Nautika opšta... > Nautički priručnik

Bezbednost na vodi

(1/2) > >>

skipper:
ALKOHOL I VOŽNJA ČAMCEM

Više od 50% nezgoda pri vožnji čamcem koje imaju za posledicu smrt može biti doveden u vezu sa alkoholom. Više od polovine svih utopljenika je konzumiralo alkohol pre nesreće.Alkohol u krvi utiče na ravnotežu, vid i rasuđivanje osobe. Ovo naročiti može biti opasno na vodi. Ravnoteža: Alkohol utiče na osećanje ravnoteže osobe. Trenutak vrtoglavice ili čak pogrešan korak možda neće prouzrokovati nikakvu štetu u vašem dvorištu ili u restoranu, ali može dovesti do katastrofe na vodi.
Vid: Bezbedna vožnja čamcem zahteva dobar vid i previše alkohola može opasno ograničiti vaš vid. Može stvoriti efekat "suženog vidnog polja", smanjivanjem periferijskog vida. Može smanjiti vašu sposobnost da se usredsredite na predmete i može da smanji noćni vid, naročito crvene i zelene boje, koje su svetla broda u vožnji.
Upravljanje čamcem je barem toliko složeno kao vožnja kola i nesreća na čamcu može biti isto toliko opasna kao automobilska nesreća. Ipak, mnogi ljudi koji nikad ne bi pili toliko da budu pijani, misle da je bezbedno upravljati svojimčamcem posle pijenja. Nije.
Ne morate biti pijani da bi alkohol postao pretnja Vašoj sigurnosti. Dovoljno je jedno pivo da bi uticao na Vašu ravnotežu, pogled, rasuđivanje i vreme reakcije i tako Vas pretvorio u potencijalnu opasnost za sebe i druge. Istraživanja pokazuju da četiri sata vožnje čamcem, izloženost buci, vibracijama, suncu i vetru stvaraju posledice koje čine da se ponašate kao da ste se napili velikom količinom pića. Ako kombinujete konzumaciju alkohola sa stanjem koju izaziva vožnja čamcem, onda to povećava rizik od nesreće.

Zato, zapamtite, nemojte konzumirati alkohol ako planirate da se provedete u, na ili pored vode.

skipper:
OSAM PRAVILA KOJA ČUVAJU GLAVU NA BRODU

Imati ili iznajmiti brod nije isto što i iznajmiti sobu u privatnom smeštaju ili nekom hotelu ili otici na omor. S brodom niste samo na odmoru i provodu, sa brodom ste iznajmili i opasnost! Nemojte da vas zavara činjenica da je vaša plovidbena dozvola dovoljan dokaz vašeg znanja. Niko vam sigurno neće proveravati sposobnosti - to bi bilo loše za posao a brod je ionako osiguran.Jedrenje I nautika su ustvari skupi I vrlo jednostavni ali problemi nastaju kada stvari krenu nepredvidivim tokom i kada vam vaše iskustvo neće biti dovoljno. Ovih osam zapovesti vrede i ako jedrite na licnom brodu, a ako brod iznajmljujete, za vas trebaju biti zakon!
Ako iskusni jedriličari baš i nemaju preveliku mogućnost improvizacije u neočekivanim situacijama, čarteraši nemaju, baš nikakvu. Zbog toga i jedni i drugi pre jedrenja moraju se osigurati da sve bude spremno ako se pojavi neki problem. Iskusnima je jasno zbog čega se na ovome insistira a neiskusni neka nam veruju na reč.
Skiper je odgovoran i za brod i za posadu, tako da on je taj koji mora preduzeti sve neophodne preventivne radnje. I brod i posada trebaju biti u najboljem mogućem stanju. Brod, njegov motor, tankovi, jedra, sigurnosna oprema, radio, instalacije struje i plina, trebaju biti redovno pregledani
pre svakoga isplovljivanja.
Nema dvoumljenja da jedrenje uključuje i element avanture i značajan rizik za život, ali to je takoĐe i deo privlačnosti koje ga okružuje. Ove činjenice i veliki broj jedriličara zahtevaju veliku pažnju koja se mora posvetiti zaštiti života i zdravlja na vodi. Niko ne bi smeo iznajmiti brod i ići na more dok nije potpuno sposoban u svim zadacima koje jedrenje zahteva i pre nego ispuni ovih osam zapovesti.

Pre nego što isplovite:

? budite sigurni u svoje jedriličarsko znanje i iskustvo
? budite sigurni u kompetentnost vaše posade
? budite sigurni da je brod u savršenom stanju
? budite sigurni da na brodu imate sigurnosnu opremu i da je ona ispravna
? budite sigurni da ste kompetentni u svim procedurama medicinske pomoći na vodi
? budite sigurni da imate medicinski priručnik na brodu
? budite sigurni da imate sanitetski komplet na brodu
? budite sigurni da imate dobar radio na brodu.

Samo sa odgovarajućim znanjem, dobrim plovilom, odgovarajućom opremom i odgovarajućim savetom, jedrenje može biti ono što bi trebalo biti, a to je najveće zadovoljstvo koje nam priroda može pružiti.

skipper:
OSNOVNA PRAVILA ZA UČESNIKA U VOŽNJI NA VODI

1. Nemoj samo da pročitaš ovo pravilo, zapamti ga i poštuj u svim prilikama. Moguće je da drugi učesnici slede tvoj primer.
Jedna greška u tvom ponašanju ili tvojoj opremi može indirektno da povuče za sobom nesreću sa težim posledicama.
2. Informiši se što je moguće detaljnije o karakteristikama vode u vreme predviñeno za vožnju. Zatim proceni da li si sposoban da realizuješ tu vožnju i da li je tvoj materijal odgovarajući (bezopasni potok u letnjim mesecima može da postane opasna bujica u proleće, u jesen ili posle jakih kiša).
3. Predvidi svaku etapu tako da na cilj stigneš pre mraka.
4. Ostavi mesto kampovanja tako čisto kao što želiš da ga nañeš.
5. Proveri pre polaska na vožnju da li su ti čamac i materijal u dobrom stanju i kompletni. Nedostatak vazdušnog pojasa ili prsluka za spasavanje prouzrokovao je više puta ozbiljne posledice.
6. Svaki aktivni učesnik mora da bude ne samo dobar plivač, već mora da ima ,takoñe, osnovna znanja o pružanju prve pomoći u nesrećnim slučajevima i da poseduje odgovarajuću opremu. Onaj ko primi u svoj čamac nekog ko ne zna da pliva mora da bude potpuno svestan odgovornosti koju preuzima na sebe.
7. Pored ostalog, kompletna oprema mora da sadrži: jako uže, torbu za prvu pomoć, lovački nož, mali ašov, lična dokumenta kao i neophodan materijal za popravke.
8. Iskusni turisti koriste za pakovanje svog materijala gumene ili plastične torbe (vreće). Oni slažu čitavu opremu tako da u slučaju prevrtanja ne može ništa da ispadne iz čamca. Izbegava da predmete ostavlja slobodne u čamcu.
9. Prenošenje ili prolaz pomoću užeta su preporučljiviji od prelaženja preko opasne prepreke (zakrčenja) ili opasnog prelaza. U toku vožnje pridržavaj se uvek uputstva tvog vodiča čak i ako izgleda da on podcenjuje tvoje sposobnosti.
10. Kada možeš to da izbegneš, ne polazi nikada sam. Mnogi nesrećni slučajevi bili bi manje ozbiljni da je neki prijatelj bio u blizini spreman da pruži ruku (idealna grupa za vožnju je od najmanje tri učesnika).
11. Ako si početnik u čamcu, prihvati da te neki iskusni, nauči kako se treba ponašati.

skipper:
OPASNOST U VOŽNJI GLISEROM

Opasnosti u vožnji glisera daleko su vece nego što bi se to moglo pomisliti. Vlasnici i osobe koje upravljaju gliserima uglavnom nisu svesne da je brzina koju gliseri postižu na vodi iako bitno manja nego ona koju postižu vozila na putevima zapravo prilicno opasna. Vec brzina od 35 km/h na vodi može znaciti veliku opasnost ukoliko pri toj brzini naletite na teško vidljivu i neoznacenu podvodnu stenu. Osim što pri takvom udaru nastrada dno glisera te motor (šteta je u pravilu vrlo velika) moguce su i ozlede osoba koje se nalaze u plovilu. Najcešce su to udarci glavom u vetrobransko staklo ili neki
drugi predmet u camcu no moguce je i ulazak motora u camac koji dovodi do vrlo teških povreda. To se dogaða pogotovo kod starijih vanbrodskih motora koji nemaju zaštitu od naglih udaraca u dno i koji nisu fiksirani vezovima kroz krmeno zrcalo vec su samo «obešeni»i pritegnuti na krmenom zrcalu.. Pri takvoj brzini , ukoliko su rezervoari za gorivo smešteni u trupu glisera (kao što je to kod mnogih glisera sa unutrašnjim motorom) dolazi do izlivanja goriva u more, a neretko dolazi i do zapaljenja camca. Požari na gliserima uopste nisu toliko retki i nastaju gotovo uvek zbog nepažnje vlasnika ili osobe koja
upravlja gliserom. Naime, jako je važno svako malo (pogotovo kod starijih plovila) proveriti stanja dovoda goriva iz rezervoara u motor. Svaki gliser morao bi imati protivpozarni aparat (kod vecine je to i zakonski odredjeno) koji u datom momentu može spasiti ne samo plovilo vec i zdravlje i život
putnika u camcu. Ispadanja osoba iz glisera cesta je nezgoda i skoro u pravilu izaziva vrlo teške povrede osobe koju zahvati propeler. Sedenje na pramcu dok camac glisira uz držanje za ogradu vrlo je opasno jer osoba vrlo lako može skliznuti kroz otvor u ogradi a i ograda lako može puknuti pri naletu na malo veci talas. Isto tako suncanje na krmenom delu glisera u vožnji može lako dovesti do pada osobe direktno na propeler motora. Sve popularniji gumeni gliseri vrlo su opasni i zbog cinjenice da osobe u takvim gliserima ukoliko sede na stranama gumenjaka vrlo lako pri nekom naglijem manevru mogu pasti u vodu. Takodje, zbog eventualno visoko postavljenih sedista u odnosu na visinu bocnih stranica gumenjaka rizik za ispadanje osoba je još veci. Ukoliko želite vaš gumenjak uciniti što manje opasnim sedista postavite što niže. Vrlo je važno da vozac dok vozi gliser nosi sigurnosnu narukvicu koja ce u slucaju pada vozaca iz glisera odmah zaustaviti motor (slicno je i kod vozaca jet-skija). Naime, gliser bi obzirom na gas koji se ne vraca sam,nastavio vožnju u svim mogucim smerovima te tako postao opasnost i za osobe u njemu kao i za osobe koje se nalaze u moru. Takve nezgode nisu retke!
Svakako tu treba spomenuti i sudar glisera. Vozaci u vožnji cesto znaju umesto gledanja ispred sebe biti zabavljeni svim moguæim aktivnostima koje se dogadjaju oko njih. Kad ugledaju drugo plovilo, cesto ono koje se krece sporo zna biti prekasno Ne treba dakle puno da se ljetna uživanja gliserom pretvore u tragediju. Malo pažljiviji odnos prema gliserima i sigurnosti uz poštovanje svih pravila i zakona o sigurnosti u vožnji mogu taj rizik smanjiti
na najmanju mogucu meru.

