Moja Ladja

E, ovako treba... => Brodski motori => Temu započeo: marko07 12, 08, 2020, 15:00:26 posle podne

Naslov: DMB 450- saveti i iskustva
Poruka od: marko07 12, 08, 2020, 15:00:26 posle podne
Pozdrav svima,

kao sto rekoh u temi za predstavjanje od skoro sam ponosni vlasnik broda sa dva dmb-a 450(nije plovio 2 god) i prilicno sam srecan zbog toga, osim kad nisam a to je od kada sam ga uzeo :D
Salu na stranu, ceo zivot vozim benzince sto na camcu sto kola, motor... pa o dizelima slabo sta znam a kad se na to doda da je brodski motor...

Elem, cim sam ga uzeo, pre mesec dana, dolazio je majstor i odradili smo zamenu ulja, i u kopci kad je vec tu i u  principu sada sve ok radi, jedan malo vise zveci ali kaze majstor, Panta, da je sve ok ali ce doci ovih dana da presteluje ventile i bice bolje.

Ono sto bih voleo je da vas pitam gomilu nekih stvari koje me zanimaju a nisam bas uspeo da nadjem(verujem da ce tema biti korisna i svim ostalim neiskusnim vlasnicima istog motora):
i da, pre nego sto krenu pitanja i odgovori- voleo bih da cujem sta je bolje uraditi a ne po svaku cenu jeftinije iz prostog razloga sto bih voleo da to traje sto duze i da sam miran na vodi kad god isplovim(sva sreca ima ih 2x). To svakako ne znaci da imam visak para i da ne zelim da ustedim kada je to moguce, ali ne po cenu toga da nesto ozbiljno ispasta.

- gorivo- da li ici na euro dizel sa aditivima ili je bolje ici na gasno ulje? Videh i temu za zejtin ali ne bih bio toliko ekstreman :)
- da li stavljati onaj predfilter za gorivo koji odvaja vodu ili nema potrebe posto "sve to dmb sazvace"
- koji delovi odgovaraju od drugih motora/kola/cega god... Citao sam svasta aii ako neko zna- filter za gorivo, dizne, kais, alternator, anlaser... Znaci sta mogu uzeti sa keca, sta iz mecke a za sta mora bas za dmb :)
- gde mu je senzor za temperaturu i obrtaje i koji se mogu koristiti za to? pitam zasto sto imam satove za sve bitne stvari svakog motora ali mi ni jedan pokazivac temperature ne radi i jedan obrtomer takodje...
- dobio sam ponudu da mi majstor ubaci neke dugacke filtere za vazduh koji smanjuju buku za 30% i kosta 6000 komad- ima li to smisla i da li stvarno radi kako treba i bez nekih nus pojava?
- gde uzeti original impeler? Jhonson pumpa ako  je bitno tj ako je moguce je neka druga.
- koliko alternatori treba da pune? izmerih 13.8v, neko rece da treba da ide na 14.4...


To je nesto sto mi za sada pada na pamet, naravno svaki savet , predlog, sugestija su vise nego dobrodosli.

Jos jednom ponavljam- voleo bih da sve to odrzavam kako treba i da sam sto mirniji na vodi i na duze staze...
Naslov: Odg: DMB 450- saveti i iskustva
Poruka od: Bakara 12, 08, 2020, 16:18:41 posle podne
Pozdrav Marko!

Odgovoricu ti samo na ona pitanja na koja znam odgovor iz licnog iskustva.

- Gorivo euro dizel obican, a preporuka je da se sipa i aditiv za starije dizel motore za poboljšanje mazivosti, npr ovaj:
https://www.nisotec.eu/sr-lat/nisotec-diesel-lub
Nisam ni ja to znao do skoro, i skroz mi ima logike jer su ovo stari motori pravljeni za obican dizel koji je izgleda bio "masniji".

- Predfilter za gorivo se moze reci da je obavezan. Ne moze DMB bas lako da sazvace vodu, a nije ni namenjen da je trosi, kao ni ostali delovi sistema za ubrizgavanje. Imam ga i radi posao.

- Filter za vazduh, ima tema ovde:
http://www.mojaladja.com/forum/index.php?topic=995.0
Pored smanjenja buke, prednost je sto ces moci da menjas filter vazduha. Fabricki mislim da je zicani i moze samo da se ispira naftom. Ja sam skoro kupio kuciste filtera vazduha od Fice, i napravio bas to sto je pomenuto u temi. Isekao staro od Volvo-a da iskoristim usis i njegov precnik, jer onaj ficin nije odgovarao, bio je uzi. Mogu ti reci da sam veoma zadovoljan, dvocilindricni Volvo od 18hp inace nije mnogo bucan, a sad je to sve jos mnogo bolje. Na nekim obrtajima tacno primetim kako se zvuk ujednacio. Preporucujem igranje sa tim stvarima, daju rezultat, samo razmotri opciju i za Ficine filtere. 6000din po komadu mi ne deluje bas jeftino. Mene je ovo u kucnoj varijanti izaslo ukupno 2700din, sa sve novim filterom i time sto sam castio majstora 1000din da zavari i isece par stvari :D
Kuciste sa isporukom 1000din, filter 700din, majstor 1000din.

- Impeler Johnsonov za Volvo sam uzimao ovde, mozda mozes i za DMB da nabavis:
http://seraphilus.rs
Vrlo ljubazan covek i ima volju da pomogne.

- Alternator ti je dobar, obicno pune od 13.8V - 14.2 ili 14.4V. Meni nekad pise i 13.5V, nekad i 14.2V, valjda zavisi sta je od uredjaja ukljuceno ili koliko je akumulator potrosen...

U zdravlje  114
Naslov: Odg: DMB 450- saveti i iskustva
Poruka od: broker975fx 12, 08, 2020, 17:53:08 posle podne
Drzi se ti Pante, on ti je doktor za taj motor, u ostalom mislim i da je licno ucestovao u razvoju istog. Ulozi u te modifikovane filtere jer zaista osetno smanje buku. Dalje buku mozes resiti ulaganjem u zvucnu izolaciju oko motora ali ovi filteri ce na nju najvise uticati.

Pred filteri su svakako dobra stvar i trebalo bih imati. Takodje valjalo bi imati i dva filtera za recnu vodu. Ne znam kako ti je resano napajanje vode motora. Verujem da svaki motor ima svoje napajanje i svoje ventile. Ono sto bi bilo dobro je da imas mogucnost da ako jedna strana zacepi koristis vodu sa drugog usisa. Najbolje da imas tri usisa, za svaki motor i jednu rezevnu povezanu na oba motora.
Naslov: Odg: DMB 450- saveti i iskustva
Poruka od: marko07 12, 08, 2020, 19:32:12 posle podne
Hvala ljudi na odgovorima :-)

Što se Pante tiče nemam ja nikakvu nameru ista tu da menjam, najviše volim kad majstor dodje i kaže šta ima- nemam ja tu sta da se pravim pametan :-)
Ali za većinu ovih stvari nisam ni stigao da ga pitam pa reko ovde malo da se raspitam i da čujem i druga mišljenja - neće škoditi :-)
Naslov: Odg: DMB 450- saveti i iskustva
Poruka od: marko07 15, 08, 2020, 09:40:19 pre podne
Evo mali update - Panta kaze- ma kakav crni predfilter samo vozi i uživaj :-D
Ista prica za gorivo--sipaj evro dizel i uživaj, nikakvi dodaci ništa...

