Autor Tema: Naizmenični trofazni motori za pogon čamca ?  (Pročitano 5642 puta)

0 članova i 1 gost pregledaju ovu temu.

Dule

  • Gost
Naizmenični trofazni motori za pogon čamca ?
« poslato: 15, 11, 2010, 00:35:55 pre podne »
Mislim da smo debelo prodiskutovali oko pogona na jednosmernu struju. I ne samo diskutovali. Malo se i eksperimentisalo a ja sam svoj čamac doveo u stanje da je kompletno u funkciji i da ga pogoni jednosmerna struja 48 v i dva elektromotora.
Taj sistem baš i nije jednostavan.
Neophodno je...
-motor
-kontroler
-komande
-baterija 48V
-punjač velike snage za tu bateriju

plus za direktan pogon sa agregata
-agregat minimum 10kw
-pretvarač naizmenične struju u jednosmernu napona 48v i snage kao i nazivna snaga motora

Prednost ovog sistema u odnosu na druge je taj što je moguće instalirati ga i u malo plovilo kao i u veće... do 15m i 10 tona.
Mana je što se tu struja konvertuje da bi došla do motora ili do baterija pa je potrebno puno dodatne opreme koja obavlja taj posao. Punjač, pretvarač...

Postoji sistem koji koriste veliki brodovi i dizel elektro lokomotive. To je pogon gde agregat struju direktno šalje u trofazne motore.

Taj sistem nismo razradjivali a trebalo bi. Izbegavaju se baterije, punjači i pretvarači a autnomija je kao i sa konvencionalnim motorima. Dok ima goriva za agregat čamac će ploviti. To je prednost u odnosu na pogon na jednosmernu struju.
U odnosu na konvencionalne pogone na benzin i naftu prednost je u mnogo manjoj potrošnji fosilnih goriva. Bio to gas, benzin ili dizel za istu snagu.
E sad... ko ima iskustva sa trofaznim motorima velike snage (od 5-25kw) mogao bi ta iskustva da podeli sa nama. Da li ih ima, gde mogu da se nabave, cene, obrtni momenti... sve što bi pomoglo da se jedan takav sistem napravi i stavi u funkciju.

Koliko sam ja shvatio neophodno je:
- agregat
- frekventni regulator
- motor
- par osigurača

Mnogo jednostavniji princip.
Da li će on dati adekvatnu snagu, da li je uopšte pogodan za ugradnju na manja plovila?

Van mreže zorter

  • Drekavac sa Srednjih voda
  • ********
  • Poruke: 5201
  • Pol: Muškarac
Odg: Naizmenični trofazni motori za pogon čamca ?
« Odgovor #1 poslato: 15, 11, 2010, 06:26:30 pre podne »
Akumulatori se ne mogu izbeci. Potrebni su za napajanje raznih uredjaja koji moraju da rade i kad brod stoji (navigaciona svetla, na primer).


A ukoliko ima dovoljno mesta za veci broj akumulatora uz inverter je moguce koristiti i pogonski motor.

Inace je ovaj sistem sigurno bolji od jednosmernog, bar presek kablova ne mora biti veliki. Umesto 50-75 kvadrata kadlovi mogu biti i 16-20 kvadratnih milimetara. A i trofazni motori imaju veci obrtni moment od jednosmernih motora. Laka i jednostavna promena smera obrtanja.......ma, mnoge su prednosti.

Van mreže Kapetan

  • Administrator
  • Drekavac sa Srednjih voda
  • *****
  • Poruke: 16690
  • www.mojaladja.com
    • Ypsiolon
  • Brod tip: Aloa 23
  • Marina: Nautilus marina
  • Veličina: 7 m
Odg: Naizmenični trofazni motori za pogon čamca ?
« Odgovor #2 poslato: 15, 11, 2010, 10:24:45 pre podne »
onaj momak na strani 56 (zadnja dva pasosa) u svom diplomskom radu kaze da su bolj jednosmerni zbog jakog polaznog momenta koji je 2-3 puta veci od snage ...



