Slažem se sa komentarom: "Izgleda da je došlo to "daljnje"" ali bih želeo da skrenem pažnju na nešto.
Mislim da sam u par navrata, po raznim pitanjima sugerisao kako bi bilo dobro da se aktivira GG, medjutim, juče sam pogledao tekst novousvojenog zahteva (hvala EIDD-u) i mislim da je važno da imamo u vidu novine.
Оснивачи удружења
Члан 10.
Удружење могу основати најмање три оснивача, с тим што најмање један од оснивача мора имати пребивалиште, односно седиште на територији Републике Србије.
Оснивачи удружења могу бити пословно способна физичка или правна лица.
Начин стицања имовине удружења
Члан 36.
Удружење може стицати имовину од чланарине, добровољних прилога, донација и поклона (у новцу или натури), финансијских субвенција, оставина, камата на улоге, закупнине, дивиденди и на други законом дозвољени начин.
Решење о упису у Регистар
Члан 32.
Stav 4.
Ако се, у року из става 1. овог члана, не донесе решење о упису у Регистар, односно решењем не одбаци пријава за упис у Регистар, сматраће се да је удружење уписано у Регистар наредног дана од дана истека тог рока.
Активности удружења
Члан 37.
Удружење може да врши оне активности којима се остварују циљеви утврђени његовим статутом.
Удружење може непосредно да обавља и привредну или другу делатност којом се стиче добит у складу са законом којим се уређује класификација делатности, под следећим условима:
1) да је делатност у вези са његовим статутарним циљевима;
2) да је делатност предвиђена статутом;
3) да је делатност мањег обима, односно да се делатност обавља у обиму потребном за остваривање циљева удружења.
Stav 5.
Послови које удружење закључи супротно одредби ст. 1. и 2. овог члана правно су ваљани, осим ако је треће лице знало или је морало знати за прекорачење.
Прималац имовине удружења
Члан 42.
За случај престанка удружења као прималац његове имовине статутом се може одредити само домаће недобитно правно лице које је основано ради остваривања истих или сличних циљева.
Одредба става 1. овог члана не односи се на случај престанка удружења које је у време ступања на снагу овог закона користило имовину у друштвеној, односно државној својини.
XII. ПРЕЛАЗНЕ И ЗАВРШНЕ ОДРЕДБЕ
Члан 78.
Друштвене организације, удружења грађана и њихови савези основани према Закону о друштвеним организацијама и удружењима грађана („Службени гласник СРС”, бр. 24/82, 39/83, 17/84, 50/84, 45/85 и 12/89 и „Службени гласник РС”, бр. 53/93, 67/93 и 48/94), као и они који имају седиште на територији Републике Србије, а уписани су у Регистар према Закону о удруживању грађана у удружења, друштвене организације и политичке организације које се оснивају за територију Социјалистичке Федеративне Републике Југославије („Службени лист СФРЈ”, број 42/90 и „Службени лист СРЈ”, бр. 24/94, 28/96 и 73/2000), настављају са радом као удружења од дана почетка примене овог закона, с тим што су дужни да у року од 18 месеци од дана почетка примене овог закона ускладе свој статут и друге опште акте са одредбама овог закона.
Члан 80.
Непокретности у друштвеној својини на којима право коришћења имају друштвене организације, удружења или облици повезивања удружења (савези), са седиштем на територији Републике Србије (у даљем тексту: друштвене организације), даном ступања на снагу овог закона постају средства у државној својини на којима право коришћења има јединица локалне самоуправе на чијој се територији непокретности налазе.
Члан 81.
Непокретности у друштвеној својини на којима су друштвене организације до дана ступања на снагу овог закона имале право коришћења прелазе у својину, односно сусвојину ових друштвених организација, сразмерно уделу којим су друштвене организације учествовале у финансирању ових непокретности сопственим средствима оствареним од добровољних чланарина, поклона, донација, легата и на други законом дозвољени начин.
Сопственим средствима из става 1. овог члана не сматрају се средства остварена по основу вршења јавних овлашћења или друга средства остварена из буџета друштвенополитичких заједница.
Својинска права из става 1. овог члана утврђују се у поступку пред надлежним судом.
Члан 84.
Покретна имовина у друштвеној својини на којој право коришћења имају друштвене организације са седиштем на територији Републике Србије даном ступања на снагу овог закона постају средства у својини друштвених организација.
Члан 85.
Сва имовина коју друштвене организације из члана 78. став 1. овог закона стекну након дана почетка примене овог закона јесте њихова својина, осим имовине стечене у вршењу јавних овлашћења.
Члан 90.
Овај закон ступа на снагу осмог дана од дана објављивања у „Службеном гласнику Републике Србије”, а почеће да се примењује даном истека три месеца од дана ступања на снагу, изузев члана 32. став 4. који ће почети да се примењују даном истека две године од дана ступања на снагу.
Ako ste imali snage da sve ovo pročitate, a ja sam ovde naveo samo nekoliko delova za koje smatram da su značajni za nas, onda vidite da ima vrlo značajnih detalja.
Kao prvo, za registraciju je potrebno najmanje 3 osnivača.
Važan je momenat da GG može da se bavi privrednom delatnošću (ovo treba razumeti na sledeći način: GG može da posluje kao preduzeće is tiče sredstva potrebna za rad i ostv arivanje ciljeva radi kojih je GG osnovana), uz poštovanje zakona koji regulišu rad preduzeća.
Ovo je dozvoljeno u malom obimu, a šta je to mali obim, niko nije definisao.
Ono što zbunjuje, a što treba imati u vidu je odredba kojom se kaže da su svi poslovi koje zaključi "preduzeće" pravno valjani, osim ako je treće lice (misli se valjda na GG) znalo ili je moglo da zna za prekoračenje.
Ovo treba pravilno shvatiti - kad god postoji prekoračenje, ma kakvo, državni organ (inspekcije, poreznici) mogu da raspale kaznu koja može da bude reda veličine do nekoliko stotina hiljada dinara za GG i oko sto hjiljada za odgovorno lice iz GG. Tu ne pomažu nikakva opravdanja, jer u zakonu postoji onaj deo: "ili je moglo da zna".
Iz ličnog iskustva upozoravanm na ovaj deo.
Pre više godina kupio sam auto od ovlašćenog dilera u Beogradu, dobio sve papire, overen tehnički pregled, osiguranje i probne tablice - sve na moje ime; otišao sam na carinu da izvršim carinsku proceduru i vozilo mi je oduzeto i još sam morao da platim kaznu jer sam morao ili mogao da znam da diler nije stavio auto pod privremeni carinski nadzor kad mu je istekao rok na koji je dobio dozvolu za privremeni uvoz!
Važno je uočiti i detalj vezan za raspolaganje imovinom GG u slučaju gašenja udruženja.
Novim zakonom je predvidjeno, videli ste gore, da se imovina stečena osnivanjem udruženja ili radom udruženja ne može podeliti izmedju osnivača i članova udruženja, već se mora predati nekom drugom pravnom licu.
Ako sam dobro razumeo tekst zakona, ova prilika je iskorišćena da država preuzme vlasništvo nad celokupnom imovinom kojom su do sada raspolagala udruženja, ukoliko je ta imovina bila u društvenom vlasništvu.
Mislim da je ovo uvod u novi krug privatizacije.
Eto, da ne dužim i ovako je ovo mnogo za čitanje.
Treba razmisliti šta stvarno mislimo da možemo da ostvarimo radom udrženja.
Ja i dalje mislim da bi bilo korisno da ga imamo, ali treba sesti i dobro razmisliti, jer se njegovom registracijom ulazi u zakonske obaveze.
Izvinjavam se svima koji misle da sve ovo nije važno (imali su prilike da prestanu da čitaju ove redove još na početku), a vi ostali, koji ste stigli dovde, razmislite, pa da se dogovaramo šta i kako dalje.