Evo i prevoda (molim stručnjake za elektriku da obrate pažnju i da izvrše korekciju ukoliko neki termin nije pravilno preveden - ja nisam stručnjak za elektriku i elektroniku, pa mi ta terminologija nije poznata ni na srpskom, a pogotovu ne na engleskom) uz napomenu da se u tekstu pominju dijagrami koje bi trebalo potražiti u izvornom integralnom tekstu:
Osnove proračuna radijusa kretanja elektro motora:
Domet i vreme upotrebe koji se može ostvariti korišćenjem električnih pogona sa specifičnim baterijama proračunavaju se u četiri koraka kao što sledi:
1. Proračun postojećeg kapaciteta baterija: Da biste ovo izračunali, snagu baterije (u voltima) pomnožite naponom (u amper-časovima). Jedna 12 V baterija sa 100 Ah tako ima, na primer, kapacitet od 1.200 vatčasova (Wh), dok dve baterije vezane paralelno sa ukupno 24 V i 75 Ah svaka imaju efektivni kapacitet od 1.800 Wh.
2. Proračun potrebne količine energije: Ulazna energija potrebna motoru dobija se sledećim korakom. Base Travel 401 (ovo je oznaka tipa motora koji je opisan u tekstu iz kojeg je ovo izvadjeno) ima na primer ulaznu snagu od 400 vati. 400Wh je zato potrebno za jedan sat rada pri punoj snazi.
3. Proračun dometa: Inicijalni domet može se proračunati uzimajući u obzir brzine koje je moguće ostvariti (obratite pažnju na dijagram na str. 25 – referenca na tekst o motoru- prim. prev.). Na primer, na jedrilici tipa dragon (zmaj) Base Travel 401 postiže brzinu od 3,5 čvora (6,5 km/h). Sa jednom 12 V baterijom od 100 Ah (rezultujući kapacitet je 1.200 Ah) mogao bi u teoriji da plovi 3 sata punom brzinom i predje rastojanje od 10,5 nautičkih milja (19,5 km). Proračun dometa za litijum-jonsku bateriju od 1.200 Wh mogao bi sada biti kompletiran.
4. Uzimajući u obzir nedostatak otpora jakih struja olovnih baterija: olovne baterije imaju realtivno nizak otpor prema jakim strujama, tj. njihov kapacitet opada značajno ispod nominalnog kapaciteta čim korisnik pokuša da povuče iz njih jače struje. Da biste izračunali realan domet, ovaj efekat takodje mora biti uzet u obzir pri proračunu. Ako odgovarajuća specifikacija efikasnosti jakih struja nije dostupna u tehničkim podacima uz bateriju onda bi mogao da vam posluži dijagram na strani 9 (referenca na tekst o motoru – prim.prev.). Da biste ovo uradili, potrebno je prethodno izmeriti težinu baterije; u našem slučaju težina 12 V baterije od 100 Ah je 90 funti (približno 45 kg). Ukoliko motor troši snagu od 400 W onda bi tu bila jaka struja od 4,4 W po funti (8,9 W/kg) težine baterije. Gubitak efektivnog kapaciteta baterije koji proizilazi iz toga može se proceniti na osnovu dijagrama i trebalo bi da je manji od 20% u ovom primeru, u zavisnosti od kvaliteta baterije. Domet koji bi u stvarnosti mogao biti ostvaren bio bi 8,4 nautičke milje (15,6 km). Dva pravila proizilaze iz ovog proračuna: Prvo, posebno motori sa visokom ulaznom snagom zahtevaju velike „banke“ olovnih baterija da bi postizali razumne distance. Drugo, pogoni niske efikasnosti prazne baterije na dva načina: S jedne strane, nedovoljno konvertuju iskorišćenu energiju u propulzivnu snagu. S druge strane izazivaju nepotrebno jake napone baterije, ostavljajući na raspolaganju manji kapacitet za korišćenje.
Napomena:
Molim da obratite pažnju na poslednju rečenicu u tački 1.
Mene buni izneti podatak da dve baterije vezane paralelno imaju ukupno 24 V!
Kada sam ja učio u školi, pri paralelnoj vezi napon ostaje nominalno isti - 12 V ma koliko bateriji povezali paralelno. A kada se vezuju redno, onda je napon ukupni jednak zbiru napona svake baterije u "banci".
Ili sam ja to nešto pomešao?
Mislim da je autor hteo da kaže da se kapacitet dobija sabiranjem ukupno raspoložive snage u voltima i pomnožene kapacitetom svake baterije.
Tek, proračun izgleda ovako: 2 x 12 V x 75 W = 1.800 Wh - što odgovara podatku iz teksta.