Autor Tema: Vodič za kupovinu i prodaju plovila  (Pročitano 5292 puta)

0 članova i 1 gost pregledaju ovu temu.

Van mreže espresso

  • Moderator
  • Veliki Rovac
  • *****
  • Poruke: 727
  • Pol: Muškarac
  • BG-509C
Vodič za kupovinu i prodaju plovila
« poslato: 09, 04, 2009, 12:19:35 posle podne »
VODIČ ZA KUPOVINU I PRODAJU PLOVILA (1)

Pronalaženje odgovarajućeg plovila
Razgledanje izložbenog salona ili šetnja nautičkim sajmom sa brodovima na svakom koraku, može biti poražavajuća ako za to niste pripremljeni. Pre kupovine, budite sigurni da će brod koji želite kupiti, poslužiti za namenu koju želite. Gde ćete ići na vodu? Neki su brodovi za otvorena mora, dok su mnogi drugi prikladniji za mirnu priobalnu plovidbu. Šta vaša porodica želi? Da li želite da skijate na vodi, idete na pecanje ili jednostavno samo da plovite?
Da li ćete biti zadovoljni sa držanjem većeg broda u jednoj određenoj marini? Ili, želite više slobode da istražujete razna nautička područja s manjim prevozivim brodom? Gde će vam brod biti smesten van sezone? Jeste li u mogućnosti da svoj brod na prikolici držite kod kuće? Je li vaše prethodno iskustvo dovoljno za stručnost potrebnu za upravljanje plovilom koje nameravate da kupite?
Ne žurite sa kupovinom, posebno ako ste nautičar početnik. Plovidba brodom je puno više od jednostavnog okretanja ključa za paljenje i odguravanja od doka. To je potpuno drugo područje od onoga u kojem živite, što veći napor uložite u izbor prikladnog plovila, to ćete od njega više dobiti zauzvrat.

Novi ili polovni?
Lične finansije često su odlučujući faktor u odluci kupovine novog ili polovnog plovila. Međutim, nije loše razmotriti i druge faktore.

Servis nakon kupovine ili bez njega

Maloprodajna cena novog plovila uključuje i pružanje garantnih usluga. Kada se kupi polovni brod po principu "viđeno – kupljeno", jedina stvar koja je zagarantovana je da novi vlasnik plaća popravak svake greške koja se pojavi.

Finansiranje
Novi ili polovni brod se jednako tretira u smislu kamata i učešća. Međutim, očekujte posebne teškoće kod finansiranja plovila koje je starije od 5 godina ili zahteva veće popravke.

Pad vrednosti
Pad vrednosti kod novih plovila najviši je nakon prve godine korišćenja. Međutim, pad vrednosti kod polovnog plovila koje je u dobrom stanju može se održati na dobrom nivou odgovarajućim održavanjem i dodatnom opremom.

Lepota može biti duboko iznutra

Kozmetičke mane uzrokovane vremenom i upotrebom teško je sakriti ako brod nije bio pravilno održavan, no strukturalne mane i mehanički problemi se puno teže otkrivaju. Tražite od vlasnika ili njegovog mehaničara pregled/spisak servisa i popravki. Da li je brod detaljno pregledan? Isto tako i vlasnik novog broda može uleteti u neočekivane probleme. Dileri znaju za desetine problema, malih ili velikih, koji se pojave sa svakim novim plovilom koje prodaju.

Cene
"Posebna ponuda" na nautičkim sajmovima. Nautički sajmovi su odlična mesta gde se može naći povoljna cena, ali takva povoljna ponuda ne mora biti ništa naročito ako diler nema pravi servis ili je lociran stotinjak kilometara daleko od mesta gde su popravkepotrebne. Probajte napraviti dobar posao nakon što završi sezona sajmova, ali se isto tako pokušajte izboriti za dobru cenu za modele koji su ostali na lageru od prethodne sezone.

Granica profita
Kada dođe do pogađanja, imajte na umu da, iako marže odstupaju prema veličini dilera, marže kod novih brodova uglavnom iznose između 10-20% fabričke cene. Dodatna oprema koju je diler instalirao poskupljuje brod za ugrubo 40% plus rad oko 25%. Marža kod polovnih plovila iznosi oko 10%, pa kupovina direktno od vlasnika može smanjiti cenu.

Kako znati da je cena fer?
Postoje raznorazni pokazatelji cena, no lokalni oglasi su možda najbolji pokazatelji cena u vašem okruženju (čak i bolji od onih velikih svjetskih, jer se tamo cena formira u sasvim drugom okruženju, zbog kupaca bolje kupovne moći). Pratite cene određenih plovila mjesec, dva, kako bi dobili tačnu sliku. Najvažnije, da li je izabrano plovilo pregledano pre kupovine? Brodski procenitelj je najbolja opcija, posebno ako nemate dugogodišnje iskustvo.

VODIČ ZA KUPOVINU I PRODAJU PLOVILA (2)

Troškovi posedovanja plovila
Cena plovila i otplata kredita/lizinga as kamatom, ako ga imate, predvidljivi su, očigledni troškovi vlasništva nad plovilom. Ali, skriveni troškovi mogli bi vam pokvariti uživanje ako niste unapred mislili i pripremili se za njih. Oni uključuju troškove koje ćete platiti jednokratno, ili višekratne troškove kao cene za marinu, porez na pokretnu imovinu, održavanje, osiguranje itd.
Imajte na umu da godišnji troškovi upotrebe, održavanja i popravljanja mogu u biti na visini 10% ukupne vrednosti plovila. Starost, upotreba, materijal trupa, kvalitet i konstrukcija su sve stvari koje učestvuju u godišnjim troškovima.

Pregled plovila i testovi na vodi
Kada dođe vreme provere plovila i ocena njegove maritimnosti, Vaš najbolji prijatelj je kompetentni brodski procenitelj s iskustvom za brodske konstrukcije, sigurnost i proizvodnu legislaciju, traženi kvalitet i praksu.
Angažujte svog procenitelja da bi bili sigurni da je pregled urađen u vašem interesu. Ne koristite procenitelja kojeg je predložio prodavac i ne oslanjajte se na izveštaj o pregledu koji vam je dao vlasnik, jer bi isti mogao biti napravljen pre pojave nekih, sada postojećih nedostataka. Njihov bi popravak mogao biti skup, a često mogu biti i vrlo opasni.
Plovilo treba istestirati na suvom i u vodi. Dizanje na suvo i ostali troškovi ne padaju na trošak kupca. Motor bi takođe trebalo da proveri nezavisni ovlašćeni mehaničar. Pregled treba nastaviti testiranjem na vodi, kako bi se proverila upravljivost plovila. Postoje li problemi s performansama, koje brod čine nestabilnim? Da li sva oprema primereno radi? Trebalo bi testirati ispravnost celokupne elektronike instalirane na brodu.
Pregled i test na vodi mogu pokazati nedostatke zbog kojih kupac može odustati od kupovine i povraćajem uplaćene kapare, ili pregovorima o drugoj (nižoj) ceni plovila. Troškovi pregleda mogu se kretati od 10 do 20 eura po dužnom metru plovila, zavisno od njegove veličine, ali nije nikakva garancija za latentne i neotkrivene nedostatke.

Proizvodni standardi plovila
Većina rekreacijskih plovila trebalo bi da imaju minimalne proizvodne standarde koji vrede u Evropi, od kojih neki ne važe za kanue, kajake i gumenjake, jedrilice bez benzinskih/dizel motora ili plovila sa dizel motorima.

Identifikacijski broj trupa – identifikuje proizvođača, model i godinu proizvodnje. Ne može se promeniti, i pomoćno je sredstvo za identifikaciju izgubljenih i ukradenih plovila.
Maksimalna nosivost putnika, težine i snage motora - važi za plovila ispod 20 stopa (6,10 m). Prekoračenjem te nosivosti brod postaje nesiguran.
Norme plovnosti - osiguravaju da preopterećeno/prevrnuto plovilo ispod 20 stopa delimično plovi.
Sistem za napajanje gorivom – za tankove goriva, cevnih spojnica, pumpe i napajanje, da smanji rizik od požara/eksplozije na plovilima sa benzinskim motorima.
Električni sistem – za električne komponente, žice i vođice, za smanjenje rizika od naponskog udara, požara i eksplozije na plovilima sa benzinskim motorima.
Ventilacioni sistem – zahteva prinudno ili prirodno ventiliranje za smanjenje rizika od požara/eksplozije na plovilima sa benzinskim motorima, uključujući brodove s vanbrodskim motorima i instaliranim tankom goriva.

Garantni list
Garantni list je proizvođačevo obećanje da stoji iza svog proizvoda i da će napraviti servis i otkloniti greške nastale u proizvodnji nakon prodaje. Kako garancije za plovila uveliko odstupaju od proizvođača do proizvođača, uporedite ih pre kupovine.
Pazite na višegodišnje garancije za strukturu trupa i motore, kao i pokrivenost za bubrenje zbog osmoze, zajednički, ali i skup popravak na plovilima od stakloplastike. Takođe proverite da li garancija prelazi na sledećeg vlasnika – što je vrlo važno kod preprodaje polovnog plovila.

Zapamtite:
Garantni list vam mora biti dostupan na uvid pre kupovine. Tražite kopiju od proizvođača ako vam diler ne želi dati na uvid kopiju. Limitirane garancije na većini plovila i motora znače da ćete i vi participirati u plaćanju troškova popravki. Pročitajte ih prije kupovine, kako bi izbegli kasnija iznenađenja. Nova plovila dolaze sa odvojenim garancijskim listovima za motore i proizvođača plovila, kao i proizvođača ostale bitne opreme. Nakon kupovine ispunite garantne listove i pošaljite ih proizvođačima kako bi bili sigurni da ćete dobiti uslugu kada Vam bude potrebna.

VODIČ ZA KUPOVINU I PRODAJU PLOVILA (3)


Kredit, lizing i osiguranje
Finansiranje novog ili polovnog plovila je prilično jednostavan proces ako imate dobar bonitet i učešće od oko 20%. Dobro je pre same kupovine raspitati se o svim uslovima kredita/lizinga, kako bi ste ostavili dovoljno prostora za završne pregovore sa dilerom.
Kod novog plovila treba da imate izjavu proizvođača o poreklu broda i potvrdu da isto nije imalo drugog vlasnika. Kod polovnih plovila, svakako treba proveriti autentičnost dokumentacije o pravom vlasniku broda. Pored toga, na sudu u prebivalištu vlasnika treba proveriti informacije o mogućim hipotekarnim pravima ili dugovanjima vlasnika a koja se odnose na plovilo.
Osnovno osiguranje uključuje pokrivenost trupa za oštećenja nastala na kopnu ili vodi, te osiguranje vlastite posade i one na plovilu koje je osiguranik oštetio.
Visina osiguranja zavisi od dužine sezone upotrebe osiguranog plovila, području plovidbe, prethodnih potraživanja osiguranja i iskustvu vlasnika. Računajte na veću cenu polise ako imate "nabudženi" brod, drveni brod, ili ako živite na brodu ili krstarite otvorenim morima.

Sporazumi o prodaji i ugovori
Bez obzira kupuje li se potpuno novo plovilo od dilera ili polovno od njegovog vlasnika, najbolji način zaštite vaših interesa je da napravite uslove kupoprodaje u pisanom obliku, jer su usmeni sporazumi valjani samo dok su prodavac i kupac saglasni.
Pisani sporazum eliminisaće ili minimalizovati pitanja i probleme koji bi mogli nastati kasnije, pretvarajući radostan poslovni deal u ogorčeni sudski postupak. Od tačno objašnjenih obaveza kupca i prodavca do vremenskog okvira u kojem će se kupoprodaja dogoditi, pisani ugovor je pravno obvezujući dokument o namerama obe strane koje učestvuju u kupoprodaji.
Nije obavezno da takav ugovor napiše advokat, iako je to preporučljivo u slučaju kupovine visoko sofisticiranog i skupog plovila ili onog koji je napravljen tačno po želji kupca. Sporazum napisan rukom takođe će biti zadovoljavajući. Bez obzira na obrazac, obe ga strane moraju potpisati. Ako ugovor o kupoprodaji zahteva potpis prodavača i službenika dilera, insistirajte da ga obojica potpišu.

Osnovni ugovorni uslovi
Sporazumi o kupoprodaji ili ugovori trebali bi imati sledeće minimalne podatke:
Puna imena i adrese kupca i prodavca.
Kompletan opis plovila i motora, uključujući proizvođača, model, godinu i identifikacijski broj trupa te serijski broj motora. Kompletna lista opreme je obavezna.
Prodajnu cenu, uključujući potvrdu bilo kog depozita kog je kupac platio i kako će platiti razliku. Takođe treba uneti eventualnu zamenu staro za novo, ako postoji, i njenu pravu vrednost.
Datum isporuke i gde će plovilo biti isporučeno.
Stanje plovila na dan isporuke, uključujući potpun opis dodatnih delova i stavki koje se vode zajedno sa plovilom.
Potpun opis bilo koje garancije koje daje prodavac i/ili proizvođač. Kada se plovilo prodaje po principu "viđeno-kupljeno", pravo na traženje odštete može biti nemoguće ako se problemi povećaju.
Nepredviđeni troškovi kupca: prodavcu treba jasno napomenuti da prodaja zavisi o zadovoljavajućem pregledu stručnjaka i testu na vodi, kao i o dobijanju prihvatljivog finansiranja i osiguranja.
Izjava da plovilo na sebi nema nikakve terete u smislu zaplene i hipoteke. Prodavac bi takođe trebao preuzeti svu odgovornost za dugove nastale tokom perioda njegovog vlasništva nad povilom.

VODIČ ZA KUPOVINU I PRODAJU PLOVILA (4)

Depozit (kapara)
Većina brokera i/ili dilera i zastupnika zahtevaju 10% gotovine za novi brod, ali nominalni depozit (1%) bi trebao biti dovoljan kako bi zastupnik napravio ugovor. Prodavac uglavnom ima pravo zadržati celi ili deo depozita u slučaju da kupac odustane bez valjanog razloga. Kupac bi trebalo da u ugovor uključi što više nepredviđenih troškova kako bi zaštitio svoj interes, uključujući rezultate pregleda plovila i probne plovidbe, čisti prenos i mogućnost dobijanja kredita ili drugog načina finansiranja i osiguranja. Kod kupovine novog plovila, datum isporuke je krucijalan.

Staro za novo
Dileri uglavnom oduzimaju vrednost starog broda od cene novog, ali treba biti svestan da se za stari brod u takvoj razmeni nikada neće dobiti prava vrednost, jer se dileri drže pravila "kupi jeftino, prodaj skupo". Dileri će mnogo kritičnije proceniti stari brod od privatnog kupca, ali je isto tako istina da je to cena želje da se kupac brzo reši starog broda i dođe u posed novog. Kako bi se dobila dobra cena, brod treba detaljno urediti prije nego ga se preda dileru na pregled.

Izjava proizvođača o poreklu
Izjava proizvođača o poreklu (ili certifikat) koji dolazi sa svakim novim brodom sadrži brodski broj trupa i serijski broj motora. On pokazuje kada je brod izgrađen i prenesen na dilera u svrhu preprodaje. Taj dokument treba imati za registraciju ili dokazivanje vlasništva novog broda. Ako se brod finansira preko banke, dokument se prenosi na banku, a ako ne biće uključen u brodske papire koji se predaju nakon kupovine.
Kupac ili banka trebali bi da preuzmu taj dokument kod preuzimanja broda. Ako ne, potrebno je odmah kontaktirati proizvođača. Bez tog dokumenta nemoguće je registrovati brod i može biti problema kod zaključivanja osiguranja.

Brodska „check-lista“ za kupce i prodavce

Ocenjivanje stanja polovnog broda pre kupovine, kupcu olakšava odluku za kupovinu ili da odustane od nje. Takođe, objektivan majstor za ispravljanje nedostataka na brodu olakšati će prodavcu pripremu broda za prodaju.
Trebalo bi koristiti „check-listu“ (kontrolnu listu) za preliminarnu ocenu stanja broda. Najbolje je koristiti ocene od 1 do 5. Brod treba detaljno pregledati. Da li je čist? Postoje li znakovi rđe, plikovi na stakloplastičnom trupu, ljuštenje boje i laka, prethodne popravke, lomovi ili korozija? Ne treba zaboraviti proveriti upravljačku opremu, vinčeve, opremu na jedrilicama, elektriku, opremu toaleta i kuhinje, elektroniku i ostale instrumente. Najbolje je početi s motorom i otići na probnu plovidbu.

OVA „CHECK-LISTA“ NIJE ZAMENA ZA INSPEKCIJU OVLAŠĆENOG PROCENITELJA I MEHANIČARA ZA MOTOR.
« Poslednja izmena: 10, 04, 2009, 18:17:25 posle podne skipper »
Ne idite utabanim putem. Umesto toga krenite tamo gde puta nema i ostavite trag.