Moja Ladja

E, ovako treba... => Elektro motori u nautici i ... => Temu započeo: Dule 01, 05, 2011, 22:12:24 posle podne

Naslov: Evinrude, ali ne obican
Poruka od: Dule 01, 05, 2011, 22:12:24 posle podne
Na prvi pogled... stari motor, veliki potrosac
Naslov: Odg: Evinrude, ali ne obican
Poruka od: APCA 01, 05, 2011, 23:08:28 posle podne
Grunfovi ce spasiti svet.

Naslov: Odg: Evinrude, ali ne obican
Poruka od: sale.m79 01, 05, 2011, 23:45:09 posle podne
Koliki je motor mislim koje snage i kako mu menjas obrtaje
Naslov: Odg: Evinrude, ali ne obican
Poruka od: zorter 02, 05, 2011, 08:16:15 pre podne
 :good: Moje misljenje vec znas !!!  :yahoo: :good:
Naslov: Odg: Evinrude, ali ne obican
Poruka od: njegos68 02, 05, 2011, 08:25:13 pre podne
E svaka vam čast ljudi!Zorter je dobio domaći zadatak   :dance1: od čega je motor?..
Naslov: Odg: Evinrude, ali ne obican
Poruka od: sale.m79 02, 05, 2011, 08:55:47 pre podne
Dule a za koje vreme napunis baterije
Naslov: Odg: Evinrude, ali ne obican
Poruka od: APCA 02, 05, 2011, 09:08:43 pre podne
Dule, pozdravi Nidzu. Stizem najkasnije 10. maja (polecem sutra ujutro ali bice nekoliko zadrzavanja , Singapur, Cirih...)

Donosim neke sveza resenja za lagane kompozitne konstrukcije brodskih trupova koje su idealne za elektro pogon, gde je tezina i plovnost jako bitna. Znam da ce Nidza da se jezi jer je on metalac ljuti (mentalac) ali gvojzije je popularno kod nas samo zbog ukorenjenih navika i lenjosti da malo prosetamo mozak.

Sve cu vam nacrtati noktom na stolnjaku u kafani.
Naslov: Odg: Evinrude, ali ne obican
Poruka od: Barba 02, 05, 2011, 09:41:21 pre podne
Ma to je fantasticno resenje. Plovis u tisini, prakticno jedris bez jedara i ne treba ti vetar. Naravno sve pada u vodu ako nemas pristup EPS-u sa vode. 
Naslov: Odg: Evinrude, ali ne obican
Poruka od: SALE NB 02, 05, 2011, 10:07:06 pre podne
Sva sreća pa je neko izmislio produžne kablove! :good:

Dule, koliko se ja razumem u pecanje, pasara baš i nije pogodna za razvijanje većih brzina! :taunt:
Možda je neki tiger shark ili titel 9 bolje rešenje. Jeste da je teže uraditi osovinski vod, ali elektromotoru barem ne smeta nijedan nagib.
Naslov: Odg: Evinrude, ali ne obican
Poruka od: Zoran 02, 05, 2011, 10:48:55 pre podne

                    Svaka cast Dule.

                   Inace ugradnja osovinskog voda na plasticnom
         camcu je vrlo jednostavna,a i brza.
Naslov: Odg: Evinrude, ali ne obican
Poruka od: marke 02, 05, 2011, 14:45:42 posle podne
Maksimalni broj obrtaja 2200 i to je razlog zašto ne može da glisira. Noga na koju je stavljen je pravljena za motor od 6-7000 obrtaja. Ali sada Nikola stavlja teretnu elisu i plovilo će dobiti na brzini.

Mislim da treba zameniti postojecu sa brzom elisom ali sa jaceg motora.
Nema sanse da se dobije na brzini sa sporijom elisom jer teretne elise imaju manji korak a vecu povrsinu peraja da guraju vise vode.
Ako se vec ne moze dobiti na broju obrtaja onda treba probati sa brzom elisom ciji je korak veci pa ce pri malom broju obrtaja ici brze (kroz vodu).
A da bi dobili i na potisku onda koristiti takodje brze elise( zbog malog broja obrtaja) ali za jaci motor jer one imaju vecu povrsinu peraja da prenesu vecu snagu.

 
Naslov: Odg: Evinrude, ali ne obican
Poruka od: zorter 02, 05, 2011, 15:12:44 posle podne
Maksimalni broj obrtaja 2200 i to je razlog zašto ne može da glisira. Noga na koju je stavljen je pravljena za motor od 6-7000 obrtaja. Ali sada Nikola stavlja teretnu elisu i plovilo će dobiti na brzini.

Mislim da treba zameniti postojecu sa brzom elisom ali sa jaceg motora.
Nema sanse da se dobije na brzini sa sporijom elisom jer teretne elise imaju manji korak a vecu povrsinu peraja da guraju vise vode.
Ako se vec ne moze dobiti na broju obrtaja onda treba probati sa brzom elisom ciji je korak veci pa ce pri malom broju obrtaja ici brze (kroz vodu).
A da bi dobili i na potisku onda koristiti takodje brze elise( zbog malog broja obrtaja) ali za jaci motor jer one imaju vecu povrsinu peraja da prenesu vecu snagu.

Uz verovatnu preradu sredisneg dela (caure) koja "naseda" na osovinu... :download: :heat:

Bilo da je na nutove ili sa Shtift-om.

Inace se slazem sa marketom, da se teretnom elisom ne moze dobiti na brzini. :good:
Naslov: Odg: Evinrude, ali ne obican
Poruka od: IKA 02, 05, 2011, 20:52:57 posle podne
Dule zbog čega bi osovinski vod na pasari imao prednost u odnosu na prikazani sistem sa čizmom nekog VB
Dali bi razlika u ta dva sistema bila značajnija,što se tiče gubitka snage na recimo čizmi.
Pojasni malo tu razliku.
Naslov: Odg: Evinrude, ali ne obican
Poruka od: IKA 02, 05, 2011, 21:23:18 posle podne
U zavisnosti od odnosa tanjirasto konusnih zupčanika u redukciji , moguće je povećati snagu,na uštrb smanjenog broja obrtaja.
Na osovinskom vodu broj obrtaja vratila bi bio isti kao i broj obrtaja osovine motora.
Kada bi se u čizmi izvršile izmene zupčanika takođe bi moglo da se dođe do odnosa 1-1.Ako je broj obrtaja pomenutog motora 2200 sa tom čizmom imaš umanjenje broja obrtaja na osovini elise pa ispada da ona sa tim motorom nemože da dobije više od, recimo, 300-400 obrtaja.Ako bi se u čizmi promenio odnos zupčanika moglo bi se dobiti da se osovina elise vrti isto koliko i osovina motora.
Sigurno da je to komplikovanije od ugradnje osovinskog voda ali lično nisam ljubitelj osovinskog voda, koji neminovno zauzima prostor u kokpitu , ili traži podizanje nivoa patosa ako ide ispod.
E sad, dal dobro razmišljam , nemam pojma, al vidi se da razmišljam
Naslov: Odg: Evinrude, ali ne obican
Poruka od: oblak 02, 05, 2011, 21:41:41 posle podne
Ja vec vidim na mom Vagabundu ovakvo rešenje. Imam samoprazneci kokpit i ispo njega prostora da ugradim shta hocesh i baterije i motor, osovinski, sve.... Dule, koliko koshta ovaj viljushkarski motor i paket baterija od 350 ah, mada se moze uzeti i 10 komada novih od po 35 Ah i povezati u paralelu. U toj varijanti Varta silver koja je dosta laksha od klasichnih je oko 4000 din, znachi baterija 400 eura. Interesuje me samo , dal je bolje koristiti dubokopraznece akumulatore ( zelatinske) zbog boljeg iskorishcenja snage? Oni su dosta skuplji
Naslov: Odg: Evinrude, ali ne obican
Poruka od: zorter 02, 05, 2011, 21:42:05 posle podne
Iko, dobro razmisljas, ali je problem pronaci odgovarajuce zupcanike da prenos bude 1:1. Znaci treba da budu oba zupcanika sa istim brojem zuba (precnikom), sto sad dovodi u pitanje da li je moguce smestiti ih takve u kuciste. Da li ima mesta za oba zupcanika iste velicine. Jos bolje bi bilo kada bi moglo da se prenos ubrza, pa bi broj obrtaja el. motora od 2200 na osovini (elisi) skocio na 4400 (5500) sa prenosom 1:2 (1:2,5). El. motor ne bi gubio moment sila jer ima vise nego dovoljno rezerve snage i obrtnog momenta.
Naslov: Odg: Evinrude, ali ne obican
Poruka od: zorter 02, 05, 2011, 21:44:28 posle podne
.......
 Interesuje me samo , dal je bolje koristiti dubokopraznece akumulatore ( zelatinske) zbog boljeg iskorishcenja snage? Oni su dosta skuplji

