E, ovako treba... > Majstorije i popravke - Uradi sam..
За наутичаре - нове и оне који мисле да знају све
LSI:
Често мислимо да знамо доста (а пречесто мислимо да знамо све) а онда нас изненади нешто на шта никад не бисмо ни помислили а ето - дешава се.
Зато сам одлучио да преведем пар чланака пронађених у неким америчким часописима у којима се аутори баве разним темама и нуде савете који се можда могу учинити чак и наивним и бескорисним, а опет, можда неког подсете на нешто или чак буду и од велике помоћи.
Препоручујем свим наутичарима чије искуство је несразмерно мање од њихове жеље за пловидбом да одвоје мало времена и прочитају ове текстове.
Напоменуо бих још нешто: текстови су из америчких часописа и писани су за људе који тамо живе. Приликом превода дао сам себи слободу да неке делове мало прилагодим нашој средини. Избацио сам неке податке који упућују на контакте или производе за које ми нисмо ни чули нити ћемо их икад срести овде код нас. У неким ситуацијама сам англосаксонске јединице претварао у наше да би текст био разумљивији - како кад. Ако ипак нешто не будете разумели а занима вас, слободно се јавите па можемо заједно проћи кроз оригинални текст и потражити објашњење или неку везу ка фирмама или производима који су нама доступни.
Може да се деси да, због личног непознавања наутике у већој мери, нешто није добро преведено - слободно ми укажите на то па можемо да потражимо бољи - стручнији превод или ће се већ јавити неко ко може то боље да објасни. Тако ћемо сви заједно научити нешто ново и корисно.
LSI:
Заштитите се
Док радите као САМ-СВОЈ-МАЈСТОР, држите се лекарске заклетве: не нашкоди себи.
Alan Jones May 16, 2017
Већина нових власника чамаца брзо научи да ослањати се на марину која ће обавити све радове одржавања на њиховом чамцу, може бити скупо, зато већина брзо постаје сам-свој-мајстор (ССМ или "самовац"). Али неки од радова на чамцу пођу по злу. Многи захтевају шмирглање, резање, прскање, пескарење, бојење, љуштење и употребу хемикалија на којима су етикете с упозорењима уз изводе из пореских закона. Срећом, има више сасвим згодних начина да се заштитите од самог себе.
Кад радите с ма којом хемикалијом, знајте с чим радите, што значи да треба да прочитате етикету. Текст иза речи као што су „Упозорење“ или „Пажња“ треба прочитати озбиљно и пажљиво. Ако су присутне речи „токсично“ и њен старији брат „веома токсично“, велика је шанса да је потребно да користите заштитну одећу, респиратор и заштиту за очи и лице.
Није лоша идеја посетити на интернету адресу (msdsonline.com) на којој се налазе безбедносне листе (MSDS), у којима су најдетаљнија објашњења у вези супстанце. Лако је нешто „користити у добро проветреној просторији“ ако су радови на спољашњој страни брода, али ако се ради у гаражи или у моторском простору или кабини, не треба ризиковати.
Радници у бродоградилиштима носе радна одела, чизме и респираторе, али то мора да је баш скупо, зар не?
Запањила ме је чињеница колико квалитетна опрема може бити јефтина. Нашао сам једну фирму (PK Safety) која је у том послу већ 65 година и има све што је неком потребно за личну заштиту. Њени експерти могу посаветовати ССМ-овце око тога шта од опреме им је потребно (на интернету је лако наћи фирме и контакт информације). Сви артикли који се помињу овде могу се поручити онлајн преко њиховог сајта. Има тога на више места и није тешко наћи све што вам треба.
ЦЕНИТЕ ВИД
Заштита очију је критична при било којим радовима. Опасност долази од нечег безазленог као што је бушење пар рупа кад не размишљајући дунете у избушену рупу да растерате прашину – тек толико да напуните очи. Згрчим се кад се сетим неких ССМ инцидената које сам искусио.
Једном приликом, радио сам с дрветом које је требало само мало ошмирглати да се поравна површина. Ветар је дувао од мене и носио сам обичне наочаре. Природно, чим сам почео да шмирглам ротационом шмирглом, ветар је променио смер и облак фине прашине улетео ми је право у очи. Брзо сам их испрао, али очи су ме пекле месецима иза тога. Имао сам среће.
Другом приликом, проверавао сам крмени мотор кад се оштар комад зарђалог метала откинуо од алтернатора и ударио ми у наочаре таман толико јако да ми их обори с лица. На сред стакла остала је рупа. Остао бих без ока да нисам носио наочаре. Сигурносне наочаре које обезбеђују заптивање (пример: Pyramex Capstone, модел са заштитом од маглења), коштају само нешто више од 8 долара, уклапају се лепо с респиратором и добро штите очи.
