Moja Ladja

Nautika opšta... => Nautički priručnik => Temu započeo: LSI 24, 10, 2016, 08:54:43 pre podne

Naslov: Protivpožarni aparati - mitovi i stvarnost
Poruka od: LSI 24, 10, 2016, 08:54:43 pre podne
Више пута сам написао да безбедности никад нема превише на палуби.
Ево још једног текста на ту тему.

Противпожарни апарати
Аутор: Stephanie Shibata, 23.08.2016.
Слободни превод: Лазар Станојевић

Ватра на броду је најгори сценарио власника пловила, зато је од животне важности да будемо спремни.
Апарати за гашење су прва линија одбране кад ватра почне, али неће бити од веће користи ако нису у добром стању. Америчка фондација за безбедност наутичара (The BoatUS Foundation for Boating Safety) и организација Чисте воде (Clean Wатерс) примају бројна питања од лађара сваке године у вези с апаратима за гашење. У жељи да власницима пловила помогне, фондација је направила листу митови/стварност у вези с противпожарним апаратима.

МИТ 1: Ударањем по апарату и трешењем, садржај ћемо сачувати у „свежем“ стању.
СТВАРНОСТ: Оставите маљ код куће. За разлику од некадашњих, данашњи  модерни противпожарни апарати не користе хемикалије које се таложе, отврдњавају или захтевају ломљење. Побуђивање маљем или чекићем може оштетити способност апарата да угаси ватру.

МИТ 2: Сви апарати морају се држати у посебним држачима причвршћеним за зид.
СТВАРНОСТ: Држање апарата у држачима омогућава да апарати буду при руци на згодном месту и спречавају њихово котрљање по броду, али није законска обавеза. Ви, свакако, треба да обезбедите лак приступ апарату, тако да се апсолутно не препоручује да апарат држите на дну неке закључане преграде или коморе.

МИТ 3: Противпожарни апартати „старе“ и постају „лоши“ сваке године.
РЕАЛНОСТ: За разлкику од сигналних ракета, противпожарни апарати немају рок употребе. Међутим, да би били усаглашени с прописима Америчке обалске гарде, апарати морају бити усаглашени са захтевима који прописују „добро употребно“ стање. Показивач напуњености треба да је у зеленој зони, дизна не сме бити зачепљена и цилиндар не сме бити зарђао.

МИТ 4: Закон каже да је потребно да имате противпожарни апарат.
РЕАЛНОСТ: Захеви минимлане опремљености Америчке обалске гарде налажу да већа пловила морају имати више од једног апарата. И мада на листи ове организације можете наћи детаљне податке колико апарата треба да имате завсино од величине пловила, немојте да вас то спречи да носите и додатни. Резерва може да вам спасе пловило и неће вам пробити буџет.
Naslov: Odg: Protivpožarni aparati - mitovi i stvarnost
Poruka od: LSI 24, 10, 2016, 09:22:24 pre podne
Ево једне занимљивости!

У жељи да проверим како је то код нас регулисано и да упоредим неке захтеве нашег законодавства с оним што је прописала Америчка обалска гарда, потражио сам наше прописе и ево шта сам нашао:

У Службеном гласнику РС бр. 74/2009 г. Ивица Дачић, у својству министра унутрашњих послова, потписао је Правилник о техничким и другим захтевима за ручне и превозне апарате за гашење пожара.

У том документу број 01-9623/09-4 који сам имао прилике да видим, побројани су захтеви утврђени српским стандардима и то:

1) СРПС З.Ц2.020 - Ручни превозни апарати за гашење пожара - Опште одредбе;
2) СРПС З.Ц2.022 - Ручни превозни апарати за гашење пожара - Методе испитивања;
3) СРПС З.Ц2.035 - Ручни апарати за гашење прахом;
4) СРПС З.Ц2.040 - Ручни апарати за гашење угљендиоксидом;
5) СРПС З.Ц2.135 - Превозни апарати за гашење прахом;
6) СРПС З.Ц2.140 - Превозни апарати за гашење угљендиоксидом.

Е сад - ево шта је у свему томе занимљиво: сви ови захтеви су повучени! Не важе!

Дакле, постоји обавеза прописана законом да се на сваких шест месеци контролише исправност уређаја али не постоје нормативи који кажу шта јесте а шта није исправно...

Треба ли још нешто додати овоме?
Naslov: Odg: Protivpožarni aparati - mitovi i stvarnost
Poruka od: Srecko Sojic 24, 10, 2016, 11:25:15 pre podne
lazo hvala na tekstu

sto se zakona tice tu je sve jasno. sve rupa do rupe....

mislim da bi svaki nauticar trebalo da vodi brigu o posjedovanju i ispravnosti aparata zbog svoje i bezbijednosti posade.

mozda nije zgorega napomenuti da ima veoma velike razlike u aparatima za gasenje koji se mogu naci na nasem trizistu. vecina jeftinijih varijanti koja se moze naci i u vozilima radi na principu izbacivanja praha koji je (ako se ne varam) neka vrsta sode. taj prah je svakako dobar za gasenje pozara ali stvara ogromnu stetu pogotovo na elektronici i namjestaju. sem toga jako tesko se cisti i uklanja posle intervencije. s toga je mozda bolje dodati koji dinar pa kupiti nesto sto izaziva manje stete.

i jos jedna stvar vezana za prevenciju pozara na plovilu. citao sam na jednom stranom forumu da pozar veoma cesto izbija usled curenja goriva i maziva u kaljuznom prostoru gdje obicno ima i vode. gorivo se podigne na vodu jer je lakse i dolazi do zapaljenja ako se stvori varnicenje. s toga kaljuzni prostor treba cesto provjeravati i pazljivo susiti.