Moja Ladja

E, ovako treba... => Brodski motori => Izbor elise i pogona => Temu započeo: Kapetan 21, 05, 2011, 09:44:16 pre podne

Naslov: Kort nozzle
Poruka od: Kapetan 21, 05, 2011, 09:44:16 pre podne
barba kako na sve to utice ovaj tunel oko elise ? ima li efekta i kakvog ?

na ovo mislim

(http://www2.nlr.nl/public/facilities/AVET-Info/Content/Pics/Prop_ductedfan.jpg)


(http://www.boatdesign.net/forums/attachments/boat-design/3272d1117919711-thrust-tunnel-kort-nozzle-o_b.png)
Naslov: Odg: Kort nozzle
Poruka od: mesechar 21, 05, 2011, 23:36:19 posle podne
ne znam kakvog uticaja ima na voznju i performanse ali je dobra stvar da ne isece guzicu nekom kupacu primenljivo za plaze u cg :)
Naslov: Odg: Kort nozzle
Poruka od: STG 21, 05, 2011, 23:42:45 posle podne
Rekao bih da je ovo neka vrsta sapnice,na brzinu nema nekog uticaja...
Naslov: Odg: Kort nozzle
Poruka od: tule 22, 05, 2011, 01:03:54 pre podne
Kort nozzle ili Kortova sapnica (truba) poboljsava stepen korisnosti propelera i do 40% ali samo pri brzinama do 15km/h. Pri vecim brzinama izaziva suprotan efekat tj. pocinje da ‘gusi’

Kada radi bez sapnice, propeler preradjuje vodenu masu srazmernu njegovom precniku.

Kada radi u sapnici preradjuje vodenu masu srazmernu velicini ulaznog otvora, ciji je precnik veci od precnika propelera. Istovremeno i zbog njenog unutrsnjeg levkastog oblika vodena masa prolaskom kroz nju povecava  brzinu.

Kortova sapnica svakako nije obicna cev istog ulaznog i izlaznog precnika (kao takva imala bi iskljucivu ulogu stitnika elise) nije cak ni deo kupe iste debljine zida sa razlicitim velicinama ulaznog i izlaznog otvora

Poprecni presek njenih zidova mnogo je slicniji poprecnom preseku avionskog krila pa samim tim i mnogo kompleksniji za proracun

ovo su samo neke od njenih velicina pri cemu se spoljni precnik elise - De - uzima kao pocetni podatak:
-   
-   spoljna duzina
-   unutrasnji precnik usisnog otvora prednjeg tunela
-   duzina prednjeg tunela
-   precnik srednjeg tunela
-   duzina srednjeg tunela
-   ugao zakosenja zadnjeg tunela
-   spoljni precnik prednjeg tunela
-   ugao nagiba spoljnog zadnjeg dela
-   
Dakle, za deplasmance svakako korisna stvar.
Naslov: Odg: Kort nozzle
Poruka od: Kapetan 22, 05, 2011, 10:37:35 pre podne
upravo to i meni se cini da bi za deplasmance sa sajta kojih je 80% ovo bilo jako korisna stvar...

Tule i Barba moze li ovo nekako da se izprojektuje pa da pokusamo da proizvedemo ?
Naslov: Odg: Kort nozzle
Poruka od: SALE NB 22, 05, 2011, 11:02:37 pre podne
Ovo je svakako korisna stvar za deplasmance, poboljšava opstrujavanje vode oko elise, ubrzava tok vode do elise ( na isti način na koji i avionsko krilo stvara uzgon), i na taj način omogućuje veću efikasnost pogona.
Tule je lepo objasnio.

Problem je u upotrebi ovog sistema u našim uslovima plovidbe. Dok će se grana koja zakači elisu na običnoj osovini ili nozi, jednostavno odbiti, bez ikakvih daljnjih oštećenja pogonskog sklopa, uletanje grane ili drugog čvrstog predmeta u elisu kod ovog sistema dovodi do kapitalnog oštećenja elise.
To je super na moru, ali na Dunavu....?!
Naslov: Odg: Kort nozzle
Poruka od: Barba 22, 05, 2011, 12:45:38 posle podne
Pa moze i tako da se kaze. Inace efikasna je samo na malim brzinama jer stvara veliki otpor, pa je na vecim brzinama skuplja dara nego mera.

Ja bih rekao da je ovo princip klasicne jet turbine. Zapravo se radi o jednacini kontinuiteta. Ako pogledate poprecni presek (A), unutrasnji precnik prstena se smanjuje do elise, a od elise je konstantan.

Jednacina kontinuiteta za nestisljiv fluid kaze V*A=const.
Recimo da je ulazna brzina u prsten V1, brzina neposredno ispred propelera V2, a iza propelera V3. Brzina plovila je naravno jednaka brzini ulaza u prsten.

Posto je V1*A1=V2*A2, brzina ispred propelera V2 je veca od brzine V1 u odnosu A1/A2.

Zbog toga ce izlazna brzina elise V3 biti veca, nego u slucaju da je elisa ubrzava od vrednosti V1.

I sada posto je  sila = protok * promena brzine, dobijamo da je u ovom slucaju

sila = gustina * V2*A2 (V3-V1)

Ako posmatramo standardnu elisu bez prstena V2=V1, pa je i V3 u ovom slucaju manja, sto znaci da je i sila manja, manja sila znaci manja snaga, manji stepen korisnosti.


Ovo nije problem da se isprojektuje, samo ne znam ko ce to da napravi.
Naslov: Odg: Kort nozzle
Poruka od: Kapetan 22, 05, 2011, 13:57:21 posle podne
http://en.wikipedia.org/wiki/Kort_nozzle (http://en.wikipedia.org/wiki/Kort_nozzle)

kazu da je isplativo do 10 cvorova ili 18 km na cas...

moze da se napravi nije problem , videcu ja ko to moze da uradi
Naslov: Odg: Kort nozzle
Poruka od: Kapetan 22, 05, 2011, 14:03:23 posle podne
(http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/3/39/Kort_Nozzle_circulation.svg/200px-Kort_Nozzle_circulation.svg.png)
Naslov: Odg: Kort nozzle
Poruka od: Barba 22, 05, 2011, 17:58:03 posle podne
Ma ja bih ovde uzeo jednu plasticnu kantu i isekao prsten, bas da vidimo sta ce da se dobije.

Naslov: Odg: Kort nozzle
Poruka od: deda 22, 05, 2011, 18:19:12 posle podne
Ma ja bih ovde uzeo jednu plasticnu kantu i isekao prsten, bas da vidimo sta ce da se dobije.

Da prostis , mora neka tvrda kanta da bude!Ovo je stvarno interesantno , samo da vidimo ko da pravi.Prijavljujem se za test oma!!
Naslov: Odg: Kort nozzle
Poruka od: Barba 22, 05, 2011, 18:31:30 posle podne
Ma naravno ojaca se nekim metalnim prstenom, a moze i odmah da se napravi od lima, sa dve kandze za kacenje o kavitacionu plocu.
Naslov: Odg: Kort nozzle
Poruka od: Kapetan 22, 05, 2011, 19:03:23 posle podne
samo lim koliko sam shvatio ne pomaze mora da ima oblinu ... videcu ja sa ljudima sa primenjenih umetnosti da li mogu da to naprave
Naslov: Odg: Kort nozzle
Poruka od: Mezija 22, 05, 2011, 23:24:45 posle podne
samo lim koliko sam shvatio ne pomaze mora da ima oblinu ... videcu ja sa ljudima sa primenjenih umetnosti da li mogu da to naprave
Onda od kazanceta za riblju corbu :good: :good:
Naslov: Odg: Kort nozzle
Poruka od: Barba 23, 05, 2011, 09:51:45 pre podne
Ja mislim da ta "oblina" sluzi da bi se izbeglo vrtlozenje na ulazu u prsten i da nema nikakvu funkciju hidrofoila osim dobrog opstrujavanja jer nema coskastih prelaza. Nije tu bitna razlika brzina sa spoljne i unutrasnje strane zida. Moguce je da vrtlozenje na ulazu u prsten bude toliko veliko da se stvori otpor koji ce anulirati dobitak, ali ljudi su postavljali i obican prsten bez promene precnika, pa kazu da se dobija na brzini. E sad nije iskljuceno da lazu.

Prevelika ti je zezancija da pravis prsten sa takvim zidom. Ja bih prvo probao ovako. Nekosta prakticno nista.

Ovde mozes da vidis kako je to covek napravio sa obicnim prstenom, moguce ja da je dobio neki dobitak samo zato sto je stavio elisu u tunel.

http://www.duckworksmagazine.com/04/s/articles/kort/index.htm (http://www.duckworksmagazine.com/04/s/articles/kort/index.htm)

PS. Kazance za riblju corbu moze da simulira uvodnik, a ima i lepu promenu precnika  :)
 
Naslov: Odg: Kort nozzle
Poruka od: Barba 23, 05, 2011, 10:09:43 pre podne
Evo nasao sam ovde bas primer koji sam ti juce predlozio, doduse nalazi se na maketi.

Carol Moran With Kort Nozzle pre op check (http://www.youtube.com/watch?v=lXL8k-EXcFA#ws)
Naslov: Odg: Kort nozzle
Poruka od: tule 24, 05, 2011, 00:14:49 pre podne
ludwig Kort, nemacki profesor i aeronautical engineer, patentirao je 1930 god, US patent, vise propulzatora od kojih su
najpoznatiji ‘Kort 19A’ i ‘Kort 37. (koga interesuje vise, na wikipediji). Tesko da je pedantni profesor  utrosio mnoge sate
rada na svom patentu previdjajuci da bi isti efekat dobio sa obicnim  plehanim prstenom ili zarubljenom plasticnom
kantom bez dna. Stvar je, na zalost , mnogo komplikovanija. Sustina njenog oblika je u tome da ima dvostruku ulugu.
Prvu, da optimalnim unutrasnjim suzenjem pomocu elise dobije povecanje brzine vodene mase u  odnosu na spoljasnju,
i drugu, da svojim ukupnim oblikom stvori sto manji otpor protoku vode
 
Dakle, sustina u ostvarenju njenog pozitivnog efekta je upravo u konstrukciji poprecnog preseka njenog zida Taj presek
je slican izduzenoj kapljici vode cime stvara najmanji moguci otpor prolaskom kroz vodu, time je veoma slican preseku
avionskog krila, a takodje i obliku plasta oko avionskog motora. Razume se samo po sebi da obe povrsine, unutrasnja i
spoljasnja niukom slucaju ne mogu biti jednake. Ponajmanje (u preseku) kao dve obicne ravne kose crte razmaknute za
debljinu materijala od koje je uradjena.

Ako unutrasnjost  posmatramo kao tunel razlicitog precnika, uslovno ga mozemo podeliti na tri dela, 
prednji – usisni, srednji – gde je elisa i zadnji – izlazni. Nije slucajno sto je pocetna kosina usisnog
dela tunela pod vecim uglom (tu je brzina vode jos uvek manja u odnosu na srednji deo sa elisom)
pa je i otpor relativno manji. Kretanjem vode prema suzenom delu sa elisom povecava joj se brzina
pa se i nagib kosine tog dela prednjeg tunela smanjuje a samim tim smanjuje i  otpor koji se stvara
kretanju vodene mase. U srednjem delu , gde je elisa, tinel je takoreci paralelnih ivica, dalje kosina
zida izlaznog dela tunela takodje je pod odredjenim uglom ali tako da je izlazni otvor nesto veci
od unutrasnjeg srednjeg dela. ‘napadna’ ivica prednjeg dela tunela kao i zavrsna ivica izlaznog dela
tunela takodje imaju adekvatno zaobljenje. Gledano sa spoljne strane, prednji deo je takoreci ravan
– paralelan uzduznoj osi da bi posle odredjene duzine poceo kao kosina da se spusta ka zadnjoj
zaobljenoj spoljnoj  ivici.

Da bi se dobio maksimalan ucinak sapnice, recimo 100%-tan, za odredjeno plovilo potrebni su veoma komplikovani proracuni
svih krivih linija koje daju crtez njenog poprecnog preseka. Ako bi smo se zadovoljili sa, recimo 80% njenog ucinka onda se
neke od tih krivi mogu zameniti sa krivama drugog reda - krug, parabola, hiperbola, (secajuci se zlatnog pravila iz geometrije
da se dve krive mogu nastaviti samo u tacki gde im je zajednicka tangenta. Ako stvar jos vise pojednostavimo, ali time i malo
smanjimo ucinak, neke krive mozemo aproksimativno nacrtati kao prave linije.)

Znaci da ukoliko smo spremni da nas deplasmanac sa sapnicom oko elise umesto njenog 100% tnog ucinka ostvari recimo
oko 80% ucinka  onda mozemo da se prihvatimo njene izrade na amaterskom nivou.

PS  za one koji bi se ipak opredelili za varijantu ‘prstena’ oko elise sugerisem
      patent “Kitchen ruder”
Naslov: Odg: Kort nozzle
Poruka od: Kapetan 24, 05, 2011, 01:11:08 pre podne
kitchen rudder je prilicno zanimljiv, ali malo komlikovan za napraviti

R/C Tug Boat with Kitchen Rudder - "Choptank" (http://www.youtube.com/watch?v=TWJX_Ada-JU#)
Naslov: Odg: Kort nozzle
Poruka od: Barba 24, 05, 2011, 02:32:37 pre podne
Detaljna i tacna analiza. Samo par stvari po mom misljenju su visak.

Sustina njenog oblika je u tome da ima dvostruku ulugu.
Prvu, da optimalnim unutrasnjim suzenjem pomocu elise dobije povecanje brzine vodene mase u  odnosu na spoljasnju,
i drugu, da svojim ukupnim oblikom stvori sto manji otpor protoku vode
Po mom misljenju nije poenta i razlici brzina sa spoljne i unutrasnje strane, vec samo u povecanju brzine kroz tunel po jednacini kontinuiteta.
Zato je profil stavljen pod negativni napadni ugao. Za otpor se naravno slazem.

Razume se samo po sebi da obe povrsine, unutrasnja i
spoljasnja niukom slucaju ne mogu biti jednake. Ponajmanje (u preseku) kao dve obicne ravne kose crte razmaknute za
debljinu materijala od koje je uradjena.

Za ovo ne vidim razlog. Ovaj presek nema funkciju hidroprofila i nije namenjen stvaranju "uzgona" ka unutrasnjosti prstena. S obzirom da je spoljasnja ivica u senci mislim da nema nikakav uticaj, zbog toga je i Kort verovatno ostavio ravnom. Opet, da je ideja povecavanje brzine fluida opstrujavanjem, profil bi bio postavljen ili pod nultim napadnim uglom koji obezbedjuje minimalni otpor ili pod pozitivnim napadnim uglom.

U srednjem delu , gde je elisa, tinel je takoreci paralelnih ivica, dalje kosina
zida izlaznog dela tunela takodje je pod odredjenim uglom ali tako da je izlazni otvor nesto veci
od unutrasnjeg srednjeg dela. ‘napadna’ ivica prednjeg dela tunela kao i zavrsna ivica izlaznog dela
tunela takodje imaju adekvatno zaobljenje.

Ni za ovo ne vidim razlog, sem eventualnog odrzavanja kontinuiteta gornjake profila ili sprecavanja vrtloga na izlazu, koji takodje stvaraju otpor. Povecavanjem precnika izlaza samo se smanjuje izlazna brzina koju smo sve vreme nastojali da povecamo.

Jedina slicnost sa avionskim krilom jeste aero/hidro profil, ali mu je ovde funkcija iskljucivo minimizacija otpora, a ne stvaranje uzgona.
Ja ni na avionu ni na avionskom motoru nisam primetio nikakvo zaobljenje izlaznih ivica.

Elem, sada postoji dilema, da li uloziti 1000 dinara i ustanoviti da li se nesto dobija postavljanjem kupastog prstena ili celu pricu zabataliti jer prsten sa poprecnim presekom u obliku profila niko ne moze da napravi u radionici, a da ne kosta ko Sv. Petra kajgana.

Sto se tice profila, verovatno moze da se iskoristi neki iz Rendulicevog kataloga, ali to napraviti u obliku prstena je mission impossible. Tule pretpostavljam da se slazes.

Pozdrav,
 
Naslov: Odg: Kort nozzle
Poruka od: tule 24, 05, 2011, 14:10:42 posle podne
Za  pocetak, da rezimiramo. Kortova sapnica daje dobar efekat kod deplasmanskih plovila ali samo pri malim brzinama,
Da li ce njen ucinak biti 10, 20, 30 ili 40% zavisi od mnogih faktora,  pre svega od oblika trupa  ali i od tacnosti proracuna
 oblika njenog poprecnog preseka. Pogresnu predstavu o njenom izgledu stvaraju pre svega njeni graficki prikazi koji je
svode na deo levka ciji zidovi imaju debljinu lima po celoj duzini. To je sasvim pogresno i apsolutno ne korisno za njenu
prakticnu izradu u smislu njene svrsihodnosti na plovilu.


