Moja Ladja

Nautika opšta... => Nautički priručnik => Temu započeo: LSI 12, 07, 2017, 10:34:14 pre podne

Naslov: Угљен моноксид
Poruka od: LSI 12, 07, 2017, 10:34:14 pre podne
Током регате с које сам се пре неки дан вратио, један човек је претрпео опекотине кад је дошло до пожара тако што је пламен горионика фрижидера захватио паре бензина док је допуњавао резервоар.

Несреће се дешавају неочекивано, најчешће зато што људи не пазе и не размишљају о опасностима.

Према податку који сам нашао на интернету, у Великој Британији сваке године умре 40 људи а више од 4000 претрпи повреде због тровања угљен моноксидом.

Угљен моноксид убија и уградња одговарајућег аларма може вам спасти живот. Чамци се праве тако да не пропуштају воду али то их чини правим контејнерима за гасове и димове. Много је извора угљен моноксида на бродовима укључујући моторе, генераторе, горионике на чврсто гориво и шпорете. Затворене тенде омогућавају накупљање гаса који за кратко време може достићи смртну дозу. Вентилација је изузетно важна.

Угљен моноксид је познат као "тихи убица" јер се не види, не чује и нема ни мирис ни укус.

С првим падом температуре, чак и мала количина овог отрова може изазвати трајна оштећења здравља. Зато је важно имати исправан детектор угљен моноксида на броду. Постоје модели сертификовани од надлежних институција за камповање и рекреативна пловила као што су чамци и каравани (пример: BS EN50291-2:2010) - један је приказан на слици у прилогу.

Угљен моноксид је тихи убица и препознаје се по симптомима који личе на прехладу и грипу. Симптоми укључују главобољу, несвестицу, мучнину, повраћање, умор, збуњеност, болове у стомаку и недостатак ваздуха. Ако се посумња на угљен моноксид, важно је сместа искључити извор, изаћи на свеж ваздух и одмах потражити лекарску помоћ.
Naslov: Odg: Угљен моноксид
Poruka od: Mezija 14, 07, 2017, 16:50:55 posle podne
Odlicna tema vec su se desavale nezgode.
Mada na otvorenom camcu nevidim svrhu takvog alarma.
Na fotografiji su neka creva povezana sa uredjajem ?
Naslov: Odg: Угљен моноксид
Poruka od: LSI 14, 07, 2017, 21:19:41 posle podne
Мезија, не бих знао каква су то црева - слику сам нашао у чланку који сам нашао. Иначе, тих детектора има разних, једни се монтирају на плафон јер су намењени и детекцији дима, а други што ближе патосу. Обично имају звучни аларм како би људе упозорили благовремено. Неки имају и светлосне аларме, због људи оштећеног слуха. Они које сам ја виђао по хотелским собама нису имали никаква црева и били су доста малих димензија.

На отвореном чамцу нема смисла а ни потребе да се постављају такви детектори.

Међутим, на пловилима с уграђеним моторима, с кабином која се греје,  па и на пловилима која имају зимске тенде изнад кокпита, у свим тим просторима може доћи до накупљања гаса, а ако се добро сећам, довољно је да угљен моноксида има само 0,2% у ваздуху па да буде смртоносан. Краткотрајна изложеност гасу може довести и до тежих оштећења нервног система. Гас се везује за хемоглобин везом која је 200 пута јача од везе коју кисеоник гради с крвљу и тако угљен моноксид спречава доток кисеоника до мозга...
Naslov: Odg: Угљен моноксид
Poruka od: Bakara 14, 07, 2017, 21:38:13 posle podne
Može to i da se napravi za male pare ko ima znanja u oblasti programiranja. Arduino(mini računar) i senzor koji na ovom sajtu košta oko 7 dolara. Arduino može da se nađe na netu za par dolara, kao i primeri programskog koda za određenu funkcionalnost.
Senzor: https://www.sparkfun.com/products/9403
Naslov: Odg: Угљен моноксид
Poruka od: zorter 15, 07, 2017, 05:34:37 pre podne
Lazo, to na slici je WEBASTO grejač a ne alarm. Oni su najčešći izvor ugljen-monoksida (CO) na brodovima.
Naslov: Odg: Угљен моноксид
Poruka od: LSI 15, 07, 2017, 06:56:13 pre podne
Зоране, хвала на овом разјашњењу.

Слика је била у делу текста у ком се говорило баш о алармима. Ја је нисам посебно загледао али сад кад је погледам, заиста, на њој се виде: некакав резервоар, можда горива, бакарни улаз и излаз из нечег што би могла бити пумпа за гориво и вероватно је ово што се види у првом плану, црно-сиво с цевима, тај грејач о ком ти пишеш.

Вероватно је та слика приказана као пример места где се најчешће јавља гас и где би требало поставити аларм.

Ево, сад у прилогу слике неколико детектора који се код нас могу наћи у продаји по ценама од 1.680 до 2.100 динара како би сви знали како ти уређаји изгледају.
Naslov: Odg: Угљен моноксид
Poruka od: zankiki 21, 07, 2017, 08:23:59 pre podne
Lazo, to na slici je WEBASTO grejač a ne alarm. Oni su najčešći izvor ugljen-monoksida (CO) na brodovima.

Kako se te dešava? Progori nešto pa počne da izduvava u kabinu ili?
Naslov: Odg: Угљен моноксид
Poruka od: LSI 21, 07, 2017, 09:17:12 pre podne
Код сагоревања природних горива на бази угљоводоника, кад има довољно ваздуха, стварају се вода и угљен диоксид (CO2).
Ако ваздуха нема довољно, настаје угљен моноксид (CO).

Угљен-моноксид може бити формиран кад год пламен додирне површину која је хладнија од температуре паљења гасног дела тог пламена. Издувни гасови мотора са унутрашњим сагоревањем један су од највећих загађивача атмосфере овим гасом.

До тровања долази због неисправних шпорета на гас или дрва, грејалица и велике количине издувних гасова мотора с унутрашњим сагоревањем. Бојлери и фрижидери на гас такође могу бити извор овог гаса. Тровања се дешавају кад издувни гасови продру у кабину због неисправности издувних цеви и кроз вентилациони систем. У затвореним просторима брзо долази до повећања концентрације моноксида.

Угљен моноксид, с ваздухом који удишемо, доспева у крв где се везује за хемоглобин везом која је много јача од везе коју остварује ваздух. Због тога кисеоник не доспева до мозга и наступа тровање. Довољна је изложеност од 1-2 минута да наступи смрт.
Већ врло краткотрајно удисање може изазвати оштећења у мозгу.

Угљен моноксид, сем хемоглобина, напада и миоглобин у ћелијама мишића, због чега наступа слабост мишића и то се манифестује умором и сањивошћу због које жртве тровања готово да не могу саме себи да помогну чак и ако схвате шта се дешава.

Показало се да су на угљен моноксид најосетљивија новорођенчад, млади испод 15 година и старији од 75 година.

Угљен моноксид се ствара и при печењу роштиља - зато то треба радити увек на добро проветреним местима.

Превенција се састоји у томе да се простори у којима раде мотори с унутрашњим сагоревањем, шпорети и фрижидери и грејалице на гас добро проветравају. Зато кабине и кокпите на пловилима треба отварати што чешће и проветравати.

Треба водити рачуна да сва места на којима се спајају цеви и црева буду добро стегнута, а заптивачи исправни, да не долази до цурења издувних гасова у затворени простор у унутрашњости пловила.