Autor Tema: Deplasman broda  (Pročitano 11913 puta)

0 članova i 1 gost pregledaju ovu temu.

Van mreže Kapetan

  • Administrator
  • Drekavac sa Srednjih voda
  • *****
  • Poruke: 16690
  • www.mojaladja.com
    • Ypsiolon
  • Brod tip: Aloa 23
  • Marina: Nautilus marina
  • Veličina: 7 m
Deplasman broda
« poslato: 09, 10, 2010, 18:09:04 posle podne »
Da li je deplasman broda  jednak tezini broda?

Van mreže LSI

  • Drekavac sa Srednjih voda
  • ********
  • Poruke: 7046
  • Pol: Muškarac
    • LSI
  • Brod tip: AQ 575
  • Marina: Nautički klub "Stari Slankamen"
  • Veličina: 5,75 m
Odg: Deplasman broda
« Odgovor #1 poslato: 09, 10, 2010, 18:24:29 posle podne »
A ship's displacement is its mass at any given time, generally expressed in metric tons or long tons. The term is often used to mean the ship's mass when it is loaded to its maximum capacity. A number of synonymous terms exist for this maximum mass, such as loaded displacement, full load displacement and designated displacement.[1] 

The word displacement refers to the mass of the water that the ship displaces while floating.[2]



Deplasman je masa broda u ma kom trenutku i obično se izražava u metričkim tonama ili tzv. dugim tonama.
Izraz se obično koristi da bi se izrazila masa broda sa njegovim maksimalnim tovarom.
Reč deplasman podrazumeva masu vode koju brod istisne dok plovi.

To je razlog zašto se u našim krajevima umesto reči deplasman često koristi i izraz: istisnina.


Konkretno: ne radi se o težini broda, već o njegovoj masi zajedno sa masom maksimalne količine tereta ukrcanog na brod. (Ovde se misli na dozvoljeno opterećenje broda pri kojem brod utone u vodu do projektovanog gaza.)

Van mreže SALE NB

  • Drekavac sa Srednjih voda
  • ********
  • Poruke: 2449
  • Pol: Muškarac
Odg: Deplasman broda
« Odgovor #2 poslato: 09, 10, 2010, 18:26:47 posle podne »
Sećam se jedne ranije diskusije na jednom drugom forumu, na ovu temu.  :aggressive: :preved:

Iako je bilo argumenata za jednu i drugu tvrdnju, mislim da je (argumetovano) prevladalo mišljenje da je istisnina (deplasman) jednaka ukupnoj težini plovila!
"Moreplovac ne moli za pravac vetra, već uči kako da plovi po postojećem"

Van mreže LSI

  • Drekavac sa Srednjih voda
  • ********
  • Poruke: 7046
  • Pol: Muškarac
    • LSI
  • Brod tip: AQ 575
  • Marina: Nautički klub "Stari Slankamen"
  • Veličina: 5,75 m
Odg: Deplasman broda
« Odgovor #3 poslato: 09, 10, 2010, 18:50:09 posle podne »
Маса је основна особина материје. Њена дефиниција је интуитивно везана за меру материје. Иако често мешана са тежином, маса је особина која је независна од положаја. Маса и тежина су узрочно-последично повезане, тежина је сила, последица постојања масе као узрока гравитације.

Тежина је сила којом тело, услед гравитационог дејства, делује на непокретни ослонац или затеже нит о коју је обешено.
Тежина тела је једнака гравитационој сили која на њега делује и њен интензитет тада је једнак производу масе тела и убрзања земљине теже


Teжина се, између осталог, битно разликује од друге физичке величине, под називом маса чија је јединица килограм  (kg), а са којом је, иначе, људи у обичном говору често поистовећују. Тако, на пример, тежину сопственог тела или тежину других предмета они обично изражавају у килограмима, не водећи рачуна да је тада реч у ствари о маси, а не о тежини, коју би, у том случају, требало изражавати и мерити у њутнима. Међутим, и ако су свесни да се ради о различитим величинама, овај уврежени начин изражавања или поистовећивања задржао се донекле и међу физичарима и другим научницима, који ће такође за тело веће масе обично рећи да је теже, а не да је масивније од другог тела мање масе.

Ипак, и поред тога што тежина тела, као што смо видели, зависи од његове масе, односно што тело веће масе има такође већу и тежину, треба упамтити да тежина и маса нису исте физичке величине.


