PRE NEGO ŠTO KRENETE NA PLOVIDBU
Pre nego što krenete na plovidbu proverite da li imate odgovarajući brod i opremu za ono što planirate činiti kako bi vam plovidba bila sigurna i prijatna.
Upoznajte raspored i opremu broda pre nego što izađete na vodu. Započnite s kratkim vožnjama po mirnoj vodi i povedite iskusnog prijatelja koji će vam pomoći savetima. Naučite kako se vaš brod ponaša pri različitim brzinama i vremenskim uslovima.
Servisiranje vanbrodskog motora
Proizvođači obično preporučuju servisiranje u specijalizovanim radionicama najmanje jednom godišnje, čak i ako se motor koristi vrlo malo. Na taj će se način pregledati vitalni unutrašnji delovi kao štoje pumpa za vodu. Ako motor puno koristite, trebali biste zameniti ulje u menjaču svaka tri meseca.
Pregled sistema za gorivo
• Jednom godišnje rezervoar za gorivo treba očistiti odgovarajućim sredstvom.
• Pregledajte rezervoar za gorivo da nema napuknuća ili tragova korozije.
• Uvek zamenite staro gorivo novim nakon perioda neupotrebe.
• Pregledajte dovod goriva i spojeve da nema napuknuća, propuštanja itd.
• Očistite ili zamenite filtere za gorivo.
Akumulator
• Dopunite ćelije akumulatora destilisanom vodom i svaku ćeliju proverite hidrometrom.
• Ako je u zatvorenom prostoru, treba ga dobro vetriti.
• Akumulator treba puniti kako je propisano i nikad ga se ne sme prepuniti.
• Akumulator uvek mora biti pričvršćen. Kleme, kablove i kućište treba održavati.
Kleme podmazujte redovno.
Opšti pregled broda
• Pregledajte plovilo da nema korozije, napuknuća, istrošenosti.
• Isprobajte kormilarski uređaj da nije ukočen. Podmažite čelično uže odgovarajućim mazivom.
• Proverite da li je čep za ispuštanje vode ispravan i u dobrom stanju.
• Otvori za ispust moraju biti slobodni.
• Pregledajte brodski vijak, maticu i osovinu.
• Pregledajte da li su kaljuže čiste i suve.
• Proverite da li negde propušta voda ili gorivo
Pregled sigurnosne opreme
• Pregledajte svu sigurnosnu opremu da nije u lošem stanju ili oštećena.
• Obnovite znanje o korištenju sigurnosne opreme.
• Pregledajte sidro, karike, lance i užad da nisu istrošeni i zamenite ako je potrebno.
• Isprobajte membranu pumpe za ispumpavanje vode.
Rezervni delovi i alati
• Priručnik za upotrebu motora.
• Nove svećice, rezervni osigurači i novi pritezni ključ
• Rezervne gumice za priključak za gorivo.
• Rezervni čep.
• Oštar nož i klešta.
• Rezervna matica za brodski vijak, podložna pločica, razdelni osigurači i ključ za maticu vijka.
• Zamotaj meke žice.
• Rezervne karike.
• Kljuc (križni i ravni) i podesiv pritezani ključ.
• Sprej protiv vlage, rezervno ulje i levak.
• Rezervni ključ na sigurnosnom užetu.
Dodatne provere
• Pregledajte da li komplet alata sadrži sve što je potrebno i rezervne delove.
• Dopunite zalihu vode.
• Užad treba biti u dobrom stanju i uskladištena, spremna za upotrebu.
Što treba proveriti pre nego krenete
Brod
• Preporučuje se pregled brodske opreme i priključaka pre svakog putovanja.
• Pre isplovljivanja budite sigurni da je vaš brod sposoban za plovidbu, sva oprema dobro osigurana i brod sposoban za planirani put. Proverite motor; ako ne radi ispravno, ne isplovljavajte sve dok se problem ne reši.
• Provjerite da li imate dovoljno goriva za povratak. Koristan je savet da se trećinu goriva upotrijebi za put u jednom smeru, druga trećina za povratak, a treća da ostane za rezervu. Kad isplovljavate,vreme može bitimirno, ali u povratku možete imati vetar u pramac, što vam lako može udvostručiti potrošnju goriva.
• Gorivo treba biti sveže (ne prošlogodišnje).
• Proverite nivo ulja i rashladne tecnosti u motoru, dopunite ako je potrebno. Proverite akumulator, polove itd.
