Autor Tema: Bezbednost na vodi  (Pročitano 3536 puta)

0 članova i 1 gost pregledaju ovu temu.

Van mreže skipper

  • Talasožder Mali
  • ******
  • Poruke: 879
  • Pol: Muškarac
  • www.mojaladja.com
Bezbednost na vodi
« poslato: 22, 02, 2009, 02:12:38 pre podne »
ALKOHOL I VOŽNJA ČAMCEM

Više od 50% nezgoda pri vožnji čamcem koje imaju za posledicu smrt može biti doveden u vezu sa alkoholom. Više od polovine svih utopljenika je konzumiralo alkohol pre nesreće.Alkohol u krvi utiče na ravnotežu, vid i rasuđivanje osobe. Ovo naročiti može biti opasno na vodi. Ravnoteža: Alkohol utiče na osećanje ravnoteže osobe. Trenutak vrtoglavice ili čak pogrešan korak možda neće prouzrokovati nikakvu štetu u vašem dvorištu ili u restoranu, ali može dovesti do katastrofe na vodi.
Vid: Bezbedna vožnja čamcem zahteva dobar vid i previše alkohola može opasno ograničiti vaš vid. Može stvoriti efekat "suženog vidnog polja", smanjivanjem periferijskog vida. Može smanjiti vašu sposobnost da se usredsredite na predmete i može da smanji noćni vid, naročito crvene i zelene boje, koje su svetla broda u vožnji.
Upravljanje čamcem je barem toliko složeno kao vožnja kola i nesreća na čamcu može biti isto toliko opasna kao automobilska nesreća. Ipak, mnogi ljudi koji nikad ne bi pili toliko da budu pijani, misle da je bezbedno upravljati svojimčamcem posle pijenja. Nije.
Ne morate biti pijani da bi alkohol postao pretnja Vašoj sigurnosti. Dovoljno je jedno pivo da bi uticao na Vašu ravnotežu, pogled, rasuđivanje i vreme reakcije i tako Vas pretvorio u potencijalnu opasnost za sebe i druge. Istraživanja pokazuju da četiri sata vožnje čamcem, izloženost buci, vibracijama, suncu i vetru stvaraju posledice koje čine da se ponašate kao da ste se napili velikom količinom pića. Ako kombinujete konzumaciju alkohola sa stanjem koju izaziva vožnja čamcem, onda to povećava rizik od nesreće.

Zato, zapamtite, nemojte konzumirati alkohol ako planirate da se provedete u, na ili pored vode.
« Poslednja izmena: 28, 09, 2009, 23:21:10 posle podne skipper »

Van mreže skipper

  • Talasožder Mali
  • ******
  • Poruke: 879
  • Pol: Muškarac
  • www.mojaladja.com
???: BEZBEDNOST NA VODI
« Odgovor #1 poslato: 22, 02, 2009, 02:14:18 pre podne »
OSAM PRAVILA KOJA ČUVAJU GLAVU NA BRODU