Sve ovo navodim samo zato da bih podvukao razliku izmedju mase i težine.

Van mreže SALE NB

  • Drekavac sa Srednjih voda
  • ********
  • Poruke: 2449
  • Pol: Muškarac
Odg: Deplasman broda
« Odgovor #4 poslato: 09, 10, 2010, 19:11:04 posle podne »

Sve ovo navodim samo zato da bih podvukao razliku izmedju mase i težine.

Pošto Kapetan, baš kao i ja, kaže težina kad misli na masu, njegovo pitanje se odnosi na masu, pošto želi da poredi vrednosti u kilogramima, odnosno tonama.

Između vrednosti u Njutnima ( težina) i tonama (deplasman) ne može biti stavljen znak jednakosti.
"Moreplovac ne moli za pravac vetra, već uči kako da plovi po postojećem"

Van mreže Kapetan

  • Administrator
  • Drekavac sa Srednjih voda
  • *****
  • Poruke: 16690
  • www.mojaladja.com
    • Ypsiolon
  • Brod tip: Aloa 23
  • Marina: Nautilus marina
  • Veličina: 7 m
Odg: Deplasman broda
« Odgovor #5 poslato: 09, 10, 2010, 22:29:12 posle podne »
ako moj che ima istisninu 2 kubna metra da li to znaci da je tezak 2 tone ?
(da ne cepidlacimo temperatura napolju je 4 stepena celzijusa)

Van mreže LSI

  • Drekavac sa Srednjih voda
  • ********
  • Poruke: 7046
  • Pol: Muškarac
    • LSI
  • Brod tip: AQ 575
  • Marina: Nautički klub "Stari Slankamen"
  • Veličina: 5,75 m
Odg: Deplasman broda
« Odgovor #6 poslato: 10, 10, 2010, 08:40:57 pre podne »
ako moj che ima istisninu 2 kubna metra da li to znaci da je tezak 2 tone ?
(da ne cepidlacimo temperatura napolju je 4 stepena celzijusa)

Ako je istisnina 2 m3 onda mu je masa 2 mt (što bi mi rekli: 2 tone), a da bismo znali koliko je težak, trebalo mi masu pomnožiti ubrzanjem pod dejstvom sile zemljine teže.
Dobiće se neki broj u Njutnima ili u kg-metrima u sekundi za sekundu - ovo dobro zvuči, zar ne? Zato to niko i ne koristi u stvarnom životu.

 :scare:


Da malo dopunim pa da bude još "jasnije":

Убрзање земљине теже се мења са порастом надморске висине, у малом распону висина, за отприлике -3*10−7, где знак минус значи да се убрзање смањује са порастом висине. Такође, убрзање се мења и кад се крећемо од екватора ка половима за приближно 0,5 %. Постоји и варијација вредности убрзања током дана, која на географским ширинама око 40° може бити око 2*10−7 и зависи од положаја Месеца и Сунца.

Iz ovoga proiziliazi da je masa uvek ista za svako telo ali se njegova težina uvek menja, u zavisnosti od toga gde se telo nalazi u koje doba dana i u kom pravcu se kreće (težina i pored velike mase može da bude i jednaka nuli u bestežinskom stanju.


Posle svega, Kapetane, najlakše je da zaboravite sve što sam napisao i da, kada vas neko pita, jednostavno kažete da je Če težak 2 tone.  :yahoo::yahoo:

p.s.
Nadam se da mi niko neće zameriti što sam sve ovo napisao. Meni je sve ovo izgledalo kao fina prilika da se svi malo zabavimo. :dance1:
« Poslednja izmena: 10, 10, 2010, 09:03:23 pre podne LSI »

Van mreže marke

  • Kapitalac Dunavski
  • *******
  • Poruke: 1147
  • Pol: Muškarac
Odg: Deplasman broda
« Odgovor #7 poslato: 10, 10, 2010, 12:10:43 posle podne »
Tandara broc:
Ako covek pita znaci da nije blizak s tom materijom i ne trazi da ga zbunite.

Sve je to tacno sto ste naveli ali kad pita covek jeli to isto, ja kazem jeste iz prostog razloga sto kad meris tezinu ili masu nema nikakvog ubzanja i nema neke bitne razlike u rastojanju izmedju centra zemlje i camca. Niti ce meriti na vrh Tibeta niti u slobodnom padu pa da ima ubrzanje.

Ako ce da uci fiziku u redu nije masa i tezina isto i onda nek cita sve formule ali deplasman (istisnina) je inace jednaka tezini broda kad ga stavi na kamionsku vagu i istisnuce bas toliko litara koliko ima kila, kraj price.
Marke

Van mreže Kapetan

  • Administrator
  • Drekavac sa Srednjih voda
  • *****
  • Poruke: 16690
  • www.mojaladja.com
    • Ypsiolon
  • Brod tip: Aloa 23
  • Marina: Nautilus marina
  • Veličina: 7 m
Odg: Deplasman broda
« Odgovor #8 poslato: 10, 10, 2010, 23:10:02 posle podne »
.... ali deplasman (istisnina) je inace jednaka tezini broda kad ga stavi na kamionsku vagu i istisnuce bas toliko litara koliko ima kila, kraj price.

e to me je zanimalo ... sada naprimer mogu da prodacunam jednostavnim metodama zapreminu deplasmana i da odredim tezinu broda .. odprilike ...

Van mreže LSI

  • Drekavac sa Srednjih voda
  • ********
  • Poruke: 7046
  • Pol: Muškarac
    • LSI
  • Brod tip: AQ 575
  • Marina: Nautički klub "Stari Slankamen"
  • Veličina: 5,75 m
Odg: Deplasman broda
« Odgovor #9 poslato: 11, 10, 2010, 08:06:07 pre podne »
Bravo Marke.
Dobro da kap nije pitao i koliko ima Bruto registarskig tona :)
A mene zanima kako, i koliko na brod utiče centrifugalna sila zemlje ako plovi sa severnog na južni pol i da li se uticaj povećava ili smanjuje približavanjem ekvatoru ?


Dule, Dule! Opet niste bili pažljivi na času.

Piše lepo: "убрзање се мења и кад се крећемо од екватора ка половима за приближно 0,5 %."
Kada se plovi od pola ka ekvatoru, zbog delovanja centrifugalne sile smanjuje se ubrzanje zemljine teže koje telo povlači ka centru Zemlje, pa se samim tim i težina smanjuje (masa ostaje uvek nepromenjena). Kad brod predje ekvator i nastavi kretanje ka drugom polu, dešava se suprotno. To je zato što je centrifugalna sila najjača baš na ekvatoru.

Za kaznu ovo da napišete na tabli deset puta za vreme sledećeg odmora.


Ma, samo kad smo Marke i ja pomogli Kapetanu da izračuna deplasman!

Van mreže mossi

  • Drekavac sa Srednjih voda
  • ********
  • Poruke: 3179
  • Pol: Muškarac
  • Somborac
    • VARALICA II - AP323A
    • APATIN-Kampovanje-Pecanje-Plovidba
  • Brod tip: Pecaroški alu
  • Marina: Apatin
  • Veličina: 5.5m
Odg: Deplasman broda
« Odgovor #10 poslato: 11, 10, 2010, 09:13:21 pre podne »
Evo jedan lagan primer kako da razlikujete masu od kilograma.
Kila gvoždja i kila perja, isto zar ne?
E pa probajte da šutnete jedno pa drugo!  :suicide:

 :lol: :lol: :lol:

Van mreže broker975fx

  • Drekavac sa Srednjih voda
  • ********
  • Poruke: 3011
  • Pol: Muškarac
    • DAVID VELIKI
    • www.airbnb.com
  • Brod tip: Mali rečni remorker
  • Marina: Gabbiano Yachting Club, Zemun
  • Veličina: 13m
Odg: Deplasman broda
« Odgovor #11 poslato: 11, 10, 2010, 10:36:12 pre podne »
Ili jel može ovo ako uđeš u lift i staneš na vagu,  kako se lift kreće i staje menjaće se težina koju će vaga pokazivati. A šta je onda sa masom ona ostaje ista je li. Teško je to razumeti zaista :lol:

Van mreže Musashi

  • Brodski mali
  • *
  • Poruke: 2
  • www.mojaladja.com
Odg: Deplasman broda
« Odgovor #12 poslato: 20, 01, 2013, 14:15:08 posle podne »
Pozdrav svima!
Tek sada sam nabasao na ovaj sajt i diskusiju. Pa reko da se uključim - ako nije kasno!

Kada smo već kod brkanja mase i težine - kako bi bilo da se ne brkaju metri kubni (koji su, uzgred, jedinica mere za istisninu) i tone (ili metričke tone) (koje su jedinica mere za deplasman).

Kako su mene učili u školi deplasman je masa potpuno natovarenog i opremljenog broda do ravni maksimalno dozvoljenog gaženja (maksimalnog uronjenja) i izražava se u tonama (ili metričkim tonama).
Istisnina se može gledati dvojako
  • kao vodeno telo koje ima oblik broda, ima masu, zapreminu i težište (kao i svako telo, jedino što u ovom slučaju moramo da ga zamislimo u nekom kalupu oblika broda jer drugačije voda - to znamo - ne drži oblik osim ako je zaleđena),
    kao zapremina uronjenog dela brodskog trupa.

Do brkanja dolazi zato što su  u slatkoj vodi ove dve (različite) veličine brojčano jednake, ali nikada ne mogu da se izjednače t i m3

Odnos između deplasmana i istisnine je sledeći

D=V*p

ovde sam iskoristio p kao zamenu za grčko slovo ro - zapreminsku gustinu vode grandpa

Van mreže milva2

  • Brodski mali
  • *
  • Poruke: 11
  • www.mojaladja.com
Odg: Deplasman broda
« Odgovor #13 poslato: 20, 01, 2013, 17:46:46 posle podne »
Mozda ce ovo malo pomoci:

• DEPLASMAN ili ISTISNINA
 Deplasman (D) ili istisnina jednaki su težini vode
koju brod istiskuje svojim trupom, odnosno to je
celokupna težina broda. To je jednako umnošku
volumena uronjenog djela broda i specifične
težine medija u kojem se nalazi ( D = V • δ )
- Specifična težina morske vode iznosi približno
(δ = 1,025 t/m³)
- Specifična težina slatke vode iznosi približno
(δ = 1,000 t/m³)

Istisnina broda ( V ) je ona količina vode
koju je neki brod istisnuo svojim volumenom.
ISTISNINA se može promatrati u tri oblika kao:
volumen, masa ili težina.
Volumen istisnine ∇ = m3
Masa istisnine D = ρ * V kg ili t
Težina istisnine W = g * ρ * ∇ N ili kN ili MN
Kod čeličnih brodova istisnina se
proračunava unutar vanjskog ruba rebara ( bez debljine oplate ) dok se kod drvenih brodica uzima u obzir i debljina oplate.

Volumen podvodnog dela broda V često se
naziva volumen deplasmana.
Deplasman se na evropskom kontinentu meri u
metričkim tonama (t = 1 000 kg).
U Velikoj Britaniji i na Zapadu često se
upotrebljava i tzv. engleska tona ili duga tona
(Long ton) koja iznosi 1016 kg.
Amerikanci upotrebljavaju tzv. kratku tonu   
(Short ton), koja iznosi 907 kg.

Prema zakonu plovnosti, mera plovnosti
služi uzgon koji se kao sila izražava u
tonama i jednak je deplasmanu D.
Da bi ostvario uslove plovnosti, brod uroni u
vodu sve dok se njegov deplasman ne
izjednači s težinom (D = P = V•y ). Budući
da ukrcavajući teret brod postaje teži,
deplasman se automatski regulira i
nadoknađuje iz veličine nadvodnog dijela
broda. Na taj način nadvodni dio broda služi
kao zaliha plovnosti ili rezervni
deplasman, odnosno uzgon.


Van mreže Musashi

  • Brodski mali
  • *
  • Poruke: 2
  • www.mojaladja.com
Odg: Deplasman broda
« Odgovor #14 poslato: 24, 01, 2013, 08:33:58 pre podne »
Vidim ja da ima milion odgovora na isto pitanje.
Naročito u zadnje vreme kako mi dolaze u posetu đaci koji su otišli u Kotor na Akademiju.
Nas u Novom sadu na faxu su učili jedno, to pokušavam da naučim moje đake, ali kada odu dole u Kotor pričaju sasvim drugu priču.
Nije mi jasno zašto i ko greši, ali to je tako. Svi smo mi učenici (dobri ili loši) svojih profesora i možemo imati znanje koje smo od njih pokupili.
Ali i dalje ostaje na nama da se usavršimo i probamo preći dostignuti stepen znanja.  k5