(http://img713.imageshack.us/img713/7193/kortmarlin19a.gif)
By tule (http://profile.imageshack.us/user/tule) at 2011-05-24

Dakle posmatrajmo njen stvarni poprecni presek. Prvo i osnovno u cemu moramo da se slozimo je razlika u obliku unutrasnje
i spoljasnje linije koje formiraju njen presek. Ta razlika je evidentna i ona je aksiom. O njoj se ne diskutuje.  Uloga unutrasnje
zakrivljenosti je da usisa odredjenu kolicinu vode (u zavisnosti od ulaznog otvora) koju ce zatim pokusati  pomocu elise da
sabije i uvuce u sredisnji suzeni deo. Voda naravno nije stisljiva pa je jedini nacin za pridrzavanje prirodnih zakona da se
usisana vodena masa ubrza i na taj nacin ‘provuce’ kroz otvor i tako ubrzana izbaci kroz zadnji otvor. To bi bila ‘akcija’. Kao
odgovor na nju, po trecem Njutnovom zakonu, sledi ‘reakcija’ (ne treba mesati sa reakcionarima u politici) pa se plovilo odbija
od spoljne vodene mase (kao trzaj puske posle ispaljenog metka) I tako dodatno dobija na brzini. (ko voli malo vise teorije
moze da se priseti Bernulijeve jednacine i Venturijeve cevi a sve iz fizike). To bi uglavnom bilo u vezi krive koja prati unutrasnji oblik.

Ako posmatramo spoljasnju liniju vidimo da njen oblik predstavlja kosu pravu. Ukoliko bi bila horizontalna prava, a zbog razlike
u velicini usisnog i izlaznog otvora onda bi izlazno zaobljenje moralo biti mnogo vece (vece i od prednjeg usisnog) i samim tim
mnogo vise ‘vuklo’ vodu za sobom sto bi za posledicu imalo gubitak brzine. Resenje je naravno  smanjenje tog zaobljenja do
konstruktivne cvrstine jer su takvim oblikom vrtlozenja (lepljenja) vode duz spoljne kosine mnogo manja


(http://img813.imageshack.us/img813/1522/kort3a.jpg)
By tule (http://profile.imageshack.us/user/tule) at 2011-05-24

Ako posmatramo raspored spoljnih sila na oplatu sapnice onda  se sila spoljnog pritiska, razredjene vodene mase koja klizi
duz spoljne kosine, moze razloziti na dve komponente od kojih je jedna paralelna pravcu kretanja i ima smer ka napred sto
daje dodatno uvecanje ucinak sapnice.

Dakle to bi bilo malo o teoriji Kortove sapnice. Njena prakticna izrada je prilicno jednostavna bez obzira da li se radio od punog
ili supljeg profila. Nesto malo komplikovanije je nacrtati taj profil. Uzgred, ovaj crtez nije u stvarnoj razmeri.

Da bi smo eventualno nastavili diskusiju na ovu temu predlazem zakazivanje Kolegijuma.
Kapetanu sam ionako ostao duzan jednu kafu jos od jesenas. Dobro, mozda i jedno
hladno, toceno, sa kragnom. Lekar mi je rekao samo jedno ali nije
bio precizan da li misli na flasicu od 0,33l ili  na onu od 2l.
Naslov: Odg: Kort nozzle
Poruka od: Barba 24, 05, 2011, 20:14:55 posle podne
Tule, shvatam u kom smeru ide tvoje razmisljanje, ali mislim da opstrujavanje profila nije ovde poenta. Ipak je to profil od nekih dvadestetak centimetara tetive. Pa koliki taj add thrust (-Cx) moze da bude prilikom opstrujavanja brzinom 2-3 m/s oko profila od 15-20cm tetive?

I sam si pomenuo jednacinu kontinuiteta kao princip rada. Ja od pocetka mislim da je to jedina ideja u ovom slucaju, a da je uzgon zanemarljiv i iskljucivo je posledica uvodjenja profila kako bi se otpor smanjio.

Da nije zanemarljiv dovoljno bi bilo postaviti dva krila (kako bi se ponistio Cz) ispod trupa i stvarati samo add thrust.

Sto se tice izrade, ja ne vidim nacin da se to uradi sa odgovarajucom tacnoscu po nekoj razumnoj ceni.

Zasto mislis da je problem iskoristiti neki NACA profil u tu svrhu?
 

 
Naslov: Odg: Kort nozzle
Poruka od: Zoran 24, 05, 2011, 21:54:34 posle podne

      Da napravimo model od plastike ?
Naslov: Odg: Kort nozzle
Poruka od: tule 24, 05, 2011, 23:47:48 posle podne
Barba, ja sam stvar postavio vise teorijski cisto radi malo jasnijeg uvida u princip njenog delovanja.
Naravno da je sustinski princip rada zasnovan na jednacini kontinuiteta pri protoku fluida. Slazem se
sa tobom da je spoljni ‘add thrust- mali,  i u praksi takoreci zanemarljiv, ali teorijski on ipak postoji   

Ono na sta  svo vreme pokusavam da ukazem je cinjenica da se unutrasnja Iispoljasnja linija njenog
profila razlikuju. Unutrasnja treba da obezbedi povecanje brzine usisane vodene mase, a spoljasnja
treba da obezbedi sto manji otpor vodenoj masi koja struji oko nje. I to je sustina i oko toga mislim
da se slazemo.

