Nautika opšta... > Nautički priručnik
Угљен моноксид
LSI:
Током регате с које сам се пре неки дан вратио, један човек је претрпео опекотине кад је дошло до пожара тако што је пламен горионика фрижидера захватио паре бензина док је допуњавао резервоар.
Несреће се дешавају неочекивано, најчешће зато што људи не пазе и не размишљају о опасностима.
Према податку који сам нашао на интернету, у Великој Британији сваке године умре 40 људи а више од 4000 претрпи повреде због тровања угљен моноксидом.
Угљен моноксид убија и уградња одговарајућег аларма може вам спасти живот. Чамци се праве тако да не пропуштају воду али то их чини правим контејнерима за гасове и димове. Много је извора угљен моноксида на бродовима укључујући моторе, генераторе, горионике на чврсто гориво и шпорете. Затворене тенде омогућавају накупљање гаса који за кратко време може достићи смртну дозу. Вентилација је изузетно важна.
Угљен моноксид је познат као "тихи убица" јер се не види, не чује и нема ни мирис ни укус.
С првим падом температуре, чак и мала количина овог отрова може изазвати трајна оштећења здравља. Зато је важно имати исправан детектор угљен моноксида на броду. Постоје модели сертификовани од надлежних институција за камповање и рекреативна пловила као што су чамци и каравани (пример: BS EN50291-2:2010) - један је приказан на слици у прилогу.
Угљен моноксид је тихи убица и препознаје се по симптомима који личе на прехладу и грипу. Симптоми укључују главобољу, несвестицу, мучнину, повраћање, умор, збуњеност, болове у стомаку и недостатак ваздуха. Ако се посумња на угљен моноксид, важно је сместа искључити извор, изаћи на свеж ваздух и одмах потражити лекарску помоћ.
Mezija:
Odlicna tema vec su se desavale nezgode.
Mada na otvorenom camcu nevidim svrhu takvog alarma.
Na fotografiji su neka creva povezana sa uredjajem ?
LSI:
Мезија, не бих знао каква су то црева - слику сам нашао у чланку који сам нашао. Иначе, тих детектора има разних, једни се монтирају на плафон јер су намењени и детекцији дима, а други што ближе патосу. Обично имају звучни аларм како би људе упозорили благовремено. Неки имају и светлосне аларме, због људи оштећеног слуха. Они које сам ја виђао по хотелским собама нису имали никаква црева и били су доста малих димензија.
На отвореном чамцу нема смисла а ни потребе да се постављају такви детектори.
Међутим, на пловилима с уграђеним моторима, с кабином која се греје, па и на пловилима која имају зимске тенде изнад кокпита, у свим тим просторима може доћи до накупљања гаса, а ако се добро сећам, довољно је да угљен моноксида има само 0,2% у ваздуху па да буде смртоносан. Краткотрајна изложеност гасу може довести и до тежих оштећења нервног система. Гас се везује за хемоглобин везом која је 200 пута јача од везе коју кисеоник гради с крвљу и тако угљен моноксид спречава доток кисеоника до мозга...
Bakara:
Može to i da se napravi za male pare ko ima znanja u oblasti programiranja. Arduino(mini računar) i senzor koji na ovom sajtu košta oko 7 dolara. Arduino može da se nađe na netu za par dolara, kao i primeri programskog koda za određenu funkcionalnost.
Senzor: https://www.sparkfun.com/products/9403
zorter:
Lazo, to na slici je WEBASTO grejač a ne alarm. Oni su najčešći izvor ugljen-monoksida (CO) na brodovima.
Navigacija
[0] Indeks poruka
[#] Sledeća strana
Idi na punu verziju