Autor Tema: Савјети - Како с дизелом?  (Pročitano 9426 puta)

0 članova i 1 gost pregledaju ovu temu.

Van mreže Профа

  • Administrator
  • Kapitalac Dunavski
  • *****
  • Poruke: 2136
  • Pol: Muškarac
  • www.mojaladja.com & www.mojaladja.net
    • http://www.mojaladja.net/
Савјети - Како с дизелом?
« poslato: 21, 05, 2010, 23:12:34 posle podne »
Савјети - Како с дизелом?

Десет ствари о дизелској механици које би сваки власник брода требао знати (И.)
Дизелска механика није нешто што би требало представљати тежак проблем. У ствари, сви власници бродова с дизелским моторима могу, а и требали би, научити основе о управљању и одржавању својих мотора. Да би добро радили, дизелски мотори требају чисто гориво, чисто уље и пуно зрака. Рутинско одржавање осигурат ће године сигурног рада и држати на миру вашег увијек запосленог механичара.

1. Не мазите свој мотор.

Дизели не воле беспосличарити у празном ходу или радити на малим брзинама; они воле тежак рад под оптерећењем. Дизелски мотор који је примјерено одржаван може сатима и данима радити на крстарећим бројевима окретаја. Што је то крстарећи број окретаја? Уопштено, то је око 75 до 80 посто максималних бројева окретаја који су дефинисани у упутствима за употребу. Радећи на крстарећим о/мин након само пар минута иницијалног загријавања, мотор би требао погонити брод разумном брзином с минималном буком и малим хармоничним вибрацијама. При том режиму такођер се постиже економична потрошња – мотор је довољно топао да остане на најучинковитијој радној температури а неће бити изморен радом – што му уједно повећава радни вијек.
Међутим, крстарећи број окретаја варира од мотора до мотора. Волво-Пента, на примјер, препоручује на неким својим већим моторима да буду погоњени око 200 о/мин испод "доступних максималних о/мин." Троцилиндрични Yanmar дизел има називни максимални број окретаја од 3.600. Мотор се рутински вози на 2.800 о/мин (75 до 80 посто од максималног броја обртаја), што рецимо једрилици од око 5,5 тона даје брзину од 6,5 чворова, с потрошњом горива од приближно 2 литре на сат.
Посебно би требало пазити да мотор на дуже вријеме не ради у празном ходу. При тим бројевима окретаја изгарање горива је непотпуно у успоредби с крстарећим о/мин, тако да радом у празном ходу само беспотребно трошите гориво. То такођер убрзава хабање мотора, због таложења гарежи и чађе на вентилима мотора и у испушном суставу. Радећи на оптималним бројевима окретаја те се ствари испухују вани. Међутим, након нормалног рада послије неколико сати, кратко хлађење у празном ходу је корисно. Пар минута је довољно.

2. Дајте свом мотору чисто гориво.

Дизелски мотор мора имати чисто гориво. Гориво је "запрљано" кад садржи воду, талог или друге круте твари. Гориво такође може садржавати биолошке организме. Да би минимализовали онечишћење, не спремајте свој брод преко зиме или да седмицама стоји с резервоарима само напола пуним. Кад је резервоар горива пун, минимализујете кондензацију водене паре на унутаршњим сјенкама резервоара, па тако смањујете обим кондензованог уноса у састав горива. Дизелско гориво које мирује кроз дуже временско раздобље у резервоару горива постаје храњива подлога погодна за јачи развој микроорганизама.
Како дизелски мотори имају малу толеранцију за прљаво гориво, филтрирање је пресудно. Ваш је мотор, наравно, опремљен властитим филтером за гориво, а на дну резервоара требала би бити мала фина мрежица на улазу у цијев за гориво. На крају се препоручује још један додатни филтер горива. Тај би требао бити високоучинковити елемент намјењен специјално за дизелску функцију, као Racor или Dahl филтери. Овај би филтер такођер требао бити водени сепаратор који омогућује сепарацију воде с дна филтерске здјеле прије него што се у њој накупи довољно воде која ће онда кроз доводе горива доћи до ињектора, гдје ће замало зауставити, ако не и оштетити, мотор. Овај филтер за сепарацију воде требао би бити примарни (први) филтер кроз које ће проћи гориво из резервоара. Филтери монтирани на мотору требали би бити секундарни.
Улошци свих филтера, укључујући оне који хватају талог, муљ и органске твари требали би се мјењати након сваких 75 до 100 сати рада мотора или једном годишње, зависно шта дође прије. На старијим бродовима или онима који вјеројатно имају прљаво гориво, те би се измјене требале радити још чешће. Увијек имајте на броду резервне улошке филтера.

3. Не пловите с празним резервоаром.

Треба знати колико властити брод троши горива (литара на сат) и капацитет резервоара горива, како би се точно израчунао домет брода између два пуњења. Не треба одгађати пуњење горивом када ће до слиједеће бензинске пумпе резервоар бити скоро сасвим празан. Задњих 20% горива би требала бити резерва. Пловидба са скоро празним резервоаром горива повећава шансу да ће пумпа горива повући талог, муљ и остале контаминаторе с дна – а можда чак и зрак – у цијеви довода горива. Ако нисте сигурни да је досег пловидбе довољан за безбрижно крстарење између двије бензинске пумпе, будите конзервативни: узмите који канистер с резервним горивом. Никада се не може имати превише горива, осим ако брод захвати пожар.

4. Како испустити зрак из система за гориво

Зрак је у систему горива животна чињеница. Типични систем горива има вакумску пумпу која узима гориво из резервоара, провуче га кроз пумпу и онда пошаље према филтерима и ињекторима, гдје ињекторска пумпа шаље гориво засебно у сваки цилиндер за изгарање. Кад год се довод горива отвори између танка и мотора (нпр. код промјене филтерског улошка), зрак улази у систем. Зрак такођер може ући у доводни систем горива кроз напукнуте бртве и заптивке, лоше намјештене конекторе и стезне обујмице, кроз одводну цијев у резервоару, итд. Овај се зрак мора уклонити, јер ће сваки и најмањи мјехурић блокирати проток горива, што ће спријечити стартање мотора или ће бити узрок прекида рада већ упаљеног мотора.
Да би уклонили зрак из систем довода горива, потребно га је испустити из мотора у случају да мотор у себи нема аутоматски вентил за одзрачивање, јер се мотор не може носити са зраком. У приручнику за употребу треба видјети гдје се на поједином мотору налазе одговарајуће тачке за одзрачивање (паметно их је означити лаком за нокте како би се лако пронашле).
Ако мотор има довољно мјеста за приступ (а требао би), сам поступак одзрачивања је једноставан и сви би га власници требали знати направити. Помоћу упута за употребу мотора, то је врло лако научити.
Још мало на тему зрака: Када ради на било којем броју окретаја, дизелски мотор треба огромне количине чистог зрака које ће подржати сагорјевање. Овај се зрак шаље у мотор кроз филтер. Периодично, тај би се филтер требао опрати у неком отапалу или петролејом ако је уложак метално-мрежасти, или замјенити ако је од папира или тканине. Чак и мало смањен слободан проток зрака драматично ће смањити радне перформансе мотора.

5. Будите истрајни код провјере уља и уљног филтера.

Дизелски су мотори груби према уљу и обично захтјевају чешће промјене уља и уљних филтера у односу на бензинске моторе. Слиједите упуте произвођача за препоручене сервисне интервале – већина сугерира промјену уља и уљног филтера након сваких 75 до 100 сати рада; неки пак предлажу промјене након сваких 50 сати. Немјењање уља вјеројатно је један од главних узрока убрзаног трошења мотора и кварова. Промјена уља једна је од најједноставнијих радњи које треба направити. Када се мјења уље, потребно је замјенити и уљни филтер. На броду треба увијек бити резервни уложак. Код мјењања уља, потребно је користити мјерач нивоа уља за провјеру нивоа. Напуните уље до врха, али никад не пређите горњу ознаку нивоа; више није боље.
Ново уље је златне или смеђе боје. Међутим, након што неколико минута кружи у мотору, оно поцрни због гарежи, пепела, киселине, нечистоћа и осталих угљичних нуспродуката изгарања дизелског горива. То је нормално, и само по себи, недовољно да потврди промјену уља.
                                                                                                                           
                                                                                                                                                               Извор:nauCAT
Профа