Imati ili iznajmiti brod nije isto što i iznajmiti sobu u privatnom smeštaju ili nekom hotelu ili otici na omor. S brodom niste samo na odmoru i provodu, sa brodom ste iznajmili i opasnost! Nemojte da vas zavara činjenica da je vaša plovidbena dozvola dovoljan dokaz vašeg znanja. Niko vam sigurno neće proveravati sposobnosti - to bi bilo loše za posao a brod je ionako osiguran.Jedrenje I nautika su ustvari skupi I vrlo jednostavni ali problemi nastaju kada stvari krenu nepredvidivim tokom i kada vam vaše iskustvo neće biti dovoljno. Ovih osam zapovesti vrede i ako jedrite na licnom brodu, a ako brod iznajmljujete, za vas trebaju biti zakon!
Ako iskusni jedriličari baš i nemaju preveliku mogućnost improvizacije u neočekivanim situacijama, čarteraši nemaju, baš nikakvu. Zbog toga i jedni i drugi pre jedrenja moraju se osigurati da sve bude spremno ako se pojavi neki problem. Iskusnima je jasno zbog čega se na ovome insistira a neiskusni neka nam veruju na reč.
Skiper je odgovoran i za brod i za posadu, tako da on je taj koji mora preduzeti sve neophodne preventivne radnje. I brod i posada trebaju biti u najboljem mogućem stanju. Brod, njegov motor, tankovi, jedra, sigurnosna oprema, radio, instalacije struje i plina, trebaju biti redovno pregledani
pre svakoga isplovljivanja.
Nema dvoumljenja da jedrenje uključuje i element avanture i značajan rizik za život, ali to je takoĐe i deo privlačnosti koje ga okružuje. Ove činjenice i veliki broj jedriličara zahtevaju veliku pažnju koja se mora posvetiti zaštiti života i zdravlja na vodi. Niko ne bi smeo iznajmiti brod i ići na more dok nije potpuno sposoban u svim zadacima koje jedrenje zahteva i pre nego ispuni ovih osam zapovesti.

Pre nego što isplovite:

? budite sigurni u svoje jedriličarsko znanje i iskustvo
? budite sigurni u kompetentnost vaše posade
? budite sigurni da je brod u savršenom stanju
? budite sigurni da na brodu imate sigurnosnu opremu i da je ona ispravna
? budite sigurni da ste kompetentni u svim procedurama medicinske pomoći na vodi
? budite sigurni da imate medicinski priručnik na brodu
? budite sigurni da imate sanitetski komplet na brodu
? budite sigurni da imate dobar radio na brodu.

Samo sa odgovarajućim znanjem, dobrim plovilom, odgovarajućom opremom i odgovarajućim savetom, jedrenje može biti ono što bi trebalo biti, a to je najveće zadovoljstvo koje nam priroda može pružiti.

Van mreže skipper

  • Talasožder Mali
  • ******
  • Poruke: 879
  • Pol: Muškarac
  • www.mojaladja.com
???: BEZBEDNOST NA VODI
« Odgovor #2 poslato: 22, 02, 2009, 02:19:54 pre podne »
OSNOVNA PRAVILA ZA UČESNIKA U VOŽNJI NA VODI

1. Nemoj samo da pročitaš ovo pravilo, zapamti ga i poštuj u svim prilikama. Moguće je da drugi učesnici slede tvoj primer.
Jedna greška u tvom ponašanju ili tvojoj opremi može indirektno da povuče za sobom nesreću sa težim posledicama.
2. Informiši se što je moguće detaljnije o karakteristikama vode u vreme predviñeno za vožnju. Zatim proceni da li si sposoban da realizuješ tu vožnju i da li je tvoj materijal odgovarajući (bezopasni potok u letnjim mesecima može da postane opasna bujica u proleće, u jesen ili posle jakih kiša).
3. Predvidi svaku etapu tako da na cilj stigneš pre mraka.
4. Ostavi mesto kampovanja tako čisto kao što želiš da ga nañeš.
5. Proveri pre polaska na vožnju da li su ti čamac i materijal u dobrom stanju i kompletni. Nedostatak vazdušnog pojasa ili prsluka za spasavanje prouzrokovao je više puta ozbiljne posledice.
6. Svaki aktivni učesnik mora da bude ne samo dobar plivač, već mora da ima ,takoñe, osnovna znanja o pružanju prve pomoći u nesrećnim slučajevima i da poseduje odgovarajuću opremu. Onaj ko primi u svoj čamac nekog ko ne zna da pliva mora da bude potpuno svestan odgovornosti koju preuzima na sebe.
7. Pored ostalog, kompletna oprema mora da sadrži: jako uže, torbu za prvu pomoć, lovački nož, mali ašov, lična dokumenta kao i neophodan materijal za popravke.
8. Iskusni turisti koriste za pakovanje svog materijala gumene ili plastične torbe (vreće). Oni slažu čitavu opremu tako da u slučaju prevrtanja ne može ništa da ispadne iz čamca. Izbegava da predmete ostavlja slobodne u čamcu.
9. Prenošenje ili prolaz pomoću užeta su preporučljiviji od prelaženja preko opasne prepreke (zakrčenja) ili opasnog prelaza. U toku vožnje pridržavaj se uvek uputstva tvog vodiča čak i ako izgleda da on podcenjuje tvoje sposobnosti.
10. Kada možeš to da izbegneš, ne polazi nikada sam. Mnogi nesrećni slučajevi bili bi manje ozbiljni da je neki prijatelj bio u blizini spreman da pruži ruku (idealna grupa za vožnju je od najmanje tri učesnika).
11. Ako si početnik u čamcu, prihvati da te neki iskusni, nauči kako se treba ponašati.

Van mreže skipper

  • Talasožder Mali
  • ******
  • Poruke: 879
  • Pol: Muškarac
  • www.mojaladja.com
???: BEZBEDNOST NA VODI
« Odgovor #3 poslato: 22, 02, 2009, 02:22:11 pre podne »
OPASNOST U VOŽNJI GLISEROM

Opasnosti u vožnji glisera daleko su vece nego što bi se to moglo pomisliti. Vlasnici i osobe koje upravljaju gliserima uglavnom nisu svesne da je brzina koju gliseri postižu na vodi iako bitno manja nego ona koju postižu vozila na putevima zapravo prilicno opasna. Vec brzina od 35 km/h na vodi može znaciti veliku opasnost ukoliko pri toj brzini naletite na teško vidljivu i neoznacenu podvodnu stenu. Osim što pri takvom udaru nastrada dno glisera te motor (šteta je u pravilu vrlo velika) moguce su i ozlede osoba koje se nalaze u plovilu. Najcešce su to udarci glavom u vetrobransko staklo ili neki
drugi predmet u camcu no moguce je i ulazak motora u camac koji dovodi do vrlo teških povreda. To se dogaða pogotovo kod starijih vanbrodskih motora koji nemaju zaštitu od naglih udaraca u dno i koji nisu fiksirani vezovima kroz krmeno zrcalo vec su samo «obešeni»i pritegnuti na krmenom zrcalu.. Pri takvoj brzini , ukoliko su rezervoari za gorivo smešteni u trupu glisera (kao što je to kod mnogih glisera sa unutrašnjim motorom) dolazi do izlivanja goriva u more, a neretko dolazi i do zapaljenja camca. Požari na gliserima uopste nisu toliko retki i nastaju gotovo uvek zbog nepažnje vlasnika ili osobe koja
upravlja gliserom. Naime, jako je važno svako malo (pogotovo kod starijih plovila) proveriti stanja dovoda goriva iz rezervoara u motor. Svaki gliser morao bi imati protivpozarni aparat (kod vecine je to i zakonski odredjeno) koji u datom momentu može spasiti ne samo plovilo vec i zdravlje i život
putnika u camcu. Ispadanja osoba iz glisera cesta je nezgoda i skoro u pravilu izaziva vrlo teške povrede osobe koju zahvati propeler. Sedenje na pramcu dok camac glisira uz držanje za ogradu vrlo je opasno jer osoba vrlo lako može skliznuti kroz otvor u ogradi a i ograda lako može puknuti pri naletu na malo veci talas. Isto tako suncanje na krmenom delu glisera u vožnji može lako dovesti do pada osobe direktno na propeler motora. Sve popularniji gumeni gliseri vrlo su opasni i zbog cinjenice da osobe u takvim gliserima ukoliko sede na stranama gumenjaka vrlo lako pri nekom naglijem manevru mogu pasti u vodu. Takodje, zbog eventualno visoko postavljenih sedista u odnosu na visinu bocnih stranica gumenjaka rizik za ispadanje osoba je još veci. Ukoliko želite vaš gumenjak uciniti što manje opasnim sedista postavite što niže. Vrlo je važno da vozac dok vozi gliser nosi sigurnosnu narukvicu koja ce u slucaju pada vozaca iz glisera odmah zaustaviti motor (slicno je i kod vozaca jet-skija). Naime, gliser bi obzirom na gas koji se ne vraca sam,nastavio vožnju u svim mogucim smerovima te tako postao opasnost i za osobe u njemu kao i za osobe koje se nalaze u moru. Takve nezgode nisu retke!
Svakako tu treba spomenuti i sudar glisera. Vozaci u vožnji cesto znaju umesto gledanja ispred sebe biti zabavljeni svim moguæim aktivnostima koje se dogadjaju oko njih. Kad ugledaju drugo plovilo, cesto ono koje se krece sporo zna biti prekasno Ne treba dakle puno da se ljetna uživanja gliserom pretvore u tragediju. Malo pažljiviji odnos prema gliserima i sigurnosti uz poštovanje svih pravila i zakona o sigurnosti u vožnji mogu taj rizik smanjiti
na najmanju mogucu meru.

