Moja Ladja

E, ovako treba... => Tehnike i saveti... => Temu započeo: mossi 03, 02, 2011, 18:33:37 posle podne

Naslov: Elise - još jednom :)
Poruka od: mossi 03, 02, 2011, 18:33:37 posle podne
Upoređujući elise za vanbrodske motore kažemo da su brze /gliserske/ ili spore /teretne/.

Neki proizvodjači npr Yamaha, ima FT model motora iste snage, ali ražličite čizme, menjača, elise i ko zna čega sve ne.

Kad smo kod elise ajde da se tu malo zadržimo.

Laički gledano možemo je gledati od nazad i tada se najbolje vidi njen PREČNIK.
Ako je gledamo iz profila tada se najbolje vidi njen KORAK.

Upravo su to dve osnovne stvari koje definišu jednu elisu. /Amaterski gledano/

KORAK elise određuje njenu teoretski brzinu.
Što je korak veći i brzina je veća.
Da bi MOTOR mogao da vrti elisu punim brojem obrtaja, mora da ima snagu ali ni teret ne sme da bude prevelik.
Puno snage, a velik teret dovode do proklizavanja elise!

PREČNIK elise utiče na POTISAK!
Zato su "teretne" elise većeg prečnika, a manjeg koraka.
Opet ako imamo ne uskladjenost, viška snage i manjka KORAKA može doći do proklizavanja.

OBRNUTO, pad obrtaja motora ukazuje nam da motor NEMA SNAGE za tu elisu.

Najgora varijanta je da MOTOR ne odgovara plovilu, pa mu ne odgovara NIJEDNA ELISA!  :suicide:

Pogoditi pravu elisu je na našim prostorima prava zabava da ne kažem SEX!  :yahoo:

Ozbiljna radnja sa opremom ponudi će vam sve potrebne elise za probu, odabraćete najbolju i stvar rešiti za sat-dva.
Ehhh ali to kod nas tako ne ide. Vrlo retko će vam neko ponuditi izbor.
Kupi pa vozi!  :stop:

Manje više ima dosta ljudi koji imaju /i sam sam medju njima/ dve ili tri elise, znači barem jedna im je višak /cirka 150-200 evrića/. sitnica

Evo nekoliko zgodnih parametara prilikom odabira elise.
Na svakih 200 obrtaja manje od punog gasa, treba da smanjite korak elise za jedan PITCH!
Zamenu 3 kraka za 4 kraka, morate uzeti jedan PITCH manje.
Obrnuto, jedan pitch veću.

Ako menjate aluminijum sa čelikom, idete barem jedan PITCH više. /jako dobro idete brže za iste novce/
Ako imate niži broj obrtaja za max 300-500, teoretski možete da ostanete na istom PITCHU, a da smanjite prečnik za JEDAN INCH.
Brzina će vam ostati ista ali ćete imati VELIKIH problema da izglisirate. Krstareća brzina će se povećati, a samim tim i potrošnja!!!

Ako vam MAX brzina nije bitna, birajte dobru ELISU za KRSTAREĆU brzinu!!!!
Lako i brzo izglisira, a troši optimalno!

NAJMANJA potrošnja 4 taktnih motora je na 1000 obrtaja.
Vožnjom ispod 2000 obrtaja trošićete kao upaljač, a imaćete brzinu od 6-15km/h !!!
Koju elisu za taj režim teba odabrati.. pojma nemam.  :shout:

A baš i mene interesuje.  :)

Najverovatnije baš neku teretnu, velikog prečnika.. opet po budjelaru!  :suicide:

 :drinks:

 :tenk:
Naslov: Odg: Elise - još jednom :)
Poruka od: maverick 03, 02, 2011, 21:05:38 posle podne
lagani al camac i motor 30 ks i zadnji dio gasa dao ne dao isto ide...dosao sam do zakljucka da treba nesto veca elisa ali koja i kako tocno znati nemam pojma
Naslov: Odg: Elise - još jednom :)
Poruka od: mossi 03, 02, 2011, 21:24:38 posle podne
Možda ti se samo čini da isto ide.
Ako meriš GPS-om i lagano smanjuješ gas i brzina se vrlo polako spušta.
Potrošnja se obično malo brže spušta od brzine, da bi bila optimalna na 25-30km/h.

Možda je samo "stara" elisa? Aluminijumska?
Verovatno već malo pohabana na krajevima.

Čelik je prava stvar, ali tu je tek koliko para toliko muzike.

Oni brezobrazni ameri, imaju običaj na svojim forumima da kažu: Aluminijumska elisa je elisa siromašnih ljudi.
A mi jedva skupili za nov motor!  :taunt:

----------------

Ako je max brzina 40km/h.
-5% je 38km/h
-7% je 37.2km/h
-10% je 36km/h

A to se skoro ne oseti.   :)
Naslov: Odg: Elise - još jednom :)
Poruka od: Zoran Marinković 04, 02, 2011, 08:02:31 pre podne
 :smile:

U nekom normalnom svetu, izbor elise se računa .

Prvo se uzme u obzir dimenzije i oblik korita i težina celog plovila. Na osnovu toga se računa optimalna brzina plovila.

Za tako izračunatu optimalnu brzinu se računa potrebna snaga motora i tek onda se na osnovu svega toga računa ELISA.

Ima primera da se na neko korito postavlja i mnogo jači motor sa raznim elisama a rezultati nisu ni blizu očekivanih jer jednostavno
korito ima svoj maksimum.

Nažalost, u našoj zemlji je bingo i kad kupiš veslo za šiklju :stop:
Naslov: Odg: Elise - još jednom :)
Poruka od: maverick 04, 02, 2011, 10:00:10 pre podne
tako sam i ja , na camac od 5 metara i 120 kg stavio 30 ks i jednostavno ne moze izvrtiti sav gas znaci probao i sa gps...zadnji centimetar kad dam gasa nema nikakve promjene na brzini samo je veca potrosnja..pa sam stavio malo vecu elisu...a obrtomjer nemam pa ne znam da li sam u pravu ili krivo radim
Naslov: Odg: Elise - još jednom :)
Poruka od: SALE NB 04, 02, 2011, 12:23:30 posle podne
Maverick, u pravu si.
Ti imaš motor od 30ks na izuzetno lakom koritu, tako da taj motor svoju elisu dotera do max. obrtaja već sa pola snage.
A elisa ima svoju maksimalnu projektovanu brzinu koju je nemoguće premašiti.

Elisa sa većim korakom bi korisnije upotrebila snagu motora, u ovom slučaju bi mogao da podigneš pitch za 2 broja bez problema.

Koji motor imaš?
Naslov: Odg: Elise - još jednom :)
Poruka od: mossi 04, 02, 2011, 13:12:45 posle podne
Sale, nema elisa maximalnu brzinu, jer bi to onda pisalo na njoj.  :)

Maximalna brzina elise se se računa u odnosu na NJEN broj obrtaja.
I na to se dodaje umanjenje za SLIP, a u zavisnosti od korita i deplasmana.

Tako da elisa u zavisnosti od broja obrtaja motora, odnosa MENJAČA i opet deplasma - ima max broj obrtaja!
A onda se taj broj obrtaja množi sa dužinom koraka elise i dobija njena brzina.
Sve se to onda umanjuje za razne druge faktore.  :sorry:

Da predjem na konkretno, ne može elisa da dostigne svoj maksimum na pola obrtaja !!!!!!
Da ne bude nesporazuma, /deplasmanci/, elisa u jednom momentu, ako ima VIŠKA SNAGE - proklizava.
Kao i auto, kao i čovek, kad vuče konopac.

To što se dogadja kod Mavericka jeste zanimljiv fenomen, ali možda uopšte NIJE do motora, obrtaja elise, nego do RUČICE.
Možda ručica ima luft ili prenosni mehanizam koji otvara količinu smeše.
Pa se privid u stvari i nije privid, nego se zaista ništa ne dogadja.

Dobar programčić za proračun teoretske maksimalne brzine elise ali i realne, ukoliko se unesu dobri podaci, je CASTLE MARINE PropCALC.
Ima dosta linkova po netu, jedino je potrebno malo igranja na engleskom dok ne shvatiš gde se šta nalazi, ali u principu jednostavan i praktičan program.

 :drinks:
Naslov: Odg: Elise - još jednom :)
Poruka od: Zoran Marinković 04, 02, 2011, 13:37:33 posle podne
 :smile:

Elisa ima maksimalan broj obrtaja a da bude njen rad koristan. Elisa ima stranu visokog pritiska i stranu niskog pritiska.

Kada elisa prekorači maksimalne obrtaje i pređe kritične obrtaje, onda se na strani niskog pritiska ostvari toliko nizak pritisak da

se voda i na tim temperaturama pretvara u paru, odnosno dolazi do KAVITACIJE, a mi tu pojavu zovemo "proklizavanje",

odnosno vrti se bez učinka, a potrošnja je velika kao da se leti po vodi.

Najbolja kombinacija je da se koristi motor koji ne može drastično da premaši maksimalne odnosno kritične obrtaje elise,

a da se veliki učinak postiže već negde oko 2000 obrtaja, odnosno kada sveukupno postignemo maksimalnu brzinu korita

na 2/3 do 3/4 gasa.

Naslov: Odg: Elise - još jednom :)
Poruka od: maverick 04, 02, 2011, 14:14:13 posle podne
imam selvu 30 ks..standardna elisa je bila 12 picha, nabavio sam od 12.5 sa nesto veceg motora ali definitivno bi trebala veca...imam osjecaj da motor prebrzo dostigne max broj okretaja najekonomicniji sam na 2/3 gasa...jer potrosnju ne gledam na sat ili na neki drugi nacin...vec do mjesta imam recimo 40 km u jednom smjeru i gledam koliko potrosim do tamo i nazad...
rucica je u redu i orginalna je uz motor...
Naslov: Odg: Elise - još jednom :)
Poruka od: SALE NB 04, 02, 2011, 15:08:13 posle podne
Na Selvu bi, ako je dvotaktna, trebalo da pašu elise za starije Johnson/Evinrude modele od 25/30/35ks.  Ako je 4T, to je čista Yamaha, pa pašu i elise.

Ja sam na mom Johnsonu 25ks imao elisu 10x13, i to je neka standardna. Time sam gurao mali gliser (Kvarnerplastika G 370) do 46km/h!
Trebao bi da potražiš elisu 10x15, tu bi primetio razliku.
Naslov: Odg: Elise - još jednom :)
Poruka od: mossi 04, 02, 2011, 16:05:22 posle podne
imam osjecaj da motor prebrzo dostigne max broj okretaja ....

he he
pa što ne kaže odmah, motor ti je otišao u blokadu zato što je dostigao max broj obrtaja.
Definitivno brža elisa.

 :)
Naslov: Odg: Elise - još jednom :)
Poruka od: SALE NB 04, 02, 2011, 16:25:11 posle podne
mossi, ne može elisa da udari na max. obrtaje bukvalno na pola snage motora, to je tačno, ali ako je motor predviđen da vrti do 6000 obrtaja, on može na npr. 5300 obrtaja dovesti elisu na obrtaje gde počinje izražena kavitacija oko elise, što rezultira ovim što maverick opisuje:
Motor diže obrtaje ali nema daljnjeg ubrzanja. Razlog može da bude i pohabana ili pokrivljena elisa, koja se ponaša se kao loša lamela.
Ali čak i savršeno ispravna elisa sa premalim korakom može izazvati isti efekat- naročito alu elisa! Zato ljudi i kupuju SST! :)

Naslov: Odg: Elise - još jednom :)
Poruka od: mossi 04, 02, 2011, 16:38:46 posle podne
Sve sam ja to napisao u prvom postu.  :)
U onom delu VIŠAK SNAGE!

Ovde je problem BLOKADA.
Motor vrti svoj maksimum broja obrtaja na 80% gasa, pa i elise.
Kad stavi elisu sa većim korakom, motor će vrteti na punom gasu i sve će biti OK.  :good:

---------------------

Inače da blokade NEMA, ta elisa bi se vrtela i brže, ako je čamac lagan!
To je samo zaštita motora! hebiga, otišli obrtaji u crveno!  :dance1:
Naslov: Odg: Elise - još jednom :)
Poruka od: maverick 04, 02, 2011, 17:51:24 posle podne
motor je novi elisa je nova...tako da s tim nema problema...a moze pojasnjenje 10x15...da li je to 15 picha
Naslov: Odg: Elise - još jednom :)
Poruka od: zorter 04, 02, 2011, 19:14:57 posle podne
Ne !!! :nono:

To je u inch-ima. Jedan pitch (korak) je 15" a to je 15x25,4=381mm

Korak, (jedan okret te elise), potisne "vodeni tunel" precnika 25,4cm a duzine 38,1cm.
Ako je to dovoljno snage za velicinu ladje, znaci da ce se ladja pomeriti u odnosu na prethodni polozaj za 38,1cm (u jednom smeru / napred ili nazad).

Nadam se da sam bio jasan !
Naslov: Odg: Elise - još jednom :)
Poruka od: mossi 04, 02, 2011, 20:45:24 posle podne
Zorteru..   :telephone:

Nisi u pravu.  :nono:

Pitch is defined as "the distance a propeller would move in one revolution if it were moving through a soft solid, like a screw through wood." For example, a 21-pitch propeller would move forward 21 inches in one revolution.

Pitch se definiše kao "razdaljina koju propeler napravi u jednoj rotaciji ako se kreće kroz meko telo, kao šaraf u drvo."
Na primer, propeler od 21 piitch se pomera ka napred za 21 INCH za jednu punu rotaciju.

Tako da Maverich u pravu si, sve mere su u inchima!  :)

I prečnik i korak!  :taunt:
Naslov: Odg: Elise - još jednom :)
Poruka od: mossi 04, 02, 2011, 20:46:19 posle podne
Jesm bio jasan?  :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Naslov: Odg: Elise - još jednom :)
Poruka od: zorter 04, 02, 2011, 20:47:27 posle podne
Mossi, pa to i ja rekoh.  :this:

Zar je moglo drugacije da se razume ? :superstition:

Potisnuti vodu ili pomeriti ladju je korak za jedan okretaj. Upravo tako, kao sraf.
 
Naslov: Odg: Elise - još jednom :)
Poruka od: zorter 04, 02, 2011, 20:50:01 posle podne
I mere su = inch pretvoren u mm
jedan inch = 25,4 mm
Naslov: Odg: Elise - još jednom :)
Poruka od: zorter 04, 02, 2011, 20:52:59 posle podne
mossi, maverick je pitao da li je 10x15 ustvari 15 pitcha (koraka).

Rekoh:

Ne, to je jedan korak 15 incha.

Mislim da sam bio jasan.

Jel sad u redu?
Naslov: Odg: Elise - još jednom :)
Poruka od: mossi 04, 02, 2011, 21:03:42 posle podne
Mali nesporazum.  :lula:

 :drinks:
Naslov: Odg: Elise - još jednom :)
Poruka od: zorter 04, 02, 2011, 21:05:11 posle podne
Sve u redu, Razjasnili smo, da ne bude zabune.

 :good: :drinks: :drinks:
Naslov: Odg: Elise - još jednom :)
Poruka od: SALE NB 04, 02, 2011, 22:51:25 posle podne
motor je novi elisa je nova...tako da s tim nema problema...a moze pojasnjenje 10x15...da li je to 15 picha

Pošto su ova dvojica zakomplikovali za medalju  :lol:, da uprostim stvar.
10 je promer elise u inčima, a 15 jeste pitch (ili korak)
Tvoja postojeća elisa ima pitch 12,5, sa povećanjem na 15 bi trebao da dobiješ 8-10km/h.
Naslov: Odg: Elise - još jednom :)
Poruka od: Darkobp 04, 02, 2011, 23:52:16 posle podne
Ajd onda jedno i ja pitanje da postavim

Elisa koja je dosla prilikom kupovine novog Mercuri-ja 5ks je 8x8 i na mojoj pasari nije imala snage da predje otprilike 4000 o/min a nekoj krstarecoj brzini oko 3500 o/m mi je potrosnja bila tacno oko 1l
Promenuo sam elisu i uzeo "sporiju" 7x8 i sa njom mogu postici otprilke 5000 o/min al mi je su mi se zato sad na nekoj krstarecoj vozim na 4000-4500 o/min i odmah mi je potrosnja skocila za 30%

Po motoru se nije osecalo ni da se davio i gusio ni sa tom starom elisom samo je bio dosta tromiji

Sta je tu pametnije,skojom voziti???

Jel ovo sad ispada smesno kad neko pravi ustedu od 0.3l /h  :lol:
Naslov: Odg: Elise - još jednom :)
Poruka od: SALE NB 05, 02, 2011, 01:00:58 pre podne
Darko, sve si sam rekao.
Razliku između sporije i brže elise ćeš najlakše shvatiti ako je sebi predstaviš kao menjač u autu.
Ako voziš u 3. brzini, imaćeš dosta snage i bolje ubrzanje, ali možeš postići npr. 100km/h max. i trošiš dosta goriva.
Ako voziš u 4. brzini, imaćeš manje snage, lošija ubrzanja, ali ćeš moći postići veću brzinu, i manje ćeš trošiti.
Naravno, ako opterećenje postane preveliko, tvoj motor neće moći razviti max. obrtaje (kao na nekom usponu), i od veće max. brzine neće biti ništa, ali manje ćeš trošiti.
Naslov: Odg: Elise - još jednom :)
Poruka od: maverick 05, 02, 2011, 23:19:38 posle podne
kako da provjerim od kojeg motora mi jos stima elisa ..da znam traziti..koje parametre da izmjerim na njoj
Naslov: Odg: Elise - još jednom :)
Poruka od: SALE NB 07, 02, 2011, 09:02:47 pre podne
Kažeš da je motor nov, to bi onda trebala biti Selva Antibes 30ks.
Najbitniji parametri su promer i dužina osovine, kao i broj "zuba" na osovini.
Ono što je još bitno je promer tela elise, trebao bi da se uklopi sa čizmom.

Po mom znanju, na 2t Selve imaju identične elise sa starijim modelima Johsnona/Evinrudea, zato što su neki modeli i nastali kao licencni modeli.
Nađi nekog komšiju sa nekim Johnsonom 20-35ks, pa uporedi, elise bi trebale odgovarati.
Naslov: Odg: Elise - još jednom :)
Poruka od: zorter 07, 02, 2011, 11:02:05 pre podne
Sale, u pravu si. Odgovaraju. :good:
Naslov: Odg: Elise - još jednom :)
Poruka od: maverick 06, 07, 2012, 11:59:07 pre podne
nabavio sam elisu od jonsona 50 2t, bar mi je majstor tako rekao...na njoj pise MICHIGAN 75860...i nista vise kako da saznam koji je korak
Naslov: Odg: Elise - još jednom :)
Poruka od: maverick 06, 07, 2012, 14:48:51 posle podne
na njoj jos ima i oznaka 6720
Naslov: Odg: Elise - još jednom :)
Poruka od: Sloba_NS 17, 04, 2014, 12:15:26 posle podne
Nedavno sam na osnovu subjektivnog osećaja u vožnji, a kasnije i na osnovu GPS merenja utvrdio da moj Super Shark od svega 75 kg težine i Johnson 2T pentom od 9,9 KS ide (svega) 16 km/h pri punom gasu (stajaća voda), sa nas dvoje u čamcu..!?

Odmah sam posumljao, tj znao sam da imam teretnu elisu i da taj "pun gas"/maksimalnu "brzinu" jako brzo dostigne, ali sam se definitivno razočarao krajnjom brzinom...

Interesuje me da li bi prava mera i rešenje u ovom slučaju bila elisa 9 X 11 ili možda bolje 9,1/2 X 10, pošto su to jedine dve brže elise koje se nude za ovaj motor..?
Naslov: Odg: Elise - još jednom :)
Poruka od: maverick 17, 04, 2014, 12:49:04 posle podne
Mislim da trebas izmjeriti kad ides sam....trebas izmjeriti broj obrtaja...tesko da ces nesto postici kad ste vas dvojica ako motoric ne moze izvrtiti obrtaje
Naslov: Odg: Elise - još jednom :)
Poruka od: Sloba_NS 18, 04, 2014, 11:35:06 pre podne
Ne cini mi se da ne moze da izvrti obrtaje..! Naprotiv, on ih veoma brzo izvrti postigne pomenutu maks. brzinu i to je to. Pri tome, dosta duboko uroni krmu, vrlo blizu, takoreci odmah iznad elise voda kljuca... Tu nema ni govora da on ne izvrti maksimalne obrtaje, sa sve teretnom elisom, gurajuci camcic od svega 75 kg..!

Послато са Nexus 5 уз помоћ Тапатока
Naslov: Odg: Elise - još jednom :)
Poruka od: petar_kozic 18, 04, 2014, 18:10:16 posle podne
Mislim da je to do camca i trimaranskog korita.

Poslato sa kornjokomunikatora

Naslov: Odg: Elise - još jednom :)
Poruka od: Sloba_NS 19, 04, 2014, 09:11:30 pre podne
Camac mi u losem stanju? ;-)
Trimaranska korita ne mogu da idu brzo? Spora su, losa, teska, sta..?!
Vozio si..?

Da kupim drugi camac, po mogucstvu znatnooo duzi, tabanas ili neki kratez-pasaru pa ce ici brze sa mojom nesretnom teretnom elisom?

Послато са Nexus 5 уз помоћ Тапатока
Naslov: Odg: Elise - još jednom :)
Poruka od: Darkobp 19, 04, 2014, 14:50:06 posle podne
Ja vise mislim da ti sa tih 10 ks izglisirati nemoses kakvu god da elisu stavis,treba ti malo vise konjica da bih uspeo preci iz tog poludeplasmanskog u gliserski rezim plovidbe  hi

Naslov: Odg: Elise - još jednom :)
Poruka od: CIVIJA 19, 04, 2014, 15:25:15 posle podne
Ljudi ja sa camcem od 5m 140 kg + oprema + nas dvojica = bar 350 - 400kg idem 30 na sat (isto johnson 9,9). Taj sharko bi morao da leti sa 10ks. Nemam iskustva sa elisama da bi ti nesto preporucio. Najbolje je ako imas nekog da ti pozajmi neku dobru 10ku pa probaj sa njom.
Evo kako ide sa tomos 4:
http://youtu.be/Q7tnOca-wU0 (http://youtu.be/Q7tnOca-wU0)
Naslov: Odg: Elise - još jednom :)
Poruka od: Sloba_NS 19, 04, 2014, 20:30:17 posle podne
Hvala ljudi...

CIVIJA, sad si me ohrabrio! Cim se vreme prolepsa, pokusacu da neznatno podignem pentu i da malo izbacim trim napolje, jer bas danas sam se vozao sam... 16 km/h kako god okrenes... Sa dvojicom, trojicom, uvek isto..! Krma se potopi skoro do same ivice, a motor bi da nema kavitacije orao povrsinu vode glavom... :-( Tacna sa spoljasnje strane bude sva mokra.

Послато са Nexus 5 уз помоћ Тапатока
Naslov: Odg: Elise - još jednom :)
Poruka od: zankiki 22, 04, 2014, 13:39:12 posle podne
CIVIJA,  ti koliko mi se čini imaš tabanaš, a njihova je osobina da izglisiraju sa manjim motorima...
Naslov: Odg: Elise - još jednom :)
Poruka od: CIVIJA 22, 04, 2014, 15:41:24 posle podne
Jeste Zankiki imam tabanasa ali sam pre 4-5 god. gledao super sharka u Sapcu sa yamahom (cini mi se) 8 ks.
Covek je isao bas brzo - sedeo na pramcu a gas davao preko cevke posto mnogo dize pramac (kao i ovaj na snimku).
Bem li ga - prosto mi je neverovatno da ide tako sporo...

Sad naleteh na drugi video yamaha 4ks https://www.youtube.com/watch?v=xqDf955-WPM (https://www.youtube.com/watch?v=xqDf955-WPM) covek u opisu napisao: 3/4 gasa  13km/h
Naslov: Odg: Elise - još jednom :)
Poruka od: Sloba_NS 21, 05, 2014, 23:57:41 posle podne
Skoro sam mu izbacio trim napolje za jednu rupu i pomerio svoju poziciju sedenja za dvadesetak santimetara napred i dobio 20km/h niz Dunav i 14-16 km/h uz Dunav. Pri tom, tih 20 kmph ostvaruje i na zatvorenoj-stajacoj vodi i daleko brze ga dize u mod, glisiranja u smislu da cepa vodu skoro od polovine korita.

http://youtu.be/f-K1WBx6RCM

Od sl. nedelje mi stize Solas alu. elusa 9,25 X 11", da zameni postojecu teretnu, pa cemo da vidimo tako i eventualo da ga istrimujem za jos jednu rupu napolje i ja se pomerim jos malo napred... :-D
Naslov: Odg: Elise - još jednom :)
Poruka od: Sloba_NS 04, 07, 2014, 11:41:38 pre podne
Obzirom da se ovde niko ne javlja ni na jednu temu, sa ciljem razmene iskustva i pomoci manje iskusnim kolegama-nauticarima, evo ja cu da prenesem svoje iskustvo nakon zamene elise (sam sebi odgovorim :) ), pa mozda sutra, nekom drugom bude od koristi...

Tek kada sam skinuo postojecu uvideo sam da je u pitanju bila totalna teretnjakusa! ;) 9¼ X 8 koja je jednom prilikom, sa vetrom u ledja, nizvodno uspela da izgura Super Shark-a na 26 km/h i to tek posle adekvatnig trimovanja za ovo korito i jednu osobu u njemu. Uz vodu se desavalo da jedva prebaci 10 km/h... :(

Elem, nakon sto mi je iz Tehnonautike stigla Solasova 9¼ X 11 elisa, brzina koju je camac ostvarivao uz Dunav nikada nije bila manja od 23 km/h, a niz vodu nikad manje od 27, a najcesce oko 30, pa sve do 33 km/h, mereno GPS-om. I ne samo to. Obzirom da nisam preterano iskusan, tek ovom prilikom sam (konacno) doziveo i fazu glisiranja, gde camac pri dodavanju punog gasa, prvo znatno podize pramac, pa onda polako pocinje da pada, gotovo u horizontalu ali iznad vodene povrsine i proporcionalno padu pramca brzina (po)raste do pomenutig maksimuma, a camac para povrsinu samo svojom zadnjom trecinom...

Sve u svemu, ja sad zadovoljan! :D
Naslov: Odg: Elise - još jednom :)
Poruka od: ka5an 26, 10, 2015, 16:58:58 posle podne
Svojevremeno sam imao sharka, i to Elanovog. Naj gori čamac u svom životu, a mislim i da je taj čamac najveći promašaj u istoriji nautike. Na njemu sam imao nov novcat  t 4,8. Nagledao sam se krmi od šiklji koje su prozviždavale pored mene sa belim četvorkama. Kad me prestigla jedna šiklja sa t 3,5, hteo sam da skinem pentu sa te strvine, i da je pustim nizvodno... 2225
Naslov: Odg: Elise - još jednom :)
Poruka od: Bakara 27, 10, 2015, 08:13:20 pre podne
Na koji shark mislis? Ima ih vise, tiger shark, super shark
Naslov: Odg: Elise - još jednom :)
Poruka od: ka5an 27, 10, 2015, 16:41:26 posle podne
Ma, imao sam onaj mali, od cca 3m dužine. Stabilan je bio, i to je bio sav njegov kvalitet.
Zbog iste vrste korita, ne verujem ni da je onaj, sa kabinom, nešto hitriji.
Opet, ako tom kabinašu treba da se okači motor od preko 20ks - džaba ga bilo!
Bolje ga je okačiti na neki gliser sa kabinom slične veličine jer bi taj išao k'o mećava.
To je moje mišljenje. yg
Naslov: Odg: Elise - još jednom :)
Poruka od: zankiki 27, 10, 2015, 19:39:46 posle podne
Teško da bi gliser sa kabinom glisirao sa 20KS
Naslov: Odg: Elise - još jednom :)
Poruka od: ka5an 28, 10, 2015, 07:59:06 pre podne
Teško je naći gliser sa kabinom te veličine kao što je shark ali kad bi postojao uveren sam da bi prozviždao pored sharka ko nevreme, sa istim motorom. Drugo, ni njegova kabina mi nije nista naročito jer služi samo za sedenje. Baš bih voleo da pitam čoveka koji je oslislio ovaj čamac, da ga pitam šta je on ustvari hteo da kaže sa njim?
Uostalom, i sama cena po oglasima govori sve; mali shark bez kabine košta u pola cene polovnog kanua.  55555
Naslov: Odg: Elise - još jednom :)
Poruka od: zankiki 28, 10, 2015, 08:11:48 pre podne
Porediš babe i žabe.

Kada bi postojao gliser sa kabinom širine 60cm i težine 3kg prozujao bi pored obojice. Naglašavam - kada bi postojao.
Kabina služi za spavanje, i tu ulogu obavlja sasvim korektno.

Šark je odličan čamac za ono što je namenjen, samo je malo specifičan. Znam nekoliko ljudi koji ga koriste u zdravlju i veselju, za ono što im je potreban je više nego odličan.

A ovo sa cenom u oglasima neću ni da komentarišem.
Naslov: Odg: Elise - još jednom :)
Poruka od: Bakara 28, 10, 2015, 09:05:57 pre podne
@totalni off....

Da, Tiger Shark jeste specifican camac, ali daleko od toga da je los, ima mnogo svojih vrlina :) To je svakako gliser sa kabinom(195cm dva lezaja unutra i pozamasne komore)
Prednosti onog korita su sto je jako stabilno, prilicno lako, moze da se izadje u plicak sa njim, moze da izglisira, nije preveliko. Nudi prenociste za dva coveka max, i sa dovoljno jakim motorom, recimo 20-25ks, dobija se jako brz i stabilan mali kabinas.
Evo ga jedan snimak gde glisira sa 18ks, mada verovatno i punim gasom:
https://www.youtube.com/watch?v=3JzN56w_ZYU

Proizvodjac preporucuje motor od 18kW za njega, sto je sigurno i najoptimalnije da moze da se izglisira a da se ne vozi punim gasom vec u ekonomik rezimu.

Izvinjavam se sto sam otisao od teme, ali hajd' da kazem sta znam o tome.
Naslov: Odg: Elise - još jednom :)
Poruka od: ka5an 28, 10, 2015, 09:15:59 pre podne
Jesmo u OFFu odavno, vala... stri
Završavam sa sharkom sa tim da sam samo izneo lično iskustvo, i da je to bio jedini zayeb u mom životu što se tiče čamaca, a imao sam ih vala... jh
Naslov: Odg: Elise - još jednom :)
Poruka od: Jezerash 07, 06, 2016, 11:52:29 pre podne
Da li je to onda u redu da na težak čamac stavim teretnu elisu na slaboj penti ?

Konkretno. Imam Titel 9 (težina oko 500kg sa inventarom) i električnu pentu Mercury Thruster sa postiskom od 21 libre. Krstarenje po jezeru je u pitanju.
Naslov: Odg: Elise - još jednom :)
Poruka od: Bakara 07, 06, 2016, 15:54:39 posle podne
Sa teretnom ces dobiti manju brzinu sa vise obrtaja, tacnije, ako je camac pretezak za odredjenu pentu, svakako treba koristiti teretnu elisu.
Naslov: Odg: Elise - još jednom :)
Poruka od: madjionicar 27, 08, 2019, 21:09:51 posle podne
Pozdrav svima. Vidim da ova tema nije dugo aktivna i hajde da je ozvezim. Molim za pomoć i mišljenje vezano za zamenu elise na camcu sa kabinm. Naime camc celik od cc 2,5 t pokrećem sa Hondom 25 ks. Na njoj sam imao brzu elisu 9 1/4 x 12. Sa istom mi broj obtaja na max mi je bio 2000 obrtaja. Na 1600 ob/min sam plovio 8,5 km uzvodno (Sava). Nabavio sam teretnu elisu 10 x 8 1/4. Max. broj obrtaja je sada 2400 o/min. Na 1800 obrtaja idem 8,5 km/h. Motor lepše i lakće radi sa ovom teretnom elisom. Da li  bi zamenom elise dobio bolje iskorišćenje motora ili pak nesto nije kako treba sa motorom. Broj obrtaja na leru mi pokazuje do 5000 o/min. Znači nije do merača broja obrtaja.Ukoliko neko ima rešenje voleo bih da mi pomogne. Hvalla unapred.
Naslov: Odg: Elise - još jednom :)
Poruka od: kiviboy1989 01, 08, 2020, 23:31:35 posle podne
Može li mi neko pomoći? Naime, na metalni tabanaš 5 m dug i 1m širok u tabanu, težak oko 260 kg stavio sam Tohatsu 15 ks 2T, elisa je bila oštećena, reparirao sam u balansirao... Dešava mi se da čim dam više od pola gasa,kao da proklizuje lamela ili prolijeće... Motor ode u turazu al nema povećanja brzine? Pomozite?
Naslov: Odg: Elise - još jednom :)
Poruka od: Drivee 30, 03, 2021, 12:23:22 posle podne
e, stara je tema ali..
Prvo za gornji post, otisla je guma. Moze da se reparira elisa. Taj ko ti je radio umeravanje, on moze i da ti reparira gumu.

E sad moje pitanje.

Imam 9 1/4 11 i hteo bih sporiju elisu. Covek mi nudi 9 1/2 8 5/8. Pitch je manji ali je elisa malo veca... Generalno idem na 9 1/4 8. To bih probao.
Naslov: Odg: Elise - još jednom :)
Poruka od: Milivoje 03, 08, 2021, 17:04:15 posle podne
Ladjari, na pola Dunava sam opalio o nesto i moram da zamenim elisu. Za moju Yamahu FT9.9 iz 2006. narucena je originalna elisa, ali se ona razlikuje od dosadasnje jer ovaj dodatni deo (tzv. "ruza"), ne moze da nalegne na novu. Kazu da je ovo noviji model elise za isti model, narucen po broju mog motora iz Platnera, te da na sebi u startu ima ugradjen taj deo koji sluzi za usmerenje gasova. Medjutim, kad se nova elisa natakne na osovinu, postoji neki zazor koji serviser mora da popuni nekakvom platnom, koju ce sam da sklepa. Stavise, tvrdi da ovu moju verziju elise, sa dopunskom ruzom, u dosadasnjoj karijeri nije video. Da li je u redu da zameni kako je naumio? (https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210803/9e70f6b017f8b85ac95250e19f42adaa.jpg)(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210803/14c6d3bd3ad1feeb5144c81cd8ec7f42.jpg)(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210803/416ac4ac395e3d9565b3f1bd33c97139.jpg)

Послато са SM-A600F помоћу Тапатока

Naslov: Odg: Elise - još jednom :)
Poruka od: Drivee 10, 08, 2021, 08:03:11 pre podne
FT je verzija high trust, elisa koja imas je njegova i originalna je. Znaci, veliki dijametar i mali pitch.
Posalji oznake obe elise.
Naslov: Odg: Elise - još jednom :)
Poruka od: foRce 30, 09, 2021, 22:57:13 posle podne
Drugari, pozdrav i ako moze mala tehnicka pomoc.
U pitanju je Johnson 20, stari tip 1975 godina. Montiran na Elana GT 402. Fabricka elisa je 9x10 sa stiftom. OMC katalog kaze da postoji jos samo 9x11 kao opcija. Moje pitanje je da li neko zna od kog modela pase elisa koju bih mogao da montiram kako bih ubrzao jos gliser na punom gasu?
Znaci, prazan gliser oko 200kg + jos 200 kg tereta. Neka preporuka za pitch........
Naslov: Odg: Elise - još jednom :)
Poruka od: Drivee 01, 10, 2021, 07:15:45 pre podne
Da li ti motor na punom gasu udara u blokadu?
Naslov: Odg: Elise - još jednom :)
Poruka od: foRce 01, 10, 2021, 22:50:20 posle podne
Pa ovako stoje stvari. Kada sam samo ja i eventualno jedna laksa osoba gas je ozbiljan, bas lako izglisira sa trimom koji sam stavio na srednji stepen (manuelni).
Kada sam sa suprugom i dvoje dece, bas se muci i ore, oseca se tezina. Razumem ja da treba jaci motor, ali sam mislio da promenom elise malo povecam krajnju brzinu kada smo svo cetvoro u plovilu.
Naslov: Odg: Elise - još jednom :)
Poruka od: maverick 01, 10, 2021, 23:39:54 posle podne
Tu si na knap da izglisiras s njima i tim motorom pa makar isao i na puno manju elisu. S vecom ces ici samo u kontra smjer jer motor nema snage da je izvrti
Naslov: Odg: Elise - još jednom :)
Poruka od: foRce 02, 10, 2021, 11:36:13 pre podne
Znaci, da ne diram nista. Kada hocu rodeo da sam plovim hehe  cap
Naslov: Odg: Elise - još jednom :)
Poruka od: Kabe 03, 10, 2021, 01:32:54 pre podne
Ili da se otvoriš za jači tormo  roll4
Naslov: Odg: Elise - još jednom :)
Poruka od: foRce 03, 10, 2021, 23:16:00 posle podne
Kabe, razmisljam i u tom smeru. Mozda sledece sezone padne nekih 40 ks, to je i maksimalna dozvoljena snaga koju je Elan predvideo za to korito. Za sada cepam Johnsona  thumbup
Naslov: Odg: Elise - još jednom :)
Poruka od: Drivee 05, 10, 2021, 10:20:37 pre podne
narani svinje i nista ne diraj.
Ko zeli sa tim da se igra, elisa MORA da se menja u zavisnosti koji teret vozis. Mogao bi da stavis manju kada su tu klinci itd..nece se motor muciti, ali kada budes sam, ices sporije nego sa  brzom elisom.
Ja imam 3 komada pa..menjam bas kada treba malo dalje da idem.
Naslov: Odg: Elise - još jednom :)
Poruka od: foRce 07, 10, 2021, 11:31:25 pre podne
Hvala drustvo. Ostaje za sada kako jeste.
Neverovatno je kako bukvalno svaki kilo utice kada sam merio GPS-om brzinu. Malo prazniji rezervoar i bez sidra osetno brzi :)