Autor Tema: Energetski bilans  (Pročitano 3165 puta)

0 članova i 1 gost pregledaju ovu temu.

Dule

  • Gost
Energetski bilans
« poslato: 09, 11, 2010, 13:18:23 posle podne »
Vidim da mnogima nije jasno kako to funkcioniše. Zašto ja potenciram na velikoj uštedi kada svi znamo da je energija energija? Mora se uložiti odredjena količina energije da bi se izvršio neki rad. To je nepobitna činjenica. Ako je za pokretanje broda potrebno 10 kw onda se ta snaga mora uložiti nebitno koji je izvor u pitanju. Sunce, voda, struja, vetar, benzin ili fizički rad (veslanje)
I gde je caka?
Opet ću ja svoj brod kao primer.
Da bi azimut glisirao neophodna snaga koju je projektant predvideo je 540 hp kada su benzinski motori u pitanju.
To bi u elektromotorima bilo oko 180 hp...
Tako to izgleda matematiči i sa stanovišta neupućenog potpuno ispravno.
Medjutim... sus motori imaju ogromne gubitke snage. Tu su transmisije, grejanje, nepotpuno iskorišćenje goriva... svi proračuni kažu da je taj gubitak oko 60 % deklarisanog. Iz toga prizilazi da je stvarna snaga koju taj motor uloži u kretanje čamca da bi glisirao oko 200 hp.
Elektromotori imaju gubitke oko 10 % deklarisane snage. Iz toga proizilazi da bi postojeće motore od 540 hp sasvim dostojno zamenili elektromotori snage 70 hp ili ti 52,2 kw.
To znači da bi moj brod glisirao i išao brzinom od 50 km na sat sa dva elektromotora od po 25 kw. Umesto dva SUS motora od po 270 hp ili 201 kw.
Dakle, proračun 1:3 je svakako netačan jer iz ove računice dobijamo da je taj odnos u praksi 1:10 .
Čist primer za to je gliser od 8.5 metara koji postiže 60 km na sat a u sebi ima dva elektromotora od po 20 kw a isti je više puta spominjan i linkovan da neću ponovo to da radim.
Primer su i mali troling elektromotori. Ja sam nabavio taj motor od 54 LBS. Maksimum potrošnje je 48a. 48X12 je oko 0.5kw. A postiže brzinu na mom gumenjaku kao tomos 4. Istina nisam merio sa Tomosom ali je brži od honde 2,5 kw koju imam i vršio sam uporedjenje. U istim uslovima sa hondom čamac ide 4,7 km na sat a sa elektromotorom 6,2 po garminu.
Ali da nastavim.
Dva SUS motora od po 200 kw troše pri glisiranju oko 80 litara na sat.
Za pokretanje dva elektromotora i glisiranje pri punoj brzini je 40 kw, jer se potreba za punom snagom motora gubi istog trenutka kada čamac izglisira. Za izglisiravanje je potrebna puna snaga to jest 50 kw ali svega par sekundi. Dakle, potreban je agregat snage 55 kw. Za pokretanje generatora te snage treba imati SUS motor snage oko 80 kw ili malo preko 100 HP. koji na 1500 obrtaja troši oko 5 litara na sat.
Uporedjenjem potrošnje SUS motora i agregata koji pokreće elektromotore dobijamo da je potrebno uložiti 10 puta manje energenata za istu brzinu čamca.
Da napomenem da je ovde reč o čistom hibridu i da čamac ovako pogonjen ne nosi 800 litara goriva kao ni isto toliko ( u kg) baterija.
Ako se složimo da je struja iz mreže deset puta jeftinija od one dobijene iz agregata, dodavanjem baterija bi se finansijski rezultat daleko popravio u korist elektromotora.

Sve ovo pišem jer su neki sumnjičavi i optužuju me da ja izmišljam perpetumobile, da je nemoguće dobiti snagu bez uložene energije.. Ja to nikada nisam osporavao. Samo sam uvek trvrdio da je iskorišćenje te energije višestruko veće u ovakvim hibridnim sistemima. Da nije tako komercijalni brodovi bi davno izbacili elektromotore. Ali svi su svesni toga da bi onda umesto sprata za putnike morao da bude ugradjen rezervoar za gorivo. :)


Ovde sam izneo svoje proračune i svoj krajnji cilj. Da brodu vratim brzinu ali ne i dve ale od po 270 HP koje u krsarećem režimu troše 80 litara na sat a pri izglisiravanju i do 150 litara na sat. Njih će, u dogledno vreme, zameniti jedan motor od 100 hp i generator snage 55 kw.

Investicija će biti oko 5 000 evra. Za te pare ne mogu da kupim ni jedan dobar motor volvo penta snage 270 HP. Uz to imaću struje dovoljno za sve potrebno. Investicija će se vratiti za 2 godine eksploatacije kroz uštedu u gorivu, porezu i održavanju da su kojim slučaju na čamcu SUS motori.
Razmislite o ovome...
Za koliko hiljada godina bi mi se vratila investicija od 10 000 evra u dva benzinka motora koje ovaj čamac po preporuci proizvodjača treba da ima?
Razmislite i o ovome.
Akumulatore, motore i elektroniku kupujete jednom.
Gorivo za SUS ale kupujete svakodnevno.
Za mene nema dileme. Doći će i penzija kada će svaki dinar biti dragocen. Neću moći da plaćam po 1000 evra da bih napunio rezervoare i vozio se ali ću moći da platim 100 evra mesečno za stuju kojom ću puniti akumulatore.
Umesto da me izlazak na pecanje do malih voda košta 70 - 80 evra košta će me 200 - 300 dinara. Što je za bilo koju penzijicu prihvatljivo :) . Neću moći da plaćam porez preko 1000 evra, ali ću moći 20-ak hiljada dinara...
Neću ni da se odričem velikog čamca. Hoću da u njemu uživam dok on ili ja trajemo ali neću da se osećam kao ovca za šišanje niti da dozvolim da me nateraju da se odreknem onoga što volim i želim.

Uostalom... zašto bih i sada punio džepove naftnim kompanijama? Jedino što nas vezuje za SUS motore je predrasuda i lenjost da makar probamo da se informišemo na pravi način. Svakodnevno nam pune uši i skreću sa pravog puta.
« Poslednja izmena: 09, 11, 2010, 14:01:36 posle podne Dule »

Van mreže zorter

  • Drekavac sa Srednjih voda
  • ********
  • Poruke: 5201
  • Pol: Muškarac
Odg: Energetski bilans
« Odgovor #1 poslato: 09, 11, 2010, 15:34:54 posle podne »
 :good: :good: :good:

Van mreže mossi

  • Drekavac sa Srednjih voda
  • ********
  • Poruke: 3179
  • Pol: Muškarac
  • Somborac
    • VARALICA II - AP323A
    • APATIN-Kampovanje-Pecanje-Plovidba
  • Brod tip: Pecaroški alu
  • Marina: Apatin
  • Veličina: 5.5m
Odg: Energetski bilans
« Odgovor #2 poslato: 09, 11, 2010, 17:17:24 posle podne »
A ako ne zna Dule, "Pitajte Djuru" na radio indeksu. On zna ko zna.  :good:  :lol: :lol: :lol:

 :drinks:

P.S. Svaka čast svima, na tekstovima o elektro pogonu.
Svaka čast i na hrabrosti da se to proba i dovede do stanja eksploatacije.

Pali su mnogi mitovi i predrasude.  :superstition:

 :drinks:

Van mreže serbon

  • Mali od Roštilja
  • ***
  • Poruke: 63
  • Pol: Muškarac
Odg: Energetski bilans
« Odgovor #3 poslato: 11, 11, 2010, 00:03:27 pre podne »
Dule cesto se ne slazem sa tobom ali pazljivo citam skoro sve sto se pise po nasem forumu a tebe i tvoje komentare ne preskacem jer imas meru i temeljno obrazlazes tako da seto postuje i kada se ne slaze sa licnim stavom. Svaka cast, samo nastavi tako a mi koji se retko ukljucujemo u diskusiju imamo sta da naucimo.

Van mreže haklberisojer

  • Dlakavi Čorbosrk
  • ****
  • Poruke: 197
Odg: Energetski bilans
« Odgovor #4 poslato: 11, 11, 2010, 10:48:57 pre podne »
Sva genijalna resenja u razvoju covecanstva su bila jednostavna i bila su kvantni skok. Evolucijom se ne moze nista znacajno dobiti. Znacajno je kad se nesto pomeri za red velicine...

Gledano energetski u narednom periodu, ne tako velikom, nesto ce se znacajno dogoditi. Ocekujem to u oblasti skaldistenja elektricne energije. Gabariti akumulatora, zasnovani na novim tehnologijama i materijalima, ce padati a performase rasti. Agregati ce biti i solarne celije efikasnijeg ucinka. Energija vetra, plime i oseke takodje...

Ne zato sto sam stedljiv - san mi je da plovim na energiji Sunca :) Bilo bi savrsenstvo. Dule je vec zagazio na puteve savrsenstva...