ДИШИТЕ ЛАГАНО
Било да радите с полиуретанском бојом, као што је Имронова или с растварачима, или пескарите и шмирглате фиберглас или дрво, прво обезбедите да не удишете испарења или фине честице. Ако нисте на отвореном где постоји макар благо струјање ваздуха, помаже и вентилатор за усмеравање облака. Модерни респиратори су удобни и нису скупи. Филтери се деле на оне за органска испарења (за филтрирање хемикалија) и честичне филтре (за шмирглање и пескарење). Серија 3М 6000 је полумаска и кошта само 13 долара; 3М П100 филтер за честице је само 6,73 долара пар, а комбиновани 3М 2097 6000 је свега 9,25 долара. Напомена: ако осећате мирис хемикалије док носите респиратор, промените филтере или узмите средство за виши ниво заштите.
Фине честице стакла од фибергласа налазе пут до ваше коже, чак и кад имате дуге рукаве и рукавице и умеју да сврбе као луде. Најбоља ствар за такве случајеве, за бољу покретљивост и мање шансе да влакна доспеју до коже или их удахнете је да користите заштитне маске и заштитне наочаре, посебно особе које носе контактна сочива.
СРЕЋНЕ РУКЕ
Кад радите с опасним хемикалијама, заштита руку је критична, јер се многе супстанце могу апсорбовати преко коже и изазвати код жртве осетљивост, тј. алергијску реакцију која може имати последице. Кад видите да пише „јак иритант“ код хемикалија као што су епоксидне смоле, потребно је предузети кораке за избегавање контакта с кожом, а то значи ношење рукавица. Нитрилне хируршке рукавице су боље од оних од латекса и разни модели (пример: Ansell Sol-Vex) могу се наћи испод 0,7 долара за пар. Напомена: Избегавајте употребу јефтиних рукавица за прање судова од полиуретана, зато што нису трајне.
Не заборавите да заштитите уши током шмирглања, резања или при великој буци. За мање од 4 долара, сачуваћете слух.
LSI:
Савети за уштеду горива
• Isobel Smith
• 07.07.2014
Сви знамо да гориво није јефтино и зато ево осам савета који ће помоћи да уштедите новац.
Прочитајте више на: http://www.ybw.com/expert-advice/marine-fuel-saving-tips-792#IPVOi1AYXP015HGV.99
Поседовање сопственог чамца може бити прилично скупо и без свих пратећих трошкова међу којима је и погонско гориво. Зато смо припремили неколико драгоцених савета како да уштедите новац на гориву за ваше пловило.
Неколико једноставних провера и промена у начину коришћења вашег чамца може вам уштедети до 10%. Можда то не изгледа као нешто нарочито много новца али уз све остало можете остварити значајне уштеде и смањити количину дима и буке коју ваш чамац ствара.
1. Не будите теретњак
Баш као на ауту, предмети на врху чамца створиће додатни отпор ваздуху и смањити број километара пређених с литром горива, баш као и брзину чамца. Да би ово спречили, кад користите чамац, уклоните покривач кокпита или бимини. Не треба ни помињати да што су линије чамца чистије, боље је искоришћење горива.
Ако можете да избегнете да вучете неког, то ће помоћи да смањите потрошњу горива.
2. Трим
Неправилан трим на вашем чамцу још један је велики узрочник губитка горива. Крстарење с прамцем високо подигнутим изнад воде води до веће потрошње горива. Уместо тога, покушајте и држите корито што ниже површини воде да би максимално искористили потисак.
Ако уловите себе да треба да поставите додатну трим плочу или трим ножицу, подесите распоред терета на пловилу. Стављање веће тежине на прамац помоћи ће да трим буде бољи.
3. Избаците све непотребне предмете
Не треба бити геније па схватити да што је чамац тежи, више горива ће потрошити и крстарити мањом брзином. С тим на уму, уклоните све предмете који вам нису потребни на чамцу како би чамац био што лакши.
Прибор за пецање од прошле године, на пример, ако не планирате да га одмах користите, чувањем на неком другом месту може направити разлику у броју досипања горива у танк.
4. Очистите корито
Обезбеђивање чистог корита биће један од најважнијих фактора који помаже смањењу отпора док се пробијате кроз воду, за узврат, смањићете потрошњу.
Чамци високих перформанси могу добити на брзини бар 2 чвора уклањањем макар и сасвим малих наслага с корита. Ако можете, покушајте да редовно перете корито и обезбедите правилну заштиту чамца од обрастања на почетку сваке сезоне.
5. Мотор увек правилно подесите
Редовне провере мотора не само да ће продужити његов живот већ ће помоћи и економичнијем раду. Постоји неколико прегледа које можете обавити сваки пут кад користите чамац али вреди се обратити и механичару који треба да провери мотор макар једном годишње.
