Moja Ladja

E, ovako treba... => Brodogradnja => Temu započeo: ladjaVlajko 09, 03, 2010, 14:33:19 posle podne

Naslov: "tabanaš" ili "blagi-v" ?
Poruka od: ladjaVlajko 09, 03, 2010, 14:33:19 posle podne
Poigrao sam se malo sa softverom za projektovanje korita i reko' ajde da podelim rezultate sa ostalim forumašima. Oni koji se spremaju za samogradnju po svojim ili tuđim planovima, savetima, nacrtima, idejama itd. će možda biti zainteresovani.

Naime, napravio sam u programu DelftShip mali model klasičnog tabanaša i korita sa blagim V, ispitao otpor u programu Michlet te uporedio dobijene rezultate.  Oba korita su projektovana sa dimenzijama 8,9 x 2.9 metara, deplasman 3500kg.

Slede screenshot-ovi ...
Naslov: Tabanaš
Poruka od: ladjaVlajko 09, 03, 2010, 14:36:54 posle podne
Prvo ide izgled korita pa rezultat ispitivanja u Michlet-u. Grafik prikazuje otpor (kN) u funkciji brzine (m/s).
Naslov: Blagi V
Poruka od: ladjaVlajko 09, 03, 2010, 14:38:16 posle podne
Sledi blago V korito ...
Naslov: Poređenje
Poruka od: ladjaVlajko 09, 03, 2010, 14:41:33 posle podne
Michlet daje i tekstualne vrednosti koje se mogu učitati u Excell kako bi se uporedili rezultati oba korita.

Vrednosti su preračunate na snagu potrebnu na elisi (kW) a brzina je prebačena na km/h. Evo kako to izgleda:
Naslov: Zaključak: "tabanaš" ili "blagi-v" ?
Poruka od: ladjaVlajko 09, 03, 2010, 14:45:19 posle podne
Naravoučenije izvucite sami ...

 :smile:
Naslov: Odg: "tabanaš" ili "blagi-v" ?
Poruka od: IKA 09, 03, 2010, 14:49:38 posle podne
Iskreno nije mi nikad bilo jasno zbog čega se ljudi kad grade sebi brod odlučuju za tabanaš.
Koje su prednosti tabanaša , ili je samo lakši za izgradnju pa je to jedini razlog
Naslov: Odg: "tabanaš" ili "blagi-v" ?
Poruka od: odissej 09, 03, 2010, 15:07:42 posle podne
Neverovatno da za postizanje istih brzina vec od 6km/h pa na dalje,  tabanasu konstantno treba oko 3 puta vise snage. Ovo se odnosi na deplasmanski rezim plovidbe.Bilo bi interesantno videti dijagram za brzine preko 20 km/h. :smile:
Naslov: Odg: "tabanaš" ili "blagi-v" ?
Poruka od: ladjaVlajko 09, 03, 2010, 15:25:37 posle podne
Neverovatno da za postizanje istih brzina vec od 6km/h pa na dalje,  tabanasu konstantno treba oko 3 puta vise snage. Ovo se odnosi na deplasmanski rezim plovidbe.Bilo bi interesantno videti dijagram za brzine preko 20 km/h. :smile:
To je već druga priča ... ova analiza je isključivo za deplasmanski rezim plovidbe. Mislim da je Michlet beskoristan u bilo kojoj drugoj varijanti.
Naslov: Odg: "tabanaš" ili "blagi-v" ?
Poruka od: haklberisojer 09, 03, 2010, 20:39:13 posle podne
Dragocena i upecatljiva informacija.

Svaka cast ladjaVlajko. Hvala ti u moje ime i u ime svih iskrenih ladjarosa pocetnika....

Naslov: Odg: "tabanaš" ili "blagi-v" ?
Poruka od: Kapetan 09, 03, 2010, 22:59:08 posle podne
vlajko jel bi mogli da ti damo dimenzije koriita i tezinu da vidimo koliko realne podatke daje software ... mislim da bi to bilo dosta merodavno...
Naslov: Odg: "tabanaš" ili "blagi-v" ?
Poruka od: ladjaVlajko 09, 03, 2010, 23:18:12 posle podne
vlajko jel bi mogli da ti damo dimenzije koriita i tezinu da vidimo koliko realne podatke daje software

Nacrtaj svoj čamac iz svih uglova i obeleži sve moguće mere pa mi pošalji mailom ili stavi negde da mogu da vidim.

Ali da znaš, ova snaga na grafiku je prava, čista snaga na koju moraš dodati sve moguće gubitke u prenosu, elisi i dr. Ako imaš vanbrodski motor budi srećan ako realno imaš pola od snage koja piše na njemu. Elise kod vanbrodskih motora imaju malu efikasnost.

I još, da ne zaboravim  ... 1 kW je oko 1.34 HP.
Naslov: Odg: "tabanaš" ili "blagi-v" ?
Poruka od: kemppi 09, 03, 2010, 23:16:41 posle podne
@LadjaVlajko
Tema ti je odlicna.Za deplasmansko plovilo je jako vazno da ima V korito,nisam hteo da pisem o tome,da ne bih bio napadnut,jer vecina plovila ima bas ravno dno,koje je izuzetno nepovoljno za plovnost,ali je mnogo lakse za izradu,sto ne mora da znaci da  bas svako V korito ima dobru plovnost,dok je kod glisera to drugacije i ugao V dna je individualna,sto zavisi od nekih drugih faktora.Evo kako su nasi inzenjeri radili projekat broda:prvo se brod konstruise,pa se napravi maketa broda od parafina koju su nosili u Austriju jer su oni imali kanale i uredjaje kroz koju su vukli maketu i merili otpore,i na kraju tesali parafin tamo gde su otpori bili veliki,i na kraju ceo projekat menjali na osnovu dobijenih rezultata.Kasnije su i u Zagrebu napravljeni kanali i uredjaji za ispitivanje.Svaki projekat deplasmanskog broda kada se gleda odozgo,na vodnoj liniji i ispod nje mu je presek u obliku vodene kapi,jer je jako vazan i krmeni deo dna,a ne samo pramcani.Plovila za rekreaciju su gabaritno dosta manja i zdepastija od brodova,ali opet mogu da se naprave tako da imaju dobru plovnost.
Dao sam primer siklje sa V dnom,ima ona svojih mana u odnosu na klasicnog tabanasa,ali po mom misljenju ipak vise dobrih osobina.
Ne bih nikog da uvredim,ovo je moje subjektivno misljenje,steceno na osnovu nekih prica i iskustava.
Naslov: Odg: "tabanaš" ili "blagi-v" ?
Poruka od: Darkobp 09, 03, 2010, 23:27:22 posle podne


Ali da znaš, ova snaga na grafiku je prava, čista snaga na koju moraš dodati sve moguće gubitke u prenosu, elisi i dr. Ako imaš vanbrodski motor budi srećan ako realno imaš pola od snage koja piše na njemu. Elise kod vanbrodskih motora imaju malu efikasnost.

I još, da ne zaboravim  ... 1 kW je oko 1.34 HP.

Pa valjda koliko ja znam snaga kod svih vanbroskih motora(ako izuzmemo tomos :lol:) je snaga koja se isporucuje na elisi
Naslov: Odg: "tabanaš" ili "blagi-v" ?
Poruka od: Kapetan 09, 03, 2010, 23:30:20 posle podne
@LadjaVlajko
Tema ti je odlicna.Za deplasmansko plovilo je jako vazno da ima V korito,nisam hteo da pisem o tome,da ne bih bio napadnut,jer vecina plovila ima bas ravno dno,koje je izuzetno nepovoljno za plovnost,ali je mnogo lakse za izradu,

 a bre :)
Naslov: Odg: "tabanaš" ili "blagi-v" ?
Poruka od: kemppi 10, 03, 2010, 00:07:01 pre podne
Forumi su jako dobra stvar,mnogo se tu nauci,ali je pitanje koliko je tacno to sto je tu napisano.Sve sto znam o brodogradnji sam naucio od par inzenjera brodogradnje u nekoj neobaveznoj prici,Ja sam njima verovao,pa ako su oni mene slagali slagao sam i Ja Vas,i ne nameravam ni sa kim da vodim polemiku.
Dule Ti si u ranijim postovima pominjao da je V korito neprikosnoveno za deplasmansku plovidbu,Ja to potvrdjujem,a kontrasa ce uvek biti.
Naslov: Odg: "tabanaš" ili "blagi-v" ?
Poruka od: Kapetan 05, 04, 2010, 20:10:46 posle podne
vlajko kako ubacusjes iz delftishipa u mishlet ?
meni mishlet nece da se startuje :(
Naslov: Odg: "tabanaš" ili "blagi-v" ?
Poruka od: ladjaVlajko 06, 04, 2010, 01:08:39 pre podne
vlajko kako ubacusjes iz delftishipa u mishlet ?
meni mishlet nece da se startuje :(

to su dve razlicite stvari stvari ...

is delftshipa u michlet ide File > Export > Michlet i sledi wizard. Fajl koji eksportuješ ubaci u michlet folder i preimenuj ga u "in.mlt". To je uvek ulazni fajl za michlet.