Što se usisia vode tiče zaboravih da odgovorim--imam dva odvojena usisa ali oba idu u isti filter za vodu iz kog se racva izlaz na svaki motor.
U principu plan je da se radivoje filteri za vodu ali ako je moguće da ostavim da svaki motor može da svakog filtera da vuče vodu... Za sada mi je previše da pravim treći usis, mislim da će i sa dva usisa I dva filtera biti sasvim ok.
Naslov: Odg: DMB 450- saveti i iskustva
Poruka od: Bakara 15, 08, 2020, 13:39:45 posle podne
Panta je verovatno odlican majstor i zna zasto to kaze, ali ja ne bih nikad prepustio slucaju da se u rezervoaru nadje malo vode(a desava se da je bude), i da me to ostavi u nekoj kriticnoj situaciji, ako ne mora...? Tu mi nista ne bi znacilo sto je Panta odlican majstor i sto mi je rekao "teraj tako...". Majstorima verujem, ali ne slepo, koliko god bili dobri ipak ukljucujem zdrav razum i logiku.
Naslov: Odg: DMB 450- saveti i iskustva
Poruka od: broker975fx 15, 08, 2020, 17:41:28 posle podne
Stavi ti ipak predfilter i imaj rezevni kod sebe. Ne moras da imas sada bas neke namunjene filtere sa separatorima za vodu vec obican mali plasticni predfilter za dizel. Preseces crevo navuces platikanera i to je to, bolje ista nego nista. Cena zanemarljiva a ipak bezbednije nego bez icega.
Naslov: Odg: DMB 450- saveti i iskustva
Poruka od: marko07 15, 08, 2020, 19:07:44 posle podne
Ma naravno, pred filter će ići sigurno - majstor kaže da ne treba ne da ne sme tako da- što je sigurno sigurno :-)
Naslov: Odg: DMB 450- saveti i iskustva
Poruka od: zankiki 16, 08, 2020, 09:03:32 pre podne
Slažem se za predfilter - obavezno ga treba imati.
Što se usisa tiče, samo bih razdvojio sve da bude nezavisno, sa 2 filtera vode.
Jako su retki momenti da se zaguši usis, a sve inda se to desi, opet imaš drugi motor....
Naslov: Odg: DMB 450- saveti i iskustva
Poruka od: vepar 16, 08, 2020, 10:18:02 pre podne
Samo da ukazem na jos jedan aspekt predfiltera, bajpasa izmedju usisa vode i ostalih dodataka. Sve su to potencijalna kriticna mesta. Mesta na kojima moze da se vuce fals vazduh, mesta gde moze da spadne crevo, mesta koja jednom recju smanjuju pouzdanost sistema. Da se razumemo i ja imam predfilter i smatram da nije losa stvar, ali nije sve bas tako crno belo...  sajkaca
Naslov: Odg: DMB 450- saveti i iskustva
Poruka od: Terca 24, 08, 2020, 10:50:49 pre podne
Da probam da pomognem:


- gorivo- da li ici na euro dizel sa aditivima ili je bolje ici na gasno ulje? Videh i temu za zejtin ali ne bih bio toliko ekstreman :)


Bitne karakteristike goriva su navedene na strani 21 uputstva (pdf je 11M ne mogu da okačim ovde ali ti mogu poslati na mail, ili ga skini odavde http://www.vodice.net/manuali/dmb/dmb_450.pdf), nekada se takvo gorivo zvalo Dizel D2, a od goriva koja su danas raspoloživa na pumpama idealno u rezervoar sipaš "Lako gasno ulje 0,1" . Ako toga nema, onda sipaš Evrodizel, razliku nećeš za života primetiti, i u ovom iskazu tražiš suštinu reči majstora Pante.

Lakog gasnog ulja nema na pumpama u gradovima, namenjeno je za radne mašine i traktore starije generacije, ja kad to kupujem kupujem na obodu grada i po selima kad prolazim.


- da li stavljati onaj predfilter za gorivo koji odvaja vodu ili nema potrebe posto "sve to dmb sazvace"


Odgovor na ovo pitanje nema veze sa samim motorom, u njega svakako ne treba ubacivati vodu... nego sa rezervoarom i izvorom iz kojeg sipaš gorivo. Ako imaš plekani rezervoar od nekoliko stotina litara, koji je izložen dnevnim promenama spoljne temperatrure i u kojem može lako doći do kondenzacije kada je prazan, ako pretačeš gorivo iz buradi sa brodova ili sa švercerskih barži i štekova, ako kupuješ iz kanti na Lazarevačkom drumu kao srećnih devedesetih... onda ti treba filter i treba ti odvajač vode... inače ne. Dobra je praksa da pred motor staviš bar mali providni filter, samo zato što je providan i što možeš s vremena na vreme da pratiš stanje šta se tačno povlači iz rezervoara. Na samom motoru ionako imaš ozbiljan filter koji je napravjen i da odvaja neku količinu vode, a preporučeni interval za njegovu zamenu je 300 sati rada motora.


- koji delovi odgovaraju od drugih motora/kola/cega god... Citao sam svasta aii ako neko zna- filter za gorivo, dizne, kais, alternator, anlaser... Znaci sta mogu uzeti sa keca, sta iz mecke a za sta mora bas za dmb :)


- filter za gorivo je recimo Mahle KX23D, ima milion drugih koji su identični, u svakoj prodavnici imaju uporedne tabele
- diznu nemam pojma, nikad nisam morao da diram
- kaiš ti ne mogu reći jer postoje dve moguće veličine, za dva moguća rasporeda agregata (pumpe za vodu i alternatora), moraš sam pročitati dimenzije sa njega
- originalni anlaser je Iskra AZE 3504, ima i odgovarajućih zamena
- originalni alternator je Iskra AAG 1118, ima i odgovarajućih zamena ali treba obratiti pažnju na samu izvedbu kućišta (postoje kao što rekoh dve varijante za dva oblika motora, i svaka ima posebne a različite elemente za montažu)
- važna je i pumpa za vodu, originalno je Jonson F 35B-8


- gde mu je senzor za temperaturu i obrtaje i koji se mogu koristiti za to? pitam zasto sto imam satove za sve bitne stvari svakog motora ali mi ni jedan pokazivac temperature ne radi i jedan obrtomer takodje...


Davač za temperaturu za vodu mu je u glavi motora, spreda prema alternatoru, sa leve strane (opet gledano od napred). Obrati pažnju, to je originalno samo indikator da li ima hladne vode na ulasku u motor i tu temperatura vode ne prelazi 40 stepeni, prema izduvnoj grani (kad skineš auspuh videćeš) je termostat koji je potpuno otvoren na 50 stepeni. Ako imaš ili planiraš da staviš sat kao u kolima, može da staviš bilo koji ali ćeš verovatno morati da napraviš adapter kod straugara )originalni navoj ne znam napamet ali mogu premeriti). AKo budeš takav cager i stavio, normalno ponašanje je da praktično i ne vidiš otklon kazaljke, jer se satovi prave da pokazuju od 40 stepeni pa nagore, za antifriz varijante...). MOguće je dakle i verovatno da ti pokazivači temperature rade, jer kada vidiš da kazaljka pređe 40 znaš da je motor ostao bez vode... Da proveriš da li ti satovi rade, zagdej vodu u džezvi da proključa i sipkaj preko davača, tek onda možeš videti pomeranje.

Za prikaz broja obrataja je koristi W klema, izvod koji se napravi u alternatoru ako već ne postoji izveden, sa sredine diodnog mosta... to zna svaki autoelektričar. Ako imaš obrtomer, onda imaš i izvučenu klemu, verovatno je u pitanju prekinuta instalacija negde. Moguće je i da ti je crkla pobuda za alternator jer dok punjenje ne počne, dok se ne on pobudi, nema signala ni na W klemni.


- dobio sam ponudu da mi majstor ubaci neke dugacke filtere za vazduh koji smanjuju buku za 30% i kosta 6000 komad- ima li to smisla i da li stvarno radi kako treba i bez nekih nus pojava?


To je odlična stvar, to i radi majstor Panta, u pitanju je običan fićin filter, noviji tip, na kome se promeni prirubnica (ili na njemu ili na strani motora) i zapuše svi otvori osim glavnog -letnjeg usisa. Može da se uradi i u samoizvedbi, bude jeftinije i često pedantnije, ja sam bio primoran da radim sam (kada sam kupio novi-stariji DMB koji ima rotiran raspored alternatora i vodene pumpe) jednom ću fotografisati...


- gde uzeti original impeler? Jhonson pumpa ako  je bitno tj ako je moguce je neka druga.

Impeler možeš da kupiš bilo gde, teško da Jonson baš i proizvodi same impelere  sajkaca a moraš da kupiš da imaš bar jedan u rezervi, to je potrošna roba. Ono što moraš prethodno da uradiš je da otvoriš svoje pumpe da pogledaš tačno koja je osovina u njima, postoje dve varijante, 9,5mm i 12mm i onda kupuješ impelere sa takvom čauricom...

Ovde postoji još jedna priča/adaptacija sa sitima i filterima, a tiče se činjenice da su svi filteri uobičajeno na usisu ili na bunaru... što znači da između pumpe i motora nema prepreke da odlomljeni delovi impelera završe u kanalima u glavi uodakle ih je izvaditi pravi bol u bulji ako se motor pregreje i još ih malo zatopi... najčešće se to ne dogodi, perca ostanu na kolenima cevi... ali je bilo slučajeva. Da ne širim sad bezveze jednom ću i to ispisati....


- koliko alternatori treba da pune? izmerih 13.8v, neko rece da treba da ide na 14.4...


Koliko pune alternatori je rešeno reglerima koji su na njima, tvoji su tipa Bosch i najverovatinje su negde 14,5V, a postoje u opsegu 14,2 do 14,7V.

To što si ti merio 13,8 na akumulatoru može da bude ali samo ako je akumulator još uvek (polu) prazan, tj treba da radi motor neko, ne malo vreme da se akumulator napuni, do reda 14,5V i onda regler isključi punjenje...
Ako se to nikada ne dogodi nego akumulator pri punjenju ne prelazi 13,8 onda nešto sa tim nije u redu, jer se on nikada i ne napuni do kraja. Dodatno nije jasna kako je instalacija izvedena jer imaš dva motora, dva alternatora, a na jednom i ne radi obrtomer (vratimo se na neko od prethodnih pitanja, moguće je da je crkla pobuda ili diodna ploča i da on i ne puni)...

Moguće je i da je neko postavio diodni rastavljač za banke akumulatora, da odvoji startni od servisnih akumulatora, onda bude krajni napon na akumulatorima reda 13,8, manji za pad napona na diodi... onda ok, to je uračunato a može i da se ispravi, doterivanjem reglerske sprege u samom alternatoru... ali da ne davim sada time ovde kad nije tema.





Naslov: Odg: DMB 450- saveti i iskustva
Poruka od: broker975fx 24, 08, 2020, 11:21:59 pre podne
E setih se sada mercedesovih gumenih nosaca motora koji su prilicno jeftini a ozbiljan su upgrade za nemirnog malisana, to mi je isto panta predlozio.
Naslov: Odg: DMB 450- saveti i iskustva
Poruka od: marko07 25, 08, 2020, 12:33:09 posle podne
@Terca- hvala puno na detaljnom savetu!
Sto se goriva tice, nadjoh gasno ulje kod mene na Karaburmi, ali ne znam da li je bas "lako gasno ulje 0.1" to moram da proverim.

U medjuvremenu se svasta desavalo pa sam se video i sa Pantom 2x i dolazio je i elektricar- alternatori su dobri, jednom je bila pokidana + zica pa nije ni punio, sada je to sredjeno i lepo radi- kaze da su oba od keca, jedan stariji jedan noviji tip.
Taj noviji tip ima jedan sraf malo izbaceniji pa kad je vracena izduvna grana crevo od vode se nabilo na sraf i posle par sati rada motora probilo je crevo pa treba obratiti paznju na to.

Hvala za objasnjenje za senzore temperature, uzeo sam od Pante 2 komada pa cu zameniti oba- satovi vec postoje i instalacije i sami satovi su ok to sam proverio sa elektricarem- sutra idem na brod pa cu staviti oba nova senzora i videti kako se ponasa.
Takodje hvala za, krajnje jednostavnu, ideju za lonce i kljucalu vodu- to cu svakako probati posto je brze nego da cekam da se ugreju motori.


@broker975fx hvala na podsecanju, to sam hteo da pitam Pantu i zaboravio- sta mi je najbolje od tih nosaca a da ne kosta bas kao da sam uzeo zlatne :)
Naslov: Odg: DMB 450- saveti i iskustva
Poruka od: Terca 25, 08, 2020, 13:18:40 posle podne

Sto se goriva tice, nadjoh gasno ulje kod mene na Karaburmi, ali ne znam da li je bas "lako gasno ulje 0.1" to moram da proverim.
...
@broker975fx hvala na podsecanju, to sam hteo da pitam Pantu i zaboravio- sta mi je najbolje od tih nosaca a da ne kosta bas kao da sam uzeo zlatne :)


To je to, nema drugo, nemoj da se iznenadiš markirano i je ofarbano u zelenu boju, kada se sipa u kantu liči da je potpuno crno.

Što se tiče oslonaca motora, nemoj žuriti ni sučajno, to je osetljiva rabota, moraš ih podestiti na istu visinu i na istu razdaljinu od šupernice kao što su postojeći, kakvi god da su postojeći a ne znaš zasigurno ni da postojeći nisu dobri... pa ti onda sledi centriranje oba motora, bolan je to proces ako hoćeš pravi rezltat, jer često grubo ručno izrađene propulzije budu izvor vibracija koliko i sam motor. Do daljeg samo plovi, zato si ga kupio, ne da teoretišeš o motorima.

A kad budeš pravio novu stvar (a sa DMB-m  ha ha ha) ili makar radio značajnu rekonstrukciju, onda postaviš kurate pasme u brod, kupiš ove oslonce i pevaš: https://www.vetus.com/en/engines-and-around-the-engines/flexible-engine-mountings/vetus-hydraulic-engine-mounting.html



Naslov: Odg: DMB 450- saveti i iskustva
Poruka od: marko07 25, 08, 2020, 13:35:27 posle podne
Prva cena na koju sam naleteo je oko 140 funti, tj za mene to znaci 1200 funti posto imam 2x4 nosaca...
Za te pare zena ce da me ustroji i postavi u masinski deo da sam drzim oba, balansiram i pevam od srece :D

Salu na stranu, verujem da rade sjajan posao ali je cena bas paprena pogotovo sto imam 2 motora.

Inace jedan nosac je bio bas los tj kao da nije ni postojao pa sam ga zamenio, od prethodnog vlasnika ostala 2 nova, i sada motor radi dosta mirnije cak osetno mirnije od ovog drugog... Pa sad sledi detaljno utvrdjivanje sta je sa drugim..
Ali svakako trenutno gledam da plovim sto vise, ima vremena za prepravke i dorade- sada opravljam samo sto bas mora(nisu valjale instalacije od akumulatora do motora, nije bio povezan alternator da puni, pustao ventil za vodu na spoju sa koritom, curelo gorivo sa jednog holendera na filteru, curela voda na tom crevu sto se nabilo na sraf od alternatora...)
Naslov: Odg: DMB 450- saveti i iskustva
Poruka od: Drivee 28, 08, 2020, 08:12:58 pre podne
Za te pare zena ce da me ustroji i postavi u masinski deo da sam drzim oba, balansiram i pevam od srece :D

 ha ha hahaha stri stri clap clap
Naslov: Odg: DMB 450- saveti i iskustva
Poruka od: George 19, 11, 2020, 21:06:21 posle podne
Malo sam kasno primetio temu koja je i meni zanimljiva pošto sam i ja već nekoliko godina ponosni vlasnik pomenutog DMB-a, pa bih stoga, ako to još sada nekoga uopšte zanima izneo neka svoja iskustva. Što se tice goriva, nikad nisam sipao ništa drugo osim eurodizela bez ikakvih aditiva. Predfilter-misaona imenica. Nisam ni pomišljao da ga stavim pored fabrikog, ali je sigurno da škoditi neće. Filter vazduha je rešen na jedan unikatan nacin, tako što ga i nemam. U stvari postoji kutija filtera (pravljena po uzoru na fićin) ali bez filtera u toj kutiji (svojevremeno sam tako kupio brod). Da bih smanjio usisnu buku, na usisnu cev filter kutije sam navukao debelo gumeno crevo dugacko oko 1,5 m, i na taj nacin usis izveo iz motornog prostora, pa sad motor usisava vazduh iz komore ispod sedišta na terasi broda. Osim što sam ga utišao, spasio sam ga i od usisavanja vrelog vazduha iz motornog prostora. Lokalni majstor mi je rekao da ne brinem zbog nedostatka fitera, pocim na vodi ionako nema prašine, a pogotovo je nema u komori ispod sedišta. Motor me inace savrseno sluzi, i barem za sada imam maksimalno pozitivno misljenje o ovom malom dizelasu. Ono što još drugi nisu napisali je da što se anlasera tice, to je levookretni koji izgleda isto kao Yugov, ali ne odgovara pošto kao što rekoh okreće u suprotnom smeru. Imao sam veliki problem kada mi je crko pa nisam mogao nigde da nabavim drugi, dok nisam saznao da odgovara od Renoa 4 TL, pošto on ima taj smer okretanja. Problem je jedino što Renoov anlaser ima drugaciju prednju deknu pa se ona mora prebaciti sa originalnog anlasera. Mene bi eventualno zanimalo kakav filter vode imaš kod usisa (u bunaru), jer ja imam obican limeni sa rupama od 4mm, i relativno cesto mi se zacepljava, pogotovo kad Tisom pluta socivica.
Naslov: Odg: DMB 450- saveti i iskustva
Poruka od: Terca 20, 11, 2020, 09:43:45 pre podne
NIsam do kraja zadovoljan tvojim rešenjem usisa vazduha, mada to može da zavisi od samog motorskog prostora. Po gabaritima bih rekao da je kod tebe u pitanju samo hauba iznad motora i to je mali prostor, sa malom zapreminom vazduha i on se mora grejati. Bez obzira na to što dovodiš svež vazduh u sam cilindar, mora se viditi računa i o ventilaciji samog prostora i temperaturi u njemu jer npr. na tom motoru se ulje hladi i vazduhom preko tankog aluminijumskog poklopca kartera (na samom dnu).  Ja sam isprobavao takvo rešenje pre x godina, sa crevom i filterom vazduha za astru, i buka je ok, ali sam merio da mi je temperatura i ulja i samog vazuga kod motora viša (ne pitaj me zašto sam sve to radio, uglavnom kada se mnogo sati vozaš godišnje na 10 tak km/h, nekako moraš i trošiti vreme inače alkohol ubi).

Kada se usis ostavi tamo gde je nacrtan, motor mora da potroši preko pola kubika vazduha na minut na 3k obrtaja, tako kažu podaci iz Lombardinija, koji je zapravo napravio taj motor... i to je već lepa ventilacija (vazduh naravno ulazi jer nema vakuuma unutra  jh , a to opet znači da i nema vrelog vazduha.

Moguće je ventilaciju napraviti i drugačije, ali mi se čini da je prepravka fićinog filtera optimalno rešenje, za obe navedene stvari. I za treću, jer se onda kroz taj usis lepo sagore i uljne pare i motor bude značajno manje mastan i manje smrdi.

Sad, razlike se ne mogu primetiti lako, ni brzo, ako se motor arči par desetina sati godišnje, kada se i brže pohaba to bude za 10-15 godina, to je verovatno prihvatljivo za svakoga iako sam motor treba da traje mnoooogo duže. Pa kome radi ne treba ništa menjati.
Naslov: Odg: DMB 450- saveti i iskustva
Poruka od: George 20, 11, 2020, 12:09:53 posle podne
Da, ovo što si Terca napisao je zaista tema za razmišljanje.U pravu si, u pitanju je samo hauba ispod koje je motor u vrlo malom prostoru. U principu motor i ovako bezprekorno radi (a bude tu i dužih plovidbi od 7-8 sati u cugu), a pošto imam pokazivac temperature vode koja je uvek negde oko 40 stepeni, kontam, da se motor (pa ni ulje) ne pregrevaju. E sad, cinjenica je da uvek može bolje. Sviđa mi se ovo što si napisao, pa ću razmisliti o prepravci na fićin filter. Problem je u tome što on sada već skoro uopšte ne može da se nabavi. Ako slucajno neko ima jedan viška, ja sam potencijani kupac, pa neka mi se javi. Imam još jednu nedoumicu, a to je dali koristiti filter, ili ga voziti kao do sada bez filtera?
Naslov: Odg: DMB 450- saveti i iskustva
Poruka od: Bakara 20, 11, 2020, 12:32:23 posle podne
Ima da se nabavi na oglasima za male pare, pa se lako prepravi. Ja sam to radio, pa cu postaviti u ovoj temi sve detalje:
http://www.mojaladja.com/forum/index.php/topic,995.30.html

Evo ga jedan oglas:
https://www.kupujemprodajem.com/automobili-delovi-i-alati/oldtajmeri-delovi/kuciste-filtera-filter-za-vazduh-zastava-750-za-ficu-fica/oglas/104309875?filter_id=931412283

@Terca
Ako sam dobro razumeo na kraju, optimalno je da se ostavi usis pored motora - bez creva koje bi islo napolje, jer onda motor uvlaci vazduh spolja i tako provetrava i delom hladi motorni prostor?
Naslov: Odg: DMB 450- saveti i iskustva
Poruka od: Terca 20, 11, 2020, 13:21:33 posle podne
... , a pošto imam pokazivac temperature vode koja je uvek negde oko 40 stepeni, kontam, da se motor (pa ni ulje) ne pregrevaju. ...

Ne može oko, mora da bude ispod 40. To je temperatura vode na ulasku u blok, i ona raste dok termostat ne otvori, a on otvara na 50 stepeni na izlasku vode iz motora.. Ako temperatura na uslasku u blok ode preko 40, vode nema dovoljno u motoru tj. veću deo odlazi direktno u izduvnu granu.

Klasični brodki motori (ne automobilski) i protok vode kroz njih se po pravilu projektuju da se voda pri prolasku kroz motor ne zagreje više od 10 tak stepeni (time se postiže da motor može da se ohladi i u najgorem slučaju, u toploj vodi reda 30 stepen i onda termostat od 50C ima smisla. Termostat mora da bude 50 jer se već od 55C pojačano taloži krečnjak i so iz morske vode.)

Tih 40 na ulasku vode u blok opet ne znače da je motor, posebno  ulje na projektovanoj, optimalnoj temperaturi (ako nema ventilacije) , iako se sve to hladi vodom..., ali je verovatno, skoro 100% sigurno,  sve u zoni tolerancije.


... Imam još jednu nedoumicu, a to je dali koristiti filter, ili ga voziti kao do sada bez filtera?

Koristiti filter. Zapravo koristiti kućište filtera a bez filtera je glupost. Ovde je kontekst da se promenom filtera utiša zvuk motora, a to se postiže upravo prigušavanjem zvuka detonacija iz cilindra koji se čuje kada nema papira (kroz originalni žičani filter).
Naslov: Odg: DMB 450- saveti i iskustva
Poruka od: Terca 20, 11, 2020, 13:26:23 posle podne

@Terca
Ako sam dobro razumeo na kraju, optimalno je da se ostavi usis pored motora - bez creva koje bi islo napolje, jer onda motor uvlaci vazduh spolja i tako provetrava i delom hladi motorni prostor?

Da, u većini slučajeva je to tako, ima raznih motora, sistema, kombinacija, hlađenja... a ovde konkretno pričamo o Gerogijevom malom "mašinskom prostoru" gde je bez ventilacije promena temperature značajna.

U ozbilnim sistemima se ventilacija dodatno forsira (ne mislim samo na bilge blower nego uopšte).
Naslov: Odg: DMB 450- saveti i iskustva
Poruka od: George 20, 11, 2020, 18:04:56 posle podne
Poručen fićin filter, što ga je Bakara preporučio na kupujem prodajem. Sledeće nedelje sledi sečenje i varenje. Postaviću slike...
Naslov: Odg: DMB 450- saveti i iskustva
Poruka od: Bakara 20, 11, 2020, 19:01:21 posle podne
 Super, srećno sa radovima  thumbup
Raspitaj se odmah gde da kupiš filter vazduha, jer je meni bilo začuđujuće da 6 ili 7 radnji koje sam zvao, nisu imali. Jedan mi je rekao: "šta se čudiš, jel ti znaš da se Fića ne proizvodi od 1985.?"  sajkaca
Naslov: Odg: DMB 450- saveti i iskustva
Poruka od: mesechar 21, 11, 2020, 13:25:13 posle podne
papirni filter na vodi ,nije neka kombinacija kad se nakondenzuje smanji se propusna moc pa motor moze malo da losije radi na visljim obrtajima.
Ovo je moje konkretno iskustvo . Ja sam isto vodjen teorijom "bolje sa filterom nego bez" na mom mariniziranom mercedesu om 603 stavio fabricku kutiju i fabricki filter i posle par nedelja poceo je da jevticavo radi na vecem gasu . razlog je bio okvasen filter od kondenzacije.
uostalom ni jedan vanbrodski motor fabricki nema nikakav filter samo mrezicu da ne upadne neki krupan komad prljavstine
Naslov: Odg: DMB 450- saveti i iskustva
Poruka od: Terca 24, 11, 2020, 09:58:38 pre podne
Ima smisla... i treba o tome voditi računa.

Kao i u svemu u životu prave se kompromisi, pa ko ima kondenza (a poželjno je da je služio je artiljeriju), taj izbegava filter.
Ko je vežbao solfeđo, fin je na ušima, a nema kondenza ili ga bar nije primetio, turi neki filter.

Nije me mrzelo da slikam moju izvedbu motora i filtera. Uvreženo je mišljenje da na stariju verziju DMB-a, belu, onu koja je ispočetka pravljena sa većinom Lombardinijevih delova takav filter ne može da se montira (bar je meni majstor Panta rekao da ne može, na toj verziji je kontra raspored vodene pumpe i alternatora, vidi se na slikama).
Onda sam ja morao sam da napravim da može, i još nisam hteo da menjam prirubnicu, kako se to već uobičajeno radi nego sam promenio ulaznu cev na kućištu filtera, zavario je pod uglom i pobio sve muve odjedared.
Naslov: Odg: DMB 450- saveti i iskustva
Poruka od: zankiki 24, 11, 2020, 11:01:37 pre podne
Sunce ti poljubim, urednije nego u apoteci  thumbup
Naslov: Odg: DMB 450- saveti i iskustva
Poruka od: Bakara 24, 11, 2020, 12:08:57 posle podne
E sad si nam dao domaći zadatak za motorni prostor...   clap ok
Naslov: Odg: DMB 450- saveti i iskustva
Poruka od: marko07 24, 11, 2020, 20:00:30 posle podne
Jeste da sam u procesu sredjivanja camca tek ali- ovako cist motorni prostor mislim da mogu samo da sanjam nazalost- svaka cast!

Nisam se javljao neko vreme od kada sam pokrenuo temu ali drago mi je da je zazivela.
Kod mene su i dalje originalni filteri, metalni, ali je kuciste osteceno pa ne moze lepo da se nasrai vec sam dodavao podlosku na licu mesta da bi stajalo.
Gledam ta resenja sa ficinim filterom i neka slicna pa da vidim sta cu da radim(ja imam ovu drugu verziju dmb-a gde je do impeler a ne alternator)
Naslov: Odg: DMB 450- saveti i iskustva
Poruka od: Kabe 24, 11, 2020, 23:18:21 posle podne
Kakva higijena i ja sam zadivljen. Eksponat...
Naslov: Odg: DMB 450- saveti i iskustva
Poruka od: calypso2 25, 11, 2020, 09:02:56 pre podne
Zaista nisam video ovako lep i uredna motor-kao da je reklama ili eksponat  eek 114 114 114 114 114
(naravno iskljucujem motore na novim plovilima)
Kapa dole  114
Naslov: Odg: DMB 450- saveti i iskustva
Poruka od: budens72 27, 11, 2020, 07:17:18 pre podne
Ma hajte molim vas, dva sata ga je lickao za slikanje  kgk kgk kgk



Sad stvarno...prava pedanterija, retko uredan i čist DMB, svaka čast Terca
Naslov: Odg: DMB 450- saveti i iskustva
Poruka od: Terca 27, 11, 2020, 09:42:04 pre podne
Ma dobro to sad nije tema.

Glede iskustava i saveta, a vidi se sa slika dodao bih još i sledeće:
Zamena filtera nije apsolutno rešenje samo po sebi i ne znači puno za buku  ako je zvučna izolacija loša. Lično nikad nisam bio zadovoljan kupastim sunđerima, ni efektima a ni zbog činjenice da upijaju uljne pare i usmrde se vremenom ko muda od kamiondžije... Ako mora sunđer onda je bolje rešenje onaj presovani od otpadaka, pa da ima ravnu površinu na koju se može nalepiti neki prebrisivi završni sloj.

Još bolja varijanta koju sam na kraju zakucao kao rešenje uopšte i nije sunđer nego Aznafon. To je materijal za zvučnu (i toplotnu) izolaciju, prvobitno pravljen kao ispuna prostora i zvučna izolacija između motornog prostora i kabine u kolima (u Kragujevcu)... samogasiv, automobilski sertifikovan, češljana vlakna kao debelo ćebe. Slučajno sam ga otkrio kad smo u firmi pravili gluvu sobu za testiranje nekih mikrofonskih nizova... debljine 2cm, a idealo je da se postavi jedan sloj pa preko njega ram od daščica pa drugi tako da ima i vazdušni džep...

Ja nemam mesta za sve to nego samo jedan nalepljen sloj i to mi radi posao bar 3 puta bolje od prethodnog "džidži midži nautičkog skupog ko otrov kupastog sunđera iz italije". Na njega se lepo postavi aluminijomska folija da može da se briše, to ima u koturovima kao one puckalice (pa je jedna strana aluminijum) a ja sam našao nešto malo deblje, na osnovi od neke espandirane pene, vidi se na slikama. Malo je osetljivo, može da se buši alatom lako, ali se lako i krpi aluminijumskom trakom...

Da dodam da je cena azmafona reda 300 din za jednu tablu, čudnih dimanzija 1,1 x 0,9 m.
Naslov: Odg: DMB 450- saveti i iskustva
Poruka od: broker975fx 27, 11, 2020, 20:51:18 posle podne
Al ce da mirusu muda od kamiondzije kod mene za koju godinu:)
Naslov: Odg: DMB 450- saveti i iskustva
Poruka od: zankiki 28, 11, 2020, 12:11:39 posle podne
Kod mene su takvi, sa njima stigao iz Holnadije stari ko zna koliko.
Ne osete se, doduše meni je motor ispod patosa, pa ni nemam priliku često da ih mirišem, ali ne bih rekao da desmr  jh
Naslov: Odg: DMB 450- saveti i iskustva
Poruka od: vepar 28, 11, 2020, 13:05:45 posle podne
Mislim da sam ja doktorirao zvucnu izolaciju motornog prostora, evo teme gde sam detaljno objasnio sta sam radio. Efekat je velik! https://www.mojaladja.com/forum/index.php/topic,15104.45.html
Naslov: Odg: DMB 450- saveti i iskustva
Poruka od: Terca 28, 11, 2020, 20:47:26 posle podne
Kod mene su takvi, sa njima stigao iz Holnadije stari ko zna koliko.
Ne osete se, doduše meni je motor ispod patosa, pa ni nemam priliku često da ih mirišem, ali ne bih rekao da desmr  jh
Jel kod tebe dizel?
Naslov: Odg: DMB 450- saveti i iskustva
Poruka od: Bakara 28, 11, 2020, 20:52:58 posle podne
Ma ne smrdi to na plasticnim camcima.... sajkaca
Naslov: Odg: DMB 450- saveti i iskustva
Poruka od: Dora 28, 11, 2020, 21:11:23 posle podne
Plastični čamci ili brodići izbacuju cveće na auspuh kad rade hahaha
Naslov: Odg: DMB 450- saveti i iskustva
Poruka od: calypso2 29, 11, 2020, 06:57:57 pre podne
Ko ima plasticni camac, dizel motor (benzinci se ne racunaju) i ne oseca miris nafte ili kamion/autobus `85-a, odmah da se testira na c19...
I da nam slika svoje plovilo, da vidimo ima li ukusa  ha 114
Naslov: Odg: DMB 450- saveti i iskustva
Poruka od: George 03, 12, 2020, 20:34:16 posle podne
Kao što sam ranije u ovoj temi obećao, javljam se pošto sam danas završio i montirao prepravljenu fićinu filter kutiju na DMB-a. Kao što su to već i drugi konstatovali buka se osetno smanjila, pa čak i u mom slučaju, pošto sam kao što to ranije pisah imao izveden usis iz motornog prostora, pa sam do sada bio ubeđen da je to pravo rešenje za buku, ali od danas odgovorno tvrdim da je fićin filter prava stvar. Na žalost nisam uspeo da nabavim fićin papirni filter, ali sam stavio od yuga 45 koji je iste debljine, u prečniku je nešto veći, ali bez problema može da stane u fićinu filter kutiju, ima ga u svakoj radnji autodelova, i to za sitne pare. Evo i po koja slika...
Naslov: Odg: DMB 450- saveti i iskustva
Poruka od: marko07 05, 01, 2021, 23:08:45 posle podne
Ovo bas lepo izgleda, svaka cast.

Da li neko zna koij je protok vode kroz motor?
Hteo bih da stavim senzor protoka vode kojim bih dodatno pratio da li hladjenje motora radi posao kako treba(dobar impeler, nije zapusen dovod, nigde ne pusta...) ali ne mogu da pronadjem podatak koji je maks protok, litara po jedinici vremena, koji moze da se ocekuje?
Naslov: Odg: DMB 450- saveti i iskustva
Poruka od: zankiki 06, 01, 2021, 05:41:14 pre podne
Bilo kojibod datih problema koje si naveo sasvim lepo rešava i najobičniji senzor temperature... Tj. šta god se dešava, odmah se odražava na temperaturu... Nema potrebe komplikovati sa senzorom protoka...
Naslov: Odg: DMB 450- saveti i iskustva
Poruka od: Terca 06, 01, 2021, 10:08:04 pre podne
Da li neko zna koij je protok vode kroz motor?
Hteo bih da stavim senzor protoka vode kojim bih dodatno pratio da li hladjenje motora radi posao kako treba(dobar impeler, nije zapusen dovod, nigde ne pusta...) ali ne mogu da pronadjem podatak koji je maks protok, litara po jedinici vremena, koji moze da se ocekuje?

Ko nam čuva čuvare...?

Ajde da dam odgovor na pitanje iako je takva zaštita bezveze: to je impelerska pumpa i protok odnosno kapacitet zavisi od broja obrtaja, pa recimo sa idealnim impelerom na 700 obrtaja izbacuje minimalno 4 l  a na 2500 obrataja minimalno 17l. (nominalno 19,6 l/min a maksimalno 20,5l/min) ako je ugraćena originalna deklarisana pumpa.

Ima nešto drugo što je pametnije za uraditi, a to je da se doda sito za vodu između pumpe i bloka motora. Filter za vodu već postoji na usisu ili na bunaru, ali taj ne sprečava da komadi impelera završe u motoru, gde ga majstorski začepe (imao sam iskustvo). Kada impeler strada nejčešće komadi ostanu u kolenu iz pumpe ali se desi da prođu u motor i onda je to pravi seks.

Johnson osim pumpi pravi i male filtere za posle pumpe, plastične a poskupe....A ako pogledaš sliku koju sam okačio ranije to može da se reši za 300 din. i vodovodnim/gasnim sitom (mesingano, robusno, lako dostupno)... i nda zapušavanje i sve ostalo prebaciš pre motora, i podatak o temperaturi vode je sasvim dovoljan, on mora da bude <= 40.

Naslov: Odg: DMB 450- saveti i iskustva
Poruka od: marko07 06, 01, 2021, 10:19:25 pre podne
Hvala :)
Sto se tice senzora protoka to je 50-50 situacija- polovnicno radim kao dodatnu zastitu polovicno zato sto volim da se igram tim stvarima i da probam da automatizujem sto vise stvari. Rekli bi ljudi besposlen pop i jarice krsti :)

Svakako hvala za info, bitan mi je info za maks moguci protok na najvecem opterecenju.

A ideja za filter zvuci vise nego razumno, impeler mi se jeste raaspao letos ali sva sreca cini mi se da nista nije zavrsilo u motoru mada sam skinuo oba creva sa pumpe i sve lepo precistio za svaki slucaj.
Pogledacu gde je to pisano pa cu da odradim, sigurno nece skoditi.
Naslov: Odg: DMB 450- saveti i iskustva
Poruka od: George 06, 01, 2021, 17:16:39 posle podne
Pitanje za Tercu: Kada smo već kod filtera, interesuje me kakav bi filter trebalo imati na usisiu (na bunaru)? Ja imam aluminijumsku čašicu veličine pesnice sa providnim poklopcem od 10mm debelog plexija, koji je na čašicu pričvršćen sa 4 šrafa. U čašici se nalazi filter (ja ga pravio) od pocink lima u obliku valjka, promera oko 40mm, u koji sam skroz okolo izbušio bezbroj rupa od 4mm. E sad nisam siguran koliko je ovo dobro rešenje, jer kada sam kupio brod, znate već u kakvom stanju, zatekao sam samo fosilne ostatke od nekadašnjeg filtera, pa nisam mogao da skapiram kakav je filter bio ranije. Činjenica je da kroz ovaj sadašnji filter sitna prljavština ladno prolazi bez da oštećuje impeler, pa mi se čini da bi ona momentalno začepila neki filter koji bi bio na izlazu iz pumpe. Iako, ako reče da već postoji neki Johnsonov fabriči filter za izlaz, možda i nisam u pravu...
Naslov: Odg: DMB 450- saveti i iskustva
Poruka od: marko07 06, 01, 2021, 17:32:18 posle podne
Pridruzujem se pitanju...
Ista stvar, bunar je malo veci ali filter je istog tipa- plasticna cev izbusena na 100 mesta sa dosta krupnim otvorima...
Naslov: Odg: DMB 450- saveti i iskustva
Poruka od: mesechar 06, 01, 2021, 17:47:41 posle podne
kad smo kod protoka. Nas drugar sa marine imao je dalmatinku kojoj je neko okacio na crevo protoka jedan izvod fi6 i tu dodao tj nakacio obican presostat od ves masine ,na izvode presostata je povezao pistalicu. kad se motor upali impeler napravi potisak vode i presostat reaguje na mali pritisak u crevcetu i iskljuci pistalicu. ako iz bilo kog razloga impeler ne stvara potisak presostatska membrana aktivira radne kontakte i pokrene pistalicu. prost a veoma pozdan senzor. kosta petsotinak dinara a moze se skinuti sa svake masine . presostat je deo koji meri nivo vode u masini i zaustavlja prepunjavanje.
Naslov: Odg: DMB 450- saveti i iskustva
Poruka od: George 06, 01, 2021, 18:46:31 posle podne
Pridruzujem se pitanju...
Ista stvar, bunar je malo veci ali filter je istog tipa- plasticna cev izbusena na 100 mesta sa dosta krupnim otvorima...

