Autor Tema: "List kormila" za vanbrodski motor  (Pročitano 4252 puta)

0 članova i 1 gost pregledaju ovu temu.

Van mreže MiletaStamat

  • Kapitalac Dunavski
  • *******
  • Poruke: 1825
  • Pol: Muškarac
  • www.mojaladja.com
  • Brod tip: Cranchi Holiday
  • Marina: Nautički klub Zemun-Stari Šlep- Zemun
  • Veličina: 6 metara
"List kormila" za vanbrodski motor
« poslato: 14, 11, 2017, 08:40:50 pre podne »
Listajući internet naleteh na ovu sliku. Nikad pre nisam video nešto ovakvo. Šta je to!?, Izgleda pomoćno kormilo, koliko li je efikasno.

Van mreže DuleN

  • Kapitalac Dunavski
  • *******
  • Poruke: 1556
  • www.mojaladja.com
    • AluNautika
  • Brod tip: AluNautika
  • Marina: Stari Slankamen
  • Veličina: 6.3 m
Odg: "List kormila" za vanbrodski motor
« Odgovor #1 poslato: 14, 11, 2017, 09:30:19 pre podne »
Po meni ovo nikako ne moze biti efikasno, jer "cepa" po sredini vrtlog koji pravi elisa...

Van mreže MiletaStamat

  • Kapitalac Dunavski
  • *******
  • Poruke: 1825
  • Pol: Muškarac
  • www.mojaladja.com
  • Brod tip: Cranchi Holiday
  • Marina: Nautički klub Zemun-Stari Šlep- Zemun
  • Veličina: 6 metara
Odg: "List kormila" za vanbrodski motor
« Odgovor #2 poslato: 14, 11, 2017, 09:33:20 pre podne »
To i meni bilo čudno, ajde ona krila, ili kako se već zovu, koja ću ja sledeće sezone postaviti na kavitacionu ploču moje Yamahe, ali ovo prvi put vidim.

Van mreže Zoran T

  • Kapitalac Dunavski
  • *******
  • Poruke: 1362
  • Pol: Muškarac
  • www.mojaladja.com
Odg: "List kormila" za vanbrodski motor
« Odgovor #3 poslato: 14, 11, 2017, 09:57:59 pre podne »
To je slika nekog loseg korita koje tesko manevrise ili lose drzi pravac
Kad ne mozes sa drugarima na Dunav ni more nije lose!

Van mreže zankiki

  • Drekavac sa Srednjih voda
  • ********
  • Poruke: 3276
  • Pol: Muškarac
  • Dunav oko Novog Sada
    • Marissa
  • Brod tip: Pasaat 735
  • Marina: Plavi Dunavac, Novi Sad
  • Veličina: 8.65
Odg: "List kormila" za vanbrodski motor
« Odgovor #4 poslato: 14, 11, 2017, 11:36:12 pre podne »
Tako je, neko je pokušao da napravi course keeper u domaćoj radinosti...

Trebalo bi da izgleda ovako:


Na mreži Bakara

  • Administrator
  • Kapitalac Dunavski
  • *****
  • Poruke: 1618
  • Pol: Muškarac
  • Brod tip: Riviera
  • Marina: Zemun
  • Veličina: 8.7m
Odg: "List kormila" za vanbrodski motor
« Odgovor #5 poslato: 17, 11, 2017, 09:00:26 pre podne »
Napravio sam ovu temu za ovo, jer mi je delovalo zanimljivo. Posto su to ljudi ugradjivali sigurno da je imalo neku svrhu.

Prve asocijacije su mi bile da sluzi za:
- bolju upravljivost na kracim camcima bez kobilice(npr gumeni)
- na vecim camcima koji koriste vanbrodskim motor kao pogon, obezbedjuje bolje upravljanje na malim obrtajima elise(ako se plovilo krece)

I jos nesto interesantno mi je palo na pamet, ako je ovo dovoljno veliko da moze da skrece camac bez rada motora dok se camac krece, onda moze da se koristi i kao kormilo u slucaju otkaza glavnog motora koji je povezan sa volanom. Pomocni motor se blokira i da mu se gas, a sa volanom se upravlja, nije da ne moze...ali zavisi od velicine tog lista kormila.

Jutros nadjoh na jednom sajtu i da se prodaje:


Evo i link:
https://www.jonesboatchandlery.co.uk/adda-rudder-steering-extension

Mozda to i nije losa stvarcica u nekim slucajevima, alii ako je dobro isprojektovana.
Svaki dan proveden na reci, ne racuna se u zivotni vek

Van mreže oblak

  • Administrator
  • Talasožder Mali
  • *****
  • Poruke: 769
  • Pol: Muškarac
  • Brod tip: Bayliner 2556 flybridge
  • Marina: Stenka, Beograd
  • Veličina: 25 ft
Odg: "List kormila" za vanbrodski motor
« Odgovor #6 poslato: 17, 11, 2017, 15:19:48 posle podne »
Nista to "ne cepa" jer da je tako ne bi radio nijedan osovinski vod. Prosto i to je jos jedan pokusaj da se dobije bolja upravljivost na niskim obrtajima ( uplovljavanje recimo)
Zvoni, kucanje ne radi!

Van mreže Zakeralo

  • Veliki rečni berberin
  • ***
  • Poruke: 102
  • www.mojaladja.com
Odg: "List kormila" za vanbrodski motor
« Odgovor #7 poslato: 17, 11, 2017, 23:28:29 posle podne »
[quote authwor=DuleN link=topic=15939.msg162112#msg162112 date=1510648219]
Po meni ovo nikako ne moze biti efikasno, jer "cepa" po sredini vrtlog koji pravi elisa...
[/quote]

Naprotiv. Povecava efikasnost je smanjuje taj vrtlog. Na velikim jednopropelernim brodovima je veoma cesta pojava da se posle propelera postavi strujno oblikovan spojler (tako ga zovu) kako bi se ispravila struja vode posle propelera jer u hidromehanici svaki vrtlog je gubitak.

Kada radi motor mozda dodaje malo upravljivosti, ali jako malo. Vise radi kao drzac kursa. I ima neku silu kao kormilo ako se koristi pomocni motor. Jedino sto rqvna ploca ima dobar koeficijent uzgona za velike uglove otklona, a vanbrodski motor to nema. U svakom slucaju nema mnogo smisla.

Drzac kursa je jedna stvar i to ia da se kupi, mislim i da ga Busa pravi i prodaje u tehnonautici. Ako neko hoce klasicno kormilo sa vanbroskim motorom, i to moze ali kao sto je elan uradio na 25-ci(Jedrilica). Stavi se teflonska ploca na nogu od motora da zatvori bunar kako bi sprecio povecanje otpora i iza kormilo. To je po meni najbolje resenje. Imas kormilo a imas i vanbrodski motor.

Pozzz

Van mreže mesechar

  • Administrator
  • Kapitalac Dunavski
  • *****
  • Poruke: 1206
  • Pol: Muškarac
  • sledece godine u ovo doba bicemo milioneri
  • Marina: Savska Oaza
Odg: "List kormila" za vanbrodski motor
« Odgovor #8 poslato: 18, 11, 2017, 00:52:36 pre podne »
Bogme ovo kormilo je gotovo redovna oprema na recnim camcima u engleskoj oni to stavljaju i na vanbrodske motore podjednako kao i na z noge. ima to smisla sigurno..Ja preturam shetlande coronete vikinge birchwoode normane i ostale  anglo saksonce  ..
nikad kravata nikad stalni posao

