Moja Ladja
E, ovako treba... => Brodogradnja => Temu započeo: BORA-D.T.D. 09, 02, 2017, 12:00:39 posle podne
-
Želim da prikažem nekoliko planova za samogradnju brzih čamaca univerzalne namene koji su prikladni za korišćenje na našim većim vodotocima. Naravno mogu se prevoziti i bezbedno koristiti i na moru.
Planovi su predviđeni za samogradnju sa vodootpornom šperpločom ili drvenim letvicama lepljenjim epoksidnom smolom i ojačani fiberglas platnom. U svetu postoji veliki broj graditelja i projektnih firmi a jedna od vodećih za tu vrstu plovila je Bowdidge Marine Designs.
http://www.bowdidgemarinedesigns.com/BOAT_PLANS.html
Od 22 plana u kategoriji do 20ft (6,10m) izabrao sam sledeće:
Mushulu 14
Dužina 14 ft (4,26m)
Širina 6ft 1in (1,85m)
Deadrisa srednja 16°
Težina trupa 75 kg
Motor 20 -25 hp
Nosivost 4 odrasle osobe
Plan 190 $ US
-
Flat Chat 16
Dužina 16 ft (4,87m)
Širina 7ft (2,13m)
Deadrisa srednja 10°
Težina trupa 262 kg
Motor 70 hp
Nosivost 5 odraslih osoba
Plan 336 $ US
-
Погледао сам на сајту више модела - има заиста лепих.
Боро, да ли можете да нам кажете, онако, сасвим информативно, колико би могла да кошта израда нпр. чамаца као што су ова два која сте издвојили?
Можете ли да нам дате процену - колико би временски требало да се направи такав чамац?
Постављајући оба питања, на уму имам само израду самог чамца, с конзолом. Даље опремање је ипак нешто што зависи од жеља и могућности корисника чамца.
ПРетпостављам да је пројекат једино што се купује у иностранству - све остало би требало да је расположиво овде код нас, је ли тако?
-
Lazo napraviću kalkulaciju samo mi treba malo vremena.
Žao mi je što ne može da se okači više slka izgleda i izgradnje čamaca. Ne znam iz kojih razloga se to onemogućava.
Sea Strike 18
Dužina 18 ft (5,50m)
Širina 7ft 2in (2,20m)
Deadrisa srednja 23°
Težina trupa 555 kg
Motor 120 - 150 hp
Nosivost 6 odraslih osoba
Plan 490 $ US
-
SportzMaster 19
Dužina 19 ft (5,79m)
Širina 7ft 4in (2,23m)
Deadrisa srednja 20°
Težina trupa 500 kg
Motor 130 hp
Nosivost 7 odraslih osoba
Plan 525 $ US
-
Ovo je priblizna kalkulacija osnovnih troskova za camac od 18ft (5,50 x 2,20m).
Vodootporna sperploca breza (Frischeis, Nova Pazova)10mm, 21m2 x 1.471din/m2 = 30.891 din.
Vodootporna sperploca breza (Frischeis, Nova Pazova) 6mm, 18m2 x 1.035din/m2 = 18.630 din.
Biaksijalna fiberglas traka sirine 15sm, 450gr/m2 . . . . . 160m x 0,9e/m =144e 17.856 din.
Epoksidna smola iz inostranstva . . . . . . . 35kg x 11e/kg =385e 47.740 din.
Epoksidna smola Elantas (e-shop na vodi) 35kg x 2.323din/kg =81.305din.
Fiberglas platno iz inostranstva 300gr/m2 26m2 x 4,5e/m2 = 117e 14.508 din.
Fiberglas platno Elantas (e-shop na vodi) 280gr/m2 26m2 x 520din/m2 = 13.520din.
Boje i antialgin . . . . 16.500 din.
Ukupno . . . . 146.125 din
To je oko 1.180e. Preporucio bih nabavku iz inostranstva biaksijalnu fiberglas traku jer je nema kod nas i epoksidnu smolu jer je mnogo jeftinija nego kod nas.
Ako se zeli kalkulacija za veci ili manji camac za 1fit, prethodnu kalkulaciju treba uvecati ili smanjiti za 20-25%.
-
Боро,
Хвала лепо на овако јасно изложеном пресеку очекиваних трошкова.
Кад се цифри коју сте нам дали додају трошак који треба платити да нам неко то направи, јер нисмо сви богом дани да умемо или можемо сами, и трошкови који увек искрсну као непланирани, рекао бих да за цифру која је мања од 3.000 евра човек може да постане власник једног веома лепог и употребљивог чамца.
Неко ће се питати колико такав чамац може да траје - вероватно довољно дуго да се сваки уложени евро исплати.
Препоручио бих свима који размишљају о набавци оваквог типа чамца да добро размисле пре него што се одлуче за куповину половног, често старог више од двадесет година.
Бора нам је остао дужан одговора колико времена је потребно једном добром мајстору, да у добро опремљеној радионици, направи овакав чамац.
-
Ja takođe kao i vi Lazo mislm da se za novce date za polovni čamac može izgraditi nov čamac u istoj kategoriji koji ni po čemu ne zaostaje za novim fabričkim seriski izrađenim. Samogradnjom se čak mogu izgraditi plovila mnogo kvalitetnija i vrednija od seriskih što se može proveriti na mnogim nautičkim forumima među kojima su http://forum.woodenboat.com/ i https://www.boote-forum.de/index.php .
Kad se kaže samogradnja, uglavnom se misli da je materijal za gradnju šperploča i drvo sa epoksidnom smolom i fiberglasom jer je to najprikladniji materijal.O tome je i ovde reč. Naravno da postoji samogradnja sa drugim materijalima ali u manjem obimu.
Neki dizajneri na svojim sajtovima objavljuju vreme rada potrebno za izgradnju. Na osnovu tih podataka i sopstvenog iskustva, za pomenuti čamac i način izrade trebalo bi oko 300 sati odnosno 37 dana, zaokružimo na mesec i po dana zaključno sa farbanjem.
-
Сад је ова тема заокружена. Хвала вам на труду да нас ослободите недоумица.
Искрено, кад бих сад био у ситуацији да треба да набавим чамац, мислим да бих вам се јавио да вас питам да ми то направите.
Верујем да у Србији има још људи способних да то ураде квалитетно - само треба човек мало да се распита. У сваком случају, дао бих предност неком ко је већ правио чамце и има искуства с овим материјалима.
Хвала још једном на одговорима.
Верујем да не би било проблема ни око регистрације. Ово јесте самоградња али ако би се радило у пријављеној радионици, по техничким нацртима конструктора, сигуран сам да би чамац прошао технички преглед.
-
Žao mi je što ne može da se okači više slka izgleda i izgradnje čamaca. Ne znam iz kojih razloga se to onemogućava.
Boro , nema nikakvih ogranicenja.. moze koliko hoces slika da se kaci ... samo su ogranicenja u kilobbajtima (po slici)
Sta ti tacno napise forum kad ti odbije slike ?
-
Боро, ако би се један такав лепотан, као са нпр. претпоследње слике, направио од шпера и потом споља и унутра "обложио" пластиком од рецимо 5-10 мм, колико би то променило пловне карактеристике и да ли је то уопште исплативо (колико би то повећало оквирну цену коју је навео Лаза).
-
Za registraciju plovila potrebno je dokazati da je plovilo izgradjeno prema odgovarajucem planu(projektu). Odgovarajuci plan je svaki onaj kupljen kod registrovanog dizajnera(projektanta), koji garantuje da je plan izradjen prema vazecim propisima i da zadovoljava propisane bezbednosne kriterijume. Planovi su izradjeni za amatersku gradnju u kucnim radionicama koje ne moraju biti registrovane.
Dakle, prvo se kupi odgovarajuci plan a za tim se pocetak radova prijavi nadleznoj kapetaniji koja treba da vrsi kontrolu radova. Da li ce kapetanija kontrolisati ili nece, nije bitno. Posle zavrsetka radova, podnosi se zahtev za registraciju plovila istoj kapetaniji i plovilo se registruje.
Ja uvek naglasavam potrebu za nabavkom odgovarajucih planova ne samo zbog registracije vec i zbog toga sto je to jedan od uslova da plovila budu bezbedna i kvalitetna. Cena planova je zanemariva u odnosu na vrednost plovila koje se izgradi.
Oblaganje plastikom(poliesterom) nije predvidjeno ni jednim projektom niti se to igde radi jer za tim nema nikakve potrebe. To bi bilo nepotrebno trosenje novca i otezavanje plovila. Tamo gde se koristi epoksidna smola nema mesta za poliestersku smolu jer je u svemu losija.
Vodootporna sperploca odgovarajuce debljine ili drvene letvice slepljene epoksidnom smolom preko koje je zalepljeno fiberglas platno odgovarajuce tezine(jacine) obedbedjuje cvrstu i bezbednu konstrukciju plovila. U to se mozete uveriti na gore pomenutom sajtu kao i na desetinama drugih sajtova.
-
6589
-
Nesto se tu ne uklapa
10mm sper---21m2*7,5kg/m2===157 kg
6mm sper---18m2*4.5 === 81
Biaxil 15cm/450grm2------priblizno 10kg
Epoksi 35kg------------------------------------35kg
Stakleno tkanje 300grm2*26m2===7.8kg
Sve to-------------------291.5kg
Deklarisana tezina korita 555kg...jednostavno fali 260kg...
-
mozda...mozda je spec od onog predhodnog malo kraceg to se uklapa...
-
Na linku http://www.bowdidgemarinedesigns.com/SEA_STRIKE_18.html ovako pise:
Approx Hull weight less outboard = 1224 lbs (555 kg)
Predpostavljam da ce neko znati da tacno prevede da li to znaci tezina trupa sa motorom ili bez motora.
Na ovom sajtu ne prikazuju specifikaciju materijala po modelima. Na drugim sajtovima prikazuju ali vise je onih prvih. Da bih ipak uradio kalkulaciju, posluzio sam se specifikacijom slicnog camca sa drugog sajta. To je sajt http://bateau.com/products.php?cat=17. U njihovoj ponudi se nalaze slicni camci Fast Skif 17 i Fast SKIF 19 ali ne od 18ft. Opredelio sam se specifikaciju Fast Skif 17 povecavajuci kolicine materijala na svim pozicijama. Na primer: sper od 9mm uvecan je za jednu tablu, fiberglas traka za 10m, epoksid za 8kg itd.
Cilj kalkulacije bio je da se koliko je to moguce sagledaju troskovi nabavke materijala odnosno red velicine potrebnog novca.
-
Na linku http://www.bowdidgemarinedesigns.com/SEA_STRIKE_18.html ovako pise:
Approx Hull weight less outboard = 1224 lbs (555 kg)
Predpostavljam da ce neko znati da tacno prevede da li to znaci tezina trupa sa motorom ili bez motora.
ako je less outboard onda je bez motora. Kao sto znate, tesko je to bas sabrati tako materijale a+b+c jer ima tu dosta dodatnih materijala koji se dodaju... od filera i fileta, do raznorazne opreme, poklopaca,kutija, nosaca motora, sidra itd. Zavisi naravno i od debljine i tezine platna koje se koristi, te koliko ce ono 'popiti' epoksida...
Za i550 jedrilicu koju pravimo svuda je deklarisana tezina 350-400kg, a Hrvatu Rev-u je izasla 270kg sa sve jarbolom, motorcicem i opremom
Marko
-
Za te dimenzije i 150ks,odnosno brzinu koju postize,555kg je ok tezina korita(bez opreme)...taj sea strike sa tim motorom i dubokim V je brz,mnogo brz,a povecanje brzine za svaki cvor preko 15 kn(cvorova) zahteva procentualno povecanje dimenzija i oplate i konstrukcije(zato i ima 555kg)...ameri taj procenat racunaju u dimenzijama,a kod nas preko momenta otpora poprecnog preseka(Wz u cm3)...sto se tice te registracije kod nas postoji pravilnik o izradi camaca http://uprava-brodova.gov.rs/sr_cir/pdf/pravila/DEO-16_Pravila_za_gradnju_camaca.pdf ... ja ne nadjoh nista za camce od spera a brze od 15 kn...
Generalno za sve camce krace od 5.5m(ne spominju brzinu)pristupa se pregledu pojedinacno za svako plovilo...naravno projekat za to plovilo bi trebalo da zavrsi bez problema registraciju...tehnicki pregled i "nadzor prilikom gradnje" obavlja kapetan iz pripadajuce kapetanije...
i550 je ludilo na vodi(bolji od "SS-18")...300-350kg za okume i carbon tkanje...350-400kg breza i stakleno tkanje...gde je ustinuo oko 50kg...aviosper i kevlar??? ffff
-
На i550 cy уграђивали две врсте кобилица , разлика у тежини око 20 кг . Сад ових 50 кг разлике плус у тежини ме копка и ја би волео да знам како је уштедео .Видим да се људи такмиче и да је права тркалица али сам прочитао негде да је поднела добро и ветар од 15 кн. што ме је изненадило са тако лаком кобилицом и подигнутим генакером до врха јарбола .Зашто мислите да је боља од ѕѕ-18 , јер ова има два листа кормила и кобилицу од 125 кг , укупно је тешка око 500кг, мени личи да је поузданија од i550 ?
-
Мислим да нам је Бора дао једну процену потребних материјала и трошка овакве самоградње.
У свом прегледу он нам је омогућио да сагледамо шта се узима у основни прорачун. Ово детаљисање и тражење "где су нестали килограми", мислим да нема смисла.
Требало би се везати за један конкретан план, узети пројекат и направити детаљну спецификацију да би се дошло до тачних података колико чега треба.
Како год било, уверен сам да ће се, ма како се трудили да спецификација буде што тачнија, на крају опет појавити неке ствари које у почетку нису узете у обзир.
-
Slažem se sa vama Lazo.
