Autor Tema: Заштита корита  (Pročitano 2223 puta)

0 Članovi i 1 gost pregledaju ovu temu.

Van mreže LSI

  • Drekavac sa Srednjih voda
  • ********
  • Poruke: 7053
  • Pol: Muškarac
    • LSI
  • Brod tip: AQ 575
  • Marina: Nautički klub "Stari Slankamen"
  • Veličina: 5,75 m
Заштита корита
« poslato: 23, 11, 2014, 11:49:29 pre podne »
Нови премаз корита чува оно што је у чамцу

Текст и фотографије капетана Вилсона Шепарда (Wilson Seppard)
Tекст преузет из часописа Свет лађара (Boating World)
Превод и обрада: Лазар Станојевић

Постоје дословно од А до З (алге до зебрасте шкољке) облици живих бића у води који се настањују на кориту вашег брода, због којих је толико важно бојом за корита и антифаулинг бојом заштитити корита против обрастања. Чисто корито обезбедиће да ваш брод плови најбољом брзином, да њиме лако управљате и да пловидба буде економична.

Када је потребно освежити боју, власници обично наносе нови слој боје преко старог и док је то прихватљиво неколико сезона, пре или после мораћете да ољуштите старе наслаге боје и да нанесете нови слој.

Најчешћи начин да то урадите јесте брушење брусним папиром (што би наши мајстори рекли: шмирглање шмирглом), пескарење и чишћење содом (о овоме ни ја нисам код нас у Србији чуо! – прим. прев.) али постоји још један начин: наношење хемијског скидача боје после којег је лако ољуштити стару боју. То сам учинио недавно пре наношења нове боје. Ево како.

Упозорење
Најлакше ћете уклонити и нанети боју на корито ако обезбедите неометани приступ кориту тако што ћет брод одвојити од приколице и подићи на одговарајућу висину. То је обично и најтежи део посла за све „уради сам“ мајсторе. Писано је раније о томе како се то може учинити, па ћу сада само нагласити да је опрезност потребна и да морате бити сигурни да сте чамац безбедно причврстили како не би дошло до несрећног случаја док се налазите испод брода. Јер брод је прилично тежак.

Поступак
Корито брода морате добро опрати пре него што нанесете скидач боје. Ја сам у гаражи користио кофу и сапуницу. Ако радите напољу, можете искористити и црево за поливање или апарат за прање под притиском као за прање аутомобила. Када се корито добро осуши, излепите молерске папирне траке како бисте скидач и нову боју нанели само на део корита који желите да заштитите.

Ја сам за свој чамац изабрао скидач бродске боје фирме „Вест Марине“ (Marine Painte Remover from West Marine) који кошта 59,99 долара за галон (3,8 литара). Направљен је тако да буде еколошки прихватљив па у његовом упутству за наношење пише да један премаз уклања до пет слојева старе боје. Важна напомена: на кантици је масним словима назначено „Само мешати. Не мућкати.“

У продавници, пронашао сам комплет са свим потребним прибором за свега десет долара: четку, три ваљка, држач (ролер), посуду за сипање боје и отварач за кутије (слика 1). Докупио сам још и две пластичне решетке, скидач боје (што би ми рекли: шпаклу или шпахтлу) и пластичну фолију.

Под испод чамца покрио сам фолијом, у посуду за сипање боје поставио сам решетку, промешао скидач – флуоресцентне светлозелене боје – и усуо га у посуду (слика 2 ). Користио сам ваљак за наношење (слика 3), али можете то радити и обичном четком или шпахтлом. Скидач је потребно нанети у дебелом слоју; треба га нанети што више. Ја сам потрошио један галон за корито мог чамца од шеснаест стопа (око 4,9 метара).
Када скидач обави свој задатак, боја скидача се промени и постане испрано бела или светло плава. Промена боје може се уочити у периоду од четири до двадесетчетири сата од наношења али са уклањањем старе боје можете почети и пре него што се боја промени.

Стругање корита
Након приближно шест сати, скидач је променио боју и постао сув и љуспаст. Узео сам метални скидач боје (шпахтлу) и испробао како се боја скида (слика 4), четком сам нанео још мало скидача тамо где је стара боја још била чврста и тешко се скидала (слика 5) и сачекао сам још око сат времена пре него што сам поново почео да љуштим. На неким местима боја се није скидала, па сам тамо употребио жичану четку и металну шпахтлу да бих је уклонио. Када сам уклонио боју са корита, све сам благо обрусио брусним папиром – прво оним са ознаком 150, а затим са 220 – како бих припремио површину за испирање водом и након испирања сачекао сам да се корито осуши.

Обојимо брод
За нову боју за моје корито изабрао сам боју истог произвођача (West Marine’s Bottom black) по цени од 129,99 долара за галон, коју је потребно снажно промућкати пре наношења. Мислим да је паметно за то употребити механичку мешалицу за боју.

У тацну сам ставио другу пластичну решетку, наместио нови ваљак и почео сам да наносим боју, дугим потезима и преклапањем слојева. Ова боја покрива приближно 400 квадратних стопа једним галоном (око 37 метара квадратних или око 10 метара квадратних по литру боје) и ако је наносите у неколико слојева сачекајте да се сваки претходни потпуно осуши пре него што нанесете нови слој.

Не заборавите да треба да обојите и површине које су заклоњене подупирачима или носачима на којима лежи или виси ваш брод. Да бисте то учинили, потребно је да подупираче, осигураче, држаче померите у страну и док то радите морате бити веома пажљиви. Увек проверите да ли је брод довољно осигуран и стабилан. Када то учините, поновите читав процес на тим местима која су остала необрађена. Када сте обојили читаво корито, сачекајте још двадестчетири сата пре него што брод спустите на приколицу.

Што пажљивије и боље обавите овај посао, боље ћете заштитити ваш брод. Ако ви не покријете корито како треба, учиниће то водени организми.

Напомена: непотребну боју, скидач или предмете упрљане бојом треба да уклоните у складу са нормативима за поступање са опасним кућним отпадом у циљу заштите животне средине.