Van mreže zorter

  • Drekavac sa Srednjih voda
  • ********
  • Poruke: 5201
  • Pol: Muškarac
Odg: "List kormila" za vanbrodski motor
« Odgovor #9 poslato: 18, 11, 2017, 06:21:56 pre podne »
Ja sam pokušao da ugradim list kormila iza vanbrodskog motora a da motor učvrstim, zbog težek upravljanja kad je čamac u plovidbi. Veći gas....teže upravljanj i održavanje pravca. Ali sam posle prve probe sve to skinuo jer nisam imao nikakvo upravljanje u plovidbi u nazad pa je moje prvo isplovljavanje bila prava avantura. Čamac je išao kud ga je rečna struja vodila a ne kud sam ja hteo. Za plovidbu napred sve je bilo bolje i lakše ali u "rikverc"...prava katastrofa.
Ovo bi mogla da bude pomoć u svim pravcima da umiri plovilo i da neku stabilnost kursu, ali dok ne napravim i ne probam.......nemam sigurnost da je tako. možda bi moglo da se doda "parče" lima i sa zadnje strane, pa bi imalo i uticaj na neki način, i zaštite elise od raznih prepreka, pre svega mislim na granje i razni krš koji je nekad neizbežan.

Van mreže Nidza

  • Oficir sa Malih Voda
  • ****
  • Poruke: 174
  • Pol: Muškarac
  • www.mojaladja.com
  • Brod tip: Bora 3
  • Veličina: 9m
Odg: "List kormila" za vanbrodski motor
« Odgovor #10 poslato: 18, 11, 2017, 07:51:04 pre podne »
Taj list kormila ima smisla ako je vanbrodski motor ili z noga tako postavljena u odnosu na korito da nema problema ventilacije i dodaje se verovatno kad je koriscen slabiji motor od potrebnog za korito pa sama povrsina z noge ili vb motora nije dovoljno velika da bi se ponasala kao dobro kormilo. Svakako ce cepati vodu propelera u voznji krmom,ali neprimetno u ovom slucaju bez ventilacije (a i sporo se vozi krmom da bi problem bio izrazen). E sad ako je vb ili z noga tako postavljena u odnosu na korito da postoji ventilacija (previsoko postavljena kavitac. ploca (antiventilac. ploca) u odnosu na dno camca ili je propeler preblizu krmi koja onda sperecava zdrav dotok vode propeleru koji onda uvlaci vazduh sa povrsine ili postoji neka obstrukcija na krmi broda koja sprecava zdrav dotok vode do propelera) onda mora corse keeper jer ima onu gornju horizontalnu plocu koja simulira vecu antikavitac. (antiventilac.) plocu i tine smanjuje ventilaciju propelera tj. uvlacenje vazduha sa povrsine, a kormila su izmestena pored elise da ne narusavaju dodatno strujanje vode ka propeleru sto opet olaksava put vazduhu sa povrsine tj. izaziva ventilaciju. Mana course keeper-a se javlja kod gliserskih korita pri glisiranju,ali to je onda neka druga tema. Ono sto valja znati je da ventilacija isto moze da naruasava upravljivost i npr lekujanje broda na malim brzinama, ovo i na osnovu licnog iskustva, skinuo sam pocetkom godine obstrukciju montiranu na krmi korita koja je to izazivala i brod ide sad pravo kao strela, trosi manje goriva,a i moze da izglisira samo sto pri tom poslednjem usteda goriva gubi smisao pa to bas kad je neoohodno, ako je ikada.

Van mreže DuleN

  • Kapitalac Dunavski
  • *******
  • Poruke: 1556
  • www.mojaladja.com
    • AluNautika
  • Brod tip: AluNautika
  • Marina: Stari Slankamen
  • Veličina: 6.3 m
Odg: "List kormila" za vanbrodski motor
« Odgovor #11 poslato: 18, 11, 2017, 17:50:38 posle podne »
Dobro, ja priznajem da nisam neki strucnjak, ali smatram i dalje da ovaj lim nema nikakvog smisla... Da se razumemo, ne pisem o course keeperu.
Ako nisam u pravu, neka mi neko to objasni, ali arumentovano, i to iskljucivo za VB motore. O brodskim motorima i Z nogama pojma nemam, tako da o tome nikada nisam ni pisao...

