E, ovako treba... > Brodski motori

Potrosnja ulja kod benzinca i dizela

(1/1)

Nemo:
Kao i obicno jos jedna opsirna tema koja se tice potrosnje ulja kod dizela i benzinca.

Ovaj text je preuzet sa nekog od auto foruma kome ne znam tacno ime.
Mada dobro ce doci svakom ko ima brod ili camac sa bilo kojim tipom motora.
U textu je samo prica o potrosnji ulja kod svih tipova motora.
Na ovaj text bi dodao i zamenu ulja kao i filtera.
Zamena se radi na nekih 100-150 radnih sati sto odgovara kao kod kola nekih 10000km.
Ako niste ispunili radnje sate za menjazu ulja onda to uradite sezonski. Ulju je ogranicen vek trajanja i kroz vreme gubi na kvalitetu.
Na brodu uvek imajte malo rezervnog ulja kao i nekoliko filtera za zamenu.
I pored svega filter za naftu imati u steku, povremeno cistiti vater separator i ispustati vodu iz njega ako je ima.

Proveravate li nivo ulja?

Ne ... ne, zašto? Nivo čega? Ma ne troši ni kap!! Ma toje bilo nekad, sad kao i kod ulja za menjače ne gledaš do promene ... Ma ima i lampica za ulje zašto da se bakćem?
Mislio sam da na ovakve odgovore neću naletati u više od 10% slučajeva i da je ovakav tekst potpuno nepotreban. Ali avaj! Procenat ovakvih odgovora je 20 do 30% uz još 10 do 20% onih koji znaju da bi trebalo ali ... nikad da nađu vreme ... zaborave ... ma nije strašno ne mora baš toliko često ... itd.
Sve u svemu oko 50% (po sopstvenoj „anketi“) vozača je nemarno ili bar nedovoljno marljivo po ovako važnom pitanju.
Da ne bude da smo gori od drugih Comma je pre neku godinu radila anketu koja je pokazala da u Engleskoj taj procenat iznosi celih 70%.
Uzgred i novo poglavlje na Castrol-ovom sajtu me je uverilo da kraći tekst o ovoj temi itekako ima smisla.
Motori SUS troše ulje i to od 0,2 do 0,6% od potrošnje goriva tako da to iznese između 1dcl od čak 5dcl (0,5litara) na 1000km. I to je naravno normalna potrošnja. Neki motori troše nešto manje a neki (i to savremeniji, posle 2000.) više tako da bi granice normalne potrošnje mogle da se postave od 0,05 do 1 litar na 1000km!
Ipak je uobičajeno da se kao normalna potrošnja kod starijih konstrukcija motora uzima kao 0,2 do 0,3 litara a kod savremenijih od 0,05 („ne troši ni kap!“) do 0,1 litar.
I naravno neke specifične konstrukcije u šta spadaju pre svega sporstki motori („Alfa Romeo“) i neki komon rejl dizeli troše i više od pola litara motornog ulja na 1000km!
Uz sportsku ili samo oštru vožnju kod prvih može da bude i ceo litar a kod drugih obično ne toliko uz to da ima motora gde čak ni 1,5 litara ulja na gore pomenutoj relaciji ne znači da je motor u lošem stanju! Naravno sve preko pola litara traži da se situacija prati i po potrebi poseti zvanični servis, no ukoliko je sve „kataloški“ a vozilo iole novije neće vam ni primiti auto već vas samo obavestiti da nemate razloga za brigu.
Uglavnom kod motocikala se do jedan litar ne razmatra kao povećanja potrošnja mada bi sve preko 0,5 trebalo da se prati. Kod automobila bi trebalo pre svega konsultovati servisnu knjižicu i/ili originalno uputstvo automobila. Punto Classic benzinac može da potroši i 4 dcl i da to bude normalno, mada se naglašava da je to pre svega u prvih par hiljada km. Mada uz iole oštriju vožnju stiže i preko pola litara.