Van mreže skipper

  • Talasožder Mali
  • ******
  • Poruke: 879
  • Pol: Muškarac
  • www.mojaladja.com
???: BEZBEDNOST NA VODI
« Odgovor #4 poslato: 22, 02, 2009, 02:24:58 pre podne »
OPREZ NA VODI

Odlazak na plažu ili bazen najbolji je način da se pobedi letnja žega, ali pri tom treba misliti i na - bezbednost Kad doñe leto, svi bi da su u vodi ili oko nje. Nije ni čudo - odlazak sa društvom na bazen ili plažu najbolji je način da se pobedi vrućina. Većina ljudi tada ne razmišlja o bezbednosti, a statistika to i potvrñuje. U uzrastu od pete do 24. godine, utapanje je drugi po redu najčešći uzrok stradanja nesrećnim slučajem. Tokom 1997. u SAD je samo u potapanju čamaca nastradalo 819 ljudi. Mada ovi statistički podaci deluju vrlo sumorno, najveći broj nesreća vezanih za vodu može se izbeći  oštovanjem sveganekoliko jednostavnih preporuka. Ne plivajte sami, bez obzira da li je reč o bazenu, reci, moru ili jezeru. Čak i najiskusnijim plivačima se dogodi mišićni grč, a tada je vrlo teško izaći iz vode. Kad je neko uz vas sigurno vam može pomoći ili bar dozvati pomoć. Takoñe je važno da poznajete svoje mogućnosti. Ako niste dobar plivač, ili tek učite da plivate, ne idite u dublju vodu u kojoj ne možete da dotaknete dno. Posebno ne pokušavajte da "držite
korak" sa iskusnim plivačima. To nije uvek lako, naročito ako vas prijatelji izazivaju.Ljudski je imati želju za takmičenjem, ali kad je reč o vodi, takva otreba može biti krajnje opasna.
Ako ste dobar plivač, pripazite na prijatelje koji nisu tome najvičniji. Ako vam se učini da su umorni ili da se osećaju neprijatno, predložite im da naprave pauzu za odmor. Najbolje je da plivate na mestima koja su pod nadzorom. Niko unapred ne može da predvidi promene struja, ili druge opasnosti, a spasioci su obučeni za sve vanredne prilike. Ako naiñete na oznaku "Ne skačite u vodu" ili "Zabranjeno plivanje", poštujte zabranu. Ako nameravate da skačete u vodu, prvo proverite da li na tom mestu ima skrivenih stena. Kad god plivate, nastojte da izbegnete ono opasno "previše" - da budete previše umorni, da se previše udaljite od prijatelja, da vam bude previše hladno, da previše boravite na suncu. Ako ste dugo po suncu vozili bicikl ili samo zadremali sunčajući se, ni ne pomišljajte da se rashladite skokom u hladnu vodu, jer bi to verovatno izazvalo mišićni grč. Više ljudi godišnje nastrada na jedrenju nego u avionskim i železničkim nesrećama, ali uz malo zdravog razuma i vožnja čamcem može biti bezbedno zadovoljstvo. Pre svega shvatite da alkohol i voda nikako ne idu jedno s drugim, bez obzira da li ste na vodi ili u njoj. Jedna trećina nesreća na vodi izazvana je pijanstvom - činjenica da alkohol umanjuje sposobnost procene na vodi je još izrazitija. Američka obalska straža upozorava na stanje koje naziva "jedriličarskim zamorom" -  ombinacija vetra, buke, visoke temperature i vibracija čamca, veoma izcrpljuje. Ako se tome doda i alkohol, jedriličarski zamor postaje dvostruko, čak i trostruko veći. Za razliku od kopnenih puteva, na vodi nema oznaka, a vremenske prilike mogu biti nepredvidive, pa je vrlo važno da se reaguje brzo - ako ste popili koju čašicu, to nije moguće. Pre isplovljavanja obavezno recite nekom ko ostaje na kopnu kuda ćete ploviti i koliko namjeravate da se zadržite, za slucaj da se nañete u nevolji. Ako planirate dužu plovidbu, obavezno ponesite radio prijemnik i slušajte vremensku prognozu. Nemojte predaleko i ne zaboravite mobilni telefon. Niko nikada neće izvesti statistiku koliko je života spasila ova sprava, ali je broj sigurno ogroman.Voda nije najbolje mesto za pokazivanje hrabrosti. Ako ste se uplašili ili nešto ne znate, ne ustežite se da zatražite pomoć. Ako vam se u vodi dogodi mišićni grč,
nastojte da ne paničite. Pokušajte sami da ga se oslobodite masiranjem, ili zovite u pomoć. Ako vam se čamac prevrne, takode je prvi savjet da ne paničite - neka od lakših plovila, kao sto su kanui ili lake jedrilice, lako se mogu ispraviti. Kod većih čamaca to, naravno, nije moguće, pa ih se držite dok ne stigne pomoć. U svakom slučaju, ako nemate dug staz u plivanju ili veslanju, nije naodmet da uzmete časove iskusnog trenera.

Van mreže skipper

  • Talasožder Mali
  • ******
  • Poruke: 879
  • Pol: Muškarac
  • www.mojaladja.com
???: BEZBEDNOST NA VODI
« Odgovor #5 poslato: 22, 02, 2009, 16:35:30 posle podne »
UTICAJ OKOLINE

Nagle promene temperature, kombinovane sa više ili manje visokim stepenom vlage u vazduhu, kiša, vetar, magla, jaka solarna radijacija i drugi makroklimatski faktori imaju veći uticaj na brodu nego bilo gde drugde.Jake oluje su sigurno jedan od najopasnijih faktora u jedrenju i mogu lako ugroziti živote celeposade.Većina nautičara jedri u letnjim mesecima kada su temperature visoke. To može postati problem, posebno za ljude koji dolaze iz hladnijih područja. Bilo da se radi o adaptaciji na toplu ili hladnu klimu, ekstremno prenaprezanje cirkularnog sistema može dovesti do zastajanja srca. Debljina, slaba kondicija, neophodno prilagodjavanje na mali skučeni prostor, nedostatak sna, napetost, psihološka nestabilnost i na kraju, neumereno korišćenje alkohola i nikotina, glavni su faktori na brodu koji predstavljaju dodatni rizik.Znajući činjenicu da period aklimatizacije ima dve faze, od kojih svaka traje oko 60 dana, a da pri tome većina nautičara u charter turizmu iznajmljuje svoje brodove od 7 do 14 dana,nagla promena klime za one koji dolaze iz hladnijih zona, može imati uticaj na zdravstveno stanje. Budući da nema dovoljno vremena za potpunu aklimatizaciju, opadaju im telesne
sposobnosti, što može biti ozbiljan problem u uslovima jedrenja. Kako tropska odredišta postaju sve popularnija a velike charter kompanije ustanovljavaju svoje baze u tropskim azijskim i afričkim morima za očekivati je da će aklimatizacija u budućnosti biti značajan problem.
Jedrenje nije ograničeno samo na tople zone. Postoji i velika populacija jedriličara koji jedre u severnim, hladnim okruženjima. Svi oni moraju naučiti kako se suočiti sa hladnoćom u dve različtie situacije:
- Na palubi, neodgovoran pristup hladnoći smanjuje zadovoljstvo i ugrožava efikasnost.
Eksperimenti sprovedeni na brodovima pokazali su pad sposobnosti za izvoñenje različitih zadataka koji je bio simultan sa padom temperature ruku. Kada je temperatura kože pala ispod 15ºC pojavio se i pad u snazi i u preciznosti pokreta ruke. Na svu sreću, moderna jedriličarska oprema je gotovo savršena za jedrenje u teškim vremenskim uslovima, ali nisu baš svi jedriličari u charter turizmu voljni platiti značajnu količinu novca za takvu opremu.
