Autor Tema: Elise - još jednom :)  (Pročitano 58085 puta)

0 članova i 2 gostiju pregledaju ovu temu.

Van mreže mossi

  • Drekavac sa Srednjih voda
  • ********
  • Poruke: 3179
  • Pol: Muškarac
  • Somborac
    • VARALICA II - AP323A
    • APATIN-Kampovanje-Pecanje-Plovidba
  • Brod tip: Pecaroški alu
  • Marina: Apatin
  • Veličina: 5.5m
Elise - još jednom :)
« poslato: 03, 02, 2011, 18:33:37 posle podne »
Upoređujući elise za vanbrodske motore kažemo da su brze /gliserske/ ili spore /teretne/.

Neki proizvodjači npr Yamaha, ima FT model motora iste snage, ali ražličite čizme, menjača, elise i ko zna čega sve ne.

Kad smo kod elise ajde da se tu malo zadržimo.

Laički gledano možemo je gledati od nazad i tada se najbolje vidi njen PREČNIK.
Ako je gledamo iz profila tada se najbolje vidi njen KORAK.

Upravo su to dve osnovne stvari koje definišu jednu elisu. /Amaterski gledano/

KORAK elise određuje njenu teoretski brzinu.
Što je korak veći i brzina je veća.
Da bi MOTOR mogao da vrti elisu punim brojem obrtaja, mora da ima snagu ali ni teret ne sme da bude prevelik.
Puno snage, a velik teret dovode do proklizavanja elise!

PREČNIK elise utiče na POTISAK!
Zato su "teretne" elise većeg prečnika, a manjeg koraka.
Opet ako imamo ne uskladjenost, viška snage i manjka KORAKA može doći do proklizavanja.

OBRNUTO, pad obrtaja motora ukazuje nam da motor NEMA SNAGE za tu elisu.

Najgora varijanta je da MOTOR ne odgovara plovilu, pa mu ne odgovara NIJEDNA ELISA!  :suicide:

Pogoditi pravu elisu je na našim prostorima prava zabava da ne kažem SEX!  :yahoo:

Ozbiljna radnja sa opremom ponudi će vam sve potrebne elise za probu, odabraćete najbolju i stvar rešiti za sat-dva.
Ehhh ali to kod nas tako ne ide. Vrlo retko će vam neko ponuditi izbor.
Kupi pa vozi!  :stop:

Manje više ima dosta ljudi koji imaju /i sam sam medju njima/ dve ili tri elise, znači barem jedna im je višak /cirka 150-200 evrića/. sitnica

Evo nekoliko zgodnih parametara prilikom odabira elise.
Na svakih 200 obrtaja manje od punog gasa, treba da smanjite korak elise za jedan PITCH!
Zamenu 3 kraka za 4 kraka, morate uzeti jedan PITCH manje.
Obrnuto, jedan pitch veću.

Ako menjate aluminijum sa čelikom, idete barem jedan PITCH više. /jako dobro idete brže za iste novce/
Ako imate niži broj obrtaja za max 300-500, teoretski možete da ostanete na istom PITCHU, a da smanjite prečnik za JEDAN INCH.
Brzina će vam ostati ista ali ćete imati VELIKIH problema da izglisirate. Krstareća brzina će se povećati, a samim tim i potrošnja!!!

Ako vam MAX brzina nije bitna, birajte dobru ELISU za KRSTAREĆU brzinu!!!!
Lako i brzo izglisira, a troši optimalno!

NAJMANJA potrošnja 4 taktnih motora je na 1000 obrtaja.
Vožnjom ispod 2000 obrtaja trošićete kao upaljač, a imaćete brzinu od 6-15km/h !!!
Koju elisu za taj režim teba odabrati.. pojma nemam.  :shout:

A baš i mene interesuje.  :)

Najverovatnije baš neku teretnu, velikog prečnika.. opet po budjelaru!  :suicide:

 :drinks:

 :tenk:
« Poslednja izmena: 03, 02, 2011, 18:44:02 posle podne mossi »

Van mreže maverick

  • Kapitalac Dunavski
  • *******
  • Poruke: 1271
  • www.mojaladja.com
Odg: Elise - još jednom :)
« Odgovor #1 poslato: 03, 02, 2011, 21:05:38 posle podne »
lagani al camac i motor 30 ks i zadnji dio gasa dao ne dao isto ide...dosao sam do zakljucka da treba nesto veca elisa ali koja i kako tocno znati nemam pojma

Van mreže mossi

  • Drekavac sa Srednjih voda
  • ********
  • Poruke: 3179
  • Pol: Muškarac
  • Somborac
    • VARALICA II - AP323A
    • APATIN-Kampovanje-Pecanje-Plovidba
  • Brod tip: Pecaroški alu
  • Marina: Apatin
  • Veličina: 5.5m
Odg: Elise - još jednom :)
« Odgovor #2 poslato: 03, 02, 2011, 21:24:38 posle podne »
Možda ti se samo čini da isto ide.
Ako meriš GPS-om i lagano smanjuješ gas i brzina se vrlo polako spušta.
Potrošnja se obično malo brže spušta od brzine, da bi bila optimalna na 25-30km/h.

Možda je samo "stara" elisa? Aluminijumska?
Verovatno već malo pohabana na krajevima.

Čelik je prava stvar, ali tu je tek koliko para toliko muzike.

Oni brezobrazni ameri, imaju običaj na svojim forumima da kažu: Aluminijumska elisa je elisa siromašnih ljudi.
A mi jedva skupili za nov motor!  :taunt:

----------------

Ako je max brzina 40km/h.
-5% je 38km/h
-7% je 37.2km/h
-10% je 36km/h

A to se skoro ne oseti.   :)

Van mreže Zoran Marinković

  • Dunavsko-Savski trbusasti brka...
  • ******
  • Poruke: 906
  • Pol: Muškarac
Odg: Elise - još jednom :)
« Odgovor #3 poslato: 04, 02, 2011, 08:02:31 pre podne »
 :smile:

U nekom normalnom svetu, izbor elise se računa .

Prvo se uzme u obzir dimenzije i oblik korita i težina celog plovila. Na osnovu toga se računa optimalna brzina plovila.

Za tako izračunatu optimalnu brzinu se računa potrebna snaga motora i tek onda se na osnovu svega toga računa ELISA.

Ima primera da se na neko korito postavlja i mnogo jači motor sa raznim elisama a rezultati nisu ni blizu očekivanih jer jednostavno
korito ima svoj maksimum.

Nažalost, u našoj zemlji je bingo i kad kupiš veslo za šiklju :stop:
Deda Zoran

Van mreže maverick

  • Kapitalac Dunavski
  • *******
  • Poruke: 1271
  • www.mojaladja.com
Odg: Elise - još jednom :)
« Odgovor #4 poslato: 04, 02, 2011, 10:00:10 pre podne »
tako sam i ja , na camac od 5 metara i 120 kg stavio 30 ks i jednostavno ne moze izvrtiti sav gas znaci probao i sa gps...zadnji centimetar kad dam gasa nema nikakve promjene na brzini samo je veca potrosnja..pa sam stavio malo vecu elisu...a obrtomjer nemam pa ne znam da li sam u pravu ili krivo radim

Van mreže SALE NB

  • Drekavac sa Srednjih voda
  • ********
  • Poruke: 2449
  • Pol: Muškarac
Odg: Elise - još jednom :)
« Odgovor #5 poslato: 04, 02, 2011, 12:23:30 posle podne »
Maverick, u pravu si.
Ti imaš motor od 30ks na izuzetno lakom koritu, tako da taj motor svoju elisu dotera do max. obrtaja već sa pola snage.
A elisa ima svoju maksimalnu projektovanu brzinu koju je nemoguće premašiti.

Elisa sa većim korakom bi korisnije upotrebila snagu motora, u ovom slučaju bi mogao da podigneš pitch za 2 broja bez problema.

