Moja Ladja

E, ovako treba... => Elektro motori u nautici i ... => Temu započeo: Kapetan 03, 04, 2012, 17:17:31 posle podne

Naslov: Linije Isplativosti za prelazak na generator/elektromotor
Poruka od: Kapetan 03, 04, 2012, 17:17:31 posle podne
Znamo da svi veliki brodovi koriste dizel agregat pa elektro motor... Takodje znamo da dobar deo malih ladja koristi dizel motor...

e sad gde je ta linija razgranicenja kada se isplati staviti agregat i elektromotor ?

da li je ta linije uzorcno posledicno vezana za duzinu trupa , tonazu, ulozen pocetni kapital ....???
Naslov: Odg: Linije Isplativosti za prelazak na generator/elektromotor
Poruka od: zorter 03, 04, 2012, 18:26:17 posle podne
Snaga, Kapetane, snaga je ta linija. Elektro pogon je u upotrebi gde je potrebna velika snaga. Tamo gde bi adekvatan dizel motor zahtevao mnogo veću ladju. Tamo gde bi gabariti i težina motora (dizel) ozbiljno ugrozila stabilnost i bezbednost ladje.
Naslov: Odg: Linije Isplativosti za prelazak na generator/elektromotor
Poruka od: espresso 03, 04, 2012, 19:03:05 posle podne
Snaga, Kapetane, snaga je ta linija. Elektro pogon je u upotrebi gde je potrebna velika snaga. Tamo gde bi adekvatan dizel motor zahtevao mnogo veću ladju. Tamo gde bi gabariti i težina motora (dizel) ozbiljno ugrozila stabilnost i bezbednost ladje.

veoma pausalna i proizvoljna konstatacija...

ali cisto da zagrejemo diskusiju, najsnazniji dizel motor na svetu je Wärtsilä-Sulzer, sporohodni dvotaktni dizel sa turbo kompresorom, koji u verziji sa 14 cilindara proizvodi 109.000 konjskih snaga i pokrece brodove za prevoz kontejnera. tezak je preko 2300 tona i razvijen je bas za tu namenu.

a evo i liste najjacih elektro motora, pa zakljucite koji daju vecu snagu...

Siemens: induction motors up to 10,000 Hp
http://www2.sea.siemens.com/Products/Ele (http://www2.sea.siemens.com/Products/Ele)…

Siemens: synchronous motors up to 50 MW, 67,000 Hp
http://www.automation.siemens.com/ld/ac- (http://www.automation.siemens.com/ld/ac-)…

TECO-Westinghouse: various types of motors up to 100,000 Hp
http://www.tecowestinghouse.com/PRODUCTS (http://www.tecowestinghouse.com/PRODUCTS)…

ABB: various types of motors up to 60 MW, 80,000 Hp
http://www.abb.com/product/us/9AAC100566 (http://www.abb.com/product/us/9AAC100566)…

General Electric: synchronous motors up to 100,000 Hp
http://www.geindustrial.com/cwc/Dispatch (http://www.geindustrial.com/cwc/Dispatch)…

Toshiba: induction and synchronous motors up to 50,000 Hp
http://www.toshiba.com/ind/data/tag_file (http://www.toshiba.com/ind/data/tag_file)…
Naslov: Odg: Linije Isplativosti za prelazak na generator/elektromotor
Poruka od: Kapetan 03, 04, 2012, 19:39:58 posle podne
sve je to jasno , ali gde je linija razgranicenja?? gde hir postaje isplativ?
Naslov: Odg: Linije Isplativosti za prelazak na generator/elektromotor
Poruka od: espresso 03, 04, 2012, 20:12:33 posle podne
sve je to jasno , ali gde je linija razgranicenja?? gde hir postaje isplativ?

sta znaci hir? isplativost je promenjljiva kategorija...
samo masta i finansijska kalkulacija su granica...
Dule je na tom polju vrsio nekakve prakticne esperimente i dosta se pisalo o elektro pogonu... on ima jednu racunicu
vlasnik broda za prevoz kontejnera ima neku drugu racunicu...
Naslov: Odg: Linije Isplativosti za prelazak na generator/elektromotor
Poruka od: zorter 03, 04, 2012, 20:18:52 posle podne
Što me terate da polemišem?
Već smo razjasnili da elektro pogon ima bolji obrtni moment i da je odnos dizel/elektro 1:3 (mada ja sam uveren da je 1:4), pa je za taj brod dovoljan motor od 33.000hp a sigurno je lakši od 2300 tona. Čak i sa odgovarajućim agregatom ne bi bilo toliko težine.


@Kapetane
Isplativost je tamo gde se obezbedi dovoljno energije za elektromotor. Kod kombinacije hibrida agregat/motor uvek je isplativo. Samo sistem akumulator/motor nije tako isplativ. Agregat - trofazni motor je najefikasnija kombinacija. Samo mala plovila sa malim motorima su isplativiji. Tamo, gde je cena motora manja od cene agregata + elektro motor.
Tamo gde cena goriva za agregat je približna troškovima goriva SUS motora je granica isplativosti.
Naslov: Odg: Linije Isplativosti za prelazak na generator/elektromotor
Poruka od: espresso 03, 04, 2012, 22:17:39 posle podne
Što me terate da polemišem?
Već smo razjasnili da elektro pogon ima bolji obrtni moment i da je odnos dizel/elektro 1:3 (mada ja sam uveren da je 1:4), pa je za taj brod dovoljan motor od 33.000hp a sigurno je lakši od 2300 tona. Čak i sa odgovarajućim agregatom ne bi bilo toliko težine.


@Kapetane
Isplativost je tamo gde se obezbedi dovoljno energije za elektromotor. Kod kombinacije hibrida agregat/motor uvek je isplativo. Samo sistem akumulator/motor nije tako isplativ. Agregat - trofazni motor je najefikasnija kombinacija. Samo mala plovila sa malim motorima su isplativiji. Tamo, gde je cena motora manja od cene agregata + elektro motor.
Tamo gde cena goriva za agregat je približna troškovima goriva SUS motora je granica isplativosti.

Emma Maersk je jedan od 7 ili 8 najvecih kontejnerskih brodova na svetu. brod pogoni gore navedeni motor u kombinaciji sa jos pet CATERPILLLAR osmocilindarskih dizela koji ukupno daju jos 40.000 ks. sa snagom glavnog motora to cini skoro 150.000 ks.  a ti kazes da je dovoljno 33.000 ks. stvarno???
ovi motori teraju ovaj brod do maksimalne brzine od preko 25 cvorova (47km/h) i idu na takozvanu "tesku naftu" koja je ipak nesto jeftinija od onoga sto mi zovemo "dizel".
Naslov: Odg: Linije Isplativosti za prelazak na generator/elektromotor
Poruka od: marke 03, 04, 2012, 22:33:28 posle podne
Prica o obrtnom momentu je sledeca:

Pri ulozenoj elektricnoj snazi motor na par obrtaja pretvara ulozenu elektricnu snagu u mehanicku snagu i ima ogroman obrtni moment.
Prednost je kod velikih sistema jer nema menjaca koji su veliki teski i skupi.

Ono sto zanemarujete kad uporedjujete sa benzinskim ili dizel motorima je da sa porastom broja obrtaja-brzine taj momenat kod elektromotora srazmerno opada a kod SUS motora raste.

Elektromotori pri kretanju i tom velikom momentu trose isto struje kao i pri punom gasu sa srazmerno mnogo manjim momentom.

Motor s unutrasnjim sagorevanjem pri polasku nema toliko snage niti je obrtni momenat veliki ali zato i trosi drasticno manje goriva i dostize snagu i momenat tek pri vecem broju obrtaja zato mu i treba menjac ili elisa sa promenjivim korakom.  Znaci samo je pitanje sta gde vise odgovara to se i koristi. 
Naslov: Odg: Linije Isplativosti za prelazak na generator/elektromotor
Poruka od: Kapetan 04, 04, 2012, 01:17:50 pre podne
sta znaci hir? isplativost je promenjljiva kategorija...
samo masta i finansijska kalkulacija su granica...
Dule je na tom polju vrsio nekakve prakticne esperimente i dosta se pisalo o elektro pogonu... on ima jednu racunicu
vlasnik broda za prevoz kontejnera ima neku drugu racunicu...

hir je kada ugradis el motor u siklju ... dule jeste radio experimente ali nije ostavio agregat plus el motor, vec je stavio benzince ako se ne varam ... znaci nije se isplatilo kako god to da se gleda...
znaci gde je taj momenat agregat / el motor koji se isplati kao recimo investicija koja ce se vratiti za 4 godine ... znam da je komplikovano ali mora da negde postoji crta
Naslov: Odg: Linije Isplativosti za prelazak na generator/elektromotor
Poruka od: espresso 04, 04, 2012, 08:29:47 pre podne
Naravno da postoji i nije uopste komplikovano, ali ona nije zajednicka za Duleta i trgovacku mornaricu. Zato i imamo toliko vrsta razlicitih pogona. Tesko mozemo da izvucemo paralelu isplativosti izmedju plovila za rekreaciju, nosaca aviona i kontejnerskog broda.
Ti kazes, recimo 4 godine za povrat investicije a meni se cini da se u nasim slucajevima ta investicija nikada nece vratiti. Pare koje smo ulozili u camce su potrosene zauvek. Nema povrata novca, samo novi troskovi.
Vlasnik kontejnerskog broda verovatno svoju racunicu vidi u tome da za sto krace vreme preveze sto vise tereta od luke do luke.
Naslov: Odg: Linije Isplativosti za prelazak na generator/elektromotor
Poruka od: Kapetan 04, 04, 2012, 09:27:21 pre podne
slazem se , ali vidi pomisli na onaj GREEN Hibrid o kome se pircalo i pisalo ... on je ipak kombinacija agregat elektro motor??? znaci nije bas to toliko daleko da nije isplativo ... mozda se ta crta pomakla na dole ?
Naslov: Odg: Linije Isplativosti za prelazak na generator/elektromotor
Poruka od: espresso 04, 04, 2012, 10:06:49 pre podne
slazem se , ali vidi pomisli na onaj GREEN Hibrid o kome se pircalo i pisalo ... on je ipak kombinacija agregat elektro motor??? znaci nije bas to toliko daleko da nije isplativo ... mozda se ta crta pomakla na dole ?

pa taj greenline hybrid je bas dobar primer...
nazalost bez dobrog dizela sa elektromotorom nemoze daleko.
bio sam pre dve godine u Portorozu na test voznji i probao sam oba broda sa jacim i slabijim dizel motorom.
na struju mu je maksimalna brzina 3.5-5.5 cvorova u zavisnosti od opterecenja a domet oko 25 NM
slabiji dizel od 75 ks, u zavisnosti od opterecenja, pri brzini krstarenja od 10 cvorova trosi izmedju 17-20 l/h
jaci dizel od 165 ks pri krstarecoj brzini od 7 cvorova trosi oko 4 l/h a maksimalna brzina mu je 15 cvorova i tada se potrosnja penje na preko 25 l/h.
znaci za one kojima je brzina krstarenja od maksimalno 4-6 cvorova dovoljna, gotovo da nema isplativijeg plovila. ali...
dolazimo do cene cene ovog broda koja je od kada je pre dve godine predstavljen do danas skoro dvostruka i krece se za hybrid verziju oko 180.000 eura.
za te novce se vec moze kupiti ozbiljan gliser (sa dva dizela po 160ks), daleko komforniji deplasmanac (sa dizelom od 75ks) ili bitno veca jedrilica (sa dizelom od 55ks).
Naslov: Odg: Linije Isplativosti za prelazak na generator/elektromotor
Poruka od: Misha D 04, 04, 2012, 10:13:21 pre podne
Dok je bila promotivna cena greenline33, to je bila razumna kupovina, bilo da je bio samo dizel ili hybrid (mada je hybrid varijanta bila tesko isplativa za uobicajeno sezonsko koriscenje). Nema logike da se greenline33hybrid plati slicno kao Linssen iste duzine.A treba misliti i na prodaju na kraju: Linssen godinama poloivan drzi dobru cenu, a grennline bas i ne.
Naslov: Odg: Linije Isplativosti za prelazak na generator/elektromotor
Poruka od: zorter 31, 01, 2013, 16:36:29 posle podne
Hajde da malo osvezimo temu.

Posle silnog Google-anja po net-u doslo se do neke granice isplativosti, za nase rekreativno-nauticke uslove. Ne govorim o trgovackoj ili putnickoj prekookeanskoj floti.
Kombinacija trofazni agregat + frekventni regulator (za svaki motor) + motor (ili dva) je dosla u fazu ekonomske isplativosti, tehnicke izvodljivosti, kao i produzetka krajnjeg dometa.
Domet plovidbe se meri kolicinom goriva u rezervaru agregata.
Naslov: Odg: Linije Isplativosti za prelazak na generator/elektromotor
Poruka od: zorter 31, 01, 2013, 16:57:43 posle podne
Trofazni agregat od 20kW koji trosi 7L benzina/sat.
Naslov: Odg: Linije Isplativosti za prelazak na generator/elektromotor
Poruka od: zorter 31, 01, 2013, 16:59:52 posle podne
Frekventni regulator marke OMRON a ima ih i drugih, razlicitih po cenama, performansama, obliku, velicini ...
Naslov: Odg: Linije Isplativosti za prelazak na generator/elektromotor
Poruka od: zorter 31, 01, 2013, 17:11:45 posle podne
Asinhroni trofazni motor
Naslov: Odg: Linije Isplativosti za prelazak na generator/elektromotor
Poruka od: zorter 31, 01, 2013, 17:14:34 posle podne
Shema vezivanja za kombinaciju jedan agregat / dva motora
Naslov: Odg: Linije Isplativosti za prelazak na generator/elektromotor
Poruka od: zorter 31, 01, 2013, 17:20:04 posle podne
Naravno, elisa ide direktno na motor.
Naslov: Odg: Linije Isplativosti za prelazak na generator/elektromotor
Poruka od: zorter 31, 01, 2013, 17:29:33 posle podne
Ovo je sledeca kombinacija:

Agregat 20kW napaja jedan trofazni motor od 15 kW (ili dva motora po 7,5 kW) uz potrosnju goriva od 7L benzina/sat i ima "viska" struje za ostale potrosace do max 5 kW.
Malo li je?

Ako uzmemo u obzir da je to ekvivalentno SUS motoru od 45 kW (60 hp), potrosnja od 7 L benzina je sigurno ekonomski isplativija, jeftinija, kako god je nazvali, a pri tom jos ima 5 kW raspolozive energije za druge potrosace na brodu.
Naslov: Odg: Linije Isplativosti za prelazak na generator/elektromotor
Poruka od: zorter 31, 01, 2013, 17:36:45 posle podne
Slozio bih se s Dulom po jednom pitanju, a to je odabir elise.
Kao sto rece, vecina ljudi bira motor prema brodu, pa elisu prema motoru. Umesto da bira velicinu elise prema brodu a motor prema elisi. Tada se ne bi desavalo da motor bude manji nego sto treba, pa da se "muci" pri pogonu broda. Ili veci pa da trosi vise energije (a time i goriva), nego sto je potrebno za adekvatnu plovidbu.
Naslov: Odg: Linije Isplativosti za prelazak na generator/elektromotor
Poruka od: zorter 31, 01, 2013, 18:23:12 posle podne
Nema kopce, nema reduktora, nema sajli na komandama, nema cetkica na motoru, nema zamene ulja, svecica (ili dizni kod dizela) ...... nema sta da se pokvari.
Odrzavanje jednostavno i jeftino.
Odrzavanje agregata je sigurno jeftinije nego klasicnih motora za plovila, bilo da su vanbrodski i brodski.
Agregat je lako prenosiv i lako se odnese kod majstora. Nema posebnih naplata za dolazak majstora na brod.
Na motoru jedino moze da strada lezaj, a za njegovu zamenu treba nekoliko sati, od momenta poziva majstora na brod ili od momenta skidanja motora sa broda i odnosenja u radionicu.
Dolazi vreme prelaska na elektropogon nasih ladja. kgk
Naslov: Odg: Linije Isplativosti za prelazak na generator/elektromotor
Poruka od: Kapetan 31, 01, 2013, 18:39:45 posle podne
zorter daj cene ovo deluje sasvim ok
Naslov: Odg: Linije Isplativosti za prelazak na generator/elektromotor
Poruka od: Slovenac 31, 01, 2013, 19:02:51 posle podne
Zorter, nisam stručan ali mi deluje kao dobro rešenje.  clap
Naslov: Odg: Linije Isplativosti za prelazak na generator/elektromotor
Poruka od: zorter 31, 01, 2013, 19:05:14 posle podne
Kapetane, tesko ja mogu da ti dam cene jer bih morao da izokrecem brdo telefona. Ti to pre mozes uraditi jer vecina predstavnistava je u Beogradu, i ne mora OMRON regulatori. Ima i SIMENS, Sipos, ..... i mnogo drugih.
Evo ti predstavnistva pa pozovi

MIKRO KONTROL d.o.o.
Vase Pelagića 30
11000 Beograd, Srbija
Tel.
+381 (0)11 3699 080
+381 (0)11 3699 939

Naslov: Odg: Linije Isplativosti za prelazak na generator/elektromotor
Poruka od: zorter 31, 01, 2013, 19:07:41 posle podne
I jos jedna prednost:

ZA MOTORE DO 2,2 KW MOZE MONOFAZNI AGREGAT

Mikrokontroleri (frekventni regulatori) za snage do 2,2 kW koriste ulaz 220/230V a imaju izlaz 380/400V.
Naslov: Odg: Linije Isplativosti za prelazak na generator/elektromotor
Poruka od: sale.m79 31, 01, 2013, 21:01:52 posle podne
E sad to sve smontiraj a da motor stoji izmedju kopce i osovinskog voda.Pa da ja biram kako hocu. kanal
Naslov: Odg: Linije Isplativosti za prelazak na generator/elektromotor
Poruka od: zorter 31, 01, 2013, 21:50:43 posle podne
Sale, naravno da je i to moguće. Čak bi dobio mogućnost (ako ugradiš motor-generator) da vožnjom SUS motorom proizvodiš struju za punjenje akumulatora koje bi posle koristio za elektromotor za plovidbu (ako izabereš jednosmerni motor-generator). Taj motor bi morao da ima izlaz osovine sa obe strane.
Ali bi morao da se montira preko kvačila sa lamelom jer taj motor ne bi mogao da vrti i elisu i SUS motor. Morao bi da lamelom odvojiš spregu elektromotora sa SUS motorom, a to je totalno neisplativo. Samo bi dobio još elemenata podložnih kvarovima.
Naslov: Odg: Linije Isplativosti za prelazak na generator/elektromotor
Poruka od: Kapetan 31, 01, 2013, 21:51:46 posle podne
ajde da zanemarimo za trenutak posto kosta oprema....

Ako idemo na monofazni sistem ... i recimo da spakujemo:

 3 x 2kwata motora
 1 x agregat
http://agregati-za-struju.hfs-serbia.com/trofazni-agregati/honda-agregati-trofazni-benzinski/honda-agregat-trofazni-ep6500t-7kva (http://agregati-za-struju.hfs-serbia.com/trofazni-agregati/honda-agregati-trofazni-benzinski/honda-agregat-trofazni-ep6500t-7kva)

(http://agregati-za-struju.hfs-serbia.com/wp-content/uploads/2011/12/trofazni-honda-elektro-agregat-EP6500T-7kVA-300x226.jpg)

Snaga ovog agregata je 8,2 kw , Potrošnja na 75% opterećenja je  2,4 litara/čas

Uzmimo u obzir da cemo da garimo motore na maximumu , ili 6kwata ... potrosnja nam je recimo 2, 4 litre na sat ...

e sad dolazi zanimljiv deo ... znamo da su elektormotori 3 puta "jaci" od obicnih ...

sto ce reci da je snaga naseg pogona 3 x 8hp (6kw/8hp od 8,2kw koristimo to jest 75% snage/potrosnje) = 24 HP

koji to SUS motor na snazi od 24 hp trosi 2,4 litara/čas

Sus motor od 24 konja trosi oko 6 litara ... usteda elektro u odnosu na SUS je 3.6 litara po satu ili 5,4 evra

ako vozite camac recimo 200 sati godisnje usteda je 1080 evra , posle 5 godina 5400 evra...
dodajte na to manju registraciju za tih 5 godina, jeftinije odrzavanje (mada ga ima oko agregata), manje maltretiranja sa prenosenjem goriva, stabilniju plovidbu...

Naslov: Odg: Linije Isplativosti za prelazak na generator/elektromotor
Poruka od: zorter 31, 01, 2013, 21:59:56 posle podne
E to je pravilno razmišljanje.
Jedino je problem što ta kombinacija zahteva kopču jer monofazni motori ne mogu tako lako menjati smer kao trofazni.
O trofaznim se razmišljalo upravo iz tih razloga.
Naslov: Odg: Linije Isplativosti za prelazak na generator/elektromotor
Poruka od: Kapetan 31, 01, 2013, 22:05:06 posle podne
E to je pravilno razmišljanje.
Jedino je problem što ta kombinacija zahteva kopču jer monofazni motori ne mogu tako lako menjati smer kao trofazni.
O trofaznim se razmišljalo upravo iz tih razloga.

kako br ene mogu samo zamenis zice ???
Naslov: Odg: Linije Isplativosti za prelazak na generator/elektromotor
Poruka od: sale.m79 31, 01, 2013, 22:10:52 posle podne
Samo okrenes stator
Naslov: Odg: Linije Isplativosti za prelazak na generator/elektromotor
Poruka od: zorter 31, 01, 2013, 22:25:56 posle podne
E to je pravilno razmišljanje.
Jedino je problem što ta kombinacija zahteva kopču jer monofazni motori ne mogu tako lako menjati smer kao trofazni.
O trofaznim se razmišljalo upravo iz tih razloga.

kako br ene mogu samo zamenis zice ???

E sad si me slatko nasmejao. ha stri
Naslov: Odg: Linije Isplativosti za prelazak na generator/elektromotor
Poruka od: broker975fx 31, 01, 2013, 22:33:46 posle podne
Nisam preterano pratio temu ali meni laički na ovom nivou razvoja akumulatora jedino ovaj sistem pije vodu, kaži mi čemu služi Frekventni regulator i kako se onda menja smer kretanja. Koji deo trpi opterećenje kada bih hipotetički prebacio iz smera unapred u hod krmom osovinu na čijem je kraju elisa od 95 cm. Koja snaga elektro motora bi bila približna 100 ks?
Naslov: Odg: Linije Isplativosti za prelazak na generator/elektromotor
Poruka od: zorter 31, 01, 2013, 22:52:16 posle podne
Frekventni regulator (mikro kontroler, mikroverter ...... ima nekoliko naziva) sluzi kao upravljacka kutija koja algoritmima uravlja radom motora.
Njim mozes da regulises, vreme pokretanja motora od nulte tacke do optimalne brzine, abrzina trofaznih motora zavisi od frekvence faznog posmaka medju fazama i ide od 0 do 150Hz za normalan rad motora, bez veceg grejanja, i pri tom mozes da zadas obrtni moment kojim zelis da motor krene, radi i dostigne maksimalnu brzinu.
Takodje mozes da ga povezes da menjas smer okretanja motora jer trofazni motori menjaju smer zamenom mesta dve faze. Nema dodatnih releja, prekidaca, zica ..... i ostale pratece opreme sto jednosmerni motori imaju.