Naravno, iskljucivo dubokopraznece, jer je njihova iskoristivost 95% a obicnih (starterskih) akumulatora je 20%. :good:
Naslov: Odg: Evinrude, ali ne obican
Poruka od: oblak 02, 05, 2011, 21:50:05 posle podne
Postoji josh jedno reshenje koje je primenio moj prijatelj. On je umesto "čizme" vanbrodskog motora upotrebio reduktor sa odnosom 1:2 na koga na izlaznu osovinu mashinski nabacio elisu a na gornju  osovinu postavio elektromotor. Jedino je imao malo zezanja oko mehanizma za telefleks.
Naslov: Odg: Evinrude, ali ne obican
Poruka od: IKA 02, 05, 2011, 22:21:48 posle podne
Moje razmišljanje je išlo u pravcu , sposobnosti manevrisanja, gde sistemi  u vidu Z noge ili čizme imaju prednost u odnosu na pero kormila.Kad plovilo ima samoprazneći kokpit i prostor ispod patosa onda je vrlo prihvatljivo izvesti osovinski vod.Za pasaru bi mislim bilo prihvatljivije rešenje pogona na zrcalu, dal čizma , reduktor il bilo koja varijanta koja nebi zauzimala kokpit.
Baba Hajduk iz Novog sada ima sistem Z noge koju je pravio sam još davnih sedamdesetih, koja nema nijedan zupčanik već je prenos izvršio galovim lancima i lančanicima, i noga funkcioniše besprekorno i dan danas.E sad da su potrebne usluge mašinskih radionica za izradu odgovarajućih zupčanika , jesu.
Očigledno je da mogućnosti postoje , i to u većem broju nego sa Sus motorima.
Čekamo da Dule razradi sistem pa ćemo da maznemo patent ko kinezi i japanci posle drugog svetskog rata.
Naslov: Odg: Evinrude, ali ne obican
Poruka od: zorter 02, 05, 2011, 22:27:03 posle podne
........
Čekamo da Dule razradi sistem pa ćemo da maznemo patent ko kinezi i japanci posle drugog svetskog rata.

Samo se nadaj... :on_the_quiet:
Naslov: Odg: Evinrude, ali ne obican
Poruka od: IKA 02, 05, 2011, 22:43:25 posle podne
Dali se i potenciometri koriste sa viljuškara ili se mogu i neki drugi koristiti. I koji džojstik si upotrebio
Naslov: Odg: Evinrude, ali ne obican
Poruka od: Vuk 02, 05, 2011, 23:06:36 posle podne
Vidim da se nude i trofazni asinhroni motori za ugradnju na plovila. Kakva je situacija sa njima?
Naslov: Odg: Evinrude, ali ne obican
Poruka od: Barba 02, 05, 2011, 23:34:22 posle podne
Ljudi, nemojte da pretpostavljate, sve vec detaljno razradjeno i opisano u zasebnoj temi jos dok je Dule eksperimentisao, a potom potvrdio u praksi.

Motor od X KW ne moze biti zamenjen nikakvim motorom manje snage, pa ni elektromotorom, a da se pri tom performanse sistema ne pogorsaju. Mora se promeniti ceo sistem. Citava prica svodi se na ogromne gubitke sistema sa SUS motorom upravo zbog prenosa, zupcanika, lancanika, vratila. Elektromotor manje snage od SUS-a ima smisla samo ako se ti gubitci minimalizuju u meri te razlike u snazi. Zato je najbolje resenje da se direktno na vratilo elektromotora nakaci elisa. Svaki zupcanik ili lancanik odredjene mase guta energiju potrebnu za njegovo pokretanje. Zato Dule i planira osovinski vod.

Ovaj primer budzevine u principu nema nikakvog smisla gledano sa stanovista energije. Cak trosi znacajno vise nego da se umesto ovog EM ugradio SUS od 7.5KW, naravno ako uzmemo u obzir i to odakle struja dolazi i po kojoj energetskoj ceni - troskovi proizvodnje, gubci i sl. Ova budzevina ima smisla samo zato sto je kod nas struja jeftina, a benzin skup, pa ako dodamo i to da je manji porez, itekako ima ekonomskog osnova za pojedinca. Inace pravilno instaliran EM od 7.5KW bi trebalo da parira SUS-u od 25HP, a tesko da je u ovom slucaju tako.

(http://img2.imagetitan.com/img2/small/45/45_termoelektrana.jpg)

Energetski gledano ovo je bacanje mnogo vece kolicine energije nego kod klasicnog vanbrodskog motora. Ali to je globali planetarni pogled, za sta nas bas boli uvce. To je vec problem svetske vrhuske koja je konacno resila da sjebe arape, pa nam sada kao vrhunac tehnologije nude elektricne automobile, kakve su amateri u ovoj zemlji pravili jos pre 30 godina.
Naslov: Odg: Evinrude, ali ne obican
Poruka od: Kapetan 02, 05, 2011, 23:53:02 posle podne
samo da dodam ....

3 x 120watti solarni paneli daju oko 21Ah na sat... sto ce reci da za puno punjenje baterija od 350Ah treba oko dva dana....

znaci za dodatnih 1000 evra nema vise ni onih 100 dinara a ni potrebe za strujom na marini ..... e jednio sto ovi paneli zauzimaju oko 3 kvadratna metra ..

znaci moze se otici sa ovim pogonom od visnjice do Belegisa pecati dva dana i zatim se vratiti bez dopune....
Naslov: Odg: Evinrude, ali ne obican
Poruka od: Barba 03, 05, 2011, 00:10:13 pre podne
E to je ono sto je itekako interesantno. Kap da li si siguran u te cifre, koji je vek tih panela. Time se za 2000e dobije pravilno kostruisan sistem koji radi na suncevu svetlost i nema nikakvih troskova sem amortizacije.  :tenk:
Naslov: Odg: Evinrude, ali ne obican
Poruka od: Kapetan 03, 05, 2011, 00:13:52 pre podne
prilicno sam siguran jer prodajem te panele ....

cena je 3 evra po wattu, a garancija 25 godina na 80% snage ...



imas ovde karakteristike :


http://www.mojaladja.com/solar.htm (http://www.mojaladja.com/solar.htm)
Naslov: Odg: Evinrude, ali ne obican
Poruka od: Kapetan 03, 05, 2011, 09:05:15 pre podne
Može da se napravi krov sa solarnim panelima od 18 kvadrata. Koliko je to kw?  Kap?

sa trenutnim razvojem celija (na trzistu) 18kvadrata daje 2,16 Kw

Naslov: Odg: Evinrude, ali ne obican
Poruka od: zorter 03, 05, 2011, 10:45:43 pre podne
Može da se napravi krov sa solarnim panelima od 18 kvadrata. Koliko je to kw?  Kap?

sa trenutnim razvojem celija (na trzistu) 18kvadrata daje 2,16 Kw

Iiiiiiiiiiiiihhhhhhhhhaaaaaaaaaaaa :yahoo:
Naslov: Odg: Evinrude, ali ne obican
Poruka od: Kapetan 03, 05, 2011, 11:15:16 pre podne
skoro pa direktno da se pusti na el motor...


moram da priznam da je zoranova prica o plastici i osvinskom vodu , i duletova varijanta sa el motorm jako zanimljiva .... mozda jedrilica dobija el pogon ..
Naslov: Odg: Evinrude, ali ne obican
Poruka od: Barba 03, 05, 2011, 13:40:40 posle podne
Dule ja sam pricao o energetskim gubicima kod ovakvog tipa instalacije el. pogona u smislu da je direktna veza elise na vratilo EM neuporedivo bolja varijanta i da se ugradnja osovinskog voda itekako isplati sa tacke gledista autonomije plovila, jer se struja ne trosi na pokretanje masivnih masinskih sklopova.

Poredjenje sa SUS mogu da se rade, ali bi trebalo koristiti iste parametre. Vi ste ogranicili potrosnju na 2.5 KW, a to bi da je uradjeno kako treba (naravno komplikovanije i znacajno skuplje) dalo iste rezultate kao SUS od ~10HP na maksimalnom gasu sa High Thrust redukcijom, a to svakako nije kao 25HP u leru.

Po proracunima koje sam ja iskopao za pasaru je dovoljan EM od 4KW, naravno ako se i elisa instalira po preporukama, jer je to pandam HT SUS-u od ~15HP. EM od 7.5 KW ce dati jos bolje rezultate. Idealno resenje posto pricamo o opsegu malih brzina.   
Naslov: Odg: Evinrude, ali ne obican
Poruka od: Vuk 03, 05, 2011, 13:53:29 posle podne
Ne treba lupati glavu oko toga koji pogon ima veci ucinak i gde se sve pojavljuju gubici. Poenta ove price je niska cena voznje koja je svakako u krist el. motora. 100 din za trimaran od 1t na relaciji 50 km je smesno. Pa ja sam sa mojim camcem i 4 coveka sa 50 ks presao 58 km sa 18 lit benzina, to je oko 2160 din + ulje. Jeste da sam isao 35 km/h ali se ne bi bunio da sam isao 10 km/h i potrosio 100 din. za isti put.
Naslov: Odg: Evinrude, ali ne obican
Poruka od: Barba 03, 05, 2011, 14:38:53 posle podne
Ne treba lupati glavu oko toga koji pogon ima veci ucinak i gde se sve pojavljuju gubici. Poenta ove price je niska cena voznje...

Druze, gubici su upravo poenta cele price o el. pogonu. Sto su manji gubici to je veca autonomija ili manji trosak za baterije. Ovaj pogon ne moze da se uporedi sa tvojim jer bi ti za 50 km trebalo 5 sati, a tu autonomiju nemas. Citava se prica vrti oko toga. Da li baterije stuces za sat ili za 3-4 sata, pa cekas 2 dana da ih solarni paneli napune. E sad, mozes ti i da ugradis generator, pa da punis baterije dok plovis, ali to je opet potrosnja benzina, buka...   

Naslov: Odg: Evinrude, ali ne obican
Poruka od: marke 03, 05, 2011, 16:56:47 posle podne
Na osovinski vod se moze staviti veca elisa sa mnogo vecim potiskom na malom broju obrtaja. Elektromotor na malom broju obrtaja ima istu snagu kao i na velikom ali i trosi vise nego duplo struju.
Osim toga svaka redukcija trosi i do 30 posto snage motora.
  Par zamerki na ovo zapazanje. :smile:

Potrosnja elektromotora nije zavisna od broja obrtaja vec od opterecenja.

Bez opterecenja ubrzace vec na malom naponu do brzine kad se trenje u lezajevima otpor vazduha itd ne pocnu da izazivaju mali pad napona u motoru a tad mu i brzina malo opadne  pa se tako odrzava ta granicna brzina.
Drugi slucaj je da ubrza do tacke kad se dostigne maximalni magnetni fluks i motor ne moze vis eda ubrza. Tad se pocne grejati i karakterisitike se menjaju pa brzina ostane na toj maksimalnoj.

Kod opterecenog motora u radnom opsegu brzina se povecava dok se struja koju pri tom naponu povuce ne izjednaci sa otporom koji pruza opterecenje.
Istu ce struju da vuce isti motor na istom naponu kad se vrti 1000 obrtaja i kad se vrti 100 obrtaja ako mu je u na 100 obrtaja opterecenje 10 puta vece. Tako je dok je u radnom rezimu.  Kad je zakocen motor vuce svoj maksimum struje i radi kao transformator sa sekundarom u kratkom spoju. Tada mu se karakteristike naglo menjaju i pregoreva.

Ne oduzima svaki prenos 30 % snage neki uzimaju samo 1-5% kad je jednostruka redukcija. :good:
Da nije tako ko bi pokrenuo bicikl sa duplim prenosom na pedalama i na tocku. To mu dodje 60% gubitka.       :drinks:
Naslov: Odg: Evinrude, ali ne obican
Poruka od: marke 04, 05, 2011, 01:30:26 pre podne
Uopste, ali uopste se ne radi o brodovima i tonama vec o tome da motor ne vuce vecu struju pri malom broju obrtaja. Normalno je da ako je opterecenje isto vuce manje jer to znaci da radi na nizem naponu (ili nebi ni imao manji broj obrtaja). Uopste ne ulazim u to sta pogoni 10 tona ili 1 tonu. Ako zelite da motor ide sporije smanjite mu napon i on ide sporije.  drugi nacin sa pulsnim regulatorima je da se smanji frekvencija. U oba slucaja manje trosi na manje obrtaja nego na vise. Druga stvar je brzina broda koja zavisi od drugih stvari otpora, koraka elise itd. Za motor je to samo opterecenje - otpor okretanju koji mora da savlada. 
 
Naslov: Odg: Evinrude, ali ne obican
Poruka od: marke 04, 05, 2011, 01:47:19 pre podne
Dule evo nadjoh i da si sam napisao da na malom broju obrtaja elektromotor trosi manje.

SUS na malom broju obrtaja nema dovoljan obrtni momenat, jedva da ima snage da pokreće svoj sklop. A elektromotor daje skoro pun obrtni momenat. Uz malu potrošnju struje.
Naslov: Odg: Evinrude, ali ne obican
Poruka od: Barba 04, 05, 2011, 03:27:50 pre podne
Pa to je brate nekako normalno. Ovde zabunu unosi regulacija i kombinatorika sa elisama, tezinom camca i brzinom, kao i to sto se EM i ceo sistem elektro pogona posmatra jednako. Marke, ako dobro shvatam ti pricas samo o EM i to sto si pisao je meni kao laiku nekako normalno. EM generise izvesnu energiju potrebnu za pokretanje vratila izvesnom brzinom. Ako smanjis brzinu obrtanja vratila smanjenjem napona i Fq, normalno je da i potrosnja pada. Ako opteretis vratilo EM bice potrebno vise energije za njegovo pokretanje, a EM je generise povlacenjem vise struje.

Snaga na vratilu EM = Moment X ugaona brzina - srazmerna potrosnji

Ta snaga se prenosi na elisu uz odredjene gubitke, a elisa generise potisnu silu opet uz odredjene gubitke.

Snaga potrebna za kretanje broda = sila X brzina broda = (masa broda X ubrzanje + otpor trupa) X brzina broda

I sad kad u to kretanje snage tj. transformaciju energije, dodas razlicite mase camaca, elise, prenose i razlicit OTPOR kretanju trupa, dodjes do toga da sama brzina kretanja camaca u odnosu na masu nije nikakav relevantan podatak.
Naslov: Odg: Evinrude, ali ne obican
Poruka od: marke 04, 05, 2011, 10:41:20 pre podne
Upravo tako nisam govorio o sistemu gde je ugradjen nego o elektromotoru kao spravi.

Pozdrav.
Naslov: Odg: Evinrude, ali ne obican
Poruka od: Zoran 04, 05, 2011, 10:47:39 pre podne

        Pazljivo pratim uopste sve u vezi elektromotora,kao pogonskog agregata na brodu.
Nekako imam utisak da se par stvari debelo zaobilazi.Prvo regulacija broja okretaja mo-
tora (to je kompleksan problem za sebe), i drugo hladjenje motora.
        Ajde malo vise napisite o tome.
Naslov: Odg: Evinrude, ali ne obican
Poruka od: espresso 04, 05, 2011, 15:05:44 posle podne
adresa za sva pitanja i nedoumice je http://www.planetsolar.org/ (http://www.planetsolar.org/)
mozda ti strucnjaci znaju kao i sta  treba  :lol:
Naslov: Odg: Evinrude, ali ne obican
Poruka od: sceka 04, 05, 2011, 20:59:13 posle podne
@ Dule - Evo Vam jedna interesantna adresa http://www.myquietboat.be/home_en.php (http://www.myquietboat.be/home_en.php) . Ja sam kod njih kupio moj Torqeedo motor i ljudi su jako ljubazni pa ako Vas nesto interesuje slobodno ih pitajte.
Naslov: Odg: Evinrude, ali ne obican
Poruka od: zorter 16, 05, 2011, 21:18:31 posle podne
BRAVOOOOOO  :good: :good: :good:

Steta sto nisam blizi a cetvrtak radni dan......... :superstition:
Naslov: Odg: Evinrude, ali ne obican
Poruka od: captjerry 16, 05, 2011, 21:34:10 posle podne
Mislim da cu stici...
Naslov: Odg: Evinrude, ali ne obican
Poruka od: Barba 19, 05, 2011, 00:39:53 pre podne
Jel ovo aktuelno za sutra?
Naslov: Odg: Evinrude, ali ne obican
Poruka od: Kapetan 19, 05, 2011, 10:15:38 pre podne
jel aktuelno za danas? ako jeste dule javljaj mi na mob odo do grada
Naslov: Odg: Evinrude, ali ne obican
Poruka od: Barba 19, 05, 2011, 18:22:51 posle podne
jbg, ja krenuo oko 4, kazu ljudi idi busom brze ces stici, stigao do hajata u 5:10, i vratio se. Nadam ce da ce biti nekih snimaka.
Naslov: Odg: Evinrude, ali ne obican
Poruka od: Vuk 20, 05, 2011, 09:05:59 pre podne
Dule ako može snimak i GPS da vidimo koliko ide?
Naslov: Odg: Evinrude, ali ne obican
Poruka od: captjerry 20, 05, 2011, 09:52:00 pre podne
Utisci sa plovidbe: kako sam vec osetio snagu elektromotora na Duletovom brodu, opravdano ocekivani...camac odlicno plovi, pri manevrisanju neverovatan potisak, nema brujanja, dima, mirisa goriva, vibracija...jedino veoma tih zvuk rada el. motora i sum vode oko korita...u razgovoru sa Nikolom saznao sam da je malo potrebno da izglisira, samo treba odgovarajuca elisa inace je na samoj granici...nazalost, elisa koja je potrebna za to, ne moze da se uklopi u prostor na nozi vanbrodskog motora...

Zakljucak: definitivno pogon koji ce oterati dosadasnje konvecionalne pogone iz upotrebe i baciti ih u staro gvozdje...kako je ova home made varijanta pokazala ovakve rezultate, i da je sasvim moguce zameniti SUS motor elektro pogonom sa cak vecim komforom plovidbe a za relativno male pare, mogu da zamislim samo sta ce dalji indstrijski razvoj pogona u ovom pravcu doneti nauticarima pa i u veoma bliskoj buducnosti...ne mogu a da se ne setim svih onih skeptika iz perioda kada je Dule rekao da ce da izbaci dizele i ugradi neke tamo elektro motore

Ima slika ali,  kao i svaka, moja zena je slikala, sunce, reku, cerku, sve samo ne camac...:)
Naslov: Odg: Evinrude, ali ne obican
Poruka od: Vuk 20, 05, 2011, 10:49:43 pre podne
Znači za taj motor treba noga od većeg motora. Da ja pravim tako nešto užeo bi staru yamahu 115 ili čak nešto veće. Dule je ima kao pomoćni  :)
Naslov: Odg: Evinrude, ali ne obican
Poruka od: Barba 20, 05, 2011, 11:39:27 pre podne
Samo da dodam da pogon slican ovom, ali brendiran, kosta oko 7000$.

@Vuk

Pristup ti je pogresan, elisa se bira na osnovu camca za odgovarajuci motor, ali prvenstveno na osnovu plovnih karakteristika camca i zeljene brzine, pa se to onda kombinuje sa redukcijom za odredjeni motor. Ako tako ne radis tumaraces kao slepac u mraku, dok ne ubodes neku prihvatljivu kombinaciju, ali ona sigurno nece biti idealna, osim ako imas mnooogo srece pa ubodes.

Upravo je u tome stos sa elektromotorima, bira se optimalna elisa, ali prema camcu i motoru, a zbog malog broja obrtaja motora (2200-2700) redukcija se ne preporucuje. I tu je velika prednost elektromotora, jer SUS na 5000 obrtaja koji daje istu snagu kao EM, ima duplo manji moment pa ne moze da vrti elisu, zato se uvodi redukcija.

Fabricki vanbrodski motor vec ima definisanu redukciju, koja ti samo stvara probleme. Zbog toga Dule i Nikola ne mogu da postignu vecu brzinu, jer im se ionako mali broj obrtaja dodatno redukuje, pa je potrebna elisa mnogo velikog precnika koju ne mogu montiraju. Ovo je pretpostavka, jer zbog zakrcenja mostova nisam mogao da vidim sta su uradili.

Takodje, fabricki vanbrodski motor ima neki pretpostavljeni deplasman camca koji ce terati, pa je na osnovu toga instalirana elisa, sto se verovatno ne gadja sa realnim potrebama camca. Ako se optimizuje elisa, i vanbrodski motor od 10HP ce terati ovaj camac istom brzinom na maksimalnom gasu, ali zbog mnogo veceg pada momenta na manjem broju obrtaja ce biti prakticno neupotrebljiv. To znaci da nam je na manjem gasu potreban SUS vece snage (~20HP) da bi mogli da ubrzamo za neko normalno vreme. Na to se misli, kada se pominje onaj magicni odnos snage SUS-a i EM od 1:3. 

 
 
Naslov: Odg: Evinrude, ali ne obican
Poruka od: Vuk 21, 05, 2011, 10:10:44 pre podne
E pa zato sam ja rekao da treba noga od većeg motora zbog veće elise, očigledno da postojeću vrti lagano. Ako Duletove vrti bez redukcije logično je da može vrteti još veću elisu od postijeće  sa redukcijom 2:1, ne znam da li bi i koliko uticalo na brzinu i potrošnju struje ali sigurno može. Ako se radi na novo ništa neće više koštati uzeti veći motor. Stoji to da u oba sličaja elisa ima iste obrtaje zbog redukcije ali treba pokušati.
Dule šta znači kada Nikola kaže da ima prelaz izmedju 70 i 150A?

Naslov: Odg: Evinrude, ali ne obican
Poruka od: Barba 21, 05, 2011, 12:12:59 posle podne
Na trimaranu je i SUS od 10 hp.
Pa nije baš kao što barba kaže... ne može da postigne ni pola brzine koju elektromotor postiže sa samo 70a potrošnje ili oko 3 kw.

Pa Dule, pa upravo sam to i rekao. Samo ovde uvodis dodatni problem sto na tom SUS-u od 10HP nemas odgovarajucu elisu, pa je brzina manja.

Takodje, fabricki vanbrodski motor ima neki pretpostavljeni deplasman camca koji ce terati, pa je na osnovu toga instalirana elisa, sto se verovatno ne gadja sa realnim potrebama camca. Ako se optimizuje elisa, i vanbrodski motor od 10HP ce terati ovaj camac istom brzinom na maksimalnom gasu, ali zbog mnogo veceg pada momenta na manjem broju obrtaja ce biti prakticno neupotrebljiv. To znaci da nam je na manjem gasu potreban SUS vece snage (~20HP) da bi mogli da ubrzamo za neko normalno vreme. Na to se misli, kada se pominje onaj magicni odnos snage SUS-a i EM od 1:3. 

Ako na taj SUS od 10 HP postavis odgovarajucu elisu dobices mnogo bolje rezultate, ali ni blizu performansi sa EM, jer taj SUS nece imati snage da ubrza, mozda ce i uspeti da ubrza ali ce mu trebati 20 minuta. Ali ako trimaran povucete Azimutom od 15 km/h, startujete SUS i date pun gas, kada otkacite trimaran, SUS ce ga terati tom brzinom. Tu je EM nenadmasiv, zato tramvaj neferma Nemanjinu, a dizeli vriste od muke.

Vidimo se danas.
Naslov: Odg: Evinrude, ali ne obican
Poruka od: STG 21, 05, 2011, 18:33:41 posle podne
Bejah na brodicu do 17:30...Bar bese lepo vreme...
Naslov: Odg: Evinrude, ali ne obican
Poruka od: Vuk 21, 05, 2011, 19:00:19 posle podne
Pa što tako, kako ide sa EM?
Naslov: Odg: Evinrude, ali ne obican
Poruka od: STG 21, 05, 2011, 19:04:29 posle podne
Pa što tako, kako ide sa EM?
Juce videh,ide skroz ok,nisam zapitkivao za detalje,priznajem-dopalo mi se.
Danas Duleta nije bilo u dogovorenih 17...
Naslov: Odg: Evinrude, ali ne obican
Poruka od: Barba 21, 05, 2011, 20:03:53 posle podne
Evo ja sam se sada vratio sa prve elektro plovidbe. Sta da vam kazem, meni je osecaj nekako cudan. Nisam jedrio, pa nisam znao kako je ploviti u tisini. Sto se buke tice, prisutno je samo neiritantno zujanje elektromotora ili masinskog sklopa u nozi i sum vode nalik zuborenju. Pored samog motora moze vrlo tiho da se razgovara i sve deluje nekako neobicno. Krecete se, ali valjda zbog tisine imate utisak kao da plutate. Nikola i Dule su lepo spakovali baterije u sanduk klupe na sredistu camca i cak i u ovoj nezavrsenoj fazi sve izgleda poprilicno uredno.
Nikolina autonomija je od 2 do 5 sati u zavisnosti od brzine plovidbe. Lepo i jeftino. Po pristajanju samo je ubo kabl u steker. Nema kanti sa benzinom, dvotaktola, presipanja, prosipanja, cimanja kanapa dok ne upali, buke, dreke, samo sssssssssssssssssssssssssssssss



     
Naslov: Odg: Evinrude, ali ne obican
Poruka od: Barba 21, 05, 2011, 20:18:16 posle podne
Snimao sam telefonom, pa buka deluje mnogo veca nego sto jeste zbog vetra.

Elektromotor na camcu (http://www.youtube.com/watch?v=9uFHTzMUeYQ#)
Naslov: Odg: Evinrude, ali ne obican
Poruka od: STG 21, 05, 2011, 20:40:50 posle podne
Ipak je bilo voznje?
Krivo mi je sto sam otisao,obaveze zvale....
Naslov: Odg: Evinrude, ali ne obican
Poruka od: Vuk 21, 05, 2011, 20:53:51 posle podne
Barba kako ti se čini da li bi moga veća elisa, oseti li je?
Naslov: Odg: Evinrude, ali ne obican
Poruka od: Barba 21, 05, 2011, 22:57:57 posle podne
Pa nisam puno pricao sa Nikolom o samom camcu, ali ja imam osecaj da je elisa na maksimumu pitch-a. Po mom misljenju moze brze, mozda cak i 50%, jer Nikola kaze da je camac tezak oko 1.5 tona. Ne znam koja je elisa postavljena, ali ja bih probao sa 14x13 ili alternativom 13x15.

Inace nakon ugradnje baterija, Nikola kaze da su teske 500kg i sa ugradjenim generatorom (ne znam njegovu tezinu), moj GPS je pokazao sledece rezultate:

Sava uzvodno:

6 km/h pri opterecenju od 140A
3 km/h pri opterecenju od 60A

SAVA nizvodno:

10 km/h pri opterecenju od 140A
6 km/h pri opterecenju od 60A

Prosecno izadje 8 km/h, a kako kaze teorija Dave Gerr-a, za ovaj tip camca moglo bi do 12 km/h po mirnoj stajacoj vodi za klasican deplasmanac tezine 2 tone.
 
Naslov: Odg: Evinrude, ali ne obican
Poruka od: SALE NB 22, 05, 2011, 11:46:25 pre podne
Dule, koja elisa je na tom motoru?
Ja imam rezervnu 14x13, od mog Evinrudea. Ako vam zatreba za probu....
Ne znam da li odgovaraju?!
Naslov: Odg: Evinrude, ali ne obican
Poruka od: Barba 22, 05, 2011, 13:03:59 posle podne
Taj potenciometar objasnjava mnogo toga. Ako je maks napon tih 35-36V, neisporucujete maksimalnu snagu elisi. 6.5KW na elisi bi deplasmanac duzine 8m trebalo da tera 12 km/h, a kamoli taj trimaran.
Naslov: Odg: Evinrude, ali ne obican
Poruka od: Vuk 22, 05, 2011, 13:49:55 posle podne
Spojiti baterije direktno na motor i videti kako ide. Neće mu ništa biti.
Imam jednu ideju kako bi se MOZDA mogla izbeći elektronika, nisam 100% siguran! Uzeti grebenastu sklopku sa više podeoka i svaki podeok predstavlja odredjenu brzinu. Recimo 1-12V, 2-24v, 3-36v, 4-48v. Jeste da će biti trzaja ali može biti jeftino, a da dobro funkcioniše.
Sada pitam da li to može da se izvede da radi ok?
Naslov: Odg: Evinrude, ali ne obican
Poruka od: Barba 22, 05, 2011, 15:21:02 posle podne
Naravno Vuce, bas tako rade pojedini brendirani vanbrodski elektromotorcici. Imas par brzina i to ti je to.