada je jedna istrošena, potrebno je promeniti sve.

Neki od glavnih razloga zbog koga takvi brodovi potonu:

Na doku:

1. (44%): Oštećena manžetna. Iznenađujući broj je pripisan maloj membrani kablova menjača
2. (23%): Kvar na podvodnoj opremi, nepritegnute spone auspuha i rastopljeni metalni delovi zbog pregrejavanja
3. (15%): Kvar u opremi iznad vodene linije. Jake kiše poplave kokpit
4. (11%): Loš vez, brodovi ili pogoni lupaju o obalu
5. (6%):   Neinstalirana kaljužna pumpa
6. (1%):   Ostalo kao npr. napuknut blok motora

Tokom plovidbe:

1. (36%): udar o podvodnu stenu ili plutajući objekt
2. (24%): Kvar na podvodnoj opremi
3. (20%): Oštećene manžetne
4. (12%): Poplava
5. (8%): Ostalo

(www.boatus.com)

Zašto brodovi tonu II. (i kako ih održati na vodi)

Trošak popravka broda koji je bio pod vodom, u većini slučajeva, obično je oko 40% njegove vrednosti.  Najbolja zaštita protiv potapanja na vezu? Posećujte svoj brod. I, najmanje dva puta u sezoni, proverite svu opremu kroz koju bi voda mogla ući u brod. Prečesto se vlasnici pouzdaju u kaljužne pumpe koje će ispumpavati vodu kada nisu u mogućnosti posetiti svoj brod. Pumpe podbace i brod potone. Ako brod ne možete redovito posećivati, neka to rade komšije za vas ( ako pričate sa njima ) !.
Moderni brodovi tonu iz raznoraznih razloga, što je i poenta ove diskusije. U skladu s evidencijom Boat U.S. na svaki brod koji potone na putu, četiri broda potone privezana uz mol. Dva su razloga za ovu nelogičnost. Kada brod napusti marinu neko je na njemu, što ostavlja mogućnost da će voda koja ulazi biti otkrivena i problem je rešen pre nego što brod potone. Drugi je razlog što brod većinu vremena provede u marini.

Seaworthy Magazine


Zašto brodovi tonu III. dio

Zašto brodovi tonu na vezu

Prelepi sportski fisherman bio je impresivna lepotica na vodi kada ga je vlasnik napustio u ponedeljak popodne. 13 sati kasnije nije mogao poverovati da je brod na dnu marine, kada su ga nazvali iz marine da mu saopšte tu vest. Na brodu je bilo pet kaljužnih pumpi od kojih su sve radile. Kako je brod mogao potonuti tako brzo?

Odgovor je bio u napuknutoj usisnoj cevi generatora, koja je curila nedeljama, a možda i mesecima. Kaljužne pumpe su radile dok nisu ispraznile akumulatore, a onda se brod napunio vodom.

Kada brod potone na vezu, pitanja se uglavnom svode na: "Što se to dogodilo s kaljužnim pumpama?" Naravno, takvo pitanje je potpuno pogrešno. Dok poslušno prazne dno kaljuže, pumpe zapravo skrivaju problem – sve dok se ne pokvare ili isprazne akumulator. Voda, a ne pumpe, potopi brod. Pravo pitanje bi trebalo glasiti: "Od kuda je voda došla?" Za odgovor BoatU.S. pregledao je 100 zahteva za odštetu brodova koji su potonuli na vezu.

Od kuda je došla voda:

• Podvodne instalacije: 50%
• Kiša i sneg: 32%
• Instalacije iznad vodene površine: 9%
• Loš vez: 8%
• Ostalo: 1%

Prevencija: Zaštitite svoj brod
Posećivanje svog broda: prva linija obrane od potapnja na vezu

Ako vam treba dobar razlog( kod žene ) da što češće posećujete brod, uzmite u obzir trošak popravke broda koji je bio pod vodom, koji obično iznosi najmanje 40% njegove vrednosti. Tu treba prebrojiti i izgubljenu zaradu ako bi se brod trebao iznajmljivati za vreme dok je na popravci.
Najmanje dva puta u sezoni proverite svu opremu iznad i ispod vodene linije, kroz koju bi voda mogla ući u brod. Prečesto se vlasnici pouzdaju u kaljužne pumpe koje će ispumpavati vodu kada nisu u mogućnosti posetiti svoj brod. Ali, pumpe podbace i brod potone. Ako brod ne možete redovito posećivati, dogovorite se sa vlasnicima susednih brodova da proveravaju vaš brod. Druga alternativa je da se dogovorite sa radnicima u marini da vam oni paze na brod. Mnoge marine nude takvu mogućnost, ali to posebno naplaćuju.

