pa jeste , ali bre niko se ne drzi standarda, neki put poludim kad vidim da se neko muci da napravi standard a onda njih 100 doda neke svoje stavke , sto su nasi koristili drugi standard od NOAA ? jesam ja nacionalista al NOAA je sve i svja sto se tice nautike ... e nasi resili da rade desetu varijantu ... doduse mozda NOAA nema software na prodaju da ne ispadne da ih pljujem bez razloga ...
NOAA je američki agencija za okean i atmosferu, i nije baš da su oni postavili sve standarde po pitanju ENC-a, a daleko od toga da su svje i svja. Prvi britanac koji bi te čuo bi verovatno smatrao da si lud. NOAA je osnovana 1970:
http://en.wikipedia.org/wiki/National_Oceanic_and_Atmospheric_Administration Sa druge strane stoji između ostalih npr. IALA (
http://en.wikipedia.org/wiki/International_Association_of_Lighthouse_Authorities) koja je osnovana 1957 i od tada se bavi unapređenjem navigacije i navigacionih oznaka u plovidbi.
Što se unutrašnjih plovnih puteva tiče, glavnu reč u Evropi vodi Rajnska komisija osnovana 1815 godine! (
http://en.wikipedia.org/wiki/Central_Commission_for_Navigation_on_the_Rhine) čija rešenja primenjuje i prilagođava uslovima na Dunavu Dunavska komisija osnovana 1948 (
http://en.wikipedia.org/wiki/Danube_Commission) a čiji smo član od osnivanja, i kroz čiju smo istoriju kao bivša SFRJ odigrali nekoliko ključnih uloga za opstajanje i razvoj.
Ako pod "naši" smatraš današnji Plovput, veruj mi da ENC rade ne samo po aktuelnim standardima, nego i da prilično prednjače u regionu u izradi kartografskog materijala. Jedan od prvih multibeam sonara u regionu za kartiranje rečnog dna je stigao u plovput posle rušenja mostova u Novom Sadu 1999.
a ne ispadne da ih pljujem bez razloga ...
To ti ne bi bilo prvi put, pa se i ne iznenađujem.
Nego da se vratimo na tehniku:
ujedno gledao sam AIS na netu bez prijemnika , ako nasi imaju gram mozga AIS ce biti free kao svugde u svetu (za siroke narodne mase), a oda cemo postavimo server na netu da 24/7 daje podatke AIS SRBIJA MOJA LADJA za mobilne ili bilo koje druge uredjaje , doduse bez pravog prijemnika to nije to slazemo se... i ajde predstavi AIS B pa da skupljamo lovu, il da cekamo nekog cobanina koji ce da uveze kineze koji nisu predvidjeni za uslove pojacane vlage
AIS je free. Opis standarda je takav da se korišćenje infrastrukture nikome ne naplaćuje. Kupiš opremu, tj. transponder, staviš ga na svoj brod i koristiš, ali tebe niko ne vidi. Doduše platiš RATEL-u takse za korišćenje frekvencije (kao za VHF stanicu, radar i sl...) ali to već nema veze sa ovom temom. A možeš i da staviš samo prijemenik, što je kudikamo jeftinije i nema takse kod RATEL-a. GARMIN prijemnike imam na cenovniku, a trudim se da nabavim i jeftiniju alternativu manjih proizvođača.
Ono što predstavlja "problem", tačnije ograničenje, ne samo ovde nego i bilo gde drugde, je podela na Class A za komercijalna i Class B za rekreativna plovila. Za Class A plovila postoji server na netu, i za sada ga koristi samo nekoliko profesionalnih lađara (Dunav Grupa - bivši Heroj Pinki, Luka Beograd) da bi videli svoja i druga plovila koja su opremljena Class A transponderima. Kako je ceo sistem još uvek u fazi postavljanja, tako i taj server nije javan... ali verujem da će po uspešnoj implementaciji i tu biti izmena.
U opisu standarda postoji opcija da se Class B plovila mogu isključiti iz transmisije ako je gužva u etru, a čak se na sertifikovanim radarima može isključiti prikaz Class B AIS meta. Što predstavlja gadno ograničenje za primenu AIS-a kao sredtva za potragu i spasavanje. Oko toga se sad lome koplja među stručnjacima za nautičku navigaciju...
p.s. NOKIA ima čipset SirfStar III i neizmenjivu bateriju kao i većina kineza (i kao Garmin GPS10BT). Pre bi rekao da ti je problem u komunikaciji zbog visoko postavljenog Com porta na BT modulu računara nego da imaš problem sa uređajem i/ili softverom...