6. Смањите брзину
Може се учинити као нешто очигледно, али понекад јурцање по таласима може бити узбудљивије од размишљања о штедњи горива. Ако вам се не жури да стигнете негде, онда је смањење брзине најједноставнији начин да обезбедите смањену потрошњу горива.
7. Очистите пропелер
Одржавање бродских пропелера у исправном стању је још један од начина да уштедите гориво. Будите сигурни да су лопатице редовно исполиране и да нису оштећене. Ако има било каквих удубљења или недостају комадићи по ивицама, пренос снаге на воду биће смањен.
Такође је важно проверити и трекинг (правилан облик и положај лопатица) и баланс пропелера, као и поравнање. Да ли је пропелер поравнат (центриран) релативно је лако проверити, али ако то буде потребно, препустите тај посао професионалцу.
8. Изаберите пропелер одговарајућег хода
Већина пропелера биће димензионисана за максималну брзину чамца, међутим, димензионисање за крстарећу брзину може уштедети гориво. Вероватно је најбоље да то уради бродарски инжењер, јер је то деликатан посао. Утврдите при ком броју обртаја вам је најбоља потрошња горива и прилагодите томе ваш пропелер.
LSI:
8 питања које треба питати кад купујете полован чамац
• YBW.com
• 01.12.2014
Ако сте наумили да купите полован чамац, важно је скупити што више информација о пловилу пре доношења одлуке.
Сакупили смо осам кључних питања које треба поставити продавцу пре куповине половног чамца.
1. Колико сати је мотор радио?
2. Колико често је чамац сервисиран?
3. Где је чамац чуван?
4. Да ли постоји нека гаранција која још важи и да ли је преносна?
5. Шта гаранција покрива (ако постоји)?
6. Које проблеме је имао чамац – ако их је имао?
7. Зашто га продајете?
8. Колико дуго сте власник чамца и да ли сте први власник?
Додатни савети:
Док разгледате чамац, увек је добро питати да ли је могућа пробна вожња, како бисте стекли осећај о пловилу. Поред горе датих питања, требало би да пажљиво прегледате читав чамац и да обратите пажњу на све детаље. Професионални преглед ће открити стање чамца и указати на могуће проблеме које треба отклонити.
LSI:
Пет врхунских савета за продају чамца
• YBW.com
• 01.12.2014
Размишљате да загризете метак и продате? Ево пет савета који помажу да продаја прође лако.
Доведите чамац у најбоље стање
Што чамац боље изгледа кад дође време продаје, вероватније је да ће неко пожелети да га купи. Први утисак је у многим стварима важан а поред конкуренције на тржишту, важно је урадити све да се ваш чамац издвоји међу осталима.
Зато ако је потребно да се горње површине професионално прешприцају или да се замене неки истрошени делови, потрошите још мало екстра новца који ће вам се вратити кроз бржу продају.
Темељно га очистите
Пошто сте обавили све неопходне радове и поправке, потребно је да темељно очистите чамац од прамца до крме да бисте привукли могућег купца. Увек мора бити у најбољем издању кад дође неко да га погледа. Уклоните сав вишак опреме: купац неће очекивати да и то добије уз чамац, а ваш чамац ће изгледати већи и као да сте о њему пажљиво бринули.
Фотографије су ваш пријатељ
Ваш оглас има важну улогу у томе колико брзо ће ваш чамац отићи с полице. Побрините се да имате неколико сјајних фотографија, да их имате доста, то ће утицати на потенцијалног купца. Ако можете, снимајте их по сунчаном времену, испред привлачне позадине. После свега, слика говори хиљаду речи, а ви желите да свака од њих привуче купца вашег чамца.
Направите доста снимака из свих углова како би потенцијални купац могао да стекне добар осећај о чамцу пре него што дође да га види. Не постоји ништа горе него кад дођете да погледате чамац и видите да није заиста оно што сте тражили.
Одредите цену
Погледајте по интернету и видите пошто се продају слични чамци. Ако желите да продате брзо, увек је боље понудити што конкурентнију цену да бисте привукли купце. Добро је обезбедити и процену стручњака како бисте одредили вредност чамца и осигурали се да ћете га продати по доброј цени.
Огласна кампања
Истакните на чамцу обавештење „Продаје се“ и објавите оглас на интернету и у штампи. Ваше добре фотографије ће ту добро доћи. Кад огласите чамац на интернету, будите сигурни да дате доста детаља о чамцу и његовим спецификацијама, уз доста слика чамца снимљених из разних углова.
Navigacija
[0] Indeks poruka
[#] Sledeća strana
Idi na punu verziju