Van mreže Zoran T

  • Kapitalac Dunavski
  • *******
  • Poruke: 1362
  • Pol: Muškarac
  • www.mojaladja.com
Odg: "List kormila" za vanbrodski motor
« Odgovor #12 poslato: 19, 11, 2017, 12:39:32 posle podne »
sve to ima smisla ukoliko bar malo pomaze...primer 1 je slika podvodnog dela oblog korita slicno pilotini pasari konkretno gaffcuter korito je u pitanju i sl 1 je pozicija korita i njegovih vodenih linija u plovidbi pravo a vodene linije su simetricne u odnosu na simetralu...sl 2 je isto korito nagnuto na levu stranu 5 stepeni odnosno predstavlja plovilo koje skrece na desno u deplasmanskoj plovidbi(naginje se kao auto u krivini)...pri nagibu tokom skretanja primecujete da su vodene linije i dalje jako simetricne te to korito ne pravi otpor(ili jako mali) pri skretanju ima jako dobar odziv (reaguje) na kormilo ili propeler i tu ne trebaju nikakvi dodaci za upravljanje...
Kad ne mozes sa drugarima na Dunav ni more nije lose!

Van mreže Zoran T

  • Kapitalac Dunavski
  • *******
  • Poruke: 1362
  • Pol: Muškarac
  • www.mojaladja.com
Odg: "List kormila" za vanbrodski motor
« Odgovor #13 poslato: 19, 11, 2017, 13:15:35 posle podne »
primer 2...u pitanju je podvodni deo gliserskog korita plitko (razvrnuto) V sa svojim VL u deplasmanskoj plovidbi...tako izgleda pod vodom i ponasaju se slicno ili isto i dublji V i veci i duzi gliser-kruzeri sa kabinama...ovo imam za primer...
         sl 1 plovi deplasmanski krece se pravolinjski VL su simetricne drzi pravac sve ok...sl 2 deplasmanski skrece na desno brod se naginje 5 stepeni levo(kao auto) dolazi da asimetrije podvodnog dela povecanja otpora po uronjenoj strani i to korito teze manevrise...kabina odnosno teret po visini zbog povisenog metacentra to jos vise otezava za razliku camaca bez kabine...kad korito izglisira prestaju da vaze hidrostaticki zakoni a ulogu preuzimaju hidrodinamickie sile i zakoni pa prilikom skretanja u glisiranju naginje se kao bicikla tj na tu stranu na koju skrece...za to je projektovan i to je ok...ko ga ne interesuje glisiranje (ili ne moze plovi po kanalima) a zeli komfor koji to korito pruza ima taj problem manevrisanja...ako uz to i izbaci motor od 150ks i stavi pentu od 25 jos vise pogorsava situaciju jer 150ks nose veci precnik propelera koji i na malim obrtajima omogucava puno bolji manevar nego penta od 25...
    tako da ti dodaci za upravljivost sigurno nekom koriste...propeler ih oseca kao "smetnju" ali zanemarljivo u odnosu na prednosti koje pruzaju u deplasmanskoj plovidbi...
Kad ne mozes sa drugarima na Dunav ni more nije lose!

Van mreže Zoran T

  • Kapitalac Dunavski
  • *******
  • Poruke: 1362
  • Pol: Muškarac
  • www.mojaladja.com
Odg: "List kormila" za vanbrodski motor
« Odgovor #14 poslato: 19, 11, 2017, 13:19:17 posle podne »
pr 3 je jedna opcija "finijeg" ravnog tabana...pravo i pod uglom od 5...
Kad ne mozes sa drugarima na Dunav ni more nije lose!