A tvoj motor pd 100ks ima 75kW a to bi bilo ekvivalentno elektromotoru od 25kW.
Naslov: Odg: Linije Isplativosti za prelazak na generator/elektromotor
Poruka od: zorter 31, 01, 2013, 22:55:32 posle podne
E, da, opterecenje kod promene smera trpi kao i kod kopce, horizontalna osa duz osovine, sto bi u ovom slucaju bio aksijalni lezaj koji se montira na kucistu koje se postavlja izmedju osovine motora i osovinskog voda. Uvek se tako mora povezati da bi mogao da vadis motor bez diranja osovinskog voda.
Naslov: Odg: Linije Isplativosti za prelazak na generator/elektromotor
Poruka od: packe 31, 01, 2013, 23:06:40 posle podne
Electric Powerhead for Yamaha by eCycle (http://www.youtube.com/watch?v=sN10YH_UVL8#)               ffff ffff ffff
Naslov: Odg: Linije Isplativosti za prelazak na generator/elektromotor
Poruka od: zorter 31, 01, 2013, 23:13:14 posle podne
Ne govorimo o tim malim motorima, to je vec isprobano

Outboard elektro (homemade).AVI (http://www.youtube.com/watch?v=MXNqGYo6Ifg#)

HOMEMADE (http://www.youtube.com/watch?v=_Jc6Yzgwrps#)
Naslov: Odg: Linije Isplativosti za prelazak na generator/elektromotor
Poruka od: sale.m79 31, 01, 2013, 23:29:20 posle podne
Znam dule pravio sam za urezivanje navoja cas promenis smer pomeranjem motora.
Naslov: Odg: Linije Isplativosti za prelazak na generator/elektromotor
Poruka od: packe 31, 01, 2013, 23:30:04 posle podne
Ne govorimo o tim malim motorima, to je vec isprobano

te voli novusss  yamaha  ffff
Naslov: Odg: Linije Isplativosti za prelazak na generator/elektromotor
Poruka od: broker975fx 31, 01, 2013, 23:35:35 posle podne
Malo mi teško pije vodu sve ovo ali evo jedno razmatranje, recimo
Moj Torpedo 4 cilindra i 75 ks u normalnom režimu vožnje troši oko 4l nafte, pošto su to inače motori koji su korišćeni za generatore a ja sam sa njim zadovoljan ja njega pretvorim u agregat, znači pokupujem to što mi je potrebno - generator i neku elektroniku. Predpostavljam da bih mogao da dobijem dosta KW i onda uzmem neki elektro motor i to je to - e sada što bih to radio?
Predpostavljam da bi se potrošnja zadržala na oko 3-4l nafte, buka bi bila ista kao i bez ovoga jedino bi mi se isplatilo ako bih imao znatno više snage???
Naslov: Odg: Linije Isplativosti za prelazak na generator/elektromotor
Poruka od: Kapetan 31, 01, 2013, 23:37:54 posle podne
Frekventni regulator (mikro kontroler, mikroverter ...... ima nekoliko naziva) sluzi kao upravljacka kutija koja algoritmima uravlja radom motora.
Njim mozes da regulises, vreme pokretanja motora od nulte tacke do optimalne brzine, abrzina trofaznih motora zavisi od frekvence faznog posmaka medju fazama i ide od 0 do 150Hz za normalan rad motora, bez veceg grejanja, i pri tom mozes da zadas obrtni moment kojim zelis da motor krene, radi i dostigne maksimalnu brzinu.
Takodje mozes da ga povezes da menjas smer okretanja motora jer trofazni motori menjaju smer zamenom mesta dve faze. Nema dodatnih releja, prekidaca, zica ..... i ostale pratece opreme sto jednosmerni motori imaju.

A tvoj motor pd 100ks ima 75kW a to bi bilo ekvivalentno elektromotoru od 25kW.

jel ima taj uredjaj rucku bre ? tesko cu ga ja voziri sa excell tabelom  kazna
Naslov: Odg: Linije Isplativosti za prelazak na generator/elektromotor
Poruka od: Kapetan 31, 01, 2013, 23:39:10 posle podne
Malo mi teško pije vodu sve ovo ali evo jedno razmatranje, recimo
Moj Torpedo 4 cilindra i 75 ks u normalnom režimu vožnje troši oko 4l nafte, pošto su to inače motori koji su korišćeni za generatore a ja sam sa njim zadovoljan ja njega pretvorim u agregat, znači pokupujem to što mi je potrebno - generator i neku elektroniku. Predpostavljam da bih mogao da dobijem dosta KW i onda uzmem neki elektro motor i to je to - e sada što bih to radio?
Predpostavljam da bi se potrošnja zadržala na oko 3-4l nafte, buka bi bila ista kao i bez ovoga jedino bi mi se isplatilo ako bih imao znatno više snage???

broker ti bi dobio trenutnu maximalnu brzinu sa potrosnjom koju sada pravis sa 1/3 brzine...
Naslov: Odg: Linije Isplativosti za prelazak na generator/elektromotor
Poruka od: broker975fx 31, 01, 2013, 23:47:59 posle podne
Pa malo mi mnogo da dam jedno 2/3k eur da bi imao trenutno max brzinu jh jh
Naslov: Odg: Linije Isplativosti za prelazak na generator/elektromotor
Poruka od: zorter 31, 01, 2013, 23:55:31 posle podne
Zavisi koji bi generator mogao da ubaciš. Ako bi to bio od 50 kw, mogao bi motor od 40 kw a to je kao da sad imaš motor od 160 hp. A da li bi išao brže, zavisi od korita.
Ovde ne govorimo o prepravkama postojećih kombinacija već ugradnji novog sistema u poređenju sa potrošnjom sadašnjeg motora, plus višak struje za druge potrošače.
U tvojoj kombinaciji za istu potrošnju goriva bi imao duplo jači motor i još 10 kw viška.
Naslov: Odg: Linije Isplativosti za prelazak na generator/elektromotor
Poruka od: zorter 31, 01, 2013, 23:57:57 posle podne
Frekventni regulator (mikro kontroler, mikroverter ...... ima nekoliko naziva) sluzi kao upravljacka kutija koja algoritmima uravlja radom motora.
Njim mozes da regulises, vreme pokretanja motora od nulte tacke do optimalne brzine, abrzina trofaznih motora zavisi od frekvence faznog posmaka medju fazama i ide od 0 do 150Hz za normalan rad motora, bez veceg grejanja, i pri tom mozes da zadas obrtni moment kojim zelis da motor krene, radi i dostigne maksimalnu brzinu.
Takodje mozes da ga povezes da menjas smer okretanja motora jer trofazni motori menjaju smer zamenom mesta dve faze. Nema dodatnih releja, prekidaca, zica ..... i ostale pratece opreme sto jednosmerni motori imaju.

A tvoj motor pd 100ks ima 75kW a to bi bilo ekvivalentno elektromotoru od 25kW.

jel ima taj uredjaj rucku bre ? tesko cu ga ja voziri sa excell tabelom  kazna

Ugradiš joystic.
Naslov: Odg: Linije Isplativosti za prelazak na generator/elektromotor
Poruka od: zorter 01, 02, 2013, 00:00:34 pre podne
A na joystic možeš i kormilo da ubaciš pa da ručicom kontrolišeš brzinu i smer.
stri
Naslov: Odg: Linije Isplativosti za prelazak na generator/elektromotor
Poruka od: broker975fx 01, 02, 2013, 00:01:03 pre podne
Zavisi koji bi generator mogao da ubaciš. Ako bi to bio od 50 kw, mogao bi motor od 40 kw a to je kao da sad imaš motor od 160 hp. A da li bi išao brže, zavisi od korita.
Ovde ne govorimo o prepravkama postojećih kombinacija već ugradnji novog sistema u poređenju sa potrošnjom sadašnjeg motora, plus višak struje za druge potrošače.
U tvojoj kombinaciji za istu potrošnju goriva bi imao duplo jači motor i još 10 kw viška.

A u slučaju prodora vode ubijem i sebe i sve u krugu od par stotima metara koji su u vodi ili na metalnim brodovima, usput napravim i pomor ribe jh jh jh
Naslov: Odg: Linije Isplativosti za prelazak na generator/elektromotor
Poruka od: zorter 01, 02, 2013, 00:05:09 pre podne
Ni TITANIK nije izvršio pomor brodolomnika i ribe iako je generator radio sve do potonuća.
Naslov: Odg: Linije Isplativosti za prelazak na generator/elektromotor
Poruka od: ladjaVlajko 01, 02, 2013, 12:04:02 posle podne
Na slici dole se nalazi kriva koja opisuje rad DMB-450 motora.

Na oko 2000 obrtaja (što pretstavlja neku solidnu krstareću brzinu) daje moment sile od oko 27 Nm i razvija snagu od oko 5 kW. Uz potrošnju goriva od cirka 240 grama / kWh što izađe oko 1,2 litara na sat.

Dajte mi opis odgovarajućeg pogona tipa elektro motor - agregat sa proračunom potrošnje goriva u istom ili sličnom režimu rada (broj obrta i moment sile) pa da uporedimo.
Naslov: Odg: Linije Isplativosti za prelazak na generator/elektromotor
Poruka od: zorter 01, 02, 2013, 12:08:48 posle podne
Ok Vlajko, ako tako razmisljas.
Nemam ni vremena ni potrebe da dokazujem koja je to kombinacija koja bi bila isplativija od te tvoje za iste performanse, a veruj mi ima je.
Naravno zanemaricemo buku, vibracije, ulje, filtere, kopchu, majstore, rez delove ...... ma, mnogo toga.
Naslov: Odg: Linije Isplativosti za prelazak na generator/elektromotor
Poruka od: ladjaVlajko 01, 02, 2013, 12:38:52 posle podne
Slušaj ... ko ustvrdi da od jednog kW dobije tri ima itekako puno da dokazuje.

A ni ja nemam vremena da dokazujem da je to po definiciji perpetum mobile pa eto vidiš postavio sam pitanje a ponudiću ti i deo objašnjenja.

Razlika između elektro i SUS motora motora definitivno postoji i ključ odgovora na pitanje zašto je elektro motor bolji upravo leži u poređenju momenta sile i to pogotovu na malom broju obrtaja. Prema tome, vadi karakteristike elektro motora i objasni ovde konkretno (što kaže Dule "argumentovano") gde su te prednosti. Uostalom, ti si taj koji je i otvorio ovu temu kako bi pokazao isplativost prelaska na elektro pogon. Sad pokaži.

I nemoj da se brukate više sa pričom da agregat od 5 kW može da pogoni brod kao SUS od 50 HP.
Naslov: Odg: Linije Isplativosti za prelazak na generator/elektromotor
Poruka od: zorter 01, 02, 2013, 13:08:50 posle podne
Vlajko, nemam nameru da bilo koga omalovazavam ili pobijam necija shvatanja.
Zao mi je sto nemam dovoljno vremena da trazim dijagrame elektromotora a i nisu parametri tih tabela kao za motore koji se upotrebljavaju na prevoznim sredstvima.
Ni jedan opis elektro motora ne pokazuje vrednost obrtnog momenta za odredjeni broj obrtaja kao sto je slucaj za SUS motore.
Ja (pa i Dule) neke stvari pricamo iz iskustva.
Video si one klipove na YT koje sam postavio sa motorom koji sam preradio na elektro pogon. Tu su ubacena dva elektromotora od 250W i gurali su camac bolje nego jedan Tomos 4. Nemam dijagrame za te motore a za T4, verovatno ima negde na net-u.
Niko ne dokazuje i ne tvrdi da se od 1kW moze dobiti 3kW. Pa nismo toliko nepismeni. Ali je praksa pokazala da obrtni moment ima veci uticaj na efikasnos krajnjeg ishoda, a to je da "pogura" camac, nego sama snaga motora.
Laksi start, meksa voznja, lakse komandovanje, manje popravki........ sve je to razlog za polemiku, da li je vreme ili da li je isplativije preci na elektropogon.
Osnovna srz ove polemike je da se polako sticu uslovi da se ekonomski isplati, da ne pominjem druge prednosti prelaska na ekoloski pogon plovila.
Korisnici camaca na jezerima gde je zabranjena upotreba SUS motora su primorani zakonom da predju na elektropogon. Mnogi nisu zeleli i nisu verovali u isplativost, a pitaj ih danas da li bi se vratili na SUS motore.
Na rekama je drugi slucaj, a i nije uvek isplativo, slazem se. Siklja na elektropogon je mozda bez veze i opravdanosti, ali camac sa kabinom koji plovi vise dana  u jednoj turi, sigurno ima veci komfor i manje muke, cak sta vise lepsi, bogatiji odmor od onih koji koriste SUS motor.

P.S.
I nisam ja pokrenuo ovu temu vec Kapetan. Ja sam je samo obnovio.