Iako im životi nisu direktno ugroženi, smanjena efikasnost i smanjene telesne sposobnosti svakako mogu imati neželjene posledice, poput ozleda ili nesposobnosti za izvršavanje nekih vitalnoh zadataka na brodu
- U vodi, čovek je u stvarnoj borbi za preživljavanje. Čak i u vodi za rekreaciono plivanje po svim standardima, poput vode tople 28ºC, ljudski život može biti ugrožen!U svakom slučaju, jedriličar ne sme imati opravdanje da ne zna kako utopliti sebe i ne predvidi da će u hladnim vremenskim uslovima njegova efikasnost patiti.

Van mreže skipper

  • Talasožder Mali
  • ******
  • Poruke: 879
  • Pol: Muškarac
  • www.mojaladja.com
???: BEZBEDNOST NA VODI
« Odgovor #6 poslato: 22, 02, 2009, 16:37:47 posle podne »
IZBOR POSADE

Socio-psihološki faktori u jedrenju mogu značajno uticati na zdravlje posade i rezultat plovidbe.Svako ko ide na more ima svoje licne ciljeve i očekivanja. Za neke je to licni izazov dok drugi, recimo,vole osećaj samoće i izdvojenosti. Neki vole tenzije i organizovani haos, a neki svoje vrhunsko zadovoljstvo pronalaze u protestima koje podižu nakon regata. Osim tih ciljeva i očekivanja, svako sa sobom na brod donese i svoj mentalni i emocionalni prtljag tj. svoj licni način donošenja odluka,rešavanja problema, suočavanja saneudobnošću, način na koji surañuje sa drugima, ili jednostavno način na koji se zabavlja. Budući da smo svi jedinstveni, teško je predvideti kako će svako od nas odgovoriti i reagovati na vrlo različite stresne situacije s kojima će se suočiti na vodi pa je i izbor posade jedan od najdelikatnijih zadataka pred isplovljivanje.
Oni koji se odluče da plove kao samci suočiće se sa sasvim ozbiljnim psihičkim izazovima. Takvi usamljeni vukovi mora su ustvari izuzeci i stvarno je vrlo malo onih koji pronalaze zadovoljstvo utakvom načinu jedrenja. Za sve ostale takvo jedrenje je dobrovoljni ili prisilni izuzetak u kojem se moraju suočiti s problemima: nedostatkom sna i stresom. Verovali ili ne ali neke od poznatih tehnika «pranja mozga» vrlo su bliske situacijama koje se pojavljuju kod dugotrajnog usamljeničkog jedrenja.Ako neko jedri samo sa najbližom porodicom, donosi sa sobom na brod i svoje kućne probleme i pod uslovima jedrenja, u tako ograničenom prostoru, svaki problem uskoro postane vidljiv. Situacija u kojoj vaša supruga iz samo njoj znanih razloga umesto da izvrši vašu naredbu, tokom manevra postavi klasično pitanