E, ovako treba... > Majstorije i popravke - Uradi sam..

Zimsko spremanje

(1/4) > >>

LSI:
Tekst pred vama je malo duži. Našao sam ga u časopisu Boating World. Možda neko u njemu pronađe neki koristan savet...

Priprema za zimu
Provera u 26 tačaka – način da vaš motor bude spreman za porinuće sledećeg proleća.

Autor: Grid Majkl (Grid Michal)


Dakle, to je to vreme za većinu čamdžija. Vreme da se stavi tačka na sezonu i da se motori pripreme za zimovanje. Da bi vam olakšali ovaj nezahvalni zadatak, obratili smo se Gridu Majklu koji nam je napravio ček listu od A do Z za zimsko sređivanje motora.

A: Ulјe. Na kraju jeseni treba zameniti ulјe... u motoru, u menjaču. Vrlo je važno.

B: Lampice, kućišta. Ako su oštećeni UV zračenjem i ako vam se raspadaju u ruci, promenite ih. Očistite podloške. Proverite kablove od akumulatora i držače akumulatora.

C: Napunite akumulatore; očistite konektore. Posebno zamotajte trakom polove na akumulatoru. Ako akumulatore iznosite iz čamaca a čamce ostavlјate u vodi, ne zaboravite da obezbedite napajanje taložnoj pumpi, a ako će čamac zimu provesti na prikolici ili nosačima, nagnite ih i obavezno izvadite čep kako bi voda koja tokom pauze udje u čamac mogla da iscuri.

D: Dielektrična mast. Priprema za zimu je pravo vreme da se rasklope svi elektro-sklopovi do kojih možete da doprete, očistite ih i zaštitite ih dielektričnom mašću. Ako menjate svećice, stavite trun masti na elektrode pre nego ih zavijete nazad.

E: Etanolsko gorivo. Ako koristite etanol kao gorivo i ne stabilizujete ga, garantujem da ćete sledeće godine olakšati svoj rezervni fond za penziju i to značajno. Dodatjte stabilizator gorivu i sačekajte dok se potpuno ne rastvori u sistemu pre nego što ponovo startujete motor, inače, kao da niste ništa uradili. Ako imate odvajač za vodu, otvorite ga i prekontrolišite ima li vode u njemu. Posle toga pažlјivo začepite odvajač.

F: Poprskajte ulјem. Ovo je nešto što obavezno morate uraditi ako je vaš motor dvotaktni da biste ga pripremili za zimu kako treba. Pustite da motor radi dovolјno dugo da gorivo ispuni sistem i da se otvori termostat, a onda naprskajte ulјe u otvor usisnika za vazduh sve dok se motor ne uguši i ne prestane da radi. Isklјučite motor. Ako ne znate šta da uradite da bi ulјe ostalo gore u cilindrima, ne trudite se da izvadite svećice i da ulivate ulјe. Naprskano ulјe je već pokrilo sve od ležajeva radilice do površine klipova.

G: Podmažite sve! Napomena: previše masti ne znači i da je tako bolјe. Previše masti na nosaču upravlјača može da dovede i do blokade hidrauličkog upravlјača. Ako na vašem motoru postoje mazalice, ali nijedna nije na upravlјaču, odvijte mazalicu koja je najbliža mestu na kojem hidraulični klip izlazi iz cevi upravlјača. Pomoću brgije nešto manjeg prečnika od izbušenog otvora, provrtite rupu kroz osovinu mašine u upravlјačku cev. Vratite mazalicu. Sada ste sami napravili mesto za podmazivanje nosača upravlјača.

H: Kormilo, upravlјač. Ako vaš hidraulički upravlјač ne radi najbolјe, sada je vreme da vidite gde curi i da ga sredite. Najčešće je u pitanju curenje iza motora koje izaziva Z-noga svojim pomeranjem zbog lošeg podmazivanja. Ako mehanički upravlјač postane tvrd, verujte mi, neće sam od sebe postati mekši tokom zime. Vreme je da odvojite nosač od cevi, očistite rdju sa cevi, lako podmažite nosač i vratite ga natrag. Pokušaji da se na silu koristi upravlјač dovešće na kraju do loma na kormilu, moraćete da bacite sajlu i imaćete dodatne troškove... i da ne pominjem da i dalјe morate da očistite upravlјačku cev.

I: Palјenje. Pronađjite sva mesta na kojima je vaš elektro-sistem uzemlјen. Današnji motori zahtevaju dosta vazduha za indukcione sisteme. Ako je vazduh slan, zaštitite električno uzemlјenje od korozije. Razdvojte delove i očistite ih – i njihove osnove – onda ih zaštitite dielektričnom mašću i sve ponovo povežite i videćete da je to sasvim druga priča kad ponovo startujete motor, imaćete dobru karburaciju i ekonomičan rad motora.

J: Smeće. Zašto čuvate impeler od stare vodene pumpe? Čemu ove svećice od prošle godine? Bacite to. To je smeće.

K: Klјuč i sigurnosni kabel. Odvojite ih od startera i ostavite ih negde na sigurno i dostupno mesto. Ako ste u godinama kao ja, ostavite ih na mesto koje nećete zaboraviti do sledeće godine.

L: Veze – karburator i menjač, na motoru. Ako postoje mesta za podmazivanje, podmažite. Ako nema, poprskajte ih ulјem za podmazivanje.

M: Brodski radio, pomorski GPS/fišfajnder. Ako su uređaji povezani sa konektorima na tabli, uverite se da ispravno funkcionišu pre nego ih odvojite od table. Iskopčajte ih, odvojite i ostavite ih na toplom, suvom mestu tokom zime. Nabacite malo dielektrične masti na krajeve konektora koji ostaju na čamcu kako ih vreme ne bi oštetilo.

N: Novi filter za odvajanje vode; novi filter za gorivo na motoru. Vašem motoru podjednako ne prija prlјavo gorivo kao ni vama prlјava voda za piće.

O: Dodatak male količine TC-W3 ulјa u gorivo koje je zaostalo u rezervoaru zaštitiće pumpu visokog pritiska i delove usisnika će podmazati tokom zimskog perioda.

P: Propeler. Skinite maticu, platnu, propeler, osigurač propelera i uklonite sve ostatke najlona za pecanje. Podmažite osovinu propelera, proverite da propeler nije oštećen, ponovo ga montirajte sa novom maticom na zaklјučavanje ili je obezbedite osiguračem.

Q: Nedoumice. Ako nešto ne znate, pitajte one koji znaju. Ovo ne znači da pitate prijatelјa ili Gugl.

R: Kablovi dalјinskog upravlјanja. Proverite da li ima pukotina na kućištu. To može da vas neprijatno iznenadi u nekoj žurbi, zato je sada pravo vreme da ih zamenite tokom zime.

S: „SeaFoam“ (nisam siguran kako ovo prevesti – misli se na proizvod za ispiranje). To je kao mehaničar unutar motora. Stabilizator, čistač. Ne mogu dovolјno da kažem o tome ali pazite da ga ne prospete na sebe ili na odelo.

T: Gume. Podignite prikolicu od zemlјe, napumpajte gume i postavite podmetače tako da ne bude čitav teret prikolice na jednoj maloj površini gume. Podmažite ležajeve i okrenite točak nekoliko puta i oslušnite da li se čuju neki zvuci.

U: Ispod poklopca motora. Razmestite kuglice protiv molјaca oko glave motora kako biste izbegli probleme sa mulјožderima (insekti koji se gnezde u mulјu). Posebno obratite pažnju na ležajeve opruga u blizini klinastog kaiša ako ga vašmotor ima.

V: Ne zaboravite da označite u kontrolnoj listi sve operacije koje ste odradili kako nešto ne biste zaboravili.

W: Premažite kućište motora voskom. Većina ih je crne boje, osetilјive na UV zrake i traže neku zaštitu od sunca, nešto nalik prekrivaču, što će odbijati insekte koji se gnezde u mulјu.

