Pozdrav svim forumasima
Evo na poziv Kapetana registrovao sam se na Moju ladju i drago mi je sto cu moci da
kao predstavnik Pimija odgovorim na neka Vasa pitanja, a istovremeno naucim nesto od
ljudi koji imaju dosta vise iskustva od mene kada je nautika u pitanju
Moram priznati da me je sam poziv moderatora foruma izuzetno prijatno iznenadio
(zaista izuzetno redak slucaj nekomercijalnog foruma, kome su clanovi i posetioci
ispred materijalne koristi) i da za to imam samo reci hvale.
Probacui da Vam predstavim neke od proizvoda i odgovorim na sva pitanja koja imate u
vezi njih, kao i da pomognem oko raznoraznih pitanja vezanih na plastiku ikompozitne
materijale u nautici (koliko bude u mojoj moci).
Pozdrav i za captjerry-a koji je kao sto vec kaze imao odredjena iskustva sa nasim
plovilima.
Naravno svaka kritika je dobrodosla, jer smo i sami svesni da je sve to jos uvek daleko od idealnog, ali da definitivno ima dosta prednosti u odnosu na neke druge materijale.
Kada su cene u pitanju trenutna situacija je takva i sigurno se u skorije vreme nece pomerati nanize
Cenu proizvoda diktira cena ulaznih materijala, u ovom slucaju to su: granulat polietilena visoke gustine, UV stabilizator, masterbac (boja za polietilen), stiropor i dr.
Ovo je posebno bitno jer se kompletan program nasih proizvoda namenjenih nautici proizvodi iskljucivo od "regularnog" originalnog materijala, odnosno nikakvi reciklirani (vec korisceni pa mleveni i sl.) regranulat ne dolazi u obzir.
Svojstva proizvoda uradjenog od originalnog materijala i onog od regranulata se drasticno razlikujua a posto se ipak radi o proizvodima sa cijim se karakteristikama ne smemo igrati, jer svaki ozbiljniji propust moze ugroziti zivote korisnika, odlucilo smo da se ne igramo sa tim nacinom ustede cene na ustrb ulaznog materijala.
Captjerry je u pravu sto se tice surcinskih brodova (ako se uopste mogu tako nazvati, jer realno daleko je ono od broda) i najiskrenije govoreci napravljeno je nekoliko propusta na njima, sto nasom krivicom, sto krivicom samog narucioca.
Prvo surcinsko plovilo je bilo pravljeno sa 3 plovka od 12m i bilo je planirano za prevoz 20ak ljudi.
Zatim su se zahtevi za planiraniom opremom i brojem putnika promenila, pa se nakon godinu dana kompletno plovilo prepravljalo kako bi se dodao cetvrti plovak.
I na ostala 2 velika plovila je bilo non stop nekih izmena i prapravljanja i promene planova i sl.
Kazem da smo i mi kao proizvodjac odogovorni za neke od tih propusta, ali istovremeno i sam narucilac koji jednostavno od pocetka nije znao tacno sta hoce, ali nekako smo zajednickim snagama uspeli da odredjene nedostatke ispravimo ili ublazimo.
Savijanje plovaka na tolikoj duzini je stvarno uocljivo i za to postoji vise razloga
Ajde da kazemo da smo za jedan razlog mi sami odgovorni i tehnicke je prirode, tj. bio je u to vreme kada su pravljena ta plovila, i vezan je za sitnu "nepravilnost" u proizvodnom procesu. Jednotavno minimalno odstupanje u "punjenju" poprecnog preseka cevi je na tolikoj duzini dalo za rezultat blagu zakrivljenost.
Drugi razlog je karakteristika samog materijala. Polietilen je poznat kao materijal izuzetnih mehanickih i hemijskih osobina, ali isto tako ima prilicno izrazenu dilataciju, koja plovke veliki duzine skracuje i produzuje u prilicnoj meri, kod kracih elemenata to je gotovo neprimetno, ali kod duzih bas i nije.
Sve ovo je poebno izrazeno jer su svi nasi proizvodi dobijeni postupkom ekstruzije nadpritiskom, a ne livenjem, presovanjem i sl.
Mehanicke osobine ekstrudiranog polietilena i livenog ili presovanog su neuporedive
Uostalom to je jos jedan od dokaza mehanickih osobina materijala, bukvalno ne postoji dovoljno jaka konstrukcija koja bi to sprecila i naterala plovak (ili plastiku u bilo kojem drugom obliku) da zadrzio zeljeni oblik.
Upravo to se i pokazalo na surcinskim brodovima.
Ali ponovo kazem da je greska bila i u samom proizvodnom procesu, tako da su se jednosatvno svi ti faktori nakupili i dali takav rezultat.
Na kraju samo da dodam da je osnovna delatnost firme proizvodnja plastike i time se bavimo 1990.god i oblast nautike je za nas prilicno nepoznata, tj. usli smo u nju bez imalo predznanja, uz savete par zaljubljenika u vodu, pokusavajuci da neka inostrana resenja prilagodimo nasim proizvodnim mogucnostima i potrbama ovog podneblja.
Najvece lekcije smo naucili upravo na svojim greskama na prvim plovnim objektima i realno gledano za ovih 6 godina (koliko se bavimo proizvodnjom objekata na vodi) smo ipak prilicno napredovali.
Heheh postavicu sliku prvog plovila koje je 2003.-2006. sluzilo kao test primerak i nekih skorije uradjenih plovila, pa cete i sami videti dasenije bas tapkalo u mestu, mada kao sto vec rekoh ima jos dosta mesta za poboljsanja.
Uh sad sam i ja bas udavio sa pricom, ali necu vise obecavam :P
Sve kritike, saveti i pitanja su dobrodosli