Mnogo je vremena prošlo od kako smo pisali na ovu temu. Bilo je tu raznih tekstova o tome kako niko nema pravo da stupi na nečije plovilo bez poziva i dozvole i tome slično.
Našao sam jedan strani tekst koji nam govori o tome kako se to radi u Americi i o čemu bi posebno početnici morali da vode računa, pa sam pomislio da bi bilo lepo da to podelim sa vama - tek da se zna (možda će to uskoro važiti i kod nas).
Tekst je namenjen početnicima u nautici i govori o tome da bi svaki novajlija morao dobro da upozna svoje plovilo i da bi morao kada je sam, na mirnoj vodi, bez vetra da provede vreme izvodeći razne manevre, naprede-nazad, levo-desno, vožnja u krug, zaustavljanje pri različitim brzinama i tome slično.
U jednom delu teksta naglašeno je da bi svi morali da imaju jasno u svojoj glavi ko na vodi ima prednost, a ko i kada mora da preduzme sve da svoje plovilo ukloni sa pravca kretanja onog drugog. Iznad svega, početnici bi trebalo da posvete pažnju bezbednosti plovidbe. Na svakom plovilu trebalo bi da bude dovoljno pojaseva za spasavanje ili prsluka.
Ali najvažnije je da samo plovilo bude ispravno i bezbedno.
O tome u Americi računa vodi više organizacija.
U.S. Coast Guard (US CG - Američka obalska straža) i lokalne nautičke agencije imaju pravo da se ukrcaju na nečije plovilo u bilo kom trenutku da bi se uverili da li su zadovoljeni svi standardi i da li je plovilo opremljeno bezbednosnom opremom u skladu sa zakonom.,
Ako niste sigurni da li je vaše plovilo opremljeno u skladu sa zakonom pomoć možete da nadjete na više mesta. Medju njima najvažniji su Nautičarski vodič krozu federalne propise koji se odnose na rekreativna plovila (BGFR-RB) i besplatan program kontrole bezbednsti plovila (VSC - skraćenica na engleskom).
VSC jednom godišnje vrši kontrolu plovila, proverava da li postoji obavezna oprema za bezbednost i sprovode je specijalno običeni inspektori iz redova US CG, US motornog odreda (US PS) ili članovi državne nautičarske agencije za sprovodjenje zakona. Svi oni će najveću pažnju posvetiti tome da li na plovilu imate odgovarajuće pojaseve ili prsluke i da li ih imate u potrebnom broju za vas i putnike.
Ukoliko nešto nedostaje nećete dobiti nalog da platite kaznu. Inspektori nemaju zadatak da kažnjavaju. Njihov posao je da vam ukažu na to šta vam je potrebno da biste vi i putnici bili bezbedni. Ali postupanje po nalogu VSC inspektora može da vas poštedi neprijatnosti i da vam uštedi prilično novca ako sprovedete njihov nalog i otklonite nedostake koji bi vas inače mogli dovesti u vrlo neprijatnu situaciju ako do vas dodju predstavnici agencije za sprovodjenje zakona o plovidbi. Ovo trebaimati na umu, posebno ako ste vlasnik starijeg plovila.
A ako imate sve što je obavezno i neophodno za bezbednost budite sigurni da znate kako se to koristi u vandrednim okolnostima. Za to postoje specijalni kursevi koji se organizuju širom zemlje i namenjeni su vlasnicima rekreativnih plovila svih vrsta.