Zašto brodovi tonu u plovidbi

Brod se napunio vodom i potopio, jer su drenažni otvori bili začepljeni lišćem

U nastavku studije zašto brodovi tonu na vezu, BoatU.S. pregledalo je i 50 odštetnih zahteva za brodove koji su potonuli tokom plovidbe, rangirajući ih od najmanjeg čamca do jedrilice od 54 stope. Kod nijednog potonuća nije bilo žrtava, iako je to uvek moguće na otvorenom moru kada je prisutna posada. Nakon čitanja tih zahteva jedna je stvar vrlo bitna – nošenje sigurnosnog prsluka ili ga u najmanju ruku držati pri ruci, trebao bi biti prioritet na svakom brodu.
Svaki brod u plovidbi može potonuti zbog istih razloga zbog kojih potone na vezu – zbog kvara na ispusnim cevima, loših manžetni, itd. Tridesetčetiri posto brodova je potonulo zbog ulaska vode kroz podvodni deo trupa (vanbrodski motori) ili zbog ulaska vode iz izduvnih sistema, svi razlozi zbog kojih brodovi tonu na vezu. Postoje i drugi razlozi za potonuće koji, naravno, nemaju nikakve veze s labavim učvršćivanjem izduvnih sistema ili pokodanim podvodnim delovima. U plovidbi brodovi najčešće udare u neki veći plutajući predmet ili se negdje nasukaju ("Navigaciona greška"). Postoje i zahtevi zbog nemarnih skipera koji su zaboravili ugraditi ili otvoriti ispuste za samopražnjenje. Šest posto brodova je potonulo nakon što su naišli na teške talase od kojih je puknuo trup.
Kada brod jednom počne tonuti, što je dublje više će vode ulaziti u njega. Ako brod ima rupu od oko 5 cm na 30 cm ispod vodene površine, u jednoj minuti u brod će ulaziti preko 300 litara vode. Ako je ista rupa oko 1 metar ispod površine, mlaz vode koji tokom jednog minuta ulazi u brod poveća se na preko 500 litara. Imajte na umu da će i svi ispusti iznad vodene površine ubrzo biti ispod. Ako bilo koji od njih nije ispravan, ulazni će se mlaz još više povećati.

Zašto brodovi tonu na otvorenoj vodi:
• Punjenje broda preko dozvoljene količine robe – 30%
• Curenje kroz trup – 18%
• Curenje vode iz rashladnog sistema – 12%
• Zatvoreni otvori za samopražnjenje – 12%
• Navigaciona greška (nasukivanje) – 10%
• Konstrukcija broda (kidanje trupa) – 6&
• Curenje kod brodova s vanbrodskim motorom – 4%
• Udarac u plutajuće predmete – 4%
• Ostalo – 4%

Nekoliko podataka  o kaljužnim pumpama i alarmima

32% brodova koji potonu na vezu potonu zbog akumulacije vode od obilne kiše ili snega

Dva člana BoatU.S.-a, Cliff i Sandy Steele, ispričali su potresnu priču o logu zbog koga su se skoro potopili, baš neposredno pre mraka. Nakon što su čuli glasni potmuli udarac, Cliff je proverio kaljužu i nastavio dalje. Malo kasnije osetilo se da brod gubi snagu i da usporeno plovi, pa je otvorio poklopac mašinskog prostora i otkrio da je voda došla skoro iznad motora. Kako je Cliff kaljužu pumpu proverio nešto pre, oštećeni trup nije propuštao vodu dok nije udario u par većih talasa. Zahvaljujući nautičarima koji su se našli u blizini i koji su odgovorili na Cliffov "Mayday", na brod je ukrcano par dodatnih pumpi i brod je spašen od potonuća.
Kao i kod svega drugog, što se problem curenja vode pre otkrije, to će se pre kvar moći popraviti, pre nego što bude prekasno. Pumpe velikog kapaciteta kao i posebne pumpe u slučaju nužde mogu pomoći u vanrednim situacijama. U tim se slučajevima mogu iskoristiti i pumpe koje se inače koriste za hlađenja motora.
Dok veći broj i jače pumpe mogu brod održati na vodi usprkos neprekidnom curenju, kritično je da se samo curenje brzo otkrije, pre nego što električni sistem, motor i samo mesto propuštanja budu iznad vodene linije  . Kaljužni alarm je jednostavna spravica koja upozorava kada se nivo vode diže u kaljuži. Ovo rano upozorenje daje puno više vremena da se otkrije mesto curenja, da posada obuče pojaseve za spašavanje, da se uključe dodatne pumpe i uputi poziv za pomoć.

Seaworthy Magazine

Kapetan:

--- Citat: skipper  24, 09, 2009, 21:33:13 posle podne ---1. (44%): Oštećena manžetna. Iznenađujući broj je pripisan maloj membrani kablova menjača

--- Kraj citata ---

Manzetna je sta ?

skipper:
http://www.google.com/

Kapetan:
nasao

"U marini, motorni brodovi s vanbrodskim motorom uglavnom tonu zbog loše projektiranog (niskog) kokpita kojeg voda lako napuni, dok je kod brodova s brodskim motorima najslabija karika spoj između motora i pogonske jedinice, tzv manžeta ili kompenzator (pogotovo stariji modeli Z pogona)."

zoki novus:
zadnja dva za koje sam cuo da su potonuli usla im voda kroz odvod WC-a
neki kazu da je u 50% to razlog

Navigacija

[0] Indeks poruka

[#] Sledeća strana

Idi na punu verziju