Pozdrav, i bez ljutnje, molim. 114
Naslov: Odg: Linije Isplativosti za prelazak na generator/elektromotor
Poruka od: zorter 01, 02, 2013, 13:20:51 posle podne
2. Specifikacije pogona

Dimenzije   220 x 120 x 250 mm
Težina   9.66kg
Napajanje   Trofazno 380V~, 50/60Hz
Brzina   100-5000 ob/min
Rezolucija komande brzine   5 ob/min
Tolerancija regulacije brzine   
1)   Za brzine do 1000 ob/min tolerancija ±50 ob/min
2)   Za brzine preko 1000 ob/min tolerancija ±5% reference
Tip upravljanja brzinom   
Bezsenzorski algoritam zasnovan na merenju struje jednosmernog međukola
Nominalna snaga   500W
Nominalna brzina   1500 ob/min
Nominalni momenat   5,18Nm
Displej   
1)   Četiri sedmosegmentna LED displeja sa decimalnom
tačkom
2)   MiniDrive Windows aplikacija za PocketPC
Domet IR komunikacije   1,5m
Radni opseg temperature   Od -20° do +40°C

Evo nasao sam jedan opis parametara motora od 500W.
Ako vidis on ima nominalni moment 5,18Nm a tvoj motor od 5kW ima moment 27 Nm. Sto znaci da bi ovakav motor od 5kW trebalo da ima deset puta veci moment a to je 51,8 Nm, sto je skoro duplo vise nego tvoj motor.
Tu lezi nas izraz da je ovaj motor duplo jaci. Nije duplo jaci ali daje duplo vecu silu u obrtnom momentu pri manjoj brzini nego tvoj. Eto tu lezi pogresna slika i sva polemika oko toga koji je motor "jaci".
Naslov: Odg: Linije Isplativosti za prelazak na generator/elektromotor
Poruka od: ladjaVlajko 01, 02, 2013, 13:26:32 posle podne
Ni jedan opis elektro motora ne pokazuje vrednost obrtnog momenta za odredjeni broj obrtaja kao sto je slucaj za SUS motore.

To je zato što elektro motor drugačije radi. Elektro motora ima raznih i karakteristike su im drastično različite ali jedno pravilo važi kod svih - moment sile je srazmeran struji koju elektro motor vuče. Ako SUS preopteretiš na malom broju obrtaja on će jednostavno da se ugasi. Ako preopteretiš elektro motor on će samo da sisne malo više struje i da digne broj obrtaja.

Neki tipovi elektro motora čak imaju maksimalni momenat u stanju mirovanja ( broj obrtaja 0 ).

Prednost elektro motora je u tome što imaju veliki moment na bilo kom broju obrtaja a ne kao SUS samo u jednom relativno uskom opsegu. Zato su sva vozila na elektro pogon daleko "startnija" nego vozila sa SUS motorom. Tu leži glavna prednost elektro pogona - kada se vozi na malom broju obrtaja ili kada se on često menja. Tu je efikasnost elektro motora daleko veća nego kod SUS motora. Zato i smatrate da su elektro motori tri puta "jači" od SUS motora - jesu, ali samo u tom režimu rada.

Sa druge strane, u stacionarnom režimu rada koji više odgovara SUS-u, a koji je opisan u jednom od prethodnih postova (DMB - 2200 rpm - 27 Nm) elektro pogon tipa agregat + elektro motor nema tu prednost i trošiće više goriva nego DMB.
Naslov: Odg: Linije Isplativosti za prelazak na generator/elektromotor
Poruka od: Kapetan 01, 02, 2013, 13:38:26 posle podne
nista vise ne razumem  no125

na dosta stranih sajtova se pominje taj odnos x3 ...
Naslov: Odg: Linije Isplativosti za prelazak na generator/elektromotor
Poruka od: zorter 01, 02, 2013, 13:51:57 posle podne
...............

Sa druge strane, u stacionarnom režimu rada koji više odgovara SUS-u, a koji je opisan u jednom od prethodnih postova (DMB - 2200 rpm - 27 Nm) elektro pogon tipa agregat + elektro motor nema tu prednost i trošiće više goriva nego DMB.

Mozda hoce trositi vise nego DMB, ali ce proizvoditi manje buke, pokretati elektromotor koji ce dati veci obrtni moment, dati struje dovoljno za druge potrosace koji cine boravak na ladji komfornijim.

Ma majku mu, nije sve idealno. Sve ima svojih mana i dobrih osobina. Na svakom je da sam odluci koju opciju zeli a ne da uporno tvrdite da ova kombinacija nicem ne valja.

Takvu konstataciju bih mozda mogli da damo Dule i ja, jer smo mi jedini bar nesto pokusali i isprobali. A koliko vidim obojica imamo dobro iskustvo. Agregat + regulator + motor je kombinacija koja nam daje dosta komfora i plovidbu cini u najmanju ruku "carobnom". Evo Dule planira ponovo da predje na elektro pogon upravo sa ovom kombinacijom i verujem da se vise nikada nece vratiti na klasican pogon. Ni ja ne odustajem od ovog sistema pogona. Sigurno u skorije vreme prelazim na elektropogon.
Da ne govorim o manjoj registraciji koja ce kroz nekoliko godina da potpuno isplati ulozeno pa i da nema drugih usteda.
Naslov: Odg: Linije Isplativosti za prelazak na generator/elektromotor
Poruka od: zorter 01, 02, 2013, 14:00:42 posle podne
nista vise ne razumem  no125

na dosta stranih sajtova se pominje taj odnos x3 ...

Kapetane, koliko sam ja video elektro pogon se meri potisnom silom a ne snagom motora i to izrazenom u lbs.
Nisam pronasao da i jedan SUS motor izrazava potisnu silu, pa nisam mogao uporediti vrednosti i ne mogu reci sta tacno govori taj podatak.
Naslov: Odg: Linije Isplativosti za prelazak na generator/elektromotor
Poruka od: ladjaVlajko 01, 02, 2013, 14:21:40 posle podne
Zorter,
Uz dužno poštovanje ali ...

Ako vidis on ima nominalni moment 5,18Nm  ... Sto znaci da bi ovakav motor od 5kW trebalo da ima deset puta veci moment a to je 51,8 Nm.

To jednostavno uopšte ne mora da bude tako.

Tu lezi nas izraz da je ovaj motor duplo jaci. Nije duplo jaci ali daje duplo vecu silu u obrtnom momentu pri manjoj brzini nego tvoj. Eto tu lezi pogresna slika i sva polemika oko toga koji je motor "jaci".

Na malom broju obrtaja elektro motor ima i do deset puta veći moment nego SUS motor.

To što ste vas dvojica probali i svidelo vam se ne znači da razumete šta je to što ste probali i da li ste možda mogli bolje da isprojektujete ceo sistem. Naprotiv, čini mi se da nemate suštinsko poznavanje stvari kako to funkcioniše.

Da se razumemo - ja se slažem da je elektro pogon bolji u nekim situacijama ali se ne slažem sa vašim argumentima. A bogami ni sa željama ... staviti trofaznu struju na čamac nikada ne bi bio moj izbor.

Što se za one igračke kao parametar daje potisna sila je upravo zato da ne bi mogao da porediš sa nekim klasičnim pogonom. Pa sve i da hoćeš, ne može. Da bi potisak uopšte mogao da pretvoriš u snagu, moraš znati kojom ti se brzinom kretao čamac kada je guran sa tim potiskom. A to ne znaš dok ne kupiš ...
Naslov: Odg: Linije Isplativosti za prelazak na generator/elektromotor
Poruka od: ladjaVlajko 01, 02, 2013, 15:07:02 posle podne
Nisam pronasao da i jedan SUS motor izrazava potisnu silu, pa nisam mogao uporediti vrednosti i ne mogu reci sta tacno govori taj podatak.

Ja se izvinjavam ali moram i ovaj biser da prokomentarišem ...

Potisna sila je karakteristika pogonskog sistema. Pogonski sistem je sve od motora, kopče, osovine ... do elise.  Uključiš motor i meriš silu kojom elisa gura brod napred.

Pa kako misliš da nađeš podatak o potisnoj sili samo za motor, molim te ?
Naslov: Odg: Linije Isplativosti za prelazak na generator/elektromotor
Poruka od: zorter 01, 02, 2013, 16:46:27 posle podne
E tebe bi trebalo u političare, ne bolje u advokate. Važno je gde se stavi tačka a gde zarez.
Ajde malo nas prosvetli tvojim dobrim poznavanjem rada motora svih vrsta.
Ko je tražio podatak o potisnoj sili SUS motora. Nadam se da postoji potisna sila elise da potisne čamac uz ili niz reku.
Vlajko, veruj mi da se motorima i frekventnim kontrolerima bavim 20 godina. Od momenta pojave na tržištu, neke 1994 godine kada sam projektovao i uradio prvi ekstruder za preradu polietilena visoke gustine u homemade verziji. To što ti ne bi stavio trofazni agregat i motor na brod ne znači da to nije dobro rešenje. Ma videćemo ko će biti zadovoljniji kad ga uradimo. Ovako su samo priče tipa “meni se ne svidja i zato nije dobro rešenje“ protiv priče “meni ovo odgovara i ja ću tako raditi“.
Na kraju krajeva niko te i ne tera da menjaš navike. Ja ću prvom prilikom uložiti u prelazak na elektropogon.
Naslov: Odg: Linije Isplativosti za prelazak na generator/elektromotor
Poruka od: ladjaVlajko 01, 02, 2013, 17:51:28 posle podne
Nigde ja nisam rekao “meni se ne svidja i zato nije dobro rešenje“, pre će biti u stilu “meni ovo ne odgovara i ja tako neću uraditi“, a i to se odnosi samo na trofaznu struju na čamcu. Više puta sam rekao da podržavam elektro pogon i više puta sam rekao da su vam argumenti pogrešni. Kritika je dobronamerna a ne zlobna kako ste je očigledno doživeli.

A obojica (da, i ti Dule, prelistaj stare postove) brkate pojmove oko osnovnih fizičkih veličina, pogotovo oko snage. Vama dvojici je možda jasno na šta ste mislili ali ko čita sa strane može doći do prilično pogrešnog zaključka da je moguće od jednog kW dobiti tri.

Činjenica je da obojica imate praktično iskustvo u upotrebi i elektro pogona i SUS-a i posebno me fascinira što i dalje ne shvatate kako je, zašto je i posebno kada je elektro pogon bolji.

I da ne bude da sam ja neki ekspert za ovo što pišem ... to je gradivo fizike za srednje škole.
Naslov: Odg: Linije Isplativosti za prelazak na generator/elektromotor
Poruka od: broker975fx 01, 02, 2013, 18:01:33 posle podne
Kako god dobra tema posle 100 godina i sučeljavanje stavova što je potpuno ok, mene samo zanima što onda kamioni ne koriste ovakav vid pogona pošto bi po obrtnom momentu to za njih bilo dobro a lično nisam čuo da se to radi
Naslov: Odg: Linije Isplativosti za prelazak na generator/elektromotor
Poruka od: Pingvin44 01, 02, 2013, 18:13:29 posle podne
Slušaj ... ko ustvrdi da od jednog kW dobije tri ima itekako puno da dokazuje.
A ni ja nemam vremena da dokazujem da je to po definiciji perpetum mobile pa eto vidiš postavio sam pitanje a ponudiću ti i deo objašnjenja.
Zao mi je sto nemam dovoljno vremena da trazim dijagrame elektromotora a i nisu parametri tih tabela kao za motore koji se upotrebljavaju na prevoznim sredstvima.
Imate vi na vremena na pretek...
Naslov: Odg: Linije Isplativosti za prelazak na generator/elektromotor
Poruka od: ladjaVlajko 01, 02, 2013, 18:21:36 posle podne
Vlajko, ja znam šta hoću da kažem a to što me ne razumete je vaš problem  ha

Ma ... i ti si za  ffff

A da ne bude da pljujem po elektro motorima ... izbor broj 1 za mene su axial flux brushless dc motori (... ubaci u google).

Znači ... dok SUS ne može ni da prdne ispod 1000 obrtaja, evo sa kakvom efikasnošću rade ovakvi motori - može da potegne max moment na gotovo svakom broju obrtaja i veoma brzo ulazi u opseg gde radi sa manje od 5% gubitaka.

Naslov: Odg: Linije Isplativosti za prelazak na generator/elektromotor
Poruka od: zoki novus 01, 02, 2013, 18:25:23 posle podne
Druze Vlajko nisi ni svestan kako bi ti taj astal leteo da mu stavis jedan agregat ha ha
Inace od sad si moj idol, ja se usprotivio malo i odma me obrisase!
Ocekujem da budes banovan do penzije
I samo jos nesto da ti pojasnim; da je SUS motor jaci mucili bi ljude DMB-om a ne strujom ffff
Naslov: Odg: Linije Isplativosti za prelazak na generator/elektromotor
Poruka od: zorter 01, 02, 2013, 18:36:32 posle podne
Vlajko, ja znam šta hoću da kažem a to što me ne razumete je vaš problem  ha

Ma ... i ti si za  ffff

A da ne bude da pljujem po elektro motorima ... izbor broj 1 za mene su axial flux brushless dc motori (... ubaci u google).