X: Uzbuđenje. Skoro ste završili!

Y: „Yuengling“ (Nazdravlјe). Obzirom da ste skoro gotovi, počastite sebe sjajnim pivom – briga vas za kalorije.

Z: Čestitke! Trebalo bi da budete mirni i ne očekujete neke probleme sledećeg proleća.

stvlada:
   Aj da vidimo ko je sta od ovoga uradio,mislim da LSI kao pokretac ove jako korisne teme-podsetnika treba prvi da detaljno opise sta i kako je uradio,sto se slazete pomocice i nama manje iskusnim nauticarima.

njegos68:
 Misli da je najvaznija stavka pod slovom Y ....  114

Kapetan:

--- Citat: stvlada  27, 12, 2014, 14:56:00 posle podne ---   Aj da vidimo ko je sta od ovoga uradio,mislim da LSI kao pokretac ove jako korisne teme-podsetnika treba prvi da detaljno opise sta i kako je uradio,sto se slazete pomocice i nama manje iskusnim nauticarima.

--- Kraj citata ---

Pregledah lazinu listu pa skoro pa popunjena...

A Ja to u prolece...
B U Januaru po planu
C Uradio u Oktobru
D
E Uradio , 100 grama na 100 litara ...
F
G Delimicno ostatak posle zamene nekih delova u Januaru
H
I Januar po planu
J Nikad nista ne bacam , moz da ustreba !
K Uradjeno
L
M Odradjeno
N Zamena uradjena letos, na prolece nova zamena
O
P Ako vreme dozvoli, mada bi to trebalo da bude redovan postupak
Q Uvek
R Misli se na sajle, predvidjeno menjanje u januaru , na drugom camcu vec zamenjeni
S
T
U
V Nije jos sve gotovo
W
X Pa ostale sitnice koje jebuckaju :)
Y Samo sokic i kafa pored mora
Z Dace Bog !

LSI:

--- Citat: stvlada  27, 12, 2014, 14:56:00 posle podne ---   Aj da vidimo ko je sta od ovoga uradio,mislim da LSI kao pokretac ove jako korisne teme-podsetnika treba prvi da detaljno opise sta i kako je uradio,sto se slazete pomocice i nama manje iskusnim nauticarima.

--- Kraj citata ---


Заиста није никакав проблем да ја напишем како и шта сам урадио. Знате да ја то умем детаљно, надугачко и нашироко. Али моја прича је у овом случају веома кратка.

За разлику од ових "мање искусних" наутичара који помно прате и уче из мојих писанија (могли су и до сада да науче много али нека, писаћу ја још дуго, има времена, научиће и они), ја сам имао мало проблема са припремама. Једноставно, мој мотор није ни паљен ове сезоне па је припремљен читаву сезону раније (тако то раде "искусни" - на време).

Акумулатор је извађен још прошле године и на пролеће у чамац улази нови.

Приколица са чамцем је постављена на висину тако да ни највеће воде на пролеће неће доћи до чамца (мада, ко зна, можда би то могла бити и једина прилика да и мој чамац осети воду под коритом!). Чамац је овог пута постављен под таквим углом да ако би нека вода и продрла у унутрашњост (што ми се догодило летос) сада би лако истекла кроз отвор на крми.

Испод приколице су постављени подупирачи тако да терет чамца није само на гумама (видите и на то сам мислио - ипак је искуство важно).

И ето, то би било то.

Ах да, нисам нагласио, мада писао сам о томе раније, читав чамац је обавијен великом пластичном цирадом, чврсто утегнутом еластичним конопима. Требало би да му то буде довољна заштита од киша и снегова.

И тако до пролећа. А на пролеће, неки ће на воду, неки за компјутер, како ко. Важно је само да сви буду срећни и задовољни.
А ја се надам да сам задовољио интересовање "мање искусних" наутичара и да сам им и овим одговором улепшао дан и обогатио њихово знање.

Navigacija

[0] Indeks poruka

[#] Sledeća strana

Idi na punu verziju