@Kapetan, @Dule, @espresso,@HOGAR, @BEGEJ:
najlepše vas molim da se držite teme, znate li za neku normalnu državu u kojoj postoji ovakav propis?
@Sale NB:
Hvala na razjašnjenju. Mogu mirno da spavam, nekako sam uspeo da prevedem reči "small lakes, rivers and canals with wind up to, and including, force 4 (Beaufort) and wave height of 0.3 meter", i da ustanovim da su Britanija i Holandija normalne države.
Ali, ja još znam i da je srpsko tehničko zakonodavstvo već usaglašeno sa njihovim, od 1.1.2012., i da isto važi na celom diljem Evrope, kao preduslov slobodnog protoka robe, kapitala i usluga.
Pisao sam već na plovidba.info, ali ne prate svi sve, pa evo:
Okvir tehničkog zakonodavstva čine tzv. evropske direktive, opšti propisi koji utvrđuju uslove za sastavljanje Deklaracije o usklađenosti sa tehničkim propisima i način označavanja proizvoda u tom smislu. Direktiva koja pokriva oblast o kojoj pričamo (rekreativna plovila do 24m dužine) je ona sa oznakom 94/25/EC , više detalja imate na sajtu Instituta za standardizaciju Srbije
http://www.iss.rs/standard/directive.php?directive_id=112 .
Sama direktiva ne sadrži nikakve eksplicitno iznete tehničke zahteve, a najdirektniji put za zadovoljavanje propisa je primena tzv. harmonizovanih standarda (tj. onih čiji je tekst usklađen sa Direktivama i usvojen u svim zemljama članicama EU) a koji su sa njom u vezi. Npr. u našem slučaju spisak standarda za čamce za sport i razonodu je dat na
http://www.iss.rs/standard/index.php?directive_id=112 .
Ovi dokumenti se kupuju, a ako vas interesuju baš je sprski institut najbolja adresa za kupovinu jer su tu oni najjeftiniji, a tekst je u svim nacionalno prihvaćenim standardima isti.
Vi se ovde nesvesno pozivate na SRPS EN ISO 12217-1:2012, "Mala plovila - Ocena i kategorizacija stabiliteta i plovnosti - Deo 1: Mala plovila bez jedara dužine trupa 6 m ili veće", tu je opisana kategorizacija koja je obavezna prilikom stavljanja plovila na tržište (kada si proizvođač, i želiš da se čamci prodaju "u radnji" i registruju na osnovu deklaracije o usaglašenosti sa tehničkim propisima, pri čemu sam proizvođač preuzima odgovornost za bezbednost upotrebe pri propisanim uslovima).
Važno je da se razume: primena svih standarda NIJE OBAVEZNA, dovoljno je sačiniti tehničku dokumentaciju tako da se na nedvosmislen način pokaže da roba/čamac zadovoljava bitne pretpostavke o bezbednosti upotrebe (iako je to često teži put za samog proizvođača).
Takođe, navedeni tehnički propisi NE POKRIVAJU segment samogradnje čamaca za sopstvenu upotrebu (takvi ne smeju biti predmet dalje prodaje u priodu od namanje 5 godina), o tome govori naredni deo direktive 94/25/EC:
3. The following shall be excluded from the scope of this Directive:
(a) craft intended solely for racing, including rowing racing boats and training rowing boats labelled as such by the manufacturer;
(b) canoes and kayaks, gondolas and pedalos;
(c) sailing surfboards;
(d) powered surfboards, personal watercraft and other similar powered craft;
(e) original, and individual replicas of, historical craft designed before 1950, built predominantly with the original materials and labelled as such by the manufacturer;
(f) experimental craft, provided that they are not subsequently placed on the Community market;
(g) craft built for own use, provided that they are not subsequently placed on the Community market during a period of five years;
(h) craft specifically intended to be crewed and to carry passengers for commercial purposes, without prejudice to paragraph 2, in particular those defined in Directive 82/716/EEC of 4 October 1982 laying down technical requirements for inland waterway vessels (2), regardless of the number of passengers;
(i) submersibles;
(j) air cushion vehicles;
(k) hydrofoils.
Da vam ne tumačim previše detaljno: pod (g) je segment samogradnje, može se ploviti na bilo kojem plovilu, a posle 5 godina se smatra da je praktično dokazana bezbednost upotrebe i takav čamac se može prodavati.
To se teško može primetiti u praksi jer kod nas ima malo proizvođača koji plovila prodaju na ovaj način a ne kao samogradnju, a registracija plovila je u pravnom vakuumu, novi propisi još nisu donešeni.
Registracija, odnosno upis u registar plovila za čamce nije jedinstven u svim zemljama tj. zavisi od društvene prakse, i pri tom su neki propisi čak i fleksibilniji od naših.
Recimo, neki moji drugari koji su kupovali brodić u Holandiji i plovili naovamo su imali papirološki problem jer su ovde u Kapetaniji zahtevali brisanje iz tamošnjeg registra da bi ga ovde upisali, a brod tamo nije podlegao registraciji...
Mislim da vam je ovo bilo dovoljno za početak istraživanja.