Znači ... dok SUS ne može ni da prdne ispod 1000 obrtaja, evo sa kakvom efikasnošću rade ovakvi motori - može da potegne max moment na gotovo svakom broju obrtaja i veoma brzo ulazi u opseg gde radi sa manje od 5% gubitaka.


U Solunu dinar somun .............

Nadji mi te motore u Srbiji.
Naslov: Odg: Linije Isplativosti za prelazak na generator/elektromotor
Poruka od: zorter 01, 02, 2013, 18:37:44 posle podne
Druze Vlajko nisi ni svestan kako bi ti taj astal leteo da mu stavis jedan agregat ha ha
Inace od sad si moj idol, ja se usprotivio malo i odma me obrisase!
Ocekujem da budes banovan do penzije
I samo jos nesto da ti pojasnim; da je SUS motor jaci mucili bi ljude DMB-om a ne strujom ffff

He, predsednik  ffff nasao idola.
Postavi ga za svog zamenika.
Naslov: Odg: Linije Isplativosti za prelazak na generator/elektromotor
Poruka od: zorter 01, 02, 2013, 18:40:12 posle podne
http://www.sah.rs/Frekventni%20Regulatori/ENCEDS1000.html (http://www.sah.rs/Frekventni%20Regulatori/ENCEDS1000.html)
Naslov: Odg: Linije Isplativosti za prelazak na generator/elektromotor
Poruka od: ladjaVlajko 01, 02, 2013, 18:54:28 posle podne
Nadji mi te motore u Srbiji.

25 ovakvih kod mene na polici čeka već neko vreme. 12 čine pun krug.
Naslov: Odg: Linije Isplativosti za prelazak na generator/elektromotor
Poruka od: ladjaVlajko 01, 02, 2013, 19:16:10 posle podne
I gde je zapelo?

svuda po malo ali je sve to rešeno. sada samo čekam lepo vreme.
Naslov: Odg: Linije Isplativosti za prelazak na generator/elektromotor
Poruka od: zorter 01, 02, 2013, 20:19:54 posle podne
Odlično, i mi ćemo sačekati pa da vidimo performanse.
Naslov: Odg: Linije Isplativosti za prelazak na generator/elektromotor
Poruka od: marke 02, 02, 2013, 15:55:30 posle podne
[quote Znači ... dok SUS ne može ni da prdne ispod 1000 obrtaja, evo sa kakvom efikasnošću rade ovakvi motori - može da potegne max moment na gotovo svakom broju obrtaja i veoma brzo ulazi u opseg gde radi sa manje od 5% gubitaka.
[/quote]

Jel' se secate kako su radili "Leiland" autobusi i "Aran"-i? 
Naslov: Odg: Linije Isplativosti za prelazak na generator/elektromotor
Poruka od: broker975fx 02, 02, 2013, 16:35:01 posle podne
[quote Znači ... dok SUS ne može ni da prdne ispod 1000 obrtaja, evo sa kakvom efikasnošću rade ovakvi motori - može da potegne max moment na gotovo svakom broju obrtaja i veoma brzo ulazi u opseg gde radi sa manje od 5% gubitaka.

Jel' se secate kako su radili "Leiland" autobusi i "Aran"-i?
[/quote]

Ne - znam da su Aran bili prvi Torpedo motori  - ali verovatno nisi mislio na to
Naslov: Odg: Linije Isplativosti za prelazak na generator/elektromotor
Poruka od: zorter 02, 02, 2013, 16:58:32 posle podne
Arana ima i danas, bar u mom kraju.
A Leiland je bas imao simpatican "zaletajuci" zvuk.  6589
Naslov: Odg: Linije Isplativosti za prelazak na generator/elektromotor
Poruka od: zorter 02, 02, 2013, 21:40:22 posle podne
Koja je snaga Vlajkovih motora. Nešto su mi mali segmenti. Ne verujem da se može napakovati više od 1 kw. A delovi? Preko e-bay i čekanje na isporuku. Neka hvala.
Naslov: Odg: Linije Isplativosti za prelazak na generator/elektromotor
Poruka od: ladjaVlajko 02, 02, 2013, 23:17:03 posle podne
Koja je snaga Vlajkovih motora. Nešto su mi mali segmenti. Ne verujem da se može napakovati više od 1 kw.

Idu i preko 100 kW al' nemoj da kažeš Duletu jer on više voli glisere.

http://www.lynxmotiontechnology.com/e813.htm (http://www.lynxmotiontechnology.com/e813.htm)

Kao jedna od oblasti primene, navedeno je i "Marine Propulsion". Doduše, ovo je jedan malo ekstremniji model ali ima dosta proizvođača malih modela od 5-25 kW.

Koliko ja znam kod nas ih nema te je logičniji izbor uzeti onog čega ima. Pogotovo ako se vozi na agregat gde te manje-više i ne zanima efikasnost, gubici i ostalo. To je samo bitno kod vožnje na akomulator.
Naslov: Odg: Linije Isplativosti za prelazak na generator/elektromotor
Poruka od: Kapetan 03, 02, 2013, 00:23:47 pre podne
de gukni vlajko od koliko ti je taj motor sto spremas :)
Naslov: Odg: Linije Isplativosti za prelazak na generator/elektromotor
Poruka od: zorter 03, 02, 2013, 09:39:36 pre podne
Vlajko, ovde se slažem s tobom. To jesu efikasniji motori, ali ja sam se nosio idejom da se sve radi s materijalom i delovima koji mogu kod nas da se nabave. Trofaznih motora ima svugde a i majstora za premotavanje statora. Ima u svetu mnogo jakih a gabaritno malih motora, ali meni nisu zanimljivi kad moram da ih naručujem preko net-a. Vadjenjem starog motora i kopče doboja se dosta prostora pa mi veličina motora nije smetala. Išao sam na varijantu nabavke elemenata ovde u Srbiji i održavanje kod naših majstora.
Naslov: Odg: Linije Isplativosti za prelazak na generator/elektromotor
Poruka od: zoki novus 03, 02, 2013, 11:03:43 pre podne
Izvini Zorter a koji ti stari motor i kopcu vadis?
To bi bas bilo dobro poredjenje ako bi bio raspolozen da nam prezentujes i ispratis tu zamenu...
Naslov: Odg: Linije Isplativosti za prelazak na generator/elektromotor
Poruka od: zorter 03, 02, 2013, 11:14:19 pre podne
U glavi mi je bila Dulova kocepcija. Znaci ako se neko resi prepravljati pogon sa brodskim motorom, kopcom i osovinskim vodom. U toj kombinaciji sve vadis a ostaje sam osovinski vod i na njega ide direktno motor.
Sve ovo moze i ko ima vanbrodski motor, samo ce onda ili ici na sistem da mu je i elektromotor "vanbrodski" ili ce morati da ugradi osovinski vod i da ga postavi unutar broda.
Razlika je samo u snazi koja je potrebna tom brodu.
Male snage mogu po sistemu vanbrodskog motora dok je za vece snage i teze ladje neophodan sistem brodskog motora.
Naslov: Odg: Linije Isplativosti za prelazak na generator/elektromotor
Poruka od: zorter 03, 02, 2013, 16:19:55 posle podne
Ajde da se ne prepucavamo...
Mislio sam da je linija isplativosti velicina camca kod pravljenja hibrida. Hibrid zato sto za cisto elektropogon znamo. To su brodici tipa Pasara ili jedrilice.
Recimo... brod duzine X metara X tezine treba da ima SUS motore snage X.
Treba ugraditi elektromotore snage X i generator snage X
Ustedece se.....
Izgubice se....
A to da li se isplati ili ne neka odluci svako pojedinacno.

Ne pokreci i ovu polemiku. Ni oko ovoga necemo biti jedinstveni.
Naslov: Odg: Linije Isplativosti za prelazak na generator/elektromotor
Poruka od: Zoran Marinković 03, 02, 2013, 18:01:50 posle podne
 m4

Šta uopšte znači LINIJA ISPLATIVOSTI, u bilo čemu....?????

Recimo, osrednje dobra mečka košta od 35000 pa do ....sačuvaj bože sha  a sa svakom može da ide od tačke A do tačke B i da potroši
X litara goriva. Za nekih pet godina cene svake od njih će se prepoloviti, (pod uslovom da ga ne zvekne)

Ako se uzme u obzir pad cene auta i potrošimo još para na X litara goriva i to podelimo na recimo 100 000 km  dobićemo cenu
svakog pređenog kilometara od koje nas zaboli glava.

Taj isti put možemo preći i sa polovnim YUGOM, i cena po jednom kilometru će biti neuporedivo manja.

Činjenica je da se prodaju i Yugići a boga mi i mečke.........

Ako neko hoće da definiše pojam ISPLATIVOST mora da to pogleda iz čisto ličnog ugla - ko ima para za dobro i skupo njemu se to isplati.

Ko jedva skupi za yugića i vozi se u njemu - znači da se i njemu to isplati.

Ono što mi uopšte grešimo je to što gledamo na tu temu kroz naš šupalj novčanik i to na različite načine p je neko spremniji da na početku uloži malo više a da posle jeftinije prođe - to je stvar ličnog opredeljenja i shvatanja LINIJE ISPLATIVOSTI

Ajde da ne diskutujemo o tehnici i da pljujemo po nekim tehničkim varijantama samo zato što se to nama čini NEISPLATIVO.

Sve je isplativo onoliko koliko se nama čini da možemo da platimo.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ja recimo koristim plastičnjak titelski i na njemu najčešće matorog JOHNIJA 20 ks koji je žedniji od Rusa.....njih stotine su mi rekli
da se to ne isplati.
Znam i ja da bi manje goriva potrošio sa novom Hondom 20 ks, ali ona mora da se plati bar 3000-4000 evrića, koliko možda i kombinacija
agregata i elektropogona.
Ako uzmem u obzir da jedva sastavim 40 sati vožnje godišnje - sa moje tačke glediša TO MI SE NE ISPLATI, a i ne krade se...
D mogu da imam 400 ili 800 sati matematika bi verovatno drugačije pokazala.

Naslov: Odg: Linije Isplativosti za prelazak na generator/elektromotor
Poruka od: broker975fx 03, 02, 2013, 20:41:20 posle podne
Iskreno mislim da se treba pridržavati koncepta da se koriste proverene i što prostije a pri tom što robusnije stvari mada si me zainteresovao svakako toliko da sam prorazmislio o ovoj varijanti. U principu došao sam do toga da bi dobio nešto veću snagu uz istu potrošnju (u varijanti zadržavanja postojećeg motora ali prikačenog na generator a ne na osovinu). To bi za mene bila verovatno jeftinija varijanta od kupovine jačeg SUS motora.

Sa druge strane mislim da na ovom nivou razvoja je još rano razmišljati o ovoj transformaciji  u maloj nautici a povlačenje paralele sa trgovačkim, komercijalnim i vojnim brodovima baš i nije adekvatna. Vojnim brodovima je potrebna neverovatna količina struje za gomilu kojekavih sistema i to kvalitetne i stabilne, drugo potreban im je što tiši rad kako bi izbegli mine i slične gluposti pa je realno za njih elektro pogon možda dobro rešenje. Dakle mislim da je ovo isplativo ali za nekog ko pravi puno sati a pri čemu troši jako puno struje, npr ribarski brod i tu opet dođemo do komercijalne upotrebe  a ne zabave.
Naslov: Odg: Linije Isplativosti za prelazak na generator/elektromotor
Poruka od: zorter 03, 02, 2013, 21:36:11 posle podne
Brokeru, ne vidim razlog zasto ne bi i “mali“ nautičari prešli na elektropogon.  Problem je u nama samima što ne volimo da menjamo navike. Kad bi ti neko za vrednost jačeg brodskog motora sve ovo ugradio po sistemu “ključ u ruke“ verujem da bi manje razmišljao i dvoumio se.
Naslov: Odg: Linije Isplativosti za prelazak na generator/elektromotor
Poruka od: zorter 03, 02, 2013, 21:43:19 posle podne
Problem je što ovo negiraju uglavnom ljudi koji su malo na vodi pa im nije problem koliko će goriva nositi u kantama, a kupaće se kući kad se vrate s reke.
Vlajko čak pomenu da nismo savladali gradivo iz fizike iz srednje škole.
Da se Tesla rukovodio tim gradivom mi danas ne bi imali o čemu da polemišemo. I ne samo Tesla. A eto mi ništa ne izmišljamo. Samo primenjujemo već izmišljeno.
Naslov: Odg: Linije Isplativosti za prelazak na generator/elektromotor
Poruka od: zoki novus 03, 02, 2013, 22:31:26 posle podne
Problem je što ovo negiraju uglavnom ljudi koji su malo na vodi pa im nije problem koliko će goriva nositi u kantama, a kupaće se kući kad se vrate s reke.
Vlajko čak pomenu da nismo savladali gradivo iz fizike iz srednje škole.
Da se Tesla rukovodio tim gradivom mi danas ne bi imali o čemu da polemišemo. I ne samo Tesla. A eto mi ništa ne izmišljamo. Samo primenjujemo već izmišljeno.