A koliko su krupni ti otvori? Koji fi?
Naslov: Odg: DMB 450- saveti i iskustva
Poruka od: marko07 06, 01, 2021, 20:20:19 posle podne
Ne znam nisam merio ali jedno 3-4-5mm recimo.
Sad je konzerviran i pun antifriza, videćemo na proleće :-)
Naslov: Odg: DMB 450- saveti i iskustva
Poruka od: Terca 08, 01, 2021, 07:39:35 pre podne
Pitanje za Tercu: Kada smo već kod filtera, interesuje me kakav bi filter trebalo imati na usisiu (na bunaru)? Ja imam aluminijumsku čašicu veličine pesnice sa providnim poklopcem od 10mm debelog plexija, koji je na čašicu pričvršćen sa 4 šrafa. U čašici se nalazi filter (ja ga pravio) od pocink lima u obliku valjka, promera oko 40mm, u koji sam skroz okolo izbušio bezbroj rupa od 4mm. E sad nisam siguran koliko je ovo dobro rešenje, jer kada sam kupio brod, znate već u kakvom stanju, zatekao sam samo fosilne ostatke od nekadašnjeg filtera, pa nisam mogao da skapiram kakav je filter bio ranije. Činjenica je da kroz ovaj sadašnji filter sitna prljavština ladno prolazi bez da oštećuje impeler, pa mi se čini da bi ona momentalno začepila neki filter koji bi bio na izlazu iz pumpe. Iako, ako reče da već postoji neki Johnsonov fabriči filter za izlaz, možda i nisam u pravu...

Flter je možda i pogrešna reč, bolji izbor bi bio sito, rešeto... i po pravilu prva i najgrublja stvar koja bi trebalo da postoji na brodu je usisna korpa, koja ima proreze gabartita par milimetara..., recimo https://www.boltano.hr/usisna-kosara.aspx

Sledeće sito si u principu dobro opisao, izuzev što je u praksi finije a čini mi se da pušta više vode nego bilo šta što može da se dobije bušenjem rupa, ma kolike te rupe bile.  NIje me mrzelo juče da se prošetam i da slikam, evo kako kućište izgleda, ovo je brozzano pa cinkovano, a može biti od plastike i veće zavisi od samog motora uz koji ide i da li se ugrađuje isod, blizu ili iznad vodene linije...
Evo i slike sita u njemu, u pitanju je mrežica koja se dobije prosecanjem i razvlačenjem, a dimenzije otvora su reda 2mm.
Naslov: Odg: DMB 450- saveti i iskustva
Poruka od: Terca 08, 01, 2021, 08:04:52 pre podne
Iza pumpe sam postavio vodovodno sito, i da , ono je još finije, otvori su 0,8mm, kada sam ga stavio brinuo sam se zbog toga i bio u potrazi za mrežicom većih otvora kojim bih ga zamenio (još uvek sam u potrazi samo smanjenim intenzitetom).

U praksi se pokazalo, npr. 2020 godine, za preko 300 moto sati sam ga otvarao i ispirao 2 puta, oba puta u jesen  kada smo plovili kanalom na otvaranje bezdanske prevodnice.
Prvi put je bio začepljen nekim vlatima kao ljudska kosa nakon što smo probijali čep kod prevodnice Novi Sad  i digla mi se temperatura na 40C, a drugi put i nije trebalo, više sam bio oprezan  ... a evo i slike kakvi su tada bili uslovi, to se ipak retko dešava.

I da, oba puta sam morao i veliki "filter" da čistim, što mi je nezgodniji posao jer je ovaj mali  visoko postavljen pa ga otvorim i vratim ključem 19 a da mi se ne razliva voda iz motora u kaljužu, svega par kapi i sve traje 20 sekundi.
Naslov: Odg: DMB 450- saveti i iskustva
Poruka od: George 08, 01, 2021, 14:46:59 posle podne
A gde ima ova mrežica da se nabavi?
Naslov: Odg: DMB 450- saveti i iskustva
Poruka od: Drivee 11, 01, 2021, 12:58:01 posle podne
Bilo koja prodavnica koja je bavi tuningom. Oni to zovu, mrezica za branik. Ili googlaj, ALU mrezica.
U NS, gumatik.
Naslov: Odg: DMB 450- saveti i iskustva
Poruka od: Bakara 11, 01, 2021, 13:40:06 posle podne
Nisam siguran da ide aluminijum tu... obicno su te mrezice od mesinga, ali cekamo Tercin konacan odgovor  6589
Naslov: Odg: DMB 450- saveti i iskustva
Poruka od: broker975fx 11, 01, 2021, 13:59:23 posle podne
Pa ako mislis na gavlansku struju koja bi mogla da pravi tu problem verovatno bi najbolje bilo da filter bude plasticni. Kod mene  je sve napravljeno  od inoxa, koliko se secam i usisi su od inoxa, verovatno je meseng bolje resenje ali sta da se radi.
Naslov: Odg: DMB 450- saveti i iskustva
Poruka od: George 11, 01, 2021, 14:55:12 posle podne
Svojevremeno, još kada sam bio u fazi eksperimentisanja što se filtera tiče, moj prvi pokušaj je bio plastični komarnik sa nešto većim rupicama (reda veličine 1-1.5 mm), ali se to pokazalo kao loša ideja, jer mi se neprestano začepljavalo. Od tada koristim ovaj pravljeni od lima sa rupicama od 4mm, koji u principu radi posao, ali kada Tisom krajem leta naiđe sočivica, e tu počinje seks čak i sa ovim filterom. Začepi se na svakih 2-3 moto sata.Ne znam dali vi tamo na Dunavu imate i u kojoj meri sočivicu, ali nama ovde na Tisi baš predstavlja problem. Razmišljao sam i da te rupe na filteru povećem na 6mm, pa da sočivica eventualno pređe preko impelera. To je ujedno i razlog što me interesuju rešenja na drugim brodovima. Evo i dve slike mog filtera...
Naslov: Odg: DMB 450- saveti i iskustva
Poruka od: George 11, 01, 2021, 14:56:54 posle podne
...
Naslov: Odg: DMB 450- saveti i iskustva
Poruka od: calypso2 11, 01, 2021, 16:18:25 posle podne
inox pletenu zicu (mrezu) uzmi i napravi bolje
Ukucaj na Google upravo to i kupi, ima dosta u ponudi i biras sam raster
Npr. https://frame.goglasi.com/frame?eid=196778269
Naslov: Odg: DMB 450- saveti i iskustva
Poruka od: marko07 11, 01, 2021, 16:46:03 posle podne
@George cini mi se da je filter kod mene, u bunaru, slicnog promera rupa ali nazalost nisam bas stigao daleko od marine od kada ga imam pa ne znam kako se ponasa ali obzirom da ga je stari vlasnik koristio tako a bio je picajzla verujem da je radio posao.
Inace ja na camcu imam 2 usisa za vodu- jedan je na bocnoj strani a drugi je bas u samom koritu pa mi rekose da kad naleti tako nesto samo zatvorim taj visi i uzivam..
Naslov: Odg: DMB 450- saveti i iskustva
Poruka od: Terca 12, 01, 2021, 09:08:38 pre podne
Na slici je originalno sito, od inoksa. Takva (i slična) mrežica može da se kupi, obično se prodaje na  metar što je svakako previše, a u manjim delovima može da se nađe na raznim stranama, koriste je pčelari za ramove, koristi se za pravljenje cedki, prosejavanje građ. materijala...

Inoks jeste najbolji izbor (može da bude i mesingano ali je to retkost da se pronađe), ali ako je već kućište aluminijumsko kako George tvrdi onda ni aluminijum nije pogrešan izbor. Osim ukrasnih mrežica za kola, možeš da uzmeš i mrežicu za aspirator, presečeš onu koja ti odgovara pa napraviš uložak.

Inače, uloga sita jeste da spreči da trunje i trava idu i kroz pumpu, i kroz motor, izmenjivač, šta god da postoji u instalaciji. Kada se drek zadržava na mrežici to znači da stvar funkcioniše, a ne obrnuto.
Kada ima puno sočivice i drugog dreka, i to vas nervira, nije rešenje da se povećavaju rupe  trava pusti kroz motor, (to je isto kao da skineš sito) nego da se povećaju gabariti "filtera" ili  bunara  pa da mu treba više vremena da se skroz zapuši tj da se produži interval između čišćenja.

To nas sve dovodi do sledećeg pitanja: da li iko od vas koji imate motor sa direktnim hlađenjem "morskom" (rečnom) vodom radi periodično čišćenje motora (može i pitanje za one koji imaju izmenjivače...)? U uputstvu za DMB kažu da bi krečnjačke naslage trebalo skidati/ispirati svakih 300 sati rada ili jednom godišnje, a tada se sređuje i anoda... E sad, to tako važi za more, i nije ista situacija kad nema slane vode, ali kamenac se stvara i iz vodovodske vode, a kako vidimo trava, mulj i pesak su sasvim uobičajena stvar... Kakva  je praksa, kakva su iskustva?
Naslov: Odg: DMB 450- saveti i iskustva
Poruka od: George 12, 01, 2021, 15:10:23 posle podne
Eh, to čišćenje motora navedeno u fabričkom uputstvu za DMB-a... Moram prvi da priznam da to za ove četiri sezone koliko je brodu u mom vlasništvu nisam ni jednom uradio, čisto ugledajući se na starije nautičare iz svoje okoline koji to na svojim motorima (bilo sa izmenjivačima toplote, ili sa direktnim hlađenjem) nisu još nikada u životu odradili. Osim toga onu cink anodu što je DMB fabrički ima na sebi, se ne usuđujem ni da pipnem, a kamoli demontiram, jer neznam kakav dihtung ima ispod, i možda sa tom kontrolom te cink anode samo napravim sebi dodatne probleme oko eventualnog puštanja vode na tom mestu. Ako i ima dihtung, siguran sam da fabrički ne može da se nabavi, već bih morao da ga pravim, sa jedne strane, a sa druge strane, bojim se da i ta cink anoda za DMB-a  postoji samo u "zemlji čuda", pa tako povođen onom starom "ne diraj mečku dok spava" u ove egzibicije oko periodičnog čišćenja motora nisam do sada hteo da se upuštam. Međutim tema kao ovakva mi je vrlo interesantna, pa me zanimaju i vaša iskustva i mišljenja što imate ovakav ili sličan motor.
Naslov: Odg: DMB 450- saveti i iskustva
Poruka od: zankiki 13, 01, 2021, 08:07:03 pre podne
Kod mene je ovako... Inače mi je valjda usis na tako zgodnom mestu da retko kad nadjem nešto u filteru, čak i posle plovidbe kanalima bude koje zrno sočivice... Inače, ovo je slikano sinoć, a filter je pre toga čišćen u julu, pred polazak na Đedap.

Naslov: Odg: DMB 450- saveti i iskustva
Poruka od: Terca 13, 01, 2021, 10:47:46 pre podne
Eh, to čišćenje motora navedeno u fabričkom uputstvu za DMB-a... Moram prvi da priznam da to za ove četiri sezone koliko je brodu u mom vlasništvu nisam ni jednom uradio, čisto ugledajući se na starije nautičare iz svoje okoline koji to na svojim motorima (bilo sa izmenjivačima toplote, ili sa direktnim hlađenjem) nisu još nikada u životu odradili. Osim toga onu cink anodu što je DMB fabrički ima na sebi, se ne usuđujem ni da pipnem, a kamoli demontiram, jer neznam kakav dihtung ima ispod, i možda sa tom kontrolom te cink anode samo napravim sebi dodatne probleme oko eventualnog puštanja vode na tom mestu. Ako i ima dihtung, siguran sam da fabrički ne može da se nabavi, već bih morao da ga pravim, sa jedne strane, a sa druge strane, bojim se da i ta cink anoda za DMB-a  postoji samo u "zemlji čuda", pa tako povođen onom starom "ne diraj mečku dok spava" u ove egzibicije oko periodičnog čišćenja motora nisam do sada hteo da se upuštam. Međutim tema kao ovakva mi je vrlo interesantna, pa me zanimaju i vaša iskustva i mišljenja što imate ovakav ili sličan motor.

Nija cink anoda bauk, našao sam slike od onomad kada sam se igrao sa tim, viber pamti sve ;)
Nema tu nikakvog dihtunga, jer anoda u svom ležištu mora biti galvanski spregnuta sa motorom, mora da bude savršen provodni kontakt, i on se ostvaruje preko dve super ravne površine... Sama anoda je bezveznog jednostavnog oblika, dimenzije su na drugoj slici i uglavljena (nakucana) je u ležište (onaj deo koji je 0,3mm širi). Za vađenje iz ležišta ima dva useka za šrafciger., pa na polugu. Ako je ikad budeš skidao videćeš verovatno da nije ni malo pojedena, cink se brzo pasivizira u slatkoj neagresivnoj vodi i onda čak i nema nikakvu funkciju. Teoretski Mg bi trebalo da se stavi, al to je sad već druga tema.
Čak i ako treba da se zameni anoda svaki strugar to napravi za 6 ipo minuta, samo treba Zn šipka.

Što se tiče ispiranja, to uglavnom ne radi niko, osim kad se radi generalna  ha ha mada kod mene ima slučajeva da su ljudi mehanički izbacivali kamenac iz starih kubota i to ne malu količinu. Pretpostavljam da je režim 300 sati ili jednom godišnje dobrano promašen za rečnu vodu ali sam ja naravno na 1000 sati jednog kišnog dana morao da uradim i tu proveru borbene gotovosti, ne baš onako kako piše u uputstvu, nego prilagođenim postupkom. Treća slika pokazuje šta je poteklo iz motora, penilo je i bilo nekog grdila... ali ne sad bogznakoliko.
Naslov: Odg: DMB 450- saveti i iskustva
Poruka od: broker975fx 13, 01, 2021, 10:58:42 pre podne
Pa sta si koristio kao sredstvo, kalgonit:)
Naslov: Odg: DMB 450- saveti i iskustva
Poruka od: Terca 13, 01, 2021, 11:16:47 pre podne
Rastvor sone kiseline, razblažene na nekih 6-7%.
U uputstvu piše "ugljenična" kiselina što je za mene bilo nerešivo, a na moru to rade uobičajeno sonom kiselinom iz prodavnice, samo rastvor spuste na 10% (ja sam to sputio još malo iz predostrožnosti).
Druga modifikacija postupka je da nisam pustio da rastvor cirkuliše pola sata nego sam skinuo auspuh, i u izduv stavio izlazno crevo (vidi se na slici) skinuo crevo sa pumpe, podigao ga iznad motora  i namontirao levak, sipao kiselinu dok ne poteče napolje, sačekao minut da prestane da peni, i onda ostatak koji sam imao polako dosipao dok sve nisam potrošio... pa onda nalivao čistu vodu dok sam imao gde da skupljam  ono što iscuri (imao sam dve jupolke a nisam baš hteo da prosipam kiselinu u vodu), i na kraju vratio sve na mesto, zapalio makinu i otišao da se vozam sat dva...
Naslov: Odg: DMB 450- saveti i iskustva
Poruka od: zankiki 13, 01, 2021, 11:21:44 pre podne
(imao sam dve jupolke a nisam baš hteo da prosipam kiselinu u vodu)

Tuga je što i ako si prosuo u kanalizaciju opet je završilo direkt u Dunavu... Pošto prečišćavanja nema  no125
Ali shvatam postupak, nisi mogao tek tako da ljuljneš u vodu kod tebe na klubu...
Naslov: Odg: DMB 450- saveti i iskustva
Poruka od: George 13, 01, 2021, 20:07:55 posle podne
Terca, Zankiki hvala na detaljnim odgovorima... 114