Slazem se da bi koriscenje nekih od NACA profila svakako olaksalo stvar ali se postavlja pitanje smanjenja
njenog ucinka zbog odstupanja. Naime dimenzije sapnice stoje u strogom medjusobnom odnosu a takodje
i ona kao celina u odnosu na elisu. Hocu da kazem da bi izbor njene velicine “nesto vece od elise” i postavljanje
elise “negde odprilike u sredinu” moglo bitno da  utice na njen efekat

Kada je prakticna realizacija u pitanju potrebno je resiti  vise stvari, ali hajde da ostavimo nesto i za sugestije drugih clanova.
Naslov: Odg: Kort nozzle
Poruka od: Barba 25, 05, 2011, 02:57:09 pre podne
Naravno da se slazemo oko sustine. Ovaj deo price vezan za odokativnu poziciju elise i precnik sapnice takodje trazi dodatne proracune. Ali lepo si napisao, to bi obezbedilo maksimalni ucinak. Mislim da bi se mnogi zadovoljili i sa ucinkom od 70% od maksimalnog, tj. povecanjem korisnosti elise od 25-30%.

Koeficijent korisnosti elise je uglavnom oko 0.55, ovako bi bio oko 0.7
Naslov: Odg: Kort nozzle
Poruka od: Zoran 25, 05, 2011, 10:47:02 pre podne

          Vidim ja da se ovde samo filozofira.Povlacim predlog.  :suicide:
Naslov: Odg: Kort nozzle
Poruka od: zorter 25, 05, 2011, 14:15:17 posle podne
I nije bio neki predlog........ :taunt:
Naslov: Odg: Kort nozzle
Poruka od: Zoran 25, 05, 2011, 21:06:34 posle podne

              Izgleda da imas istancan osecaj da promasis temu,ali za to nema leka.        :)
Naslov: Odg: Kort nozzle
Poruka od: scipko 25, 05, 2011, 21:52:56 posle podne
Koliko je meni poznato, ovaj Kort nozzle je prevazidjen, trenutno je popularniji sistem "Rice nozzle"

http://www.propellerpages.com/?c=nozzles&f=Speed_Nozzle_Tests (http://www.propellerpages.com/?c=nozzles&f=Speed_Nozzle_Tests)
Naslov: Odg: Kort nozzle
Poruka od: Barba 25, 05, 2011, 22:09:58 posle podne
Pa u pitanju je ista stvar. RICE je firma koja proizvodi sapnice. Naravno da su 100 godina posle Korta uspeli da razviju jos bolji profil.
Naslov: Odg: Kort nozzle
Poruka od: eni blue 26, 05, 2011, 06:35:23 pre podne
Imam vise pitanja, ja sam laik vezano za sve ovo, naravno da razumem o cemu pricamo ali da li mozemo biti konkretni u svemu ovome, tj. interesuje me da li je moguce da neko od nas se angazuje i napravi probni komad i konkretno kaze da li ima i kada ima koristi nacin kacenja oblik i dimenziju ili reci ko i gde nam moze napraviti i red velicine tog ulaganja, Zoran je upitao da li moze od plastike i pretpostavljam da je to pitanje postavio sa odredjenom pretpostavkom, ja postavljam laicko pitanje da li se to moze uobliciti od limenih velikih modli u kojima su nama bake u Zemunu pravile cuvene kolace - kuglofe. Naravno ja se unapred izvinjavam na mom laickom pitanju. :tenk:
Naslov: Odg: Kort nozzle
Poruka od: Barba 26, 05, 2011, 10:22:18 pre podne
Pa to bi trebalo da uradi neko ko za tim ima potrebe. Kapetanova je ideja da to radi, a i deda se ponudio kao tester. Ja sam dao prvi predlog da se od lima uradi klasican tunel promenljivog precnika i da se proba. Cenim da to ne bi kostalo vise od 1000 dinara. Sto se tice izrade profilisanog zida, ja ne znam kako bi to moglo da se uradi od bilo kog materijala, a ako neko zna neka napise i pretpostavi cenu.

Ipak se radi o precniku od 25-40 cm, to ipak mora da ima i odredjenu cvrstinu, s obzirom da se drzi samo u jednoj tacki.

 
Naslov: Odg: Kort nozzle
Poruka od: mossi 26, 05, 2011, 10:46:00 pre podne
Ako se kači na kavitacionu ploču sa 4 šarafa (vanbodski motor), to je dosta dobar spoj.  :good:
Idealna mušterija je neko sa teretnom Yamahom 25ks.
Naslov: Odg: Kort nozzle
Poruka od: fisherman 26, 05, 2011, 10:49:06 pre podne
Napravio ovo drugar moj... ali ajde prvo slike da nadjem....
Ovo nimalo nije za zajebanciju, a ni za savu....

Posle pola sata voznje puklo je sve u uslo u elisu...
E sada da li je bio panj, ili opterecenje.... ili lose uradjeno nemam pojma.... 

A da namontirano sve na motor od 50 konja ...
Naslov: Odg: Kort nozzle
Poruka od: mossi 26, 05, 2011, 11:07:43 pre podne
Verovatno neka greška u montaži/proračunu sila.   :suicide:
Lepo ovi naši stručnjaci kažu da je to za male deplasmanske brzine.  :)
Naslov: Odg: Kort nozzle
Poruka od: Barba 26, 05, 2011, 11:26:20 pre podne
Napravio ovo drugar moj... ali ajde prvo slike da nadjem....
Ovo nimalo nije za zajebanciju, a ni za savu....

A kakvi su bili rezultati, da li je za tih pola sata osetio neki dobitak i kakvu je mlaznicu koristio. Ajd proveri, jer je ovo jako bitna informacija.
Naslov: Odg: Kort nozzle
Poruka od: fisherman 26, 05, 2011, 12:35:38 posle podne
@Barba
Drugar je to video u Engleskoj, kako je namontirano za kavitacionu plocu na motor isti kao njegov. Raspitao se malo, svi mu rekli kako od toga nema bolje, kako se dobijam ne znam sta sve...

kada je dosao ovde uzeo je napravio isti sistem, i spustili smo zajedno camac u savu..
slicno je izgledalo kao na ovoj slici:
(http://www.boatdesign.net/forums/attachments/boat-design/3272d1117919711-thrust-tunnel-kort-nozzle-o_b.png)

Mislim da nije bilo promene nikakve... Zvao sam ga sad nejavlja se.
Ali ja sam mu pricao.... Da je to bolje toliko, fabricki bi ga proizvodjaci ugradjivali....

