Razmišljajući o ovoj temi, pronašao sam jedan engleski tekst u kojem je dato dosta saveta o gromobranskoj zaštiti plovila.
Generalno, metalna plovila većih gabarita su relativno bezbedna zbog brze disipacije (mnogo stručan izraz za mene, ali verovatno se misli na brz prenos elektriciteta sa broda u vodu).
Problem su manja plovila, posebno ako su od drveta ili plastike obzirom da su to izolacioni materijali.
Ono što mi je interesantno, to je zaštita malih plovila.
Autori savetuju sledeće:
Pre svega, izbegavati da budete na otvorenoj vodi u vreme oluje.
Ako primetite da se oluja sprema - što pre potražiti zaklon na obali.
Dobro je privezati čamac za obalu koja bi trebalo da je viša od najviše tačke broda (dobro je ako ima i po neko drvo ali voditi računa da nije suviše blizu kako ne bi zbog oluje palo na plovilo.
Plovilo se može efikasno zaštititi gromobranskim sistemom koji se sastoji od: "antene" provodnika, držača, konektora i "uzemljenja" u vodi.
Na malim plovilima može se instalirati "priručni" gromobran.
Potrebno je na plovilu imati neku vrstu antene-jarbola, postavljenog na kabinu broda ili bliže pramcu, visine malo više ili makar toliko koliko je dovoljno da se oko čitavog plovila opiše zamišljena kupa sa vrhom na vrhu antene, pri čemu je ugao izmedju visine i stranica kupe 60o ali tako da stranice kupe ne dodiruju ni jedan deo plovila.
Vrh antene, slobodan kraj mora da bude najmanje 15 cm iznad najviše tačke na brodu i završetak treba da bude u vidu šiljka.
Kao gromobran može da posluži i radio antena pod uslovom da i antena i svi kondenzatori imaju provodljivost ekvivalentnu broju 8 AWG i ako su snabdeveni spojnicama koje se koriste za gromobransku zaštitu
Ako se koriste bakarni provodnici, njihov kvalitet treba da bude u skladu sa standardima.
U tekstu sam pronašao sledeće oznake:
- minimalna provodljvost ekvivalentna broju 8AWG;
- držači kabla treba da budu ne manje od broj 17AWG;
- bakarni kabel ili traka moraju biti bar broj 20 AWG.
Nemojte me sada odmah pitati: kakvi su to brojevi i šta znači AWG? To tek treba da prokljuvim ali verovatno su to neki medjunarodno utvrdjeni standardi koji važe u gromobranskoj zaštiti.
Od "antene" povući bakarni kabel (upredeni licnasti ili traku) toliko dug da njegov drugi kraj, za koji se zakači bakarna ploča površine približno 1/4 m2 ili nešto manje (u originalu piše: jedna kvadratna stopa). Ploča se spusti u vodu tako da bude potpuno uronjena, a kabel potpuno ispružen. Ukoliko je neophodno da kabel bude savijen, onda radijus na mestu savijanja treba da bude 20 cm.
Kada počne oluja sa grmljavinom, posada bi trebalo da se sklupča na sredini kabine ili u zadnjem, nižem delu plovila. Ne treba u rukama držati ništa metalno ili od grafita, a električne uredjaje (radio i sl.) bi trebalo isključiti.
Svi istureni metalni delovi plovila koji su u krugu od 2 m treba da budu povezani sa gromobranskom zaštitom.
Opisan sistem zaštite nije komplikovan, a verujem ni mnogo skup i mislim da nije potrebno neko specijalno znanje da bi ga bilo ko napravio.
Što se tiče ostalog, dodao bih da kad postavite "gromobran", skupite se u kabini, čekajući da oluja prodje, nije loše pomoliti se Bogu.
Ne znam da li će da pomogne ali sigurno neće da škodi!