evo par slika čamca koji su radili za pomorsku sigurnost....
Test Navar 40 Cabin
Moćni spasilac
Maksimalno okrenutim timunom i naglim dodavanjem gasa, nagne se i okrene u dvadesetak metara, a s jednom zatvorenom i drugom otvorenom sapnicom okrene se oko krme. Svaki manevar može obaviti u vrlo malom prostoru, a to i treba biti glavna osobina broda za spašavanje
Brodove i brodice koji svojim karakteristikama mogu zadovoljiti specifične potrebe usko specijaliziranih pomorskih postrojbi, već smo imali priliku testirati, ali do sada uvijek kao jednu od potencijalnih mogućnosti korištenja. Nikada kao plovilo izgrađeno isključivo za tu namjenu. Prošle je godine crnogorska Uprava pomorske sigurnosti raspisala tender kojim su tražili specifičan brod za potrebe Službe traganja i spašavanja na moru, a za najprihvatljiviju ponudu odabrali su projekt plovila domaćeg proizvođača, Navar 40.
Zavareni aluminij
Projekt je nastao razradom pozitivnih karakteristika nekih sličnih plovila koja se za istu i slične namjene koriste u vodama SAD-a. Shodno tome, cijeli je brod izrađen od aluminija. Na prvi pogled djeluje kao veliki gumenjak s aluminijskim trupom. No, kompletan brod izrađen je od aluminijskih ploča, a guma oko trupa samo je mekani bokoštitnik čiji volumen na valovima brodu daje dodatni uzgon i učinkovito smanjuje bočno valjanje. Izrađen je od šuplje gume polukružnog oblika, te zaštićen navlakom od čvrstog platna s dodatnom širokom gumenom zaštitom.
Kod izgradnje su se kombinirale različite debljine lima, od 4 do 12,7 mm, a svi su elementi rezani i pod prešom krivljeni u Kanadi. Sastavljen je i opremljen u Tivtu i ti su radovi vrlo dobro izvedeni. Naime, brod je izgrađen strogo namjenski i na njemu je sve sirovo, bez ikakvog poravnavanja varova, kitavanja, dotjerivanja ili uljepšavanja. Samo je kabina izvana obojana, a klizavost ravnih površina palube spriječena je lijepljenjem tankih ploča od gumenog platna. Na takvoj završnoj obradi nije teško primijetiti da na tretiranim površinama, prilikom varenja nije došlo do krivljenja i deformacije ploča.
Visoka kormilarnica
LIČNA KARTA
Dužina ............................................................... 12,20 m
Širina ................................................................... 4,40 m
Gaz ...................................................................... 52 cm
Visina do razme .................................................. 1,14 m
Visina iznad vodene linije ................................... 4,34 m
Težina................................................................6.630 kg
Tank goriva ...................................................... 2 x 750 l
Broj ležajeva ................................................................ 2
Broj osoba ................................................................. 12
Nosivost .............................................................. 900 kg
Motor Yanmar .............................................. 2 x 310 KS
Propulzori ....................................... Hamilton Jet HJ-274
Proizvođač ..........................................Navar Inc. (MNE)
Cijena ...................................500.000 eura (plus porezi)
Svaki dio opreme broda ima svoju striktnu poziciju i zavaren je za trup. Pokretna su samo dva prednja sjedala u kormilarnici, i to u opsegu rada svojih amortizera. Prostor kormilarnice je dosta komotan i većim dijelom slobodan. Ulaz s krme pomaknut je malo udesno, a osim spomenutih sjedala, postoje još dva manja improvizirana dupla sjedala u krmenom dijelu. Jedno je uz lijevu krmenu stjenku, neposredno uz manji stol, a drugo iza kormilareva sjedala, na niskom kašunu predviđenom za eventualnu ugradnju priručne kuhinje. Na testiranom brodu tu je ugrađen samo frižider.
Visina u kormilarnici je 215 centimetara, a cijelom dužinom svoda ugrađeni su čvrsti rukohvati. Prostor ispod kormilarnice iskorišten je za ugradnju dva 750 litarska spremnika goriva. Prednji i niži dio kabine također je dosta komotan, tu je visina 170 cm, sa svake strane ugrađen je po jedan ležaj, a naprijed je čvrsto pritegnut kemijski WC.
Konstrukcija broda je takva da je podijeljen u pet odvojenih nepropusnih komora, od čega dva imaju ulogu uzgonskih tankova, pa u slučaju prodora mora osiguravaju brodu plovnost.
Moćni Yanmari
Jedna od komora, prostor ispod krmene palube, velika je strojarnica. U njoj su ugrađena dva Yanmarova motora od po 310 konjskih snaga, a podizanjem velikih portela iznad njih pristup im je vrlo jednostavan.
Prolazi palubom uz kabinu dosta su komotni, a pramčana paluba potpuno je zatvorena bokovima visoko podignutog pramca. Iznad svih rubova kabine postavljeni su elegantni rukohvati, što omogućava sigurno kretanje brodom i po najgorim uvjetima, a velike čvrste bitve, jedna na vrhu pramca, a druga po sredini krme, osiguravaju čvrst privez za potrebe bilo kakvog potezanja ili tegljenja.
Kako je svrha broda ponajprije spašavanje ljudi, u tu je svrhu širinom cijele krme, a od mora podignuta nekih dvadesetak centimetara, postavljena široka čvrsta platforma. Ona potpuno natkriva pogonske sapnice, pa prilikom intervencije nema straha da za njih netko može zapeti. Korištenje jet pogona na brodovima za ovakve namjene vrlo je praktično. Eliminirana je mogućnost da se na propelerima netko od brodolomaca može ozlijediti, ali i opasnost da se zapne za neki konop ili drugi dio opreme koji pluta oko broda u havariji.
Meko jahanje
KONAČNA OCJENA
DOBRO
* koeficijent sigurnosti
* manevarske sposobnosti
* dosta slobodnog prostora
LOŠE
* ništa što ima direktnu vezu s funkcijom broda
Za upravljanje brodom na jet pogon kormilaru je potrebno neko vrijeme da privikne, umiri brod i stabilizira kurs. Na manjim brzinama reakcije su slične kao i na većini brodica sa Z nogom, teško je zadrži stalan kurs.
Na minimumu od 750 okretaja klizi brzinom od 4,2 čvora, a već na 1250 okretaja brod se ukruti pri brzini od tek 5,7 čvorova. Do 2500 okretaja i dalje ubrzava sporo, doseže manje od deset čvorova, a daljnjim dodavanjem gasa znatno brže. Na 3000 okretaja postiže 15 čvorova, a krajnji 31 čvor dok motori vrte s 3750 okretaja.
Sjedala s amortizerima ovdje dolaze do punog izražaja. Za vrijeme testa na moru je bila bonaca, no pred Barom uvijek ima mrtvog mora koje se pri ovim brzinama jako dobro osjeća. Brod na val minimalno zaroni, a zatim lagano podigne pramac i mekano dosjedne na slijedeći val. Na ovim sjedalima imate osjećaj kao da lagano jašete po moru.
Kod naglog skidanja gasa nema nikakvog posrtanja. Najprije uroni krma, neko vrijeme brod inertno usporava, a zatim polako spusti pramac i stane. Ubrzanje mu je dosta uvjerljivo i ujednačeno. Deset čvorova dosegne već u drugoj sekundi, 20 u sedmoj, 25 za manje od trinaest, a onda još toliko vremena razvlači do pune brzine.
Precizni manevri
Krajnja brzina je 31 čvor
U punoj brzini promjenu kursa primi vrlo mekano, blago se nagne na bok i u širokom luku krene u zadanom smjeru. Oštri manevri s kombiniranjem zatvaranja sapnica su vrlo precizni, ali i samim okretanjem timuna nisu ništa manje uvjerljivi.
Maksimalno okrenutim timunom i naglim dodavanjem gasa, nagne se i okrene u dvadesetak metara, a s jednom zatvorenom i drugom otvorenom sapnicom okrene se oko krme. Svaki manevar može obaviti u vrlo malom prostoru, naročito krmom, tako da se ovim brodom jednostavno možete bilo gdje približiti, a to bi trebala biti osnovna karakteristika svakog broda za spašavanje.
Testirani Navar 40 je za sada je jedini takav primjerak, ali iskustva stečena na izradi ovog broda, osim daljnje proizvodnje istog modela, ovom su brodograditelju stvorila platformu za razvoj gradnje i drugih aluminijskih brodova za specijalne namjene.