Ali mene takođe kopka da saznam da li sam dobro procenio količine materijala za kalkulaciju. Pa sam zatražio od Bowdidge Marine Design da mi pošalju specifikaciju materijala za čamac Sea Strike 18. Vlo brzo sam dobio odgovor da se specifikacija nalazi u okviru idejnog projekta koji mora da se kupi. To baš nije uobičajena praksa jer mnoge dizajnerske firme to sve imaju besplatno na svojim sajtovima. Study Plan košta 50$. Ako odlučim da kupim Study Plan to će veovatno biti Flat Chat 16 koji mi se više sviđa.
Evo nekoliko fotografija Flat Chat 16 nedavno izgrađenog. fotografije su objavljene pre par dana na WoodenBoat Forum-u.
-
A ovako izgleda Flat Chat 16 u izradnji:
-
Сећам се кад сам некада давно правио себи намештај.
Никакво искуство, позајмљени алат и младалачки жар и решеност да се направи нешто што никад пре нисам правио.
Реузлтат: гардеробни ормари који су издржали двадесет година и четири селидбе.
Још од тог времена, волим дрво.
Гледам ове слике... Дрво је заиста захвалан материјал за рад. Уз мало добре воље и одговарајући алат, човек може свашта да направи од њега. Ипак, мени је некако остао у сећању онај мирис дрвета и мирис лепка. И звук тестере док зуби просецају пут и разбацују пиљевину на све стране.
Гледам на Бориним сликама овај лук на прамцу.
Колико се дрво може савити? Које напрезање може издржати?
Ето, чича мало одлутао у неке успомене, а у ствари сам хтео да кажем да ма како пажљиво рачунали, треба имати у виду и да две дрвене плоче, истих димензија, не морају бити истих тежина. Не морају бити од исте врсте дрвета, лепак може бити другачији... сваки материјал има неке своје карактеристике. Зато се не оптерећујте тиме да ли је тежина материјала у грам колико прорачун каже. Ту је једино вага меродавна. Кад све сложите, вага ће рећи која је укупна тежина чамца.
-
Сад ових 50 кг разлике плус у тежини ме копка и ја би волео да знам како је уштедео
Citajuci sve mislim da je originalna procena dosta konzervativna. Rev se jeste trudio da ustine gde moze tezinu ali sumnjam da sa okume sperom i svom opremom treba da mnogo predje 300kg cak i ako si manje pazljiv.
ашто мислите да је боља од ѕѕ-18 , јер ова има два листа кормила и кобилицу од 125 кг , укупно је тешка око 500кг, мени личи да је поузданија од i550 ?
Pa bulba od 80kg na dubini od 1m bi trebalo da daje vise stabilnosti od lista kormila nesto malo vece tezine. Sa dosta vecim genakerom, 20ak cm visim jarbolom i 150ak kg manje tezine trebalo da bi da ima bolje performanse (mada je to pod znakom pitanja). E sad, SS18 je serijski izradjen brod liven u kalupu, i nesto vece tezine, tako da bi u tom pogledu verovatno trebalo da bude robusniji!
-
Pedlazem da se diskusija o jedrilici i550 nastavi u drugoj temi.
-
LSI; Camac Flat Chat 16 je izradjen od ravnih tabli spera prostim savijanjem.
Ako geometrija trupa zahteva slozeno savijanje onda se to radi sa letvicama (strip planking) ili hladnim oblikovanjem (cold molded) sa trakama od spera ili drveta.
Na sajtu Bowdidge Marine Design u kategoriji do 20ft ima 4 modela sa slozenom i 17 modela sa prostom geometrijom trupa. Camci sa slozenom geometrijom trupa imaju bolje plovne karakteristike, tezi su za izradu i skuplji.
-
Za razliku od Bowdidge Marine Designs firma www.bateau.com izradjuje dosta jeftinije planove za samogradnju. U kvalitet planova ne treba sumnjati a cene vecine modela su manje od 100$.
Postoji veliki izbor planova u vise kategorija. U ktegoriji 17' - 20' izabrao sam sledece modele:
Fast Skif 17
Duzina 5,20m
Sirina 2,13m
Nosivost 656kg
Motor 25-50hp
-
Slika 2 i 3
-
Model:
Outboard Skif 17
Duzina 5,16m
Sirina 1,98m
Nosivost 659 kg
Motor 30-75hp
-
Slika 3 i 4
-
Па нека после неко каже да дрвени чамци нису лепи.
Добар пројекат и добар мајстор и ето...
Ипак, остаје оно питање везано за одржавање: који чамац се најлакше и најјефтиније одржава? Пластилни? Дрвени? Метални?
Вечита тема.
Sent from my P9000 using Tapatalk
-
Pa i na to pitanje postoji odgovor. Najlakse i najjeftinije se odrzava camac koji nije u sopstvenom vlasnistvu,na primer dedin, tatin, bratov, kumov itd... ffff
Pozdrav 114