Autor Tema: Održavanje broda - PRIPREMA PRED ZIMOVANJE  (Pročitano 1697 puta)

0 članova i 1 gost pregledaju ovu temu.

Van mreže skipper

  • Talasožder Mali
  • ******
  • Poruke: 879
  • Pol: Muškarac
  • www.mojaladja.com
Održavanje broda - PRIPREMA PRED ZIMOVANJE
« poslato: 23, 04, 2009, 20:21:23 posle podne »
Održavanje broda

PRIPREMA PRED ZIMOVANJE

Brod jednostavno napušten na kraju plovidbene sezone, koji nije adekvatno pripremljen za zimske mesece, sigurno će sledećeg proleća zadati svojim vlasnicima mnogo glavobolja - a sanjano letovanje u opuštenoj atmosferi pretvorit će se u noćnu moru, stresnu, ponekad i neuspešnu trku sa vremenom, da se pravovremeno isplovi. Naravno, koliko ćete pažnje posvetiti vašem plovilu da biste ga pripremili za zimu, najviše zavisi od vašeg slobodnog vremena i financijskim mogućnostima, kao i o vašem planu korišćenja plovila tokom zime. Sigurno da plovilo kome možemo pružiti izlazak na vodu i u zimskom periodu zahteva manju pripremu, jer ćete motoru i ostalim agregatima priuštiti uredno ‘kupanje’ u ulju, a brod u pokretu, s otvorenim prozorima nadgraña i palubnim prozorima, valjano će se provetriti i lišiti vlage. Brod koji i zimi plovi takoñe će se povremeno, osim kišom, prati i slatkom vodom pod pritiskom...

Ako tokom sezone niste vodili uredan dnevnik o korišćenju broda i unosili podatke o nedostacima, pre pripreme za ‘konzerviranje’ pokušajte zajedno s vašim stalnim članovima posade organizovati još jedno kraće krstarenje i zajedno identifikovati manjkavosti, i prisetiti se svega što ste zaključili da treba
popraviti tokom zime - kao što su, dotrajale gumice na slavini zbog kojih se često aktivira kaljužna pumpa, nepotrebno trošiti struju iz akumulatora ...

Takvih će se ‘sitnica’ sigurno nakupiti popriličan broj, pa iskoristite priliku da uz postojeći plan rada, dodate i napomeneo zameni ili ugradnji nekih delova
tehničke opreme ili rešenja,...

U skladu s procenom o učestalosti korišćenja broda tokom zime sastavite popis opreme koju ćete pritom upotrebljavati, da biste ‘suvišnu’ mogli uskladištiti van broda, na suvomu mestu s mogućnošću provetravanja - pri čemu ne smete zaboraviti ni problem transporta. Temeljno čišćenje plovila, spolja i inutra, prva je akcija kojoj trebate pristupiti i posvetiti joj dovoljno vremena. Kako se pritom od vas zahteva da pronjuškate i u najskrovitija mesta broda, to je idealna prilika da pronañete zagubljene stvari i dopunite svoju listu inventara, obavite dodatnu inspekciju i zamenite nedostatke ili oštećenja o kojima niste pojma imali - a koja ćete upisati u listu potrebnih radova. Pre nego što pristupite čišćenju, svu pokretnu opremu iskrcate sa plovila, očistite je - pogotovo
od masnoća - po potrebi operete u vodi, i iobavezno je dobro osušite. Po mogućnosti tu opremu složite na mesto gde vam neće smetati, ili iskoristite palubu ako ćete prvo čistiti unutrašnjost broda, ili obrnuto. Opremu za koju ste sigurni da je nećete više koristiti do sledeće sezone, kao što su rekviziti za
razne sportove, jedrenje, ronjenje, ribolov i slične aktivnosti - treba dobro oprati vodom i osušiti, zaštititi i spremiti prema upustvima proizvoñača, a ako planirate još neko isplovljenje, ili ta oprema ipak, zbog nedostatka prostora na kopnu, mora ostati na brodu, obezbedite joj čisto i suvo mesto.

