Autor Tema: Tihi ubica - UGLJEN MONOKSID (CO - CARBON MONOXIDE)  (Pročitano 6585 puta)

0 članova i 1 gost pregledaju ovu temu.

Van mreže espresso

  • Moderator
  • Veliki Rovac
  • *****
  • Poruke: 726
  • Pol: Muškarac
  • BG-509C
Tihi ubica - UGLJEN MONOKSID (CO - CARBON MONOXIDE)
« poslato: 08, 04, 2009, 13:24:27 posle podne »
UGLJEN MONOKSID (CO - CARBON MONOXIDE) - Tihi ubica (Prvi deo)

Ugljen monoksid (CO) je bezbojan bezmirisni plin koji se stvara u izduvnom sistemu svakog benzinskog motora koji nema katalitički konverter. CO proizveden kod motora s direktnim ubrizgavanjem goriva nešto je manji od onog proizvedenog u motorima s karburatorima. Kod normalnog rada obe su konfiguracije sigurne, ali u nekim situacijama – kao kod brodova koji imaju zatvorenu tendu – pogotovo ako je motor sa karburatorom, postoji veliki rizik trovanja ugljen monoksidom.

1. Kako nastaje trovanje ugljen monoksidom (CO)?


Ugljen monoksid se vezuje za hemoglobin, a prema njemu ima 150 do 300 puta veći afinitet nego kiseonik. Zato, ako u prostoru postoji kiseonik i CO, za hemoglobin se i do 300 puta brže vezuje CO i u krvi nastaje novi spoj koji se zove karboksihemoglobin. Novonastali spoj izrazito je crvene boje. Treba, međutim, napomenuti da se CO vezuje i za mioglobin koji predstavlja rezervoar kiseonika mišićnih stanica i ima sličnu hemijsku strukturu kao hemoglobin. To je važna činjenica jer kod otrovanih ugljen monoksidom iz tih razloga nastaje i mišićna slabost, tako da otrovane osobe često nemaju snage da se spasu kada postanu svesni da se s njima nešto događa.
Ustanovljeno je da se na svim brodovima tipa „ekspres krstaš“ (express cruiser, day cruiser) stvara tzv. "karavanski efekat" ili vučenje CO-a sa zadnje strane broda, za šta se veruje da je pre pravilo nego izuzetak.  Na starim brodovima s karburatorskim motorima i tendom koja potpuno zatvara kokpit treba obratiti posebnu pažnju!!!
Postoje brojni faktori koji doprinose tom zaključku, a verovatno je glavni taj da je većina brodova koji su opremljeni na način da se kokpit može potpuno zatvoriti tendom i uz to pogonjeni benzinskim motorima su baš „ekspres krstaši“. Uz to, radarski luk koji nosi tendu i otvor na krmenom zrcalu koji predstavlja vrata za izlaz na platformu, sve se više ugrađuje i na manje brodove. Napominje se da radarski luk na većini ekspres krstaša ima tendu ispred i iza, a ona ima mogućnost stvaranja uglova koji mogu poboljšati "karavanski efekt".
Utvrđeno je da CO uveliko ulazi u brod kroz otvor ispod vrata na krmenom zrcalu kada su zatvorena, ili sasvim kroz njih kada su otvorena. Ironično, donji razmak između vrata i poda projektovan je namjerno, zbog sigurnosti onih koji vole stajati na vratima dok je brod u kretanju (da vrata ne udare u nožne prste), što je očito veoma loš i poguban običaj.
Brodograditelji su "...korektno savetovani da stave etiketu na prednju i zadnju stranu tende, kako bi upozorili korisnika s opasnostima koje mogu nastati", a da "...vlasnici svoje brodove uglavnom koriste s otvorenim tendama."

2. Područja niskog pritiska

Testovi koji je napravljeni sa ski gliserom (bow rider) pogonjenim karburatorskim V-8 brodskim benzinskim motorom kod normalnog korišćenja potvrdili su visinu izmerenog CO-a iza glisera i u kokpitu. Zbir izmerenih veličina i suština ovog izveštaja je da su u kokpitu evidentirana snažna delovanja „karavanskog efekta“ kao i Venturijevog efekta.
Jedan izveštaj istražuje smrt vlasnika malog čamca s jet-pogonom koji je plovio s podignutom tendom, ali s otvorenim prednjim i zadnjim stranama. Verovatno je vozač mislio da će otvaranjem prednje strane tende nadolazeći zrak istjerati CO koji je ulazio u kokpit sa stražnje strane. Nažalost, zbog ugla plovidbe, otvorena strana iza vetrobrana zapravo je napravila Venturijev efekat, stvorivši vakum, koji je u kokpit glisera usisao CO. Vozač je pao u nesvest i umro, a gliser je nakon toga udario u plažu i stao.
Zaključak u vezi tendi na „ekspres krstašima“ je da oni ne bi smeli biti u pogonu sa spuštenim bočnim stranicama. Nijedan brod takve konfiguracije ne bi smeo ploviti pod tim uslovima.

3. Migracija CO-a iz motornog prostora u boravišni prostor


Kada postoji pukotina u izduvnom sistemu broda u motornom prostoru, verovatno je da će CO ući u kabinu ili kokpit. CO može u kabinski prostor ući na nekoliko različitih načina, kroz rupe u pregradama za vodovodne i električne instalacije, kao i kroz razmake između pregrade i trupa te palube, ili kroz rupe slivnika. Zbog toga bi trebalo doneti propise za brodograditelje da pregrade između motornog prostora i boravišnog prostora budu potpuno nepropusne, što sada nije slučaj.

4. Kako se CO akumulira

- Nedovoljno provetravano područje ispod zatvorene tende
- Izduvni gasovi ulaze u zatvoreni prostor
- Blokirani auspuh (brod u marini neposredno uz obalu ili trup drugog broda)
- Tuđi izduvni gasovi. CO iz broda vezanog neposredno uz vaš može biti smrtonosan
- „Karavanski efekt“ ili vučenje CO-a s krme broda
- Plovidba pri malim brzinama, dok brod pluta ili je zaustavljen. Treba biti svestan da CO može ostati na opasnoj visini u ili oko broda čak i nakon što je motor ugašen!

5. Zaključak

Ugljen monoksid proizvode svi motori s unutrašnjim sagorevanjem i, dok industrija ne pronađe adekvatan katalitički konverter ili drugi sistem reduciranja CO-a, korisnik broda se sam mora nositi s tom situacijom. Dokazano je (i svi nautičari su na to upozoreni) da je aktivnost broda sa zatvorenom tendom vrlo OPASNA s mogućim SMRTONOSNIM posledicama.

6. Prva pomoć

Prva pomoć sastoji se u udaljavanju unesrećenih iz zagađenog prostora te u davanju veštačkog disanja i masaži srca. Kod težih trovanja u obzir dolazi i zamena krvi. Ugljen monoksid izlučuje se u nepromenjenom stanju izdahom te treba imati u vidu da je veza između ugljen monoksida i krvne boje labilna, odnosno nije čvrsta, tako da energično pružanje prve pomoći vrlo često ima pozitivan ishod.

UGLJEN MONOKSID (CO - CARBON MONOXIDE) - Tihi ubica (Drugi deo)

Ugljen monoksid (CO) može nauditi pa čak i ubiti ne samo unutar, već i na vanjskom delu broda!

Jeste li znali:

- Da su simptomi CO-a jednaki simptomima morske bolesti ili opijanja alkoholom?
- Da vas CO može zateći u plovidbi, privezane ili usidrene?
- Da CO ne možete videti, namirisati, ni osetiti?
- Da od CO-a možete oboleti u sekundi. Ako je koncentracija dovoljno visoka, čak i par udisaja mogu postati kobni?

Najvažnije od svega, jeste li znali da je trovanje ugljen monoksidom moguće sprečiti?

Svaki nautičar bi trebao biti svestan rizika povezanih s ugljen monoksidom – šta je CO, gde se akumulira i koji su simptomi trovanja. Da bi zaštitili sebe, svoju posadu i sve ostale oko sebe, naučite sve što možete o CO. Za manje od minuta, smrtna koncentracija CO-a može se akumulirati na krmenoj platformi.

Ovo je izveštaj američke Obalske straže za rekreativne nautičare o opasnostima ugljen monoksida (CO) koje se odnose na korištenje brodskog krmenog tuša za vrijeme dok radi pogonski motor ili generator. Savetuju se vlasnici i korisnici brodova da ne upotrebljavaju ručne tuševe na i u blizini krmene platforme za vreme dok benzinski motor i/ili generator radi.

Takođe ih upozorava da nikad ne priključuju tuš na pogonsku vodu hlađenja motora, zbog ozbiljnog rizika trovanja ugljen monoksidom.
Kada je brod u mirovanju a motor i/ili generator rade, CO koncentracija je pojačana na samoj platformi i oko krmenog dela, te stvara neposrednu opasnost za svakoga ko se nalazi na tom delu broda, pa čak i u vrlo kratkom vremenskom periodu. Uobičajena praksa da pogonski motor radi kako bi se dopunili akumulatori ili rad generatora zbog klima uređaja, zabavne i navigacijske elektronike dok je brod na vezu ili usidren, povećava rizik CO trovanja za posadu na brodu, ali i za posade okolnih brodova.

Neki vlasnici glisera za vuču skijaša, naknadno su instalirali tuš koji je spojen direktno na pogonsku vodu za otvoreni rashladni sistem motora. Do prošle godine na Internetu su se mogla naći uputstva za takvu instalaciju, ali na intervenciju američke Obalske straže ta su uputstva skinuta sa mnogih web stranica. Savet za sve one koji imaju instaliran takav sistem tuša je da tu instalaciju iz bezbednosnih razloga skinu sa rashladnog sistema motora.

Prethodna upozorenja o CO i obrazovni materijali koncentrisani su se na opasnosti u blizini izduvnih sistema brodova dok pogonski motori rade. Kako te opasnosti još uvek postoje, razvijaju se novi obrazovni materijali kako bi se naglasile dodatne opasnosti na ili u blizini krmenog dela broda kada se rukuje s benzinskim motorom ili generatorom, posebno dok brod stoji na sidru ili vezu.

Izvor:
The U.S. Coast Guard
« Poslednja izmena: 10, 04, 2009, 18:15:05 posle podne skipper »
Ne idite utabanim putem. Umesto toga krenite tamo gde puta nema i ostavite trag.