Ajd da probam da kazem kako ja vidim stvari:
1. AIS jeste namenjen bezbednosti plovidbe (izmedju ostalog, postoji jos nekoliko smislenih namena)
2. AIS jeste namenjen profesionalnoj plovidbi (trgovacka i bela flota, platforme, radni brodovi) a ne nautici (barem ne class A).
3. Ukoliko neko insistira na bezbednosti plovidbe kako bi video i bio vidjen, svako uvek moze sebi da nabavi i instalira transponder (ili samo risiver). Da se ne lazemo, cena risivera je postala znacajno prihvatljivija u poslednje vreme, a i transpondera (ne znam koliko pratis stanje na trzistu). Druga je stvar sto bi bilo jako zgodno da se ne mora svaki nauticar mlatiti s tim, jer bi mu bilo zgodnije da preko mobilnog dodje do nekog streamovanog AIS niza, koji ce lako preklopiti na svom mobilnom.
4. Kako se insistira na bezbednosti, AIS jeste odabran bas zbog svoje pouzdanosti, a na smetliste istorije je poslat takozvani AIoverGPRS. Bezbednost nije samo par km oko Beograda, na dve reke, ili nekog drugog grada, gde imas raspolozivu GSM mrezu. Bezbednost je potrebna i recimo na ulasku u Djerdapsku klisuru kod Brnjice, al tamo bas i nema signala mobilne telefonije. Kako onda do podataka o polozaju drugih brodova? Neko ko hoce da pruza RIS usluge, mora biti spreman da stane iza kvaliteta usluge, raspolozivosti iste, posto je u pitanju bezbednost plovidbe. Eto, da se ja pitam, ja na danasnjem stepenu razvoja tehnologije i raspolozivosti usluga za prenost podataka kroz GSM mrezu, ne bi nikad u ovoj zemlji pristao da stavljam bezbednost (posebno takticko odlucivanje) i koriscenje mobilne mreze za prenos podataka u istu recenicu.
5. Postavljanje podataka na server o pozicijama broda, imenu broda, i drugih podataka poteze neka ozbiljna pitanja privatnosti, zastite licnih podataka (verovao ili ne EU clanice i njihovi pravni eksperti imaju stav da je i IME broda licni podatak, pa iz tih razloga Srbija ima poteskoca u automatskoj elektronskoj razmeni razlicitih podataka), eventualne zloupotrebe i mnogo drugih stvari.
AIS podaci RIS Srbije se nalaze u Francuskoj br. 9 u Beogradu. Ceo sistem lociranja i pracenja brodova je koncipiran sa potpuno drugacijom namenom i fokusiran je na komercijalnu plovidbu i drzavne organe, a ne na nauticare. Brodski segment tog sistema je otvoren za sve (bezbednosna komponenta podrazumeva da se koristi transponder na brodu), ali komponenta distribucije podataka korisnicima je bazirana na jasno definisanim korisnickim pravima, koje najkrace mogu opisati: drzavni organi u skladu sa svojim nadleznostima, komercijalni korisnici u skladu sa vlasnickim pravima i datim ovlascenjima od strane vlasnika brodova.
Ako pogledas kako stvari stoje u okolnim zemljama, shvatices da je prica na datu temu jednaka onoj u Srbiji. Ni jedna administracija na Dunavu ne strimuje podatke na taj nacin, u to te uveravam. Nemacka je imala solidne probleme sto je razmenila podatke sa Rumunijom pre ulaska Rumunije u EU, dok je bila jos zemlja kandidat (i to je bila razmena podataka izmedju drzavnih organa).
Postoji i jos jedan ugao gledanja na tu vrstu "zahteva" koji ti ovde izlazes: Da li tu vrstu informacija imas za neki drugi vid saobracaja? Zasto nije javno dostupan pregled pozicija vozova, ili drumskih vozila, ili avionskog saobracaja. Ovde mislim da se neka nadlezna institucija sistema neke zemlje (ne privatna kompanija koja hoda po ivici tuzbe) angazuje na javnoj distribuciji tih podataka u bilo kom vidu saobracaja?
Da sumiram, stvari nisu bas tako crno bele. Razumem tvoje zelje i potrebe, ali mislim da to vidjenje (koje ocigledno ima odredjeni broj nauticara) nije u skladu sa osnovnim zamislima u vezi namene AISa na unutrasnjim plovnim putevima.
I uzgred, ta mesecna/godisnja pretplata koju spominjes ne menja nista. AIS podaci neophodni za takticko odlucivanje i jesu besplatni, u dometu brodskog transpondera, bez ikakve dileme, i to primarno vazi za komercijalni sektor, ne za nauticare (osim par hrabrih koji su sebi nabavili transponder).
:drinks: