E, ovako treba... > NAUTIČKA DISKUSIJA
Kormilo, Volan & Tocak Kormila
Zvonimir:
Dali se volan i kormilo mogu nazivati i mehanizam za upravljanje i mogu li biti nekog drugog oblika osim okruglog.
Kapetan:
--- Citat: Zvonimir 12, 05, 2013, 03:50:28 pre podne ---Dali se volan i kormilo mogu nazivati i mehanizam za upravljanje i mogu li biti nekog drugog oblika osim okruglog.
--- Kraj citata ---
Mogu ...
Kapetan:
ili malo redje vidjene varijante...
LSI:
Ovo što nam Kapetan pokazuje razne su forme rude kormila koje se još uvek koriste na jedrilicama ili na barkama sa ugradjenim stabilnim motorima.
Ono oko čega smo počeli da razvijamo ovu filosofsku raspravu je točak kojim se sa daljine okreću ili vanbrodski motor ili list kormila.
Taj deo može biti vrlo različitih oblika - setite se kako izgleda volan (korman) bicikla ili u avionu ili jedrilici (onoj koja leti).
Ipak, iskustvo je pokazalo da je kružni oblik zahvalan za okretanje, posebno tamo gde je prenos takav da je moguće napraviti nekoliko punih obrtaja volana (kormilarskog točka/točka kormila) da bi se načinio otklon lista kormila ili zakrenuo vanbrodski motor za odredjeni ugao.
Nekada, kada se obrtanje točka prenosilo sajlama i kada je bilo potrebno mnogo fizičke snage da se točak okrene ili zadrži u jednom položaju, po obodu točka postavljani su paoci koji su pomagali da se točak ne otrgne kontroli (ne "proklizne"). I to su ti kormilarski točkovi za koje svi bez izuzetka znamo da su namenjeni upravljanju brodovoma.
Danas, kada postoje i pužni i hidraulični prenosi, a videli smo ranije ovde na forumu, da postoje i električno kontrolisana kormila - oblici postaju više stvar ukusa i želje vlasnika plovila. Bitno je da uz najmanje napora možete da postignete maksimalni otklon - zakretanje motora ili lista kormila i da održavate stabilan kurs kretanja.
Navigacija
[0] Indeks poruka
[*] Prethodna strana
Idi na punu verziju