Mnogo zavisi od modela do modela. Uglavnom nova vozila ne bi trebala da troše više od 1 do 2 dcl te svaka veća potrošnja mora da se prati, a za starija vozila 2 do 3 dcl ne bi trebalo da zabrinjava. Uzima se da bi kod bilo kojeg motora pola litara bila granica kada se neizostavno posećuje servis da bi se utvrdilo o čemu se radi. Naravno potrošnju treba i pratiti te ako je potrošnja porasla to ukazuje na nešto te poseta mehaničaru/servisu mora da bude u što kraćem roku! To je jedan od glavnih razloga zašto redovno treba proveravati nivo motornog ulja u karteru.
Naravno, nije svako povećanje potrošnje maliciozno i može biti uslovljeno i banalnim stvarima kao što je loš izbor ulja, manja viskoznost od potrebne ili samo veća isparljivost korišćenog ulja.
Ipak ovde je osnovna tema praćenje nivoa ulja kod motora koji normalno troše ulje.
Svedočanstva o „nultom“ trošenju ulja su ili pogrešna tumačenja, izjave na osnovu varljivog sećanja, nepravilnog merenja i sličnih stvari. Kako su česta i za motore koji sigurno troše bar 2dcl/1000 km ponekad su više za psihološki profil ličnosti, a nekada i posledica toga da isti automobil voze dva člana porodice od kojih jedan dosipava ulje a da drugi ne zna, čak ne ni krišom nego tako ispadne. Nekoliko puta sam imao prilike da se uverim da je tako. Uglavnom ni jedno 100% pouzdano „svedočanstvo“ nisam imao prilike da prihvatim mada sam se naslušao svega i svačega. Ovo više liči na izjave očevidaca NLO („u selu se priča ali nije naučno dokazano“) ili patenata perpetum mobile. Uglavnom teško je pričati sa ljudima čija su to ubeđenja jer su do agresivnosti spremni da brane svoj stav (iako na klimavim nogama). To je neka vrsta dokazivanja i postao je svojevrsni MIT a ljudi time misle (dokazuju sebi i drugima) da je njihov motor bolji od drugih ili tako nešto.
Kako god bilo motori koji manje troše ulje obično imaju duže intervale zamene ulja te čak i ako motor troši izuzetno malo ulja za pun interval zamene to ne može da bude manje od nekoliko dcl ili pola litara. Ipak je neki realan minimum da motor potroši litar motornog ulja za fabrički preporučen interval zamene istog! Vodite računa da se ponekad u nekim zemljama CCE taj interval smanjuje pa i prepolovljava!
Neki prosek i normalno stanje stvari je da motor potroši 1,5 litar između dve zamene a interval bi se mogao grubo postaviti na 1 do 3 litara.
Ovo stoga što je zapremina ulja između maksimuma i minimuma najčešće 1 litar ili bar pola litara. Iako nije nemoguće da motor ne potroši više ulja od toga pa da nivo ostane u granicama normalnog (obično „nulta potrošnja“) u većini slučajeva a to je bar 80% potrebno je doliti ulje bar jedanput unutar intervala zamene. Čak iako ovo nije neophodno ipak se preporučuje. Uzmimo primer motora koji troši izuzetno malo ulja (0,03 lit/1k km) i interval zamene od 30.000 km. Čak i takav motor potrošiće ceo litar i biti na minimumu ili blizu njega pri kraju kada je ulje pri zasićenju i najmanje sposobno da izvrši sve zadatke pred njim postavljene, te mu dolivanje na 20 ili 25k itekako treba, tvrdoglavost i činjenica da nivo ulja nije pao ispod min. oznake na mernoj šipki idu na štetu (ponosnog) vlasnika. Naravno ukoliko se interval skrati na 20k ili 15k km sasvim je moguće da dosipavanje nije neophodno (lista automobila i nije tako kratka) no PROVERA NIVOA itekako jeste!
Ne bih vas (kao Castrol) učio kako se proverava nivo ulja, već samo opomenuo da je ovo jako važno! Ne postoji (niti će skoro) kompjuter ili senzor koji bi ulje proverio bolje od „štapa i kanapa“ te verujte svojim očima i bar „štapu“. Vodite računa da temperatura donekle (ponekad i značajno) utiče na nivo ulja te „zimski“ nivo može biti leti, nekoliko mm više na šipki no više je od značaja da motor ipak mora dobro da se ohladi i da je „par minuta“ premalo iako „starinsko“ prenoćavanje nije baš neophodno pogotovu kod novijih motora. Osim što ulje treba da se u što većem % slije u karter sve tečnosti (voda ponajmanje) imaju različutu gustinu na raznim temperaturama te 1kg ulja na 15ºC može imati 1,1litar do skoro 1,2 litara a na 60 ili 80ºC i do 0,1 litar više (obično je razlika manja ali da bi uočili zavisnost) tako da vaših npr. 3,5kg ulja može imati 3,8 lit. na -20º, 4 lit. na sobnoj temp. a kad se zagreje i celih 4,2!
Uglavnom ovo je uzeto u obzir te se ne plašite oznake max. na mernoj šipki jer je taj nivo ulja optimalan a ne onaj na sredini između min. i max. Ipak vodite računa da premašivanje max. nikako nije dobro naročito kod dizela te je sredina nešto što treba održavati a ¾ (između sredine i max.) nešto dokle treba dolivati ulje, mada je školski do maksimuma!
O dolivanju ulja drugi put jer je posebna tema.
Perfekcionizam u vidu čestog dolivanja po 1dcl ulja da bi se isto držalo na „idealnom nivou“ je preterivanje i nepotrebno je („više nego dobar nivo“ je široka oblast od 20 do 80% rastojanja min. – max.) ali je zanemarivanje još gore. Ne čekajete da vam se u oštroj krivini na trenutak upali lampica da je pritisak ulja kritičan jer je onda ulje obično na min. ili ispod njega. Kvalitetna ulja će i ispod min. držati adekvatan pritisak ulja i to se često previđa a za motor je loše.
Kada nivo bude malo ispod min. na min. ili neznatno iznad, ne škomrčite već sunite ulje do nivoa blizu max. što znači 0,5 pa i ceo litar pri čemu vodite računa da ne uradite to u jednom cugu već iz 2 do 3 puta uz proveru nivoa (sa kratkim paljenjem motora). Za ovo će vam trebati i ceo sat no možete i skratiti postupak ako sigurno od ranije znate koliko iznosi u litrima min. do max. pa ilijte 60 do 80% te količine pa proverite nivo bez paljenja pa sa paljenjem pa tek za koji dan još jednom proverite i dolijte po potrebi još onih 10 do 20 % (1 do 2 dcl) tek da ne pređete max.
 
Zaključak:
Provera nivoa ulja u karteru treba da se radi na 10 do 20% intervala zamene ulja kod novijih konstrukcija motora a kod starijih ili onih koje uslovljavaju povećanu potrošnju ulja na 5 do 10%. Ovo znači da to može biti kod ovih drugih na 500km pa do 1500km a kod modernijih i manje trošljivih na 2 do 6 hiljada ili za VW 506.01 standard na 5 do 10 hiljada km (zavisno od načina vožnje i iskustva). Vremenski bi kod starijih ova provera trebala da se radi jednom mesečno a kod novijih jednom u dva ili tri meseca (ako je godinu dana servisni interval) ili bar 2 puta godišnje ukoliko je interval zamene 2 godine.
Zbog jednostavnosti i značaja procedure (ne oduzima više od par minuta) dobar je običaj gore pomenute vremenske intervale prepoloviti, a pred veći put takođe uz nivo rashladne tečnosti, proveriti nivo ulja.
Ukoliko motor počne da troši ulje jednom nedeljno obavezno obaviti ovu proceduru uz maksimalnih 500 pređenih km.

Navigacija

[0] Indeks poruka

Idi na punu verziju