A to je uslo u elisu pri brzini oko 55 na sat... secam se nimalo prijatan osecaj...

Naslov: Odg: Kort nozzle
Poruka od: Barba 26, 05, 2011, 13:30:31 posle podne
Pa da, to je smisljeno za male brzine, 10-15km/h. Na velikoj brzini je preveliki otpor, pa su gubici veci od dobitka, a za posledicu je i imao razletanje celog sistema usled prevelike sile otpora.  :sorry:
Naslov: Odg: Kort nozzle
Poruka od: zorter 26, 05, 2011, 19:28:31 posle podne
A mozda bi trebalo ovako da izgleda, mada meni ovo (zbog oblika elise) vise lici na JET pogon ili bar imitaciju.
Naslov: Odg: Kort nozzle
Poruka od: Barba 26, 05, 2011, 23:00:10 posle podne
Ovo je izgleda neka unapredjena verzija ili verzija prilagodjena malim motorima. Tu se dodatno suzava izlazni precnik kako  bi se brzina iza propelera jos povecala,a za razliku od korta ulazni precnik se povecava ka elisi, sto smanjuje brzinu na propeleru. A sto je manja brzina, to je vece klizanje, zanimljivo... Ovo radi po drugom principu. :good:

Naslov: Odg: Kort nozzle
Poruka od: marke 27, 05, 2011, 00:02:05 pre podne
Mislim da i obicna tanka cev paralelna sa protokom vode (kao kod turbine) povecava znacajno iskoristljivost elise a evo i zasto:
Kod turbine je bitno da je razmak izmedju oboda elise i zida turbine sto manji jer sprecava da deo fluida koji je poteran elisom unazad samo skrene sa zadnje strane elise ponovo ispred nje gde je veliki potpritisak. Ako zelite primer pogledajte ventilatore za kompjutere svi su u takvim cevima (turbinice). Ako je elisa u slobodnom prostoru dosta fluida skrene u stranu i zaokruzi opet ka prednjoj strani elise.

Osim toga je problem sa upadom plutajucih predmeta u elisu.  :smile:
Naslov: Odg: Kort nozzle
Poruka od: eni blue 27, 05, 2011, 05:28:33 pre podne
Opet ja laik, imam camac metalni duzine 8 metara i dvotaaktni motor jonson 9.9 i iz svega ovog sto citam pretpostavljam da bi ovaj sistem bio primenljiv za moj motor i camac, pa me interesuje da li se slazete da bih dobio za neku nijansu brzi camac, koji se vozi na dunavu.
Naslov: Odg: Kort nozzle
Poruka od: Barba 27, 05, 2011, 11:25:08 pre podne
@eni blue

Ja bih na za tvoj camac prvo pokusao da optimizijem elisu, ako nije odgovarajuca za tvoj camac, a vrlo je verovatno da nije, Da li znas koja je elisa (precnik x korak), tezina camca, duzina vodene linije, rpm motora na maksimalnom gasu?

@marke

Pa kazu ljudi da su dobijali rezultate i samo sa prstenom const. precnika. 
Naslov: Odg: Kort nozzle
Poruka od: eni blue 27, 05, 2011, 12:56:43 posle podne
@Barba hvala na odgovoru pretpostavljam da si veoma u pravu, cim sve pojedinosti saznam, javljam pa cu te zamoliti za misljenje i sve ostalo sta bude trebalo,  :drinks: :drinks:
Naslov: Odg: Kort nozzle
Poruka od: marke 27, 05, 2011, 15:29:36 posle podne
@Barba:
To sam hteo da kazem ali to ne znaci da profilisani kanal ne dodaje jos na iskoriscenju samo komplikovano za pravljenje a verovatno bi ih bilo fabrickih u ponudi da je veliki dobitak.
Naslov: Odg: Kort nozzle
Poruka od: Kapetan 30, 05, 2011, 00:19:02 pre podne
@Barba:
To sam hteo da kazem ali to ne znaci da profilisani kanal ne dodaje jos na iskoriscenju samo komplikovano za pravljenje a verovatno bi ih bilo fabrickih u ponudi da je veliki dobitak.

marke nisam siguran da bi bilo u fabrickoj ponudi jer nijedna fabrika nece da ti da garanciju na stvar koju moze da razvali jedna jaca grana koja ce da udje u sistem i rasturi ga ...

ljudi jel ima neko ko bi obo znao da napravi ? ja bih prvo pokusao sam ceclicnim cilindrom koji bi se kacio na kavitacionu plocu pa bih onda taj cilindar presvukao plastikom dok ne dobijemo zeljeni oblik
Naslov: Odg: Kort nozzle
Poruka od: zorter 30, 05, 2011, 06:12:26 pre podne
..........
ljudi jel ima neko ko bi obo znao da napravi ?.....

stvkada i kacintata  :good:
Naslov: Odg: Kort nozzle
Poruka od: tule 31, 05, 2011, 23:20:57 posle podne
Ako govorimo o pravoj Kortovoj  dizni (sapnica, dizna, brizgaljka, truba) za izradu punog profila dovoljna su tri majstora

     grncar – izradi zeljeni oblik - pozitiv od gline
     livac – na osnovu pozitiva napravi kalup – negativ i izlije oblik – pozitiv
     strugar  - uoblici odlivak na tacnu meru

Ovo je svakako manje povoljna varijanta za pojedinacnu izradu

Ako govorimo o kvazi kortovoj dizni (gde su krive linije zamenjene pravama i lukovima) za izradu supljeg profila dovoljan  jedan majstor koji se razume u:
         -razvijanje oble forme u ravan lima
         -varilac koji ce to da isece i spoji varom

povoljnija varijanta za pojedinacnu izradu

Ako se za izradu punog profila koristi plasticna masa  moguce je dobiti jos povoljniji odnos materijal/rad/cena

Za jos jednostavnije forme tipa zarubljene kupe ili cilindar, ne treba majstor,
dovoljan je sloser

Za prve dve varijante potreban je precizan tehnicki crtez uradjen na bazi poznavanja
uzajamnih velicina same dizne  (za grncara i sablon, opet na osnovu crteza)
Samo se tako moze ostvariti zeljeni efekat  za povecanjem potisne sile od oko 20% -  30%
Ako smo zadovoljni  sa dobitkom od oko 5% onda se moze primeniti jednostavnija forma

Ako nista drugo dobijamo bocni stitnik za elisu a postavljanjem mrezaste strukture na ulazni otvor dobijamo i ceonu zastitu.
Naslov: Odg: Kort nozzle
Poruka od: Barba 01, 06, 2011, 01:00:22 pre podne
Samo da dodam da sloser znaci bravar, cisto da znamo koju profesiju vredjamo. A da li je bravar majstor ili nije, odlucite sami...  :)

POzz
Naslov: Odg: Kort nozzle
Poruka od: tule 01, 06, 2011, 22:59:19 posle podne
prema Vukajlija.com

šloser
u zargonu oznacava osobu koja radi stvari povrsno.

Inace pravo znacenje reci 'šloser' je šhuster

Naslov: Odg: Kort nozzle
Poruka od: Barba 02, 06, 2011, 12:12:34 posle podne
Na nemackom se bravar kaze "Schlosser". Ali nema veze, BRAVAR JE BIO BOLJI.  :) :) :)

Generalno se slazem sa, uslovno receno, tehnologijom izrade koju si naveo, ali je tu potrebna velika preciznost u izradi. Milsim da forma prstena sa zidom hidroprofila zadaje velike probleme za izradu u domacoj radinosti. Skidam kapu svakom majstoru koji to napravi u garazi. Po mom misljenju cena izrade je jedan od razloga zasto ih proizvodjaci motora nisu uvrstili u ponudu. 

Druga stvar koja me zabrinjava je da mozda prica o dobitku sile nije sasvim tacna, tj mozda ima efekta samo za velike sporohodne elise (mislim na rpm), pa je neprimenjiva za male elise vanbrodskih motora. To bi trebalo proveriti ili izracunati. 
Naslov: Odg: Kort nozzle
Poruka od: Barba 06, 06, 2011, 14:05:14 posle podne
Dule, to sto i vidjao na deplasmancima, jel su to bili camci ili brodovi i kakav su pogon imali?
Naslov: Odg: Kort nozzle
Poruka od: Kapetan 06, 06, 2011, 14:13:23 posle podne
mene ovaj kort nozle podseca najvise na arhimedovu zavojnu pumpu


(http://lh6.ggpht.com/_9SZNDt8RCD4/SSkOQRtHU4I/AAAAAAAAARI/ucHL7q4ZIu8/Bern-vanjski%20izlosci_7.JPG)
Naslov: Odg: Kort nozzle
Poruka od: Zoran 06, 06, 2011, 18:54:54 posle podne

     Ajde konacno odlucite,da li je za spore,brze,male ili velike.
Naslov: Odg: Kort nozzle
Poruka od: Kapetan 06, 06, 2011, 23:18:10 posle podne

     Ajde konacno odlucite,da li je za spore,brze,male ili velike.

zoki ovo je za deplasmance, i dobiju se dve stvari

1 Veca brzina (ali opet ogranicena duzinom korita)
2 Terettniji pogon (elisa i motor se priblizavaju teretnim motorima )

ako znades da napravis to od plastike i siguran si da nece da se raspadne ja dajem motor da probamo ...
Naslov: Odg: Kort nozzle
Poruka od: Barba 07, 06, 2011, 08:44:16 pre podne
Pa jos na pocetku je receno da je primenjiva za brzine do maksimalno 15 km/h. Otpor posle toliko raste da znacajno usporava plovilo.
Nego ja nigde nisam nasao prodatak o potrebnom broju obrtaja elise. Aerodinamicki gledano, to nije bitno, ali pitanje je da li je tako i u slucaju hidrodinamike, Razmisljam da li mozda veliki broj obrtaja elise, 2500-2700 kod vanbrodskih motora, mozda stvara preveliko vrtlozenje u tunelu relativno malog precnika. Ono sto sam nasao na netu, pricam o ozbiljnim proizvodjacima, ne o amaterskim razigravanjima,  su sve neki ogromni precnici, za ogromne elise.
Naslov: Odg: Kort nozzle
Poruka od: Kapetan 08, 06, 2011, 10:29:38 pre podne
jako zanimljiv link :

http://www.solarnavigator.net/kort_nozzle.htm (http://www.solarnavigator.net/kort_nozzle.htm)


e sad koloiko ja vidim sve je manje vise za motore sa malim obrtajima ...

ali ima i onih sa vecim brojem obrtaja , i elektro varijanti


(http://www.solarnavigator.net/images/kort_electric_outboard_motor_nozzle_phelix_fishing_boat_project.jpg)
Naslov: Odg: Kort nozzle
Poruka od: Zoran Marinković 27, 06, 2011, 12:08:47 posle podne
 :good:

Jedan drugar ima zaklan motor Johnson 6 ks, i na raspolaganju mi je komplet čizma, vrat i nisač... sve osim samog motora.

Da li od toga može da se uradi nešto slično, i koji elektromotor (od čega...) bi tu mogao da posluži...
Naslov: Odg: Kort nozzle
Poruka od: fisherman 27, 06, 2011, 12:15:18 posle podne
Deda Zoki :)

http://www.mojaladja.com/forum/index.php?topic=4919.0 (http://www.mojaladja.com/forum/index.php?topic=4919.0)

Niste pazili na casu :)
Naslov: Odg: Kort nozzle
Poruka od: Zoran Marinković 27, 06, 2011, 12:26:34 posle podne
 :pioneer:  :punish:

Evo idem za kaznu u ćošak....i tamo ću popiti kaficu...umesto klečanja na kukuruzu....



ps.

A znam i koga ću da davim....slučajno je moj imenjak... :friends:
Naslov: Odg: Kort nozzle
Poruka od: Mezija 06, 05, 2013, 20:00:40 posle podne
Jos nije zavrsen.
Kad ga obradim i ofarbam postavicu fotke a za  dve tri nedelje probacu ga na vodi
Naslov: Odg: Kort nozzle
Poruka od: tule 06, 05, 2013, 22:48:19 posle podne
Pohvale za trud,

ipak jedno pitanje, stitnik za elisu ili Kortova dizna?
mislim u kontekstu diskusije na pocetnim stranama
Naslov: Odg: Kort nozzle
Poruka od: Mezija 07, 05, 2013, 00:54:16 pre podne
Nije Kortova brizgaljka, stitnik za elisu sa konusom unazad.

Proba je uspesno prosla .
Poboljsanja su u upravljivosti a potrosnja je ostala ista ili neznatno manja.
Sto se tice brzine za sada neznam da li  ima poboljsanja jer je Dunav bio dosta brzi nego uobicajeno.

Uglavnom sam zadovoljan sa stitnikom za elisu
Naslov: Odg: Kort nozzle
Poruka od: Zakeralo 04, 02, 2014, 18:49:04 posle podne
Pozdrav Svima,

Ja se retko mesam u diskusije i kao sto mi nick kaze, mesam se bas kada nesto mnooogo nije u redu.

Ajde malo teorije.

Sapnica ili nozzle (na engleskom) je prsten oko propelera. Moze biti pokretan i fiksan. Sapnica se ugradjuje u brodove kojima je potreban ogroman potisak, a imaju zahtev za malim gazom.
Naime, obican propeler ima krila koja se pri vrhu zavrsavaju u "spic". To je da bi se smanjilo prestrujavanje vode iz zone visokog pritiska, koja se nalazi sa krmene strane krila, ka zoni sa nizim pritiskom, koja se nalazi na pramcanoj strani proprlera. Ova pojava se manifestuje odvajanjem vrtloga na vrhu propelera (tip vortex). Ovo se jasno moze videti na slici 1. Ova pojava nema nikakve veze sa kavitacijom, vec je jednostavno posledica rasporeda pritisaka na krilu propelera.
Propeleri koji se ugradjuju u sapnice su drugacijeg oblika od obicnog propelera ovo se vidi na slikama 2 i 3. Ukoliko bi ovaj propeler bio ugradjen bez sapnice gubici na vrhu propelera bi bili ogromni, ali sapnica sprecava prestrujavanje i omogucava ovakvom propeleru efikasan rad. Propeler od 1500mm precnika ide u sapnicu od 1505-1507mm unutrasnjeg precnika. Ako uporedite propeler u sapnici sa obicnim ,shvaticete da propeler u sapnici moze da se posmatra kao deo nekog mnogo veceg propelera. Jos moram da dodam da efektivni precnik propelera koji je u sapnici je mnogo veci od obicnog pa samim tim i potisak propelera u sapnici je mnogo veci. Zato se ove instalacije mogu videti na guracima i brodovima kojima treba veliki potisak na propeleru.

Sto se tice sapnica, postoje dva tipa, a razlikuju se po profilu sapnice. Poprecni presek sapnice je hidro(aero) profil, i moze da bude ubrzavajuci i usporavajuci. Spram brzine objekta na koji se ugradjuje bira se i sapnica, recimo recne samohodtke imaju brzinu od oko 22km/h a velika vecina ima sapnicu, dok lucki remorkeri imaju maksimalnu brzinu od 13km/h ali radna brzina im je svega par km/h pa opet imaju sapnice. Ali da vas ne davim sa tim detaljima, mislim da ste shvatili sustinu sapnice. Tako da to sto je ugradjujete na vanbrodske motore a zadrzavate stare propelere i nema mnogo smisla osim mozda usmerenog potiska. Ako kupite veci propeler i skratite ga pa njega stavite u sapnicu to ce imati efekta ali motor nece imati dovoljno momenta(ovo je samo moj osecaj nisam probao) i mislim da ce biti preopterecen.

Ovakva montaza sapnice samo omogucava granama da se zaglave u nju i prouzrukuju lomljenje, u najboljem slucaju stifta.

Nadam se da sam bio od koristi.

Pozdrav

Naslov: Odg: Kort nozzle
Poruka od: Kapetan 04, 02, 2014, 19:04:17 posle podne
svaka cast  thumbup ne bei smetalo da se cesce ukljucujes u diskusiju

Ovakva montaza sapnice samo omogucava granama da se zaglave u nju i prouzrukuju lomljenje, u najboljem slucaju stifta.

to je jedan od razloga mog odustajanja od experimentisanja...
Naslov: Odg: Kort nozzle
Poruka od: Mezija 04, 02, 2014, 19:12:00 posle podne
svaka cast  thumbup ne bei smetalo da se cesce ukljucujes u diskusiju

Ovakva montaza sapnice samo omogucava granama da se zaglave u nju i prouzrukuju lomljenje, u najboljem slucaju stifta.

to je jedan od razloga mog odustajanja od experimentisanja...

Nisam imao problema sa zaglavljivanjem grana ali ipak malo brze ide camac bez ovog stitnika koji sam napravio, upravljivost je dosta bolja na malim brzinama.
Verovatno los izbor propelera .