E ovo je malo postalo otuzno!
Zarad ljudi koji nas ne znaju moram da kazem da sam ove godine bio na vodi vise nego ti od kad si se rodio!
Zato batali takve price nije lepo.
Mene samo zanima cista matematika nista drugo!
Posto ne nameravam da kupujem nosac aviona ili tanker zanimaju me konkretne stvari:
Znaci gde sam ja u toj prici? Gde je u toj prici moj camac? Da li se i koliko to isplati? I u kom vremenskom intervalu?
Znaci ne treba mi ni veca brzina ni veca snaga samo mi treba manja rupa u novcaniku!
I pusti vise Teslu i Duleta nisu ti potrebni (osim da meni izbrise post :))
Naslov: Odg: Linije Isplativosti za prelazak na generator/elektromotor
Poruka od: zoki novus 03, 02, 2013, 23:04:39 posle podne
Pa prvi put cujem ono sto me stvarno zanima!
Znaci ja koji trosim oko 1000-1500l na godisnjem nivou i nemam bas neku racunicu da ugradjujem elektro pogon!
Naslov: Odg: Linije Isplativosti za prelazak na generator/elektromotor
Poruka od: Vuk 04, 02, 2013, 08:22:30 pre podne
Introducing the New Electric Speedboat (http://www.youtube.com/watch?v=Ad0dfp20RM4#ws)
Naslov: Odg: Linije Isplativosti za prelazak na generator/elektromotor
Poruka od: Vuk 04, 02, 2013, 16:02:47 posle podne
http://www.diyelectriccar.com/forums/showthread.php/new-electric-ev-speedboat-68508.html (http://www.diyelectriccar.com/forums/showthread.php/new-electric-ev-speedboat-68508.html)
Evo celog teksta :)


http://www.youtube.com/user/NewElectricPowerboat/videos (http://www.youtube.com/user/NewElectricPowerboat/videos)
Naslov: Odg: Linije Isplativosti za prelazak na generator/elektromotor
Poruka od: Vuk 04, 02, 2013, 16:37:12 posle podne
Jesi video kako ide :) a motor ako se ne varam ima 77 Nm obrtnog momenta sto je u sustini jako malo. http://rebirthauto.com/kostov_k11-250-dc-motor.aspx (http://rebirthauto.com/kostov_k11-250-dc-motor.aspx)
E sad mozda je taj moment na 5500 o/min i u sustini je dovoljan da odrzava brzinu, ali zato pri startu mu  oops kevu. Nisam citao kolika mu je autonomija ali mislim da nije daleko manja kao da koristi benzin :)
Naslov: Odg: Linije Isplativosti za prelazak na generator/elektromotor
Poruka od: zorter 04, 02, 2013, 17:16:25 posle podne
Pa on izadje iz vode za 2 sekunde. Ne verujem da je to mogao za 5 sa motorom od 130 HP.

Na frekventnom regulatoru moze da se nasteluje da motor od potezanja rucice na maksimum do pune brzine dostigne za 2sec ili 20sec, minut, koliko zelis, a isto tako i za koje vreme da stane, a to vreme je nezavisno od vremena dostizanja maksimalne brzine.
Naslov: Odg: Linije Isplativosti za prelazak na generator/elektromotor
Poruka od: zorter 04, 02, 2013, 17:24:04 posle podne
Ovo je vazno:
dodatnim hladjenjem motor razvija snagu 44kW na 250V jednosmernog napona

Kostov's 11" 250V motor. Has interpoles and is rated for 5500 RPM, dutycycle output 44 kW with no extra cooling.

Mada bih ja pre stavio trofazni!

Watercooling and Tunes in the New Electric Speedboat. Then a Power Run! (http://www.youtube.com/watch?v=591o42ET-4M#ws)
Naslov: Odg: Linije Isplativosti za prelazak na generator/elektromotor
Poruka od: zorter 04, 02, 2013, 17:46:06 posle podne
Ovo je drugi sistem
Baterije su 48V a DC/DC inverterom podize napon do 300V.

Vidi se da glisira pod naponom 266V i dostize brzinu od 45km/h, a sa 293V postize 50km/h. Napon baterija je u toku voznje pao na 41,77V a uvece kad se vrati napon je pao na 37,11V.
Naslov: Odg: Linije Isplativosti za prelazak na generator/elektromotor
Poruka od: zorter 04, 02, 2013, 18:14:12 posle podne
Stvarno, nisam obratio paznju sta je izlaz a sta ulaz. Sad mi tek nije jasno sta je. Punjac nije. A parametre sam "citao" sa snimka. Jedino, posto pokazuje napon sa predzankom minus, mozda ovaj uredjaj moze da se "okrene" da ulaz bude izlaz a izlaz da je ulaz.
Ne vidi se bas najbolje sta je tacno koristio.

Sad sam pogledao na njihovom sajtu, instalirani napon baterija je 313,5 V a na snimku instrument pokazuje pored napona pod kojim vozi i neki drugi napon koji je u intervalu od 37 do 48V.
Naslov: Odg: Linije Isplativosti za prelazak na generator/elektromotor
Poruka od: zorter 04, 02, 2013, 19:32:26 posle podne
Da, bas to. Da bi ravnomerno praznio ceo paket baterija, da se ne desi da prazni samo nekoliko celija. Na ovaj nacin ima pun kapacitet svih baterija.
Naslov: Odg: Linije Isplativosti za prelazak na generator/elektromotor
Poruka od: ladjaVlajko 04, 02, 2013, 22:07:14 posle podne
http://evolveelectrics.com/PDF/DC-DC%20Converter/Acme%20DC-DC/acme_manual.pdf (http://evolveelectrics.com/PDF/DC-DC%20Converter/Acme%20DC-DC/acme_manual.pdf)
Naslov: Odg: Linije Isplativosti za prelazak na generator/elektromotor
Poruka od: Kapetan 05, 02, 2013, 12:57:58 posle podne
oce meni neko da izracuna koliko bi mene kostalo da jedriica bude elektro ?

evo ih podaci :

http://sailboatdata.com/viewrecord.asp?class_id=3977 (http://sailboatdata.com/viewrecord.asp?class_id=3977)

Naslov: Odg: Linije Isplativosti za prelazak na generator/elektromotor
Poruka od: zorter 05, 02, 2013, 13:17:07 posle podne
Izračunaj sam. Pismen si, hvala Bogu. stri
Naslov: Odg: Linije Isplativosti za prelazak na generator/elektromotor
Poruka od: Kapetan 05, 02, 2013, 14:09:43 posle podne
pa da kad bih znao sta mi treba... znam samo da mi se svidja azipod :)
Naslov: Odg: Linije Isplativosti za prelazak na generator/elektromotor
Poruka od: IKA 05, 02, 2013, 15:01:39 posle podne
Ovo je mera za Novusov i za moj brod
http://www.tema.hr/storage/pdf/TEMA-WIA345.pdf (http://www.tema.hr/storage/pdf/TEMA-WIA345.pdf)
Autonomija 14 h ,taman od BG do Titela i još ostaje da odgledamo neki crtać
Naslov: Odg: Linije Isplativosti za prelazak na generator/elektromotor
Poruka od: Luka TEMA 07, 02, 2013, 02:31:55 pre podne
Pozdrav društvo,
Radim u firmi TEMA.
Generirate dosta prometa na web stranici pa sam morao doći vidjeti o čemu se radi. jh
Rasprava i broji postova me iznenadio, u hrvatskoj se ne piše ovoliko o elektro pogonu za plovila, svi pričaju o RIMAC aoutomobilu na struju.  ok
Drago mi je vidjeti da interes postoji i količinu znanja koju dio forumaša već ima o elektro pogonu!

Vezano uz temu, samo kratko da informiram.
Na kopačkom ritu gdje se nalazi elektro brod vidra, koji je par postova prije spomenut, imaju i brod sličnih dimenzija i kapaciteta putnika ali na diesel motore.
Taj brod im troši 16L na sat, dok vidra troši 4L na sat dok vozi pod agregatom.
Već tu se vidi koliko su zbog toga uštedili kroz sezonu jer voze i po 8 h dnevno.

Kao što su neki primjetili vidra je serijski hibrid, dakle ima agregat koji pokreće elektro motore ali i puni bateriju - za plovila gdje je potrebna velika autonomija ovo je najbolja solucija.


Naslov: Odg: Linije Isplativosti za prelazak na generator/elektromotor
Poruka od: zorter 07, 02, 2013, 07:39:20 pre podne
Luka, pre svega, dobro nam došao. 114
Dao si konkretan dokaz i primer da razmišljamo u pravom smeru.
Nadam se da ti ovo neće biti i jedini post na ovom forumu.
Naslov: Odg: Linije Isplativosti za prelazak na generator/elektromotor
Poruka od: broker975fx 07, 02, 2013, 09:25:27 pre podne
Pozdrav Luka, slobodno otvori temu i predstavi svoju firmu i svoj rad - manje više i najveće skeptike zanima ova tema eek
Naslov: Odg: Linije Isplativosti za prelazak na generator/elektromotor
Poruka od: poljo 07, 02, 2013, 09:39:26 pre podne
Ajd za nas sto nismo dovoljno pismeni kao Kapetan !
Imal iko zivaca da sracuna kapacitet potreban za plovilo ovakvih dimenzija :
- deplasmanac blago V
- vodena linija 9 m
- 3 t tezak
- nuzna autonomija (sto u ovom slucaju nije ni vazno ali ) barem 8 sati
Ako sam zaboravio nesto od vaznih parametara , a jesam garantovano , postavite neke hipoteticke mjere .
Naslov: Odg: Linije Isplativosti za prelazak na generator/elektromotor
Poruka od: zoki novus 07, 02, 2013, 10:53:58 pre podne
Kako je reseno hladjenje elektromotora?
Naslov: Odg: Linije Isplativosti za prelazak na generator/elektromotor
Poruka od: sale.m79 07, 02, 2013, 12:28:39 posle podne
U bre Novus sad si me razocarao pa friziderom.
Naslov: Odg: Linije Isplativosti za prelazak na generator/elektromotor
Poruka od: zorter 07, 02, 2013, 19:13:48 posle podne
Odlican motor, ko se odluci za jednosmerni motor. Manji motor bi bio opcija i za na cizmu vanbrodskog.
A takodje moguca kombinacuja hibrid sistema. Sa vecim napraviti generator koji napaji manji, pogonski i dopunjava akumulatore. Domet, neogranicen, potrosnja mala, snaga velika, tih rad bez izduvnih gasova ..... sta treba vise.
Naslov: Odg: Linije Isplativosti za prelazak na generator/elektromotor
Poruka od: Mezija 07, 02, 2013, 19:24:37 posle podne
Pozdrav Luka

Zanima me cena Motora SPM 132 od 15 Kw
Naslov: Odg: Linije Isplativosti za prelazak na generator/elektromotor
Poruka od: Luka TEMA 07, 02, 2013, 19:31:18 posle podne
Hvala na dobrodošlici, stavim malo o firmi i projektima kada stignem.

Motori stvarno jesu zrakom hlađeni, što olakšava instalaciju i održavanje - nema pumpi, rashladne tekućine, izmjenjivača topline...
Ali kada je jako toplo stavimo ih u frižider!  thumbup

Snagu potrebnu za određeno plovilo najrađe određujemo iz grafa snaga/brzina, ali često moramo raditi bez tog bitnog podatka, ali pri tome ne možemo garantirati tražene performanse broda.

Motor nije jednosmjeran, mjenja se smjer elektronski - za korisnika to znači jednostavno pomaknuti ručicu iz forward u reverse.

Evo video plovila koje se serijski proizvodi u Mađarskoj, 8 plovila sa našom propulzijom je već u pogonu, a još 6 ide u vodu prije ljeta.

WIA345 powered by TEMA electric motors (http://www.youtube.com/watch?v=g1MWv_QMEOc#ws)
Naslov: Odg: Linije Isplativosti za prelazak na generator/elektromotor
Poruka od: zorter 07, 02, 2013, 22:13:18 posle podne
Luka, kad sam rekao jednosmerni motor nisam mislio na smer obrtanja već napon koji je potreban za njegov rad. Napaja se iz akumulatora, znači koristi jednosmeran napon. Inače i jednosmerni i trofazni motori jednim prekidačem menjaju smer obrtanja.
Reci na kom naponu radi. Nigde nisam našao taj podatak.
Naslov: Odg: Linije Isplativosti za prelazak na generator/elektromotor
Poruka od: Luka TEMA 07, 02, 2013, 22:32:29 posle podne
Aha, to se zove izgubljeni u prijevodu - mislio si na DC motore.
Ovo su PMAC motori, znači motor radi na AC, a kontroler motora može biti i AC i DC.
Kontroler motoru uvijek daje AC, ali to je nešto što krajnjeg korisnika ne bi trebalo opterećivati.

Motori mogu raditi na cijelom nizu napona, mi stavimo odgovarajući broji zavoja i odaberemo kontroler s obzirom na izvor.
Najčešće za plovila radimo na 24, 48 i 96Vdc za snage do 20kW, a preko 20kW se ide na viši napon.
Naslov: Odg: Linije Isplativosti za prelazak na generator/elektromotor
Poruka od: ladjaVlajko 07, 02, 2013, 23:44:59 posle podne
Ako mogu ja da upadnem sa pretpostavljenim režimom rada a ti Luka me ispravi gde grešim.

Da pođem od kraja - motor je verovatno sa tri namotaja te je sam po sebi trofazan. Napon je pretpostavljam reda veličine 48 V. Ako idete na manji broj obrtaja, namotaji su verovatno vezani u zvezdu.

Motorom upravlja elektronika. Elektronika se napaja jednosmernim naponom iz koga generiše trofazne signale za upravljanje motorom.

Ovaj jednosmerni napon može dolaziti iz akomulatora ili može biti ispravljen napon sa agregata. Ili kombinacija oba.

Dule, svaki agregat je po definiciji AC jer samo tako može da pravi struju a svaki AC napon se može pretvoriti u DC.
Naslov: Odg: Linije Isplativosti za prelazak na generator/elektromotor
Poruka od: Luka TEMA 08, 02, 2013, 00:40:43 pre podne
Dule, kontroler PM motora je vektorski, kortrolira fazu, struju i napon.
Tako da je napon promijenjiv, ovisno o broju okretaja i potrebnoj snazi.

Postoje i kontroleri koji rade na AC, pa se direktno AC agregat spaja na njih - obično se u takvom sustau ne koriste baterije.
Upravo imamo jedan brod u francuskoj koji će naš elektro motor napajati direktno iz postojećeg trofaznog 380Vac agregata.

Vlajko, svaka čast vidim da ste jako dobro informirani.
Naslov: Odg: Linije Isplativosti za prelazak na generator/elektromotor
Poruka od: zorter 08, 02, 2013, 07:30:02 pre podne
Luka, trudim se da ne koristim skraćenice gde god mogu za rad članova koji nemaju dodira sa strujom da bi razumeli o čemu pričam pa sam zato ove motore nazvao jednosmernim jer sam mislio da su DC motori.
Inače, ja bih uvek išao na varijantu da bez obzira na vrstu motora u plovilu postoji akumulator a razlog je: da bi napajao neke potrošače, kao radio, TV, instrumente, svetla ..... inače bi agregat morao uvek da radi, iako je brod usidren.
A kontroler je frekventni regulator , slažem se, vektorski, koji kontroliše frekvencu (kad si mislio fazu), struju i napon.
Ispravi me ako grešim.
Pozzzz.
Naslov: Odg: Linije Isplativosti za prelazak na generator/elektromotor
Poruka od: poljo 08, 02, 2013, 08:56:23 pre podne
Odlicno ovo ! Jos samo da neko ko zna kaze nama koji nemamo pojma """STA Vi to pricate?"""
Daj te ljudi , domacini ,prijatelji , drugovi ... Konkretno za nas sa jeftinijim kartama i znanjem na nivou zamjene sijalice. Metara toliko, tezine tolike -motor toliki + sta jos treba i koliko je to para . Sva ova prica pada u vodu ako mi ,potencijalni kupci nemamo pojma o cemu Vi pricate. Ja sam Vam priprosto seljace koje se dohvatilo vode i o spanskim selima sa tim skracenim AC iDC stvarima nemam pojma , mozda bi i kupio takav motor da znam sta to kosta (gruba racunica) u na kraju krajeva.
Naslov: Odg: Linije Isplativosti za prelazak na generator/elektromotor
Poruka od: zorter 08, 02, 2013, 10:21:55 pre podne
To i mislim. Jedino sam skrenuo pažnju da akumulator mora biti prisutan na brodu jer mi se učinilo da se povela priča da akumulator uopšte ne treba.
Svaki agregat može pored generatora pokretati i alternator pa bi se dobilo dva napona za korišćenje. Jedan DC za punjenje akumulatora koji napajaju instalaciju broda i drugi “viši“ koji je AC i služi za napajanje motora. Ukoliko je generator AC napona veličine 380 V, invertorom (transformatorom) se obara napon potreban za rad motora (48, 72, 96 ....V) a za ostale “kućne“ uređaje postoji napon od 220 V. Tako se mogu koristiti neki kućni aparati koji su jeftiniji od onih sa predznakom “nautički“.
Naslov: Odg: Linije Isplativosti za prelazak na generator/elektromotor
Poruka od: Kapetan 08, 02, 2013, 14:53:35 posle podne
oce meni neko da da cenu za moju jedrilicu ?
Naslov: Odg: Linije Isplativosti za prelazak na generator/elektromotor
Poruka od: zorter 08, 02, 2013, 16:00:01 posle podne
Hoce, al kad kazes sta ti treba. Sta bi da napajas, sta da imas od potrosaca, kojom brzinom bi da plovis, na koji nacin bi da plovis (na jedra pa motorm samo da vrsis manevre ili bas da plovis na motor bez jedara), a i svaka racunica je nezahvalna. Uvek se nadje ono nase "Ja bih to nasao jeftinije", ponuda velika a mogucnost pronalazaka komponenata raznolika. Ja ti recimo dam cenu motora ovde u Srbiji, recimo SEVER Subotica a ti mi kazes "ima jeftinije preko e-bay-a" i eto ti problema. Mozemo ti reci sta ti treba, kad ti objasnis zelje i namere, pa tek tad ti sam trazis cene i mogucnost nabavke.

Ovo vazi i za polju i za ostale zainteresovane.
Naslov: Odg: Linije Isplativosti za prelazak na generator/elektromotor
Poruka od: Zoran Marinković 08, 02, 2013, 16:32:18 posle podne
 114

Što reče Poljo, ajde da probamo da koristimo jezik nas laika.....

Recimo da postoji razmišljanje za zelenim pogonom mog čamca od 5,6 x1,8m, sa putnicima oko 600 kg + pogonski sistem :

      - Ako bi hteo u kućište mog Johnsona da ubacim elektro motor, koji motor i kliko košta
      - Imam hondin agregat ex650 koji ima i izvod 12 V, 8,3A ...da li je dovoljan za dopunjavanja ili punjenja akumulatora...
      - Koji i koliko akumulatora bi mi trebalo za autonomiju od recimo 3 sata i koliko koštaju
      - Dok sam na vezu, koliki punjač akumulatora je potreban i koliko je orjentaciono vreme punjenja
      - Ako bi se punili akumulatori samo pomenutim agregatom koliko vremena bi trebalo
      - Da li sme agregat da bude priključen na sistem i dok je motor u pogonu i da li to podiže autonomiju
      - Kakva automatika i instalacija treba i koliko okvirno košta
      - .....
      - Šta sam zaboravio a da je jako važno i koliko to košta
     -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

        Koliko približno sve to košta i KOLIKO JE ISPLATIVO, odnosno za koliko vremena na vodi to ima smisla.


Pored toga što sam lično radoznao, predpostavljam da je i veći deo članova našeg foruma sa sličnim čamcima i približnim interesovanjem.
Naslov: Odg: Linije Isplativosti za prelazak na generator/elektromotor
Poruka od: Slovenac 08, 02, 2013, 16:45:01 posle podne
Zorter,ako može bio bih ti zahvalan za odgovor,brodić 7,5-2.8,težina 22ookg,mislim da je rečeno da varijanta sa agregatom ,da je najbolja i da ima akomulatore za druge potrošače.sredstvo da bude plovno,kao sa običnim motorom i da napomenem u ovoj varijanti, ne zanima me gisiranje,več normalna vožnja. 114 
Naslov: Odg: Linije Isplativosti za prelazak na generator/elektromotor
Poruka od: zoki novus 08, 02, 2013, 19:07:59 posle podne
oce meni neko da da cenu za moju jedrilicu ?

Zar se ti vec ne vozas badava?
Naslov: Odg: Linije Isplativosti za prelazak na generator/elektromotor
Poruka od: zorter 08, 02, 2013, 20:22:11 posle podne
Zorter,ako može bio bih ti zahvalan za odgovor,brodić 7,5-2.8,težina 22ookg,mislim da je rečeno da varijanta sa agregatom ,da je najbolja i da ima akomulatore za druge potrošače.sredstvo da bude plovno,kao sa običnim motorom i da napomenem u ovoj varijanti, ne zanima me gisiranje,več normalna vožnja. 114

Mislim da ti ne bi trebao veći motor od 5 kw sa agregatom od 10 kw, ako želiš vožnju kao sada, bez limita. Ovo mislim na trofazni motor i agregat. Bilo bi ostvarivo ako imaš osovinski vod ili “Z“ nogu. A ako bi to želeo sa vanbrodskim motorom, to bi moglo na nekom robusnijem motoru (50 hp i većem) zbog težine motora. Mislim da bi plovio oko 10 - 12 km uzvodno i oko 15 km nizvodno.
Naslov: Odg: Linije Isplativosti za prelazak na generator/elektromotor
Poruka od: zorter 08, 02, 2013, 20:29:08 posle podne
Sale, Dule bi mogao da ti da tačniju varijantu, a ja mislim da bi ti bio dovoljan motor od 1,5 kw do najviše 3 kw DC. Agregat za punjenje bi mogao i taj ali punjenje (vreme) zavisi od kapaciteta akumulatora. Morao bi uzeti akumulatore dubokoprazneće a ne starterske. Za cene ne znam, nisam se raspitivao. Tu info će ti tačnije dati Dule.
1. Za tri sata autonomije sa manjim motorom (1,5 kw) bi bilo dovoljno 300ah baterija ako su dubokoprazneće.
2. Ovaj agregat ne može napajati motor i povećati autonomiju.
3. Na vezu sa pravim punjačem koji može da propusti bar 50    A
treba najmanje 6 sati ako su baterije skroz prazne.
Naslov: Odg: Linije Isplativosti za prelazak na generator/elektromotor
Poruka od: zoki novus 08, 02, 2013, 20:41:54 posle podne
Zorter,ako može bio bih ti zahvalan za odgovor,brodić 7,5-2.8,težina 22ookg,mislim da je rečeno da varijanta sa agregatom ,da je najbolja i da ima akomulatore za druge potrošače.sredstvo da bude plovno,kao sa običnim motorom i da napomenem u ovoj varijanti, ne zanima me gisiranje,več normalna vožnja. 114

Mislim da ti ne bi trebao veći motor od 5 kw sa agregatom od 10 kw, ako želiš vožnju kao sada, bez limita. Ovo mislim na trofazni motor i agregat. Bilo bi ostvarivo ako imaš osovinski vod ili “Z“ nogu. A ako bi to želeo sa vanbrodskim motorom, to bi moglo na nekom robusnijem motoru (50 hp i većem) zbog težine motora. Mislim da bi plovio oko 10 - 12 km uzvodno i oko 15 km nizvodno.



Jos samo da izbacis krevet ili wc da stavis taj besumni agregat od 10 kw kojitrosi bednih 4-5l na sat.... ha
Naslov: Odg: Linije Isplativosti za prelazak na generator/elektromotor
Poruka od: zorter 08, 02, 2013, 20:48:23 posle podne
Samo se ti smej. Videću te za godinu / dve.
Na krov ćeš stavljati agregat i neće ti smetati.
A ne, ti si miner. Nema teme koju ne miniraš iako te ne zanima.
Naslov: Odg: Linije Isplativosti za prelazak na generator/elektromotor
Poruka od: Kapetan 08, 02, 2013, 20:56:48 posle podne
brzina 9km/sat , to mi je projektovana krstareca brzina na jedrilici preko toga nema potrebe ... hocu da mogu da vozim 10 sati dnevno i da samo dosipsam gorivo ali da mu potrosnja tog goriva bude maximum 1litar / sat , trenutno je oko 3 litre po casu
Naslov: Odg: Linije Isplativosti za prelazak na generator/elektromotor
Poruka od: Luka TEMA 08, 02, 2013, 21:47:04 posle podne
I sad sam video gde sam omanuo.
SMP 132 je DC motor
a LPMR, LPMG i MVB (mrzim skraćenice) su AC motori i generatori.
To znači da ima magnetnih AC motora i da su oni veće snage. Bar ovi vaši.
Da li postoje i manje snage AC magnetnih motora.
Nekako mi AC izgleda jednostavnije... manji presek kabla, manje gubitaka u prenosu a izbegava se pretvarač ako je i generator AC.

Svi naši motori su AC, tako i SPM132.
AC ili DC, krajnjem korisniku dođe svejedno jer mi složimo sustav kakav najviše odgovara njegovom plovilu i potrebama.
Naslov: Odg: Linije Isplativosti za prelazak na generator/elektromotor
Poruka od: sale.m79 08, 02, 2013, 22:21:15 posle podne
Ajde Luka slozi 10m duzina blagi v sirina 1,90 m ima DMB. 9,9 uz vodu 12 niz vodu 17km trosi oko litra na sat.
Akumulatori dovoljmi za ostale potrebe.
Naslov: Odg: Linije Isplativosti za prelazak na generator/elektromotor
Poruka od: zoki novus 08, 02, 2013, 22:21:29 posle podne
Samo se ti smej. Videću te za godinu / dve.
Na krov ćeš stavljati agregat i neće ti smetati.
A ne, ti si miner. Nema teme koju ne miniraš iako te ne zanima.

Stvarno mislim da je agregat od 10kw ogroman za camac od 7,5m...
Moj je camac veci pa muku mucim i sa onom mojom hondicom od 1kw
Ako moze na krov onda uredu
Naslov: Odg: Linije Isplativosti za prelazak na generator/elektromotor
Poruka od: zorter 08, 02, 2013, 22:29:52 posle podne
Mozda jeste veci za upotrebu samog motora na hibridni nacin, ali je pretpostavka da ce neko u tom momentu peci hleb u rerni ili upaliti bojler ........... uvek mi je u vidu jos potrosaca na 220V, kad vec ima agregat. Cak i za istu potrosnju goriva dobija se veci komfor u plovidbi. Koga to ne zanima, naravno da nema potrebe ici na duplo veci agregat, ali je pozeljno bar 30% veci nego sto je motor.
Zato kazem da je vrlo tesko u ime bilo koga izracunati sta mu treba. Najbolje bi bilo da sam predvidi svoje potrebe, sastavi garnituru potrebnih elemenata i onda raspravljamo da li je to tako ili moze nesto jednostavnije i jeftinije.
Naslov: Odg: Linije Isplativosti za prelazak na generator/elektromotor
Poruka od: zorter 08, 02, 2013, 22:32:40 posle podne
brzina 9km/sat , to mi je projektovana krstareca brzina na jedrilici preko toga nema potrebe ... hocu da mogu da vozim 10 sati dnevno i da samo dosipsam gorivo ali da mu potrosnja tog goriva bude maximum 1litar / sat , trenutno je oko 3 litre po casu

Kep, da nije malo da potrosnju svedes na trecinu.
Sto rece Novus ti i ovako plovis dzaba (ako ima vetra).
Tebi je dovoljan motor od 500W i agregat od 1kW koji trosi 400g benzina na sat rada. I sve to na cizmu vanbrodskog motora. Ako potrefis pravu elisu plovice i brze nego do sada.
Naslov: Odg: Linije Isplativosti za prelazak na generator/elektromotor
Poruka od: Slovenac 09, 02, 2013, 00:52:58 pre podne
Zorter da li to može da se montira,na sadašnjem mestu od motora ,koji ima 5700cm i 200hp sa Z nogom.ako ti nije teško pogledaj pod temom gliseras tamo su slike od mojega brodića. 114
Naslov: Odg: Linije Isplativosti za prelazak na generator/elektromotor
Poruka od: zorter 09, 02, 2013, 08:23:45 pre podne
Naravno da može. U isti prostor staju i potrebne baterije,  punjač, možda i agregat.
Naslov: Odg: Linije Isplativosti za prelazak na generator/elektromotor
Poruka od: HOGAR 09, 02, 2013, 10:12:04 pre podne
Ma ljudi,uopste nije problem agregat od 10-12 kwh,strpas ga u pomocni camac pa pomocu kabla[jer bez kabla nece da moze] i teraj  lol lol lol
Naslov: Odg: Linije Isplativosti za prelazak na generator/elektromotor
Poruka od: Luka TEMA 09, 02, 2013, 14:04:12 posle podne

Pa važno je za onog ko ne bi da kupuje kompletnu propulziju od vas.
Recimo.. imam agregat od 30 kw i treba mi motor.
A ne bih da AC pretavaram u DC jer je to više održavanja i više elektronike o kojoj treba brinuti.
Dakle, da li vaši motori mogu raditi na trofazni AC agregat ili ne?
Zašto bi morao vas agregat.
Sad vidite zašto korisniku nije svejedno.
Nautičari vole da mogu sami da održavaj svoj brod i sve na brodu. To vole a ono što moraju to je da u dušu poznaju svoj pogon.
Meni bi bilo baš glupo da ugradim motor a da nemam pojma da li je AC ili DC. Da li mogu da ga priključim na baterije i kako, da li mogu direktno na običan mali generator ako glavni otkaže....
To je pitanje bezbednosti a ne obrazovanja.


Dule, ti si jedan od rijetkih koji ne želi "ključ u ruke".
Danas većina korisnika želi kompletan sustav koji je 100% funkconalan i kompatibilan,
te nakon kupnje ne moraju sami podešavati i gubiti vrijeme na to.

Da, naši motori sa kontrolerom mogu raditi na trofazni AC agregat!
Naslov: Odg: Linije Isplativosti za prelazak na generator/elektromotor
Poruka od: ПЕЦОВ 09, 02, 2013, 15:55:50 posle podne
gosin luka,nisi pazljivo citao postove.ovde se gleda kako bi moglo,nekako,od stare ves masine napraviti pogon,il npr spojiti anlaser i kompresor od frizidera.kontroler od daljinskog za video i tako ti saveti.to ,kupis ceo sistem,pa ti ljudi jos ugrade-mozda u madjarskoj.    456     f85    h44    ha    25648
Naslov: Odg: Linije Isplativosti za prelazak na generator/elektromotor
Poruka od: Slovenac 09, 02, 2013, 16:22:27 posle podne
ja nisam poznavalac tog pogona,ali mislim da su Dule i Zorter u pravu. pročitao sa ovde podatak,ovako-motor je trošio 16lit goriva na sat,posle prelaska na novi sistem pogona troši 4lit goriva na sat,mislim šta reći osim super
Naslov: Odg: Linije Isplativosti za prelazak na generator/elektromotor
Poruka od: Slovenac 09, 02, 2013, 18:20:33 posle podne
ako je polovni motor trofazni dobar da li može da  ostane,ili mora taj PM motor. 114
Naslov: Odg: Linije Isplativosti za prelazak na generator/elektromotor
Poruka od: poljo 09, 02, 2013, 20:55:24 posle podne
E sad vec govorite meni prihvatljivim jezikom pa Vas cak i ja razumijem . I , hm , pocinje da ima smisla .
Naslov: Odg: Linije Isplativosti za prelazak na generator/elektromotor
Poruka od: zorter 09, 02, 2013, 22:13:01 posle podne

A dani kada će svako poželeti nešto tako na svom plovilu su blizu.

Upravo tako.
Naslov: Odg: Linije Isplativosti za prelazak na generator/elektromotor
Poruka od: zorter 10, 02, 2013, 12:24:21 posle podne
Jos jedna napomena.

Ukoliko ima onih koji se plase struje i oko nje znaju samo da zamene sijalicu, a i to u strahu, bolje je da ne razmisljaju uopste o prelasku na elektropogon, bez obzira da li je isplativo ili ne. Na vodi nece imati prilike da nadju elektricara pa i za najbezazleniji kvar.

Vecina ljudi zna po nesto oko mehanike pa je za njih ipak pouzdanije da imaju SUS motore.

Isto tako bi bilo korektno da se ti ljudi i ne javljaju na ovoj temi.
Naslov: Odg: Linije Isplativosti za prelazak na generator/elektromotor
Poruka od: Luka TEMA 10, 02, 2013, 12:28:57 posle podne
I koliko je koštao sistem "ključ u ruke" za Vidru?

Ali sigurno ima onih koji bi "ključ u ruke".
Još bi interesantnije bilo da imate ponudu nekog vanbrodskog u ponudi. Na struju, naravno.

Vidra je radni brod koji 150 dana u godini mora 8 sati dnevno transportirati 60 putnika,
zbog toga je ključno da bude kvalitetan i pouzdan sustav, jer svaki dan kada je brod van pogona, vlasnik gubi novac.
Smatram kako takav pouzdan sustav želi mnogo brodovlasnika i zbog toga su im naša rješenja interesntna.

Vanbrodskig električnih motora malih snaga ima na svakom koraku, to nije tržište na koje mi ciljamo.
Naslov: Odg: Linije Isplativosti za prelazak na generator/elektromotor
Poruka od: Luka TEMA 10, 02, 2013, 12:37:40 posle podne

Videćete da su cene slične kao kod Luke.


Austrijanci redovno u sustavima propulzije nude stariju tehnologiju i redovno za veću cijenu nego naši sustava.  thumbup


A dani kada će svako poželeti nešto tako na svom plovilu su blizu.

Istina je daje  interes za elektro propulzijom vrlo velik, elektro plovila je sve više, pogotovo na unutarnjim vodama, a vrlo brzo i na moru.
Naslov: Odg: Linije Isplativosti za prelazak na generator/elektromotor
Poruka od: Vuk 12, 02, 2013, 20:13:50 posle podne
http://www.goldenmotor.com/ (http://www.goldenmotor.com/)
Naslov: Odg: Linije Isplativosti za prelazak na generator/elektromotor
Poruka od: Ljuba 07, 03, 2013, 15:45:36 posle podne
Generator koji pravi struju iz urina?
Nigerijske učenice iz Lagosa pronašle su novi način proizvodnje električne energije. Naime, one su izumele generator koji radi na – urin!
"...samo jedan litar urina može da obezbedi 6 sati struje za potrebe svega – od televizije do klime..."

http://www.b92.net/zivot/vesti.php?yyyy=2013&mm=03&dd=06&nav_id=692666 (http://www.b92.net/zivot/vesti.php?yyyy=2013&mm=03&dd=06&nav_id=692666)

Pa ovo je idealno za nas...sto više piješ piva imaš više struje!
Naslov: Odg: Linije Isplativosti za prelazak na generator/elektromotor
Poruka od: zorter 07, 03, 2013, 16:08:49 posle podne
Eeeeeeeee, i mi koji ne pijemo pivo bi propili,............. i goriva na pretek. ha stri ha