Autor Tema: Suma - sumarum ... iz mog ugla  (Pročitano 1956 puta)

0 članova i 1 gost pregledaju ovu temu.

Dule

  • Gost
Suma - sumarum ... iz mog ugla
« poslato: 09, 11, 2010, 00:35:37 pre podne »
Zorter će to detaljno da razloži i obrazloži u zaključanoj temi.
Ja ću preneti svoje iskustvo, odnosno, kako sam ja to odradio i ovde slobodno pitajte ili komentarišite.
Prvo da napomenem to da u Srbiji nema majstora niti radionice koja to može i hoće da odradi. Ili nemaju stručnjaka za brodogradnju ili nemaju stručnjaka za elektroniku a najčešće su to priučeni majstori ili ljudi koji su radili u radionicama za popravku električnih vozila (viljuškari, transporteri...)
Drugo, u srbiji nigde ne možete kupiti namenski deo što je manji problem jer se sve može nabaviti iz inostranstva. Ali ovo i nije bitno za temu jer sam ja sve radio od polovnih delova koje sam kupovao po servisima za viljuškare. Ima ih desetak pa se i nadje ono što treba.
Ja sam svoj pogon napravio po princimu jednosmerne struje.
Komponente:
2 elektromotora snage po 10 KW sa kontrolerima koji regulišu smer i broj obrtaja motora.
2 akumulatora 48 V ukupne snage 500 A
Kontrola smera se vrži džojsticima a broj obrtaja reguliše potenciometrima
Dva ampermetra od 150 A koji preko otpornika mere trenutnu potrošnju svakog motora
Dva voltmetra koji mere napon u akumulatorima kao i dva led merača koji pokazuju stanje akumulatora.
Sklopka koja uključuje jedan ili drugi a može i da spoji oba akumulatora jer se napajanje motora vrši iz jedne tačke
Za sve veze sam koristio kablove preseka 50 i 70 mm2
Agregat snage 10 kw  (pokazalo se nedovoljno jer motori imaju 20 kw pa je potreban jači agregat)
Ispravljač sa 220 naizmenične na 48v 150A jednosmerne struje. Preko njega motori direktno dobijaju napajanje iz agregata što je omogućilo da rade neprekidno bez obzira na stanje akumulatora. Izmedju njega i akumulatora su diode koje sprečavaju da ovaj ispravljač puni akumulatore. Ispravljač je bez ikakve elektronike. Samo trafo i diode pa i nije za punjenje akumulatora. Nema nikakve regulacije i daje onoliko struje koliko je motorima potrebno. Zaključio sam da moram da napravim još jedan ispravljač (po jedan za svaki motor) i da moram da nabavim agregat minimalne snage 25 kw.
Ispravljač sa 220 na 48V snage 60A koji je namenjen za punjenje akumulatora.

Brod ima osovinske vodove pa je trebalo napraviti sistem da se motori zakače direktno na osovinu. To su odradili metalostrugari.
Osim toga morao sam da napravim novu kontrolnu tablu, da do nje dovedem dva snopa kablova za kontrolu motora i punjača.
Postojeću elektroniku nisam dirao i ona radi na 12 V. Napaja se iz dva trakciona akumulatora od po 110A. Njih punim pomoću punjača od 30A kao i preko solarnih panela ukupne snage 200W .
Na brodu je i paralelna instalacija na 220 V koja se napaja iz agregata ili mreže.
Eto... tako je to kod mene rešeno.
Svu instalaciju, montažu i "proračune" sam radio sam. Pa ako sam mogao ja može bilo ko.
Pre pet meseci ja nisam znao kako da izračunam snagu motora :) .

Ceo sistem funkcioniše bez greške. Jedino po nekada agregat otkaže poslušnost jer ga preopteretim. Postojeće baterije izdrže oko 3 sata solidne vožnje a agregat uspeva da čamac tera oko 4 km na sat uzvodno. U pitanju je Sava. Na baterije brzina je duplo veća.
Namera mi je da zimus ovaj sistem maksimalno testiram i uočim nedostatke. Da nabavim jači agregat sa mariniziranim motorom. Vazdušno hladjenje se pokazalo kao neadekvatno za čamac i zatvoren prostor. Diže temperaturu u potpalublju iako sam postavio dodatne ventilatore koji izvlače topao vazduh.
Isto tako čeka me i zamena elisa. I pored saveta da mi je potrebna manja elisa ja ću ostati pri svom. Nabaviću veće elise sa manjim hodom kako bih iskoristio veći obrtni momenat motora na manjem broju obrtaja.

Iako sam zadovoljan postignutim mislim da sam odabrao lošiji od dva sistema. Kako mi svakako treba moćan agregat trebao sam da odmah idem na trofazne motore koji rade direktno na naizmeničnu struju. Naravno, ovo nije baš podesno za manje čamce ali kod mene ima dovoljno mesta za tako nešto. Izbegao bih brdo elektronike koja je ugradjena a i smanjio bih kapacitet akumulatora. Za ovaj sistem sam se odlučio zato što omogućuje dužu plovidbu bez paljenja agregata. Uz još jednu bateriju ta bi autonomija bila zavidna. Da napomenem ono što sam već više puta rekao. Brod je težak 7 tona, dugačak 10 a širok nepuna 4 metra.
Snagu motora sam odabrao tako što sam pratio šta se ugradjuje na brodove sličnih karakteristika i ona je sasvim dovoljna za laganu vožnju po Dunavu i Savi. Neću moći sa njima da razvijam neke velike brzine ali to u ovoj fazi i nije bio cilj. Cilj je bio dokazati sebi da Azimut može da plovi na elektro pogon. Vremenom će se i karakteristike popravljati jer nije nikakav problem a ni trošak izvaditi postojeći motor. Četiri šrafa i čovek bez ičije pomoći iznese motor iz broda, ugradi drugi... a ovi motori koštaju od 200 do 400 evra. Ne zahtevaju održavanje, izdržljivi su i dugotrajni, otporni na svakakva maltretiranja jer su za to i napravljeni.
« Poslednja izmena: 09, 11, 2010, 01:18:13 pre podne Dule »