• Proverite da li su svetla ispravna čak i ako planirate putovanje samo po danu.
• Kad uđete u brodu, pre nego što uključite bilo koji prekidač ili motor, proverite da li se oseća miris benzina ili plina; popravite svaki kvar pre puta.
• Užad treba biti u dobrom stanju i spremna za upotrebu.
• Užad i priključci za kormilo trebaju biti u ispravnom radnom stanju.
• Ispitajte sve električne uređaje koji koriste akumulator, kao što su radio, merni instrumenti, dizač motora.
Zalihe
• Osigurajte da imate dovoljne zalihe hrane i vode za put, kao i nešto viška za nepredvidive slučajeve.
• Proverite da brod nije prenatovaren; uračunajte tešku opremu i dodatnu zalihu goriva.
• Uskladištite svu opremu na siguran način, vodeći računa o balansu plovila.
• Upamtite da je na vodi uvek hladnije, a sunce jače; ne žalite prostor za pulovere, nepromočivu odeću i zaštitne kreme za sunčanje.
• Pribor za prvu pomoć.
Oprema
• Nabavite odgovarajuću sigurnosnu opremu za područje u koje idete.
• Osigurajte da sva sigurnosna oprema bude na pristupačnom mestu i da je u dobrom stanju.
• Nosite radio. Koristiće i mali džepni tranzistor jer možete pratiti vremensku prognozu.
• Proverite da li vam brodski radio radi
• Treba imati aparate za gašenje požara, spremljene na pristupačnom mestu, ali daleko od šporeta.
Odeća
• Pazite da vam koža ne bude previše izložena suncu, direktnom ili reflektiranom, vetru i vodi.
• Uzmite odgovarajuću nepromočivu odeću.
• Odeća treba štititi od vremenskih nepogoda, ali ne sme ograničavati kretanje. Izbegavajte odeću koja bitno smanjuje sposobnost održavanja na vodi, ili ako se morate jako utopliti, nosite i prsluk zaspasavanje.
• Bilo bi dobro da proverite kako možete plivati ili se održavati na vodi u odeći. Pokušajte to u plitkoj vodi tako da budete spremni u slučaju da vam brod potone.
Navigacija
• Trebate tačno znati gde idete, kako ćete tamo stići i koliko će vam vremena trebati da se vratite.
• Proverite ponašanje plime, vremenske uslove,
• Doznajte da li postoje lokalne opasnosti i posebna pravila ili propisi u području u kome plovite.
Informacije možete dobiti iz lokalnih i službenih karti, oznaka na brodskim rampama .
• Naročito se preporučuju kursevi iz obalne navigacije.
Posada
• Proverite da li su svi koji trebaju poneli propisane lekove i znaju li kako ih treba uzimati.
• Obavestite sve na brodu koja sigurnosna oprema postoji, gde se nalazi i kako se koristi.
• Ako je bilo koja osoba na brodu neplivač, treba nositi pojas
Isplovljivanje
• Mnoge povrede nastaju jer ljudi padnu sa broda dok se kreće. Nikad se ne sme stajati ili sediti na pramcu broda koja nije posebno dizajnirana za to, niti sediti s nogama u vodi dok se brod kreće.
• Insistirajte u zahtevu da svi budu unutar broda, ne na bočnoj palubi, a nikako ne na pramcu ili na mestima gde vam zaklanjaju vidik.
• Držite se sredine broda radi stabilnosti.
• Isplovljavajte polako. Isto vazi pri povratku u pristanište, na vezište ili pristanišnu rampu.
• Uvek pazite da se užad koju povlačite ne uhvati za brodsku elisu.
• Upamtite da je brzina za otvoreno more i brzo pravolinisko kretanje, ne za manevrisanje blizu obale ili drugih brodova, ili blizu ljudi u moru. Recite nekom pre nego što krenete. Uvek nekom recite gde idete i kad se planirate vratiti. Ako promenite plan, obavestite ih o tome. Takođe im dajte opis ili fotografiju svog broda, registarski broj i podatke o broju putnika. Preopterećenje je suviše opasno. Preopterećene broda je opasno.
Osim pridržavanja propisanih granica opterećenja, zapovednik broda mora paziti da je brod u ispravnom plovnom stanju i da se koristi u okviru konstrukcijskih ograničenja.
Primjenjuju se sledeće nosivosti putnika:
Dužina broda Najveći broj osoba
Manje od 3 m 2
3 m do ispod 3.5 m 3
3.5 m do ispod 4.5 m 4
4.5 m do ispod 5 m 5
5 m do ispod 5.5 m 6
5.5 m do ispod 6 m 7
Napomena:
a. dete do jedne godine starosti se ne računa
b. svako dete starije od jedne godine, a mlađe od 12 godina računa se kao pola odrasle osobe
c. na brodovima za rekreaciju s ugrađenim sedištima broj osoba ne sme biti veći od broja sedišta, bez obzira na starost osoba.
UPOZORENJE
To je najveća nosivost putnika u dobrim uslovima. Najveći dozvoljeni broj osoba mora se smanjiti u nepovoljnim uslovima i na otvorenom moru.
Težina se procenjuje na 75 kg po osobi uz dodatnih 15 kg po osobi za stvari. Broj osoba se mora smanjiti ako se sa opremom i zalihama pređe ukupna dozvoljena težina.
Donja tabela pokazuje minimalnu sigurnosnu opremu koja se treba nalaziti na brodu u svako doba. Ta je oprema za vašu sigurnost, kao i za sigurnost ostalih na vodi da bi se zadovoljili minimalni zahtevi.
Postoje i druge stvari koje će svaki razuman zapovednik broda hteti imati na brodu da se poveća sigurnost, i uživanje.
Iako nisu obvezne prema ovim propisima, te se stvari mogu nabaviti lako i po pristupačnim cenama. Na primer, pribor za prvu pomoć, pijaća voda, osnovni komplet alata i brodski radio. Raspitajte se o lokalnim uslovima; preporučuje da nabavite odgovarajuće pomorske karte područja gde ćete ploviti. Takođe postoje odlične mape koje brojkama ili bojom pokazuju plitka mesta i daju tačne podatke o rampama za porinuće i sidrištima.
Sva sigurnosna oprema (uključujući aparate za gašenje požara) mora biti u radnom stanju i postavljena na lako pristupačnim mestima, zaštićena od vode i vetra svo vreme.
Izuzeća od sve opreme
Sledeći brodovi su oslobođeni od nošenja propisane sigurnosne opreme:
• svi trkaći čamci, kanui i kajaci dok učestvuju u trci ili su na treningu
• matični brod
• brodici na jedra s trajno zatvorenim trupom (jedrilice, daske na jedra, katamarini, itd.) ako svaki korisnik nosi propisani PFD
• kanu, kajak ili drugi brodic slične konstrukcije ako svaki korisnik nosi propisani PFD
• PWC ili slično plovilo ako svaki korisnik nosi propisani PFD
• svi brodici koje koriste klubovi za spašavanje vezano uz zadatke spašavanja uz plaže
• svi brodici koje učestvuju u trci motornih čamaca ako svaki korisnik nosi odobreni PFD
Delimična izuzeća od opreme
• jedrilica kraća od 5 m oslobođena je nošenja sidra i sidrenog konopa
• jedrilica kraća od 5 m oslobođena je od nošenja kratkih vesala-lopatica ili vesala s ušicom (držačem vesla) ako nosi jedno kratko veslo-lopaticu, te baterijskih lampi ili brodskih svetiljki i ručnih buktinja kadučestvuje u organizovanim trkama po dnevnom svetlu
• jedrilica dugačka 12 m ili više koja se koristi isključivo kao rekreacijski brodic oslobođen je nošenja čamca ili splavi za spašavanje
• jedrilice koje se koriste za trke oslobođene su nošenja PFD-1s ako svaki član posade nosi odobreni PFD ili prsluk za spašavanje dok brodic plovi.
PROPISANA MINIMALNA SIGURNOSNA OPREMA
CW = OBALNE VODE; IW = KOPNENE VODE
Dužina plovila čamci na vesla
Manje od
5 m
5 m do
ispod 8 m
8 m do
ispod 12 m
12 m ili više
Sigurnosna oprema
Odobreni prsluk za spašavanje ili PFD-1 za svaku osobu na brodu i koji se vuče,
Kofa, ručna pumpa ili drugi uređaj za ispumpavanje vode
• • • • • •
Kofa s konopcem
Odobreni aparat(i) za gašenje požara kad god se nosi gorivo
• • • • •
Vodootporna baterijska lampa ili brodska svetiljka u radnom stanju
• • • • • • • • • •
Sidro/sidra s najmanje (metara kako je navedeno) kanapa ili užeta
Dve ručne crvene baklje I dve narančaste dimne baklje odobrenog tipa
Delotvorni kompas • •
Odobreni kolutovi za spašavanje
čamac ili splav za spašavanje •
Oprema treba biti u dobrom stanju na lako pristupačnim mestima na brodu.
PFD-1 je odobreni prsluk za spašavanje. On će pružiti visoki stepen održavanja na vodi i držati osobu u sigurnom plutajućem položaju. Izrađeni su u vrlo uočljivim bojama i imaju retroreflektirajuće umetke.
PFD-2 i 3
PFD-2 su naramenice za plutanje – ne prsluk za spašavanje. Pružit će niži stepen održavanja na vodi nego
PFD-1, ali dovoljno da drže glavu iznad vode. Poput PDF-1, i one su izrađene u vrlo uočljivim bojama.
PFD-3 je navlaka za plutanje – ne prsluk za spašavanje. Imaju sličnu sposobnost održavanja na vodi kao i
PFD-2 i izrađeni su u najrazličitijim bojama.
Odobreni PFD-1 ili odobreni prsluk za spašavanje mora biti osiguran za svaku osobu na vašem brodu, uključujući i osobe koje se vuku. Svaki PFD mora pristajati osobi za koju je namenjen.
PFD moraju biti na lako pristupačnom mestu i svaka osoba na brodu treba znati kako se koriste.
PFD trebate nositi bar u sledećim situacijama:
• kad prelazite sprud ili brzu struju (rip)
• na prvi znak lošeg vremena
• u hitnim slučajevima
• između zalaska i izlaska sunca i za vreme smanjene vidljivosti
• kad plovite u nepoznatim vodama
• kad talasi dolaze iza broda
• kad plovite sami
• celo vreme deca mlađa od 10 godina
Odobreni PFD-1, 2 ili 3 treba nositi svaka osoba koju vuku.
Na brodicima koji su oslobođeni nošenja sigurnosne opreme, npr. PWC, kanui/kajaci, male jahte sa zatvorenim trupom, svi putnici moraju nositi odobreni PFD-1, 2 ili 3.
PFD na deci
Prilikom odabiranja PFD za dete treba paziti da veličina prsluka detetu dobro pristaje, da mala djeca ne iskliznu iz prsluka kad padnu u vodu.Sva deca mlađa od 10 godina moraju nositi odobreni PFD-1, 2 ili 3 dok su na brodu za rekreaciju koja plovi, osim ako su u palubnoj kućici, kabini, polukabini ili sigurnom zatvorenom prostoru.
Gornje informacije predstavljaju minimalne zahteve, ali se preporučuje da sva deca nose odobreni PFD kad god se kreću po brodu ako postoji mogućnost da padnu s njega.
Buktinje
Brodovi za rekreaciju trebaju nositi dve ručne crvene buktinje i dve narančaste dimne buktinje odobrenog tipa kad plove u obalnim vodama.
• Buktinje imaju rok upotrebe tri godine. Morate biti sigurni da su vam buktinje važeće i nabaviti nove ako im je rok upotrebe istekao.
• Narančaste dimne buktinje, koje se mogu videti do 4 km udaljenosti, treba koristiti na dnevnom svetlu da se naznači vaš položaj.
• Crvene buktinje, koje su vidljive do 10 km udaljenosti, namenjene su za noćnu upotrebu, ali se mogu videti i danju.
• Uvek odlažite upotrebu buktinja sve dok ne vidite avion, ili dok vam ljudi na obali ili drugim brodovima nisu u vidokrugu.
• Držite buktinje daleko od goriva i zapaljivih materijala.
• S obzirom da buktinje privlače vlagu, držite ih na dostupnom, ali suvom mjestu.
• Budite spremni – pobrinite se da svi na vašem brodu znaju gde su buktinje i kako se koriste.
• Pazite da pažljivo sledite upustva za aktiviranje buktinja.
Brodski radio
Brodska dvosmerna radio stanica predstavlja jedinstveno sredstvo za traženje pomoći ako je brod u nevolji, za praćenje i(li) ažuriranje spasilačkih operacija i pozicionirane broda. Operateri takođe mogu pratiti vremenske uuslove preko jedne od brojnih obalnih radio stanica.
Postupci rukovanja radiom
Koristite standardne postupke kako je opisano u priručniku da izbegnete zbrku i skratite vreme slanja poruke.
Nepotrebno pričanje može otežati prijem slabog poziva za pomoć; a jednog dana to može biti vaš poziv. U lošim uslovima treba koristiti samo preporučenu fonetsku abecedu.
Vaša radio stanica je vaš komunikacijski pojas za spašavanje, i zato je važno upamtiti:
• ne saljite nepotrebne poruke
• slušajte pre slanja i izbegavajte interferenciju s drugim stanicama
• za poruke o nezgodi održavajte najbolji kontakt i pustite da vas vodi obalna ili ograničena obalna stanica
• uvijek koristite svoj pozivni znak ili ime broda za identifikaciju – nije dozvoljeno upotrebljavat lična imena ili prezimena
• poruke moraju biti kratke i jasne
• ako šaljete poziv o nezgodi, važno je da navedete svoj položaj, prirodu, vreme na vodi, tip plovila i broj ljudi
• za poruke koje nisu o nezgodi, prebacite na radni kanal kad uspostavite kontakt s onim koga zovete
• prestanite slati kad obalna stanica zatraži da to učinite
• uvek vratite radio na (Ch. 16) nakon što završite poziv.
Postupak u slučaju nezgode
Koristi se jedino kad je plovilo ili osoba u životnoj ili neizbežnoj opasnosti i treba pomoć odmah.
Komunikacije o nezgodi mogu se voditi na sledećim kanalima:
Tip radija Kanal
VHF 16
27 MHz 27.88 MHz
HF 4125, 6215 i 8291 kHz
Signal za uzbunu
Radiotelefon (2 tona)
Signal za uzbunu (ako je ugrađen)
Poziv u nezgodi
'mayday mayday mayday, this is … (ime plovila i pozivni znak)'.
Izgovoreno tri puta.
Poruka o nezgodi
Poruka o nezgodi ima apsolutnu prednost pred svim ostalim radio prometom i može se slati jedino uz ovlaštenje kapetana broda ili osobe odgovorne za sigurnost vašeg broda.
Važna napomena: Sledeću poruku o nezgodi treba govoriti na engleskom jeziku.
• 'mayday mayday mayday, this is – ime ili druga identifikacija vašeg plovila (ponovljeno tri puta)
• podaci o vašem položaju u stepenima i minutama latitude i longitude ili prema dobro poznatom orijentiru
• priroda i vrsta nezgode i vrsta tražene pomoći
• svaka druga informacija da se olakša spašavanje uključujući broj ljudi na brodu.
Ako se ne primi nikakav odgovor, ponovite poziv i poruku o nezgodi, naročito u periodima 'tišine' na ostalim frekvencijama ili na bilo kojoj drugoj slobodnoj frekvenciji na kojoj biste mogli dobiti pomoć.
Poziv o hitnosti
Ako poziv nije potpuno opravdan, treba koristiti poziv o hitnosti 'pan-pan' (izgovoreno tri puta) da se najavi da sledi vrlo hitna poruka koja se tiče sigurnosti broda ili osobe. Poziv je isti kao i za poruku o nezgodi, s tim da poruka počinje: 'pan pan, pan pan, pan pan'.
Sidra
Sidro je važan deo opreme. Kod sidr treba voditi računa da se osigura bezbednost broda, jer promene vetra i vode mogu delovati na snagu usidrenja.
Korisno je imati najmanje 2,5 metara lanca pričvršćenog između sidrene prečke i konopa. Lanac dosta povećava snagu usidrenja.
Sidrenje
Brodovi se ne smeju sidriti tako da smetaju ili potencijalno ometaju navigaciju drugog broda. Da biste sidrili brod, trebate ići napred protiv struje, pustiti sidro, te zaustaviti motor kad se sidro uhvati.
Sidreni kanapi Plovila po dužini Brod na vesla
Manje od 5 m 5 m do <8 m
8 m do <12 m 12 m ili više
Poznavanje lokalnih prilika (Local knowledge)
Osim što se treba pridržavati svih zakona i propisa o plovidbi, važno je znati da li postoje i neka posebna lokalna pravila kad ste daleko od domaćih voda. Potražite savet o lokalnim prilikama I pravilima i nosite pomorske karte područja gde ćete ploviti. Mogu se nabaviti odlične mape koje pokazuju plitka mesta brojkama ili bojama i daju tačne podatke o rampama za porinuće i sidrištima.
Ako plovite u drugoj državi, trebate se pridržavati pravila i propisa o sigurnosti i upravljanju brodom koji važe u toj državi.