Koji motor imaš?
"Moreplovac ne moli za pravac vetra, već uči kako da plovi po postojećem"

Van mreže mossi

  • Drekavac sa Srednjih voda
  • ********
  • Poruke: 3179
  • Pol: Muškarac
  • Somborac
    • VARALICA II - AP323A
    • APATIN-Kampovanje-Pecanje-Plovidba
  • Brod tip: Pecaroški alu
  • Marina: Apatin
  • Veličina: 5.5m
Odg: Elise - još jednom :)
« Odgovor #6 poslato: 04, 02, 2011, 13:12:45 posle podne »
Sale, nema elisa maximalnu brzinu, jer bi to onda pisalo na njoj.  :)

Maximalna brzina elise se se računa u odnosu na NJEN broj obrtaja.
I na to se dodaje umanjenje za SLIP, a u zavisnosti od korita i deplasmana.

Tako da elisa u zavisnosti od broja obrtaja motora, odnosa MENJAČA i opet deplasma - ima max broj obrtaja!
A onda se taj broj obrtaja množi sa dužinom koraka elise i dobija njena brzina.
Sve se to onda umanjuje za razne druge faktore.  :sorry:

Da predjem na konkretno, ne može elisa da dostigne svoj maksimum na pola obrtaja !!!!!!
Da ne bude nesporazuma, /deplasmanci/, elisa u jednom momentu, ako ima VIŠKA SNAGE - proklizava.
Kao i auto, kao i čovek, kad vuče konopac.

To što se dogadja kod Mavericka jeste zanimljiv fenomen, ali možda uopšte NIJE do motora, obrtaja elise, nego do RUČICE.
Možda ručica ima luft ili prenosni mehanizam koji otvara količinu smeše.
Pa se privid u stvari i nije privid, nego se zaista ništa ne dogadja.

Dobar programčić za proračun teoretske maksimalne brzine elise ali i realne, ukoliko se unesu dobri podaci, je CASTLE MARINE PropCALC.
Ima dosta linkova po netu, jedino je potrebno malo igranja na engleskom dok ne shvatiš gde se šta nalazi, ali u principu jednostavan i praktičan program.

 :drinks:

Van mreže Zoran Marinković

  • Dunavsko-Savski trbusasti brka...
  • ******
  • Poruke: 906
  • Pol: Muškarac
Odg: Elise - još jednom :)
« Odgovor #7 poslato: 04, 02, 2011, 13:37:33 posle podne »
 :smile:

Elisa ima maksimalan broj obrtaja a da bude njen rad koristan. Elisa ima stranu visokog pritiska i stranu niskog pritiska.

Kada elisa prekorači maksimalne obrtaje i pređe kritične obrtaje, onda se na strani niskog pritiska ostvari toliko nizak pritisak da

se voda i na tim temperaturama pretvara u paru, odnosno dolazi do KAVITACIJE, a mi tu pojavu zovemo "proklizavanje",

odnosno vrti se bez učinka, a potrošnja je velika kao da se leti po vodi.

Najbolja kombinacija je da se koristi motor koji ne može drastično da premaši maksimalne odnosno kritične obrtaje elise,

a da se veliki učinak postiže već negde oko 2000 obrtaja, odnosno kada sveukupno postignemo maksimalnu brzinu korita

na 2/3 do 3/4 gasa.

Deda Zoran

Van mreže maverick

  • Kapitalac Dunavski
  • *******
  • Poruke: 1271
  • www.mojaladja.com
Odg: Elise - još jednom :)
« Odgovor #8 poslato: 04, 02, 2011, 14:14:13 posle podne »
imam selvu 30 ks..standardna elisa je bila 12 picha, nabavio sam od 12.5 sa nesto veceg motora ali definitivno bi trebala veca...imam osjecaj da motor prebrzo dostigne max broj okretaja najekonomicniji sam na 2/3 gasa...jer potrosnju ne gledam na sat ili na neki drugi nacin...vec do mjesta imam recimo 40 km u jednom smjeru i gledam koliko potrosim do tamo i nazad...
rucica je u redu i orginalna je uz motor...

Van mreže SALE NB

  • Drekavac sa Srednjih voda
  • ********
  • Poruke: 2449
  • Pol: Muškarac
Odg: Elise - još jednom :)
« Odgovor #9 poslato: 04, 02, 2011, 15:08:13 posle podne »
Na Selvu bi, ako je dvotaktna, trebalo da pašu elise za starije Johnson/Evinrude modele od 25/30/35ks.  Ako je 4T, to je čista Yamaha, pa pašu i elise.

Ja sam na mom Johnsonu 25ks imao elisu 10x13, i to je neka standardna. Time sam gurao mali gliser (Kvarnerplastika G 370) do 46km/h!
Trebao bi da potražiš elisu 10x15, tu bi primetio razliku.
"Moreplovac ne moli za pravac vetra, već uči kako da plovi po postojećem"

Van mreže mossi

  • Drekavac sa Srednjih voda
  • ********
  • Poruke: 3179
  • Pol: Muškarac
  • Somborac
    • VARALICA II - AP323A
    • APATIN-Kampovanje-Pecanje-Plovidba
  • Brod tip: Pecaroški alu
  • Marina: Apatin
  • Veličina: 5.5m
Odg: Elise - još jednom :)
« Odgovor #10 poslato: 04, 02, 2011, 16:05:22 posle podne »
imam osjecaj da motor prebrzo dostigne max broj okretaja ....

he he
pa što ne kaže odmah, motor ti je otišao u blokadu zato što je dostigao max broj obrtaja.
Definitivno brža elisa.

 :)

Van mreže SALE NB

  • Drekavac sa Srednjih voda
  • ********
  • Poruke: 2449
  • Pol: Muškarac
Odg: Elise - još jednom :)
« Odgovor #11 poslato: 04, 02, 2011, 16:25:11 posle podne »
mossi, ne može elisa da udari na max. obrtaje bukvalno na pola snage motora, to je tačno, ali ako je motor predviđen da vrti do 6000 obrtaja, on može na npr. 5300 obrtaja dovesti elisu na obrtaje gde počinje izražena kavitacija oko elise, što rezultira ovim što maverick opisuje:
Motor diže obrtaje ali nema daljnjeg ubrzanja. Razlog može da bude i pohabana ili pokrivljena elisa, koja se ponaša se kao loša lamela.
Ali čak i savršeno ispravna elisa sa premalim korakom može izazvati isti efekat- naročito alu elisa! Zato ljudi i kupuju SST! :)

"Moreplovac ne moli za pravac vetra, već uči kako da plovi po postojećem"

Van mreže mossi

  • Drekavac sa Srednjih voda
  • ********
  • Poruke: 3179
  • Pol: Muškarac
  • Somborac
    • VARALICA II - AP323A
    • APATIN-Kampovanje-Pecanje-Plovidba
  • Brod tip: Pecaroški alu
  • Marina: Apatin
  • Veličina: 5.5m
Odg: Elise - još jednom :)
« Odgovor #12 poslato: 04, 02, 2011, 16:38:46 posle podne »
Sve sam ja to napisao u prvom postu.  :)
U onom delu VIŠAK SNAGE!

Ovde je problem BLOKADA.
Motor vrti svoj maksimum broja obrtaja na 80% gasa, pa i elise.
Kad stavi elisu sa većim korakom, motor će vrteti na punom gasu i sve će biti OK.  :good:

---------------------

Inače da blokade NEMA, ta elisa bi se vrtela i brže, ako je čamac lagan!
To je samo zaštita motora! hebiga, otišli obrtaji u crveno!  :dance1:

Van mreže maverick

  • Kapitalac Dunavski
  • *******
  • Poruke: 1271
  • www.mojaladja.com
Odg: Elise - još jednom :)
« Odgovor #13 poslato: 04, 02, 2011, 17:51:24 posle podne »
motor je novi elisa je nova...tako da s tim nema problema...a moze pojasnjenje 10x15...da li je to 15 picha

Van mreže zorter

  • Drekavac sa Srednjih voda
  • ********
  • Poruke: 5201
  • Pol: Muškarac
Odg: Elise - još jednom :)
« Odgovor #14 poslato: 04, 02, 2011, 19:14:57 posle podne »
Ne !!! :nono:

To je u inch-ima. Jedan pitch (korak) je 15" a to je 15x25,4=381mm

Korak, (jedan okret te elise), potisne "vodeni tunel" precnika 25,4cm a duzine 38,1cm.
Ako je to dovoljno snage za velicinu ladje, znaci da ce se ladja pomeriti u odnosu na prethodni polozaj za 38,1cm (u jednom smeru / napred ili nazad).

Nadam se da sam bio jasan !