skipper:
OPREZ NA VODI

Odlazak na plažu ili bazen najbolji je način da se pobedi letnja žega, ali pri tom treba misliti i na - bezbednost Kad doñe leto, svi bi da su u vodi ili oko nje. Nije ni čudo - odlazak sa društvom na bazen ili plažu najbolji je način da se pobedi vrućina. Većina ljudi tada ne razmišlja o bezbednosti, a statistika to i potvrñuje. U uzrastu od pete do 24. godine, utapanje je drugi po redu najčešći uzrok stradanja nesrećnim slučajem. Tokom 1997. u SAD je samo u potapanju čamaca nastradalo 819 ljudi. Mada ovi statistički podaci deluju vrlo sumorno, najveći broj nesreća vezanih za vodu može se izbeći  oštovanjem sveganekoliko jednostavnih preporuka. Ne plivajte sami, bez obzira da li je reč o bazenu, reci, moru ili jezeru. Čak i najiskusnijim plivačima se dogodi mišićni grč, a tada je vrlo teško izaći iz vode. Kad je neko uz vas sigurno vam može pomoći ili bar dozvati pomoć. Takoñe je važno da poznajete svoje mogućnosti. Ako niste dobar plivač, ili tek učite da plivate, ne idite u dublju vodu u kojoj ne možete da dotaknete dno. Posebno ne pokušavajte da "držite
korak" sa iskusnim plivačima. To nije uvek lako, naročito ako vas prijatelji izazivaju.Ljudski je imati želju za takmičenjem, ali kad je reč o vodi, takva otreba može biti krajnje opasna.
Ako ste dobar plivač, pripazite na prijatelje koji nisu tome najvičniji. Ako vam se učini da su umorni ili da se osećaju neprijatno, predložite im da naprave pauzu za odmor. Najbolje je da plivate na mestima koja su pod nadzorom. Niko unapred ne može da predvidi promene struja, ili druge opasnosti, a spasioci su obučeni za sve vanredne prilike. Ako naiñete na oznaku "Ne skačite u vodu" ili "Zabranjeno plivanje", poštujte zabranu. Ako nameravate da skačete u vodu, prvo proverite da li na tom mestu ima skrivenih stena. Kad god plivate, nastojte da izbegnete ono opasno "previše" - da budete previše umorni, da se previše udaljite od prijatelja, da vam bude previše hladno, da previše boravite na suncu. Ako ste dugo po suncu vozili bicikl ili samo zadremali sunčajući se, ni ne pomišljajte da se rashladite skokom u hladnu vodu, jer bi to verovatno izazvalo mišićni grč. Više ljudi godišnje nastrada na jedrenju nego u avionskim i železničkim nesrećama, ali uz malo zdravog razuma i vožnja čamcem može biti bezbedno zadovoljstvo. Pre svega shvatite da alkohol i voda nikako ne idu jedno s drugim, bez obzira da li ste na vodi ili u njoj. Jedna trećina nesreća na vodi izazvana je pijanstvom - činjenica da alkohol umanjuje sposobnost procene na vodi je još izrazitija. Američka obalska straža upozorava na stanje koje naziva "jedriličarskim zamorom" -  ombinacija vetra, buke, visoke temperature i vibracija čamca, veoma izcrpljuje. Ako se tome doda i alkohol, jedriličarski zamor postaje dvostruko, čak i trostruko veći. Za razliku od kopnenih puteva, na vodi nema oznaka, a vremenske prilike mogu biti nepredvidive, pa je vrlo važno da se reaguje brzo - ako ste popili koju čašicu, to nije moguće. Pre isplovljavanja obavezno recite nekom ko ostaje na kopnu kuda ćete ploviti i koliko namjeravate da se zadržite, za slucaj da se nañete u nevolji. Ako planirate dužu plovidbu, obavezno ponesite radio prijemnik i slušajte vremensku prognozu. Nemojte predaleko i ne zaboravite mobilni telefon. Niko nikada neće izvesti statistiku koliko je života spasila ova sprava, ali je broj sigurno ogroman.Voda nije najbolje mesto za pokazivanje hrabrosti. Ako ste se uplašili ili nešto ne znate, ne ustežite se da zatražite pomoć. Ako vam se u vodi dogodi mišićni grč,
nastojte da ne paničite. Pokušajte sami da ga se oslobodite masiranjem, ili zovite u pomoć. Ako vam se čamac prevrne, takode je prvi savjet da ne paničite - neka od lakših plovila, kao sto su kanui ili lake jedrilice, lako se mogu ispraviti. Kod većih čamaca to, naravno, nije moguće, pa ih se držite dok ne stigne pomoć. U svakom slučaju, ako nemate dug staz u plivanju ili veslanju, nije naodmet da uzmete časove iskusnog trenera.

Navigacija

[0] Indeks poruka

[#] Sledeća strana

Idi na punu verziju