ako ti michlet ne radi, pogledaj sta pise u fajlu "out.mlt" - ako imaš neku grešku, tu ćeš naći koja je.
Naslov: Odg: "tabanaš" ili "blagi-v" ?
Poruka od: Kapetan 07, 04, 2010, 00:42:35 pre podne
sad cu da probam , ja trazio FILE OPEN :)
Naslov: Odg: "tabanaš" ili "blagi-v" ?
Poruka od: brodomonter 01, 10, 2010, 22:55:32 posle podne
Ovo su razmene misljenja o formi camca jos od proletos.Ja sam se skoro prikljucio forumu,a kopka me da iznesem i par svojih misljenja o ovoj temi.Nije mi namera da se pravim vazan,ali napravio sam oko 200 (dvesta) siklji,pa moram da se prikljucim ovoj temi.
Taj program za projektovanje kojim je pocela diskusija,kako je i receno ,predvidjen je za deplasmanska korita,a to su korita dubokog gaza,tj.radni brodovi,trgovacki,tegljaci,vatrogasni,razaraci,korvete...i oni nama rekreativcima nisu predmet interesovanja.
Stoga mislim da  taj program ne moze dati prave podatke za "tabanasa",cak ni u osnovnoj formi, sto se vidi na animaciji;forma je slomljena ka pramcu,a treba da je zaobljena.Tako siklju rade gradjevinski bravari.
"Tabanasi"odnosno dunavske siklje najblizi su gliserskim koritima zbog malog gaza.Siklja od 6 m,npr,isto glisira sa istim motorom kao i klasicno glisersko korito.Ko je na reci,to je video svakako.Jedini problem ove forme je upravljivost
Siklja sa kabinom je teza,pa se moze svrstati u poludeplasmanska korita.I oni bi,medjutim, bili gliseri sa jacim motorom,ali to kod nas niko ne radi najvise zato sto je skupo,treba jaci motor.
Najbolja deplasmanska korita nisu"neprikosnoveno V "nego OBLA forma.
NAMENA i POGON su dve najvaznije stvari od kojih se polazi pri projektovanju,znaci i gradjni svakog broda,i malog i velikog.
Naslov: Odg: "tabanaš" ili "blagi-v" ?
Poruka od: ladjaVlajko 02, 10, 2010, 09:30:23 pre podne
Обла корита су такође и најлепша корита ...

Ја на целу причу пројектовања и израде чамаца гледам као на један велики компромис. Идеалног нема и умешност пројектовања доброг чамца се своди на умешност прављења (добрих) компромиса. Ево узмимо обло корито на пример ... јесте лепо, јесте добро али треба много више времена и пара да се направи. То аутоматски доводи до питања "Да ли одабрати дупло лепше и упола боље или га направити упола јефтиније и дупло брже ?"

Иначе, ова програм (DelftShip) такође даје гомилу других параметара значајних за одређивање стабилности и пловности чамца, одређује центар масе, прерачунава тежину корита итд. Аутоматски експортује пресеке у аутокед формат фајлова тако да се лако могу изећи на компјутеризованим машинама.

Наравно, моје искуство у целој причи пројектовања и израде чамаца је немерљиво мало у односу на Ваше и све што сам написао овде је у домену мисаоног експеримента пре него неког практичног искуства.
Naslov: Odg: "tabanaš" ili "blagi-v" ?
Poruka od: brodomonter 02, 10, 2010, 15:26:24 posle podne
 :good:Vlajko,druze,u svemu se slazem sa tobom.
Posto je obla forma najplovnija,pravi najmanji otpor,Holandjanin ( ko bi drugi ) Van de Stadt i saradnici setili su se da ZA SAMOGRADITELJE tu oblu formu priblizno dobiju iz vise traka,vojeva,radi lakse gradnje.To je najbolje za poludeplasmanske brodice,koje rekreativni nauticari najvise koriste."Ne treba mi brzo,samo da plovi solidno".Ostar pramac da uroni u talas,a ne da udari i  strese se kao "tabanas".Krma da se suzava da strujnice ostaju van korita,a ne da udaraju u njega i usporavaju.I uzvoj dna je bitan,da propeler "dobija vodu".
Tipicno takav jedan brodic za samogardnju ovde je predstavio Profa na stranici metalni camci-samogradnja.
Ko hoce brzo,onda glisersko korito.Tu je vec najbolja "V " forma .U korito predvidjeno ( NAMENA ) da bude poludeplasmansko,ne vredi jaci motor,nece da glisira.
Ne znajuci za ove osnovne zakonitosti o formi korita, mnogi skupo plate ugradjivanje jaceg motora,ne dobiju nista,osim promasene investicije.