Autor Tema: Xantrex LinkPRO Battery Monitor  (Pročitano 1973 puta)

0 članova i 1 gost pregledaju ovu temu.

Van mreže skipper

  • Talasožder Mali
  • ******
  • Poruke: 879
  • Pol: Muškarac
  • www.mojaladja.com
Xantrex LinkPRO Battery Monitor
« poslato: 04, 01, 2011, 14:59:58 posle podne »
Akumulatori na plovilima

Da li je akumulator, koji je neupotrebljavan  godinu dana, uopšte dobar?

O tome nema nekih službenih istraživanja, ali kladimo se da je primarni razlog čestog ulaska vlasnika plovila u prostor gde stoji akumulator, ustvari i problem sa akumulatorima. Posebno sa današnjim novim motorima sa direktnim ubrizgavanjem goriva - akumulator ovde samo mora startovati  motor , koji nakon  par obrta onda radi sa alternatorom koji preuzima kompletno punjenje kako bi svi njegovi sistemi radili.
Brod je zaplovio, ali da li ste zaista proverili ispravnost svojih akumulatora? Problemi nastanu kada akumulator treba pokretati dodatnu opremu kao što je,recimo, kaljužna pumpa. Akumulator koji može dati startni pogon motoru može se brzo isprazniti kod dugotrajnijeg opterećenja.
Ključni problem za nautičare je – znati koliki je kapacitet tj. upotrebljivost njegovog akumulatora.
Takođe se zna da ako se ne koristi godinu dana ili više, akumulator više neće biti dobar.
Savet je da se kroz zimske mesece akumulator napuni i redovno održava količina  napunjenosti. Time se sprečava da njegove ploče postanu 'sulfatirane'. Što se sulfatacija povećava na akumulatorskim pločama, to njegov kapacitet pada. Ako sulfatacija postane tako velika da se značajno smanji razmak među pločama, može doći do kratkog spoja među njima i tada akumulator postaje potpuno neupotrebljiv. Proces sulfatacije odvija se stalno i zato je važno da akumulator bude stalno na optimalnom nivou snage -  napunjenosti, kako bi ploče i elektrolit bili u dobrom stanju.
U stvarnim uslovima situacija je sasvim drugačija, pa zato mnogi imaju problema sa svojim akumulatorima. Posebno onima koji se uredno odlože i ne koriste duže vreme. Njima kapacitet padne toliko da više nisu za ponovnu upotrebu. Postoje i razna sredstva za 'oživljavanje' takvih akumulatora, kao i punjača koji se reklamiraju da mogu 'obnoviti' duboko ispražnjene akumulatore, ali veliko je pitanje dali će akumulator ponovno raditi normalno.
U početku takav akumulator pokazuje napon i do 13 V, ali već nakon par sekundi upotrebe napon mu strmoglavo pada do ispod 10 volti. U principu moguće je obnoviti takav akumukator, ali to zavisi u kakvom je stanju i kojeg je kvalitetea Akumulator se može napuniti kvalitetnim profesionalnim punjačem (a ne onim jeftinim). Profesionalni punjač može puniti višim naponom i pulsirajući tim naponom može kvalitetno očistiti ploče.
Jedini je problem što mnogi akumulatori nisu ni tog kvaliteta ni u takvom stanju da se mogu kvalitetno obnoviti. Uglavnom, ploče su istrošene, olovo je loše... puno je faktora koji utiču na njgovo stanje. I onda se uvek postavlja pitanje kako se brinuti o akumulatorima da bi se uvek imao uvid u njihov kapacitet i koliko struje potrošiti kada je brod na sidru za rad pumpi, ostale tehnike .
Rešenje je u novom instrumentu – npr. uređaju 'Xantrex Battery Monitor'.
Xantrex LinkPRO i LinkLITE Battery Monitor omogućava nautičarima da očitavaju kapacitet i napunjenost svojih akumulatora kao na pokazivaču goriva, gde mogu očitati statistiku napona, kapacitet, struje punjenja i pražnjenja, sve na osvetljenom LCD ekranu.
Xantrex LinkLITE je povoljnija alternativa sa nešto manje funkcija, ali još uvek omogućava simultano nadgledanje dva akumulatora. Oba imaju interno programirajući alarm koji pokreće generator kad je potrebno, ili automatski isključe uređaj kada napon padne ispod određenog nivoa.
S ovakvim mogućnostima monitora, mogu se izbeći problemi slabog akumulatora. Vlasnik broda jasno će znati kada su mu akumulatori u dobrom stanju a kada su loši. Tada će i znati isplati li se ponovno puniti akumulator ili ga treba zameniti.
Eto, sada znamo što sa akumulatorom koji je više od godinu dana stajao nekorišten. Uglavnom, osim onih vrhunskih kvaliteta, takvi akumulatori su neupotrebljivi. Možda još može poslužiti jednu sezonu, ali samo da bude 'zlatna' rezerva, jer se u takav akumulator više ne možete pouzdati.



http://www.jthelectronics.com/product/33550.html