Alatu posvetite posebnu pažnju jer je najskuplji onda kad vam treba: pregledajte ga, popišite delove koje treba zameniti ili dodati, a bez obzira da li je od metala ili plastike, zaštitite ga prskanjem vazelinskim uljem u spreju. Danas su mnogi ručni električni alati opremljeni baterijama - napunite ih i spremite prema uputama. Posteljinu, tapete, navlake za jastuke, ... sigurno će tokom zime zahvatiti buđ ako nisu pripremljeni za nekorišćenje kako treba. Iako ćete to još jednom morati učiniti u proleće, ne oklevajte i sve te stvari ‘robu’ operite u mašini, i dobro osušenu složite - svejedno na brodu ili kopnu - na suvom, najbolje u vakum kesu. Nameštaj i interijer operite sapunom, a ormare ne zaboravite očistiti od prašine, eventualno oprati blagim rastvorom deterdženta i isprati. Trebali bi proveriti sve sisteme koji se nalaze pod podom, odnosno proveriti treba li očistiti filtere u sistemu za pijaću vodu, proveriti u kakvom su stanju kaljužna i pumpa za pitku vodu, kablove. Proverite jesu li spojevi s katodnim (cink )protektorima oksidirali i slično, odnosno ono što nije moguće, ili je teško kontrolisati tokom sezone korišćenja plovila. ...

Ako primetite naslage vodenog kamenca, to je znak curenja nekog od sistema - zapišite ‘dijagnozu’, nañite uzrok i otklonite ga. Prekontrolišite i plovke automatskih pumpi i osigurajte im nesmetan rad - a pre odlaska s broda svakako zatvorite ventile za dovod i odvod vode. Na kraju, pobrinite se da brodske kaljuže operete specijalnim deterdžentom i dobro isperete vodom, a poželjno je ta mesta povremeno premazati specijalnim lakom koji sadrži sredstva za suzbijanje buđi. Akumulatori i električna inastalacija na brodu najosjetljiviji su sistemi koji tokom zime, ako nisu kvalitetno i adekvatno pripremljeni mogu i najviše propasti. Akumulatorima osigurajte suv i prozračan prostor, očistite ih od naslaga oksida, a kako su na kraju sezone verovatno iscrpljene, osigurajte im dopunjavanje ili se posavetujte sa stručnjakom kako se to radi. Ne nasedajte pričama o odvajanju Akumulatora od sistema, kao o načinu njihovog čuvanja; naime, kada kupujete nov, u upustvima proizvoñača naći ćete napomenu da ona, kako bi bila što dužeg veka, ne sme ostati bez dopunjavanja više od 60 dana, što znači da treba sprečiti samopražnjenje, odnosno kontrola i punjenje svakih petnaestak dana.

Proverite ispravnost svih prekidača, utičnica, kablova, spojeva... jesu li dobro pričvršćeni, ima li na spojevima tragova pregrejavanja ili varničenja, što ukazuje na nepravilan rad koji izaziva kratak spoj, imajući na umu da oksidiranje na kablovima i spojevima izaziva veći otpor i veću potrošnju struje, pa je
važno da ih po potrebi očistite i nekim od sredstava zaštitite od vlage. Ako ste tokom plovidbene sezone primetili da pad napon u brodskoj električnoj mreži pri uključivanju potrošača, svakako pozovite stručnjaka da proveri dogaña li se to zbog tehničkog nedostatka ili nekoga drugog uzroka. Elektronični
instrumenti uglavnom su fabrički opremljeni adekvatnom zaštitom - nepropusnim kućištima i zaštitnim oblogama - koji im omogućuju preživljavanje i u izrazito agresivnim uslovima, što nikako ne znači da ih treba prepustiti vlazi i hladnoći, njihovim najvećim neprijateljima, posebno vlazi što nastaje kondenzacijom vodene pare iz vazduha. Koristite poklopce i gumene čepiće dobivene s tim proizvodima, i osigurajte im dobru ventilaciju, a nije loše ni staviti u kućišta vrećicu sa silica-gelom. Ne zaboravite ni na elektromotorne ureñaje kao što su sidrena vitla, pumpe za vodu, kaljužne pumpe,hidraulične pumpe i slične delove opreme savremenih brodova - obično smeštene u vlažnom prostoru, nedostupnom za česte kontrole, koje treba pažljivo pregledati i proceniti dali njihovo stanje zahteva samo rutinsko čišćenje i podmazivanje ili su u takvom stanju da im treba generalna popravka ili zamena novim delom.
Inače, većina takvih ureñaja isporučuje se s kompletom za održavanje i sitne popravke. Ako je vaš brod opremljen i sistemom za prikupljanje sivih ili crnih voda, ureñajem za klimatizaciju ili grejanje, svakako morate voditi računa o periodičnim pregledima i održavanju prema upustvima proizvoñača.

Mašinski prostor, u kome su smešteni pogonski i ostali agregati, obavezno dovedite u savršen red, očistite i prekontrolišite sve sklopove, cevi i plastična - gumena creva, a po potrebi osvežite premaze, složite pažljivo rezervne delove i alat, zatim sve prekontrolišite i dopunite zalihe u skladu s listom inventara plovila. Prozorska stakla temeljno operite, posebno pazeći ima li negde zaostale prljavštine, buñi i prašine što je znak da okvir prozora negde propušta a koja će vremenom pospešiti kondenzaciju vlage, što će uzrokovati propadanje lakiranih površina u blizini okna prozora. Gumene delova obavezno zaštitite nekim od sredstava, najbolje vazelinskimuljem. Paluba i oprema na njoj su deo plovila koji je najviše izložena spoljašnjim, atmosferskim utiecajima, tako da je najbolje da se što veći dio zaštiti tendama i ceradama, naravno skrojenim po meri i od materijala u skladu s potrebom. Zaštitna navlaka ne sme otežavati pristup kokpitu, odnosno ulazak na brod, a mora se i jednostavno skidati kad se brod priprema za isplovljavanje.
Takoñe, nije baš mudro upakоvati brod kao poklon, pogotovo ako je na suvom, jer se tako sprečiva provetravanje, odnosno olakšava stvaranje buñi. Cirade su najbolje rešenje i za zaštitu pojedinih delova palubne opreme. Nakon čišćenja svih metalnih delova, od delova ograde, sledi poslednja operacija: temeljno pranje poda u kokpitu i palube. Vlasnicima jedrilica taj će deo pripreme boda za zimsko mirovanje odneti više vremena i truda. Mehaničke delove poput vitla trebalo bi rastaviti, očistiti i zaštititi mašću otpornom na vodu, a zatim pokriti ciradom, dok ćete svu pokretnu opremu oprati u slatkoj vodi i zaštititi sredstvom na bazi vazelina.
Kritična mesta su na jarbolu, i ostalim delovima gde se aluminijum dodiruje s nerñajućim čelikom, jer tu ako nema valjane izolacije nastaje galvanizacija koja stvara koroziju. Zato treba oprati jarbol od pete do vrha, a zatim proveriti stanje svih spojeva, a posebno ispravnost pop nitni koje se vremenom olabave zbog vibracija. Ako je jarbol lakiran, i na nekim mestima oštećen, obnovite premaz na tom mestu. Danas se koriste sve skuplji i sofisticiraniji materijali, izvrsnih mehaničkih svojstava, ali nevelike otpornosti na ultraljubičasto zračenje pa na otvorenom brzo propadaju, zato se, dok brod zimuje, čuvaju na suvom i tamnom mestu, a užad koja se moraju zadržati na brodu zamenjuje se ‘žrtvenom’, manje vrednosti. Sva se brodska užad, privezna i ona u sklopu kontrole jedara, na kraju sezone opere slatkom vodom, potom u blagom rastvoru deterdženta, pa ponovno isperu slatkom vodom, a zatim osuše i slože, uz proveru stanja i ostave na prikladnom mestu. Briga oko jedara obuhvata pregled, pranje i sušenje te njihovo slaganje i spremanje u odgovarajućim vrećama. Jedra treba dobro oprati slatkom vodom, a potom ih 2-3 sata držati u blagom rastvoru deterdženta,(pripazite na koncentraciju sredstva za pranje jer se mnogi moderni materijali, kao što su mylar ili karbon, mogu oštetiti u jakom rastvoru). Nakon ispiranja, jedra se osuše (najbolje u hladu), a nikako po jakom suncu. Na kraju, ovde smo mnogo toga ‘zaboravili’ - jer nije moguće zaći u sve detalje svih vrsta plovila, a ona se razlikuju po materijalima od kojih su izrañeni, izradi delova i materijalima korištenim u izradi pojedine celine, po ugrañenoj opremi, tako da je ovaj pregled opšti i koncipiran kao opštii podsetnik na najvažnije radnje.
Brodovi za razonodu i njihova oprema iz dana u dan je sve skuplja, pa se podrazumeva da ih i vlasnici sve kvalitetnije održavaju - stičući pritom znanja i iskustva kojima produžuju vek trajanja svojim plovilima.
« Poslednja izmena: 28, 09, 2009, 23:19:33 posle podne skipper »