U svom prvom javljanju sam vec rekao da sam nadzornik nacionalnog parka Skadarsko jezero. To znaci da je rijec o zastiti nacionalnog parka, a akcenat je na krivolovu, sto znaci mnogo vremena provedenog na vodi. Medjutim, kod nas nije slucaj kao u nekim srecnim zemljama, pa da se za svaku namjenu ima adekvatno plovilo, vec se stalno trazi neko univerzalno resenje, neko plovilo koje bi moglo da odgovori svim izazovima koje jezero namece, a to nije ni malo jednostavno. Stavise, opasno je! Opasno iz prostog razloga sto, recimo, plovilo kojim mozemo da uhvatimo krivolovca u plitkoj vodi, prepunoj lokvanja, tesko da moze garantovati neku sigurnost kad nas sa njim uhvati nevrijeme na otvorenoj vodi. Jare i pare ne moze...
No, da pocnemo sa specifikacijom:
1. Mali gaz - plovilo mora biti u stanju da se nosi sa plicom vodom, gdje je riba, pogotovo u vrijeme mrijesta, najugrozenija od krivolova agregatom i ostima. Takodje bi trebalo imati korito koje je sposobno za lako manevrisanje, tj. lake i ostre promjene pravca pri vecim brzinama.
2. Plovilo, obzirom da nece imati korito koje je namijenjeno za borbu sa talasima, morace da bude dovoljno dugacko da "jaše" po talasima, kao i da ima motor od nekih 50-ak ks, kako bi moglo brzo da se povuce.
Malo pojasnjenje zasto se radi i na otvorenoj vodi: u ljeto i na jesen, kada je skoro svaka obala zarasla lokvanjima i kasoranjom, za agregate i ošćare lov postaje gotovo nemoguca misija. Tada je skoro sva paznja uprta u krivolovce mrezama, koji zajedno (3-4 čuna), na otvorenoj vodi, ukoliko su dobro locirali jato, mogu za par sati da iscupaju tone ribe ogradjivanjem jata mrezama. Ali jezero ima jednu mnogo ruznu narav.. Za TREN zna tako jezivo da se promijeni vrijeme i da iz najvece bajke pomislite da ste se odjednom obreli na sred nekog okeana. Strahota! Za to je uglavnom najveci krivac tzv upor, juzni vjetar koji u doba ljeta i jeseni zna naglo da udari, a izgleda da se sa mora nekako "provuce" Bojanom i kad dodje medju nasa brda napravi haos po jezeru.
3. Pomocni motor - mnogo je razloga zasto je ova stvar korisna, a najvise upravo u primjeru iz prethodne stavke: kada pokusavate da pobjegnete od nevremena, najgore sto moze da vam se desi u tom trenu je - da se uhvatite u mrezu! Jos ako ste je uzduž pokupili, trauma! Klupko cvrsto stegnute i namotane mreze oko elise, sa sve plutnama. Vjetar i talasi sve vise divljaju, plovilo se slabo bori sa njima i puni se vode, a vama nema mrdanja dok ne oslobodite elisu. Tada, ukoliko niste predaleko od obale (a 20m tada moze biti jednako 20km ako nemate motor da vas iscupa), taj pomocni motor je spas! Btw, nasa sluzba nikad to nije praktikovala.. toliko o ozbiljnosti i profesionalnosti naseg menadzmenta...
4. Kabina - jeste da otezava poslove u nekim segmentima, ali je neophodna. Ljudi nemaju pojma kakva je zimska smjena na jezeru. Pogotovo zimska nocna smjena.. Ali kabina mora biti niska sto je moguce nize. To plovilo ce cesto morati da se provlaci kroz krosnje od vrba, a tu treba praviti sto manji otpor. Znaci, kabina za cetvoro, a ispred krme plovilo je otvoreno taman negdje za duzinu te jedne kabine.
5. Lokvanj i kasoranja - dva uzasa od biljki koje nam dusu izvadise. Koliko puta su samo spasile krivolovce... Jednostavno, motori manje snage se tesko snalaze sa ovim biljcicama, pogotovo cetvorotaktni, koji su nama bolji zbog ekonomicnosti i tišeg rada. Ono resenje sto je jedan lik izbacio na topiku gdje sam se predstavio ovom forumu je mnogo dobro. Ne mislim na howercraft, nego na one motore cudno polegnute osovine, sto piče po blatu i rastinju. Samo sto, koliko sam primijetio, upravlja se iskljucivo stojeci, a i tek bi se trebalo upoznati sa prednostima i manama takvog jednog motora.. Howercraft je san svih zaljubljenika u jezero i ima mnogo modernijih, savremenijih modela od onih sto su postavljeni na tom topicu. Kompaktniji, laksi za upravljanje i ljepsi za oko. Ali on ima jednu groznu manu kada je rijec o nacionalnim parkovima - previse bučan! Onaj propeler glavu otvara od buke, a pogotovo u pticjim rezervatima ne bi imali sto da trazimo sa tim...
Pa, napravite frankenstajna sad! ;)