Autor Tema: Munje i čamci  (Pročitano 12733 puta)

0 članova i 1 gost pregledaju ovu temu.

Van mreže srsa

  • Kapitalac Dunavski
  • *******
  • Poruke: 2074
  • Pol: Muškarac
  • www.mojaladja.com
    • Брод СРСА
  • Brod tip: челични кабинаш
  • Marina: марина ЈП Ада Циганлија
  • Veličina: 10х2,9м
Odg: Munje i čamci
« Odgovor #30 poslato: 21, 11, 2010, 18:51:58 posle podne »
:good:

mene ako spici grom necu da se brinem ... em ce biti oma gotovo em nece drugi put  ... barem slusajuci statistiku

Kapetane, iako smo mislili da je ova tema ispričana, ja sam upravo na National Geographic pogledao emisiju o munjama. Iako nije bilo ništa o udaru munje u plovne objekte, bio je prilog o čoveku koga je tri puta tresnula!

Prvi put, kada mu je bilo 12 godina, držao se rukom za žičanu ogradu. Munja je udarila u ogradu nekih 200-300 m dalje od njega i prošao je sa jako ispečenim prstima.

Drugi put, kada mu je bilo oko trideset godina, na golf terenu ga je pogodila ali je preko golf opreme odjurila u zemlju i on je ostao praktično nepovredjen.

Treći put, sada već u pedesetim godinama, dok je čovek vozio auto, munja je zveknula u antenu na zadnjem delu auta.
Naravno da mu je spržila kompletnu električnu instalaciju ali ostao je nepovredjen.

Dakle, ta priča da neće grom dva puta - ne pije vodu. Eto, hoće i tri puta ali Baja je neuništiv.

Е тог срећника из National geographic што даље од мог чамца. Нек он преживљава негде друго.

Van mreže LSI

  • Drekavac sa Srednjih voda
  • ********
  • Poruke: 7046
  • Pol: Muškarac
    • LSI
  • Brod tip: AQ 575
  • Marina: Nautički klub "Stari Slankamen"
  • Veličina: 5,75 m
Odg: Munje i čamci
« Odgovor #31 poslato: 21, 11, 2010, 21:37:59 posle podne »
Razmišljajući o ovoj temi, pronašao sam jedan engleski tekst u kojem je dato dosta saveta o gromobranskoj zaštiti plovila.

Generalno, metalna plovila većih gabarita su relativno bezbedna zbog brze disipacije (mnogo stručan izraz za mene, ali verovatno se misli na brz prenos elektriciteta sa broda u vodu).
Problem su manja plovila, posebno ako su od drveta ili plastike obzirom da su to izolacioni materijali.

Ono što mi je interesantno, to je zaštita malih plovila.
Autori savetuju sledeće:

Pre svega, izbegavati da budete na otvorenoj vodi u vreme oluje.
Ako primetite da se oluja sprema - što pre potražiti zaklon na obali.
Dobro je privezati čamac za obalu koja bi trebalo da je viša od najviše tačke broda (dobro je ako ima i po neko drvo ali voditi računa da nije suviše blizu kako ne bi zbog oluje palo na plovilo.

Plovilo se može efikasno zaštititi gromobranskim sistemom koji se sastoji od: "antene" provodnika, držača, konektora i "uzemljenja" u vodi.

Na malim plovilima može se instalirati "priručni" gromobran.
Potrebno je na plovilu imati neku vrstu antene-jarbola, postavljenog na kabinu broda ili bliže pramcu, visine malo više ili makar toliko koliko je dovoljno da se oko čitavog plovila opiše zamišljena kupa sa vrhom na vrhu antene, pri čemu je ugao izmedju visine i stranica kupe 60o ali tako da stranice kupe ne dodiruju ni jedan deo plovila.

Vrh antene, slobodan kraj mora da bude najmanje 15 cm iznad najviše tačke na brodu i završetak treba da bude u vidu šiljka.

Kao gromobran  može da posluži i radio antena pod uslovom da i antena i svi kondenzatori imaju provodljivost ekvivalentnu broju 8 AWG i ako su snabdeveni spojnicama koje se koriste za gromobransku zaštitu

Ako se koriste bakarni provodnici, njihov kvalitet treba da bude u skladu sa standardima.
U tekstu sam pronašao sledeće oznake:
- minimalna provodljvost ekvivalentna broju 8AWG;
- držači kabla treba da budu ne manje od broj 17AWG;
- bakarni kabel ili traka moraju biti bar broj 20 AWG.

Nemojte me sada odmah pitati: kakvi su to brojevi i šta znači AWG? To tek treba da prokljuvim ali verovatno su to neki medjunarodno utvrdjeni standardi koji važe u gromobranskoj zaštiti.

Od "antene" povući bakarni kabel (upredeni licnasti ili traku) toliko dug da njegov drugi kraj, za koji se zakači bakarna ploča površine približno 1/4 m2 ili nešto manje (u originalu piše: jedna kvadratna stopa). Ploča se spusti u vodu tako da bude potpuno uronjena, a kabel potpuno ispružen. Ukoliko je neophodno da kabel bude savijen, onda radijus na mestu savijanja treba da bude 20 cm.

Kada počne oluja sa grmljavinom, posada bi trebalo da se sklupča na sredini kabine ili u zadnjem, nižem delu plovila. Ne treba u rukama držati ništa metalno ili od grafita, a električne uredjaje (radio i sl.) bi trebalo isključiti.

Svi istureni metalni delovi plovila koji su u krugu od 2 m treba da budu povezani sa gromobranskom zaštitom.

Opisan sistem zaštite nije komplikovan, a verujem ni mnogo skup i mislim da nije potrebno neko specijalno znanje da bi ga bilo ko napravio.

Što se tiče ostalog, dodao bih da kad postavite "gromobran", skupite se u kabini, čekajući da oluja prodje, nije loše pomoliti se Bogu.
Ne znam da li će da pomogne ali sigurno neće da škodi!

Van mreže zorter

  • Drekavac sa Srednjih voda
  • ********
  • Poruke: 5201
  • Pol: Muškarac
Odg: Munje i čamci
« Odgovor #32 poslato: 21, 11, 2010, 22:03:46 posle podne »
DISIPACIJA = rasipanje

AWG = American wire gauge

Precnik (presek) kabla.

Van mreže srsa

  • Kapitalac Dunavski
  • *******
  • Poruke: 2074
  • Pol: Muškarac
  • www.mojaladja.com
    • Брод СРСА
  • Brod tip: челични кабинаш
  • Marina: марина ЈП Ада Циганлија
  • Veličina: 10х2,9м
Odg: Munje i čamci
« Odgovor #33 poslato: 22, 11, 2010, 00:15:18 pre podne »
Да ли је било несрећа од удара муња у пловила на Сави и Дунаву?

Van mreže budens72

  • Drekavac sa Srednjih voda
  • ********
  • Poruke: 2397
  • Pol: Muškarac
    • Carpe Diem
  • Brod tip: čelični lim
  • Marina: Dunavac, Petrovaradin
  • Veličina: 12
Odg: Munje i čamci
« Odgovor #34 poslato: 22, 11, 2010, 10:07:42 pre podne »
Nikada nisam čuo da je grom udario u plovilo na Dunavu....a gledao sam mnogo puta kako udara u drveće kraj obale.... ima jedan deo ispod Novog Sada,gde su stare vrbe uz samu obalu i tu redovno udara grom,ne znam šta ga tu privlači,ali su desetak vrba skroz spržene od gromova...
Dunav je moje more.....

Van mreže marke

  • Kapitalac Dunavski
  • *******
  • Poruke: 1147
  • Pol: Muškarac
Odg: Munje i čamci
« Odgovor #35 poslato: 22, 11, 2010, 15:58:02 posle podne »

      6. Kada munja udari u kucu ili zgradu ona je ponekad napravljena od grafita...isto kao i vas stap za pecanje.

Imajte to na umu.

      www.strikealert.com

E svasta covek moze da procita po ovim sajtovima?!?!?!?
Marke

Van mreže Kapetan

  • Administrator
  • Drekavac sa Srednjih voda
  • *****
  • Poruke: 16690
  • www.mojaladja.com
    • Ypsiolon
  • Brod tip: Aloa 23
  • Marina: Nautilus marina
  • Veličina: 7 m
Odg: Munje i čamci
« Odgovor #36 poslato: 22, 11, 2010, 17:05:27 posle podne »
Да ли је било несрећа од удара муња у пловила на Сави и Дунаву?

nesreca nije , ali barze ispod  pancevca su redovno na meti gromova