(pdf pa nece copy paste )

Van mreže zorter

  • Drekavac sa Srednjih voda
  • ********
  • Poruke: 5201
  • Pol: Muškarac
Odg: Naizmenični trofazni motori za pogon čamca ?
« Odgovor #3 poslato: 15, 11, 2010, 16:40:49 posle podne »
To je u pravu. Nisam napomenuo da jednosmerni motori imaju mnogostruko veci moment na malim brojevima obrtaja sto kod trofaznih naizmenicnih nije slucaj. Tako da je kvalitetno pokretanje prevoznog sredstva (auto, aitobus, tramvaj, lokomotiva.........) koje ima trenje sa cvrstom podlogom i kod koga pokretanje iz "mrtve tacke" izaziva trzaj mnogo "mekse" sa jednosmernim motorima. Kod plovila to nije slucaj jer naglo pokretanje elise iz mirovanja ne izaziva trzaj plovila do gubitka ravnoteze. Naizmenicni motori imaju punu snagu na vecem broju obrtaja ali uz frekventni regulator i to je reseno. Ali, motor mora imati neki minimalni broj obrtaja da bi imao dovoljan obrtni moment za pokretanje iz mirovanja koji je daleko od maksimalnog broja obrtaja ali nije ni iz stanja mirovanja. Kod motora do 3kW su to nekih 300-400 o/min. Prednost frekventnih regulatora je i povecanje broja obrtaja preko nazivnog (pod uslovom da su zadovoljeni kriterijumi kvaliteta lezajeva), bez opasnosti od pregorevanja motora.

Iskreno, nisam sve procitao pa ne mogu detaljno komentarisati diplomski rad, ali cini mi se da se nije dotakao frekventnih regulatora i trofaznih motora, pa samim tim ni uporedjenje ovih motora nije uzeo u obzir.

Van mreže zorter

  • Drekavac sa Srednjih voda
  • ********
  • Poruke: 5201
  • Pol: Muškarac
Odg: Naizmenični trofazni motori za pogon čamca ?
« Odgovor #4 poslato: 15, 11, 2010, 19:59:20 posle podne »
Da, bio sam u pravu. Ni jednog momenta nije spomenuo najnoviji nacin kontrole trofaznih motora (frekventni regulatori) i ako su u upotrebi AC trofazni motori na svim vozilima vecih max brzina i veceg dometa.

Uglavnom se osvrtao na istorijat, i prepravke koje je radio Varga sa sinom, koji je i vlasnik firme koja radi regulacione uredjaje za DC motore za viljuskare (FORMICO-S). Doduse u vreme njihove prepravke tek su se pojavili ovakvi regulatori kod nas (1994-95 god.) i bili su veoma skupi. Najpouzdaniji su bili uredjaji OMRON.

Tako da, ja licno, mislim da su bolja opcija trofazni AC motori za pogon camaca ali ne ovi "standardni" na 380V vec oni 4-polni (mislim da je njihov napon napajanja 72V i 144V). A tih motora nema u redovnoj serijskoj proizvodnji. Jedino, ako se ne koriste akumulatori za pogon motora vec samo za svetla i druge manje potrosace, a za pogon motora da se koristi iskljucivo agregat. U toj kombinaciji moze i standardni trofazni motor na 380V i to sa frekventnim regulatorom koji ce osim regulacije brzine omoguciti "meksi" start. To se postize prebacivanjem rezima rada motora zvezda/trougao. U zvezdi motor ima laksi, meksi start i povlaci manju struju, a prebacivanjem u trougao (kad dostigne dovoljan broj obrtaja) postize punu mehanicku snagu sa vec dostignutim strujnim rezimom.
« Poslednja izmena: 16, 11, 2010, 20:04:59 posle podne zorter »

Van mreže Zoran

  • Kapitalac Dunavski
  • *******
  • Poruke: 1687
  • Pol: Muškarac
  • BEOGRAD
    • Jedrilica
  • Brod tip: sam napravio
  • Marina: Ada Ciganlija
  • Veličina: 6m
Odg: Naizmenični trofazni motori za pogon čamca ?
« Odgovor #5 poslato: 15, 11, 2010, 20:06:19 posle podne »

    Ajde majstori,napisite i neku rec o trofaznim agregatima.
Vazno je ploviti,ploviti i ploviti.

Van mreže zorter

  • Drekavac sa Srednjih voda
  • ********
  • Poruke: 5201
  • Pol: Muškarac
Odg: Naizmenični trofazni motori za pogon čamca ?
« Odgovor #6 poslato: 15, 11, 2010, 20:09:59 posle podne »
Kad su agregati u pitanju najjednostavnije je videti sta ima u ponudi na trzistu, i prema potrebama potraziti najbolje performanse (potrosnja, velicina/gabariti, pogonsko gorivo .......).

Van mreže joja

  • Drinski Kratkorepi Peš
  • ***
  • Poruke: 80
  • www.mojaladja.com
Odg: Naizmenični trofazni motori za pogon čamca ?
« Odgovor #7 poslato: 20, 11, 2010, 21:57:05 posle podne »
Cestitam Dule na sprovedenoj i realizovanoj  sjajnoj ideji. Nadam se da ce biti prilike da to i pogledam uzivo. Nesto mi bas i nije jasno., pa ako mozete Vi a i Zorter da mi prokomentarisete sledece: Ja na brodu imam motor od 55kw ( Torpedo 75 ks). Ukoliko bi njega koristio kao pogon za neki agregat  tj direktno snabdevao preko frekfentnog regulatora neki trofazni motor  odgovarajuce snage, ili neki na jednosmernu struju, koji bi povezao na osovinski vod ( i na taj nacin preskocio tj ne bi koristio hidraulicnu kopcu inace 1:2, tj ona bi bila u ler polozaju ), mislite li da bih ostvario ustedu u gorivu tj da bih dobio efikasniji pogonski sistem? Tj, recimo ako bi Torpedo radio na malom broju obrtaja...cc 800 gde trosi 2-2,5 l nafte na sat da li bi brod mogao postici brzinu kao na 1200-1300 o gde trosi oko 5l  i naravno ide drasticno brze ??

Van mreže joja

  • Drinski Kratkorepi Peš
  • ***
  • Poruke: 80
  • www.mojaladja.com
Odg: Naizmenični trofazni motori za pogon čamca ?
« Odgovor #8 poslato: 21, 11, 2010, 08:01:40 pre podne »
Pa i ja tako mislim ali je tema jako interesantna i pratim je sa velikom paznjom. Mozda cu probati na nekom drugom brodu...Potrosnjom i brzinom remorkera sam vise nego zadovoljan. Pri brosecnim brzinama na Dunavu od 11-12 km/h tj 7-8km/h i 900-1100 obrtaja  trosi oko 3,7l nafte/h... Ipak je to profesionalno napravljen radni brod bez suvise luksuza, napravljen da radi 24h/7 dana a ja ga fakticki vozim na minimumu njegovih mogucnosti.. Struje ima dovoljno, a stavio sam i celije od 100W..Buku sam smanjio a ima i neke drazi kada se cuje ( naravno ko to voli :smile:) a i nebi da menjam njegov autentican koncept.
Mislim da ste uradili izuzetan poduhvat i Vas pionirski :censored: rad je od izuzetnog znacaja za nas brodare amatere. Buducnost pogona je sasvim izvesna, a mislim da ce prvo i aktivno zaziveti upravo na brodovima deplasmancima. Mogucnost i pristupacnos prepravke, mogucnost skladistenja akumulatora na deplasmancima kao i svakodnevno pojeftinjenje i povecavanje kapaciteta akumulatora ce uciniti da cemo gledati u skoroj buducnosti mnogo brodova pogonjenih na ovaj nacin a Vase iskustvo koje ste podelili sa nama ce mnogima biti putokaz i smernica i inspiracija za dalju rad na elektro pogonu brodova
Pozdrav  :good:

Van mreže zorter

  • Drekavac sa Srednjih voda
  • ********
  • Poruke: 5201
  • Pol: Muškarac
Odg: Naizmenični trofazni motori za pogon čamca ?
« Odgovor #9 poslato: 21, 11, 2010, 11:41:28 pre podne »
Joja, slazem se s Dulom da je neisplativa ugradnja elektromotora u tvoj remorker.  :good:

Jedino sto, gledano s prakticne strane, ne bih isao na jednosmerni motor, jer je jednosmerni motor od 25kW vrlo tesko nabaviti (kod nas ga sigurno nema, a i u inostranstvu bi bilo skupo). Zato bih isao na trofazni motor i agregat. Trofazni motor od 25kW bi mogao naci za par stotina eura (cca 250-350€).
Takodje se slazem s Dulom da tvoj motor nije pogodan za pogon generatora, pa bi ti jeftinija varijanta bila da taj motor prodas i nabavis kompletan agregat ili (sto je jos jeftinija varijanta), mariniziras neki manji dizel motor (recimo golfov od 50-55kW), a potrazis generator koji radi na 1500 o/min.

Ali generalno receno (i tu se slazem s Dulom), ni ja ne bih to radio na remorkeru. Na nekom laksem manjem brodu DA ali na remorkeru NE.

Pozzzz :drinks: