E, ovako treba... > Plovila
Testiranje korita u izgradnji
Barba:
Ja mislim da to ne moze tako da se uradi. Testiranjem camca cija su masa i deplasman 3x manji se ne moze dobiti podatak o brzini, upravljivosti i stabilitetu njegovog velikog brata. Mozda bi moglo uz gomilu pretpostavki i ulaskom u ozbiljnu nauku uvodjenjem svakakvih koeficijenata otpora, trenja, pracenja opstrujavanja... Ko moze da garantuje da motor od 10hp gura 3x laksi camac sa 3x manjim deplasmanom i 3x manjom masom istom brzinom kao sto motor od 30 konja gura projektovani model. Sto se tice stabilnosti, da li tri puta manji talas izbacuje iz ravnoteze 3x manji camac po istom principu i da li se camac po istom principu uravnotezuje, nisam siguran. Ovakva eksperimentalna metoda je mozda primenljiva za dunavske kockaste tabanase, ali po mom misljenju ne i na ozbiljne camce koji pored plutanja imaju jos uslova da ispune.
Mozda je u ovoj sferi drugacije, ali ispitivanje modela aviona razmaha krila do 1.5 metra radi se u aerotunelima duzine po nekoliko stotina metara i precnika preko 25 kvadratnih metara, kako bi se dobilo ekvivalentno strujanje svedeno na meru modela. Cak i u tom slucaju izmerene sile uzgona i otpora sluze za odredjivanje koeficijenata koji nisu u odnosu sa masom modela, vec samo sa povrsinom (uslovno receno) krila i oblikom aeroprofila. Pretpostavljam da je i sa vodom isti slucaj.
Mislim da je najbolje dati 5 glava za projekat dobre inzenjerske kuce i ne zajebavati se laickim pretpostavkama kako mali Perica zamislja avijaciju. Jos ako imas sa nekim da podelis cenu projekta nemoj da se razmisljas ni sekunde.
Pozdrav,
Kapetan:
barba slazem se, ali pricam o projektu koji si recimo sam napravio ili na postojeci projekat sam uradio raspored tezina, generalno me zanima samo brzina da li je moguce predvideti ... kao sto se u aerotunelu gleda uzgon, i slicno ovde bi samo gledao brzinu ...
Barba:
U potpunosti mi je jasno sta tebe interesuje, znas da i sam razmisljam o eventualnoj gradnji. Na netu sam nalazio formule za grub proracun maksimalne brzine korita sa prihvatljivom (realnom) snagom, u smislu da na pasaru recimo, nije realno stavljati motor jaci od 10HP, ali jasno je da ce pasara ici brze sa jacim motorom uz nerealno veliki porast potrosnje u odnosu na dobijenu brzinu. Potrazicu sutra pa cu postaviti.
Sto se aerotunela tice, to radi kontra, ti regulises brzinu strujanja vazduha, a meris uzgon i otpor, tj. njihovu zavisnost. Maksimalna brzina je brzina kada dolazi do odcepljenja strujnice sa aeroprofila (lokalnih udarnih talasa kao posledica lokalne brzine zvuka), kada dolazi do gubitka uzgona. S druge strane definises minimalnu brzinu pri kojoj je izmereni uzgon jednak tezini. Na osnovu tih parametara i naravno mase i koeficijenta otpora se definise pogonska grupa. Pretpostavljam, ali kazem ne znam, da se i u ovom slucaju ide istom logikom, znaci definise se maksimalna brzina koja ima smisla (upravljivost, stabilnost ili oranje kod deplasmanaca) i maksimalni otpor (on kod glisera nije u trenutku maksimalne brzine) u smislu koeficijenata, a na osnovu njih i mase se proracunava snaga motora. U tom slucaju ti treba model i citava masinerija kojom bi mogao da definises protok vode pri cemu model stoji i pratis njegovo ponasanje. To je, slozices se, za nase potrebe i uslove nerealno.
Siguran sam da postoji softver koji simulira sve ove uslove uz prihvatljivu tacnost, ali u tom bi slucaju morao da detaljno uradis 3D modeling, recimo u Catia ili SolidWorks, da uvedes sile koje ce simulirati teret, pa da ga provuces kroz taj neki softver, koji ce ti ujedno definisati i koeficijent otpora koji tvoj model pravi kretanjem kroz vodu u odnosu na promenu brzine, pa na osnovu tog koeficijenta i mase bi mogao da definises potrebnu pogonsku silu, tj. dobio bi krivu potrebne sile u odnosu na brzinu, a samim tim i potreban motor.
Pogledaj ovo:
http://www.aeromarineresearch.com/tbdp6.html#Vee_Hull_and_Vee-Pad_hull_Simulation_Wizard
EIDD:
http://www.ingenia.org.uk/ingenia/issues/issue26/payne.pdf
Dragi Barba, isto se može postići i sa brodom-maketom, hidrocentralom maketom - struje, sprudovi, talasi, tokovi, vetar i sl.
Ima u Holandiji bazen 20x70m za takve stvari, ali to je zaista složena priča.
Tu su radili mali model Queen Mary II, uslovim talasa veličine 7m. imas PDF u rpilogu
Bolje uzmi softver... jeftinije je
Kapetan:
i ja mislim da je jefftinije kupiti software nego ici sa maketom do holandije :)
ima li neko ideju za neki software ili da li neko zna da kako se pokazao ovaj barbin ?
Tunnel Boat Design Program© Version 7
nije problem napraviti 3d model radio sam ranije u SoftImagu i u LightWave-u :) kapiram da moze import u catiu iz ta dva formata
Navigacija
[0] Indeks poruka
[#] Sledeća strana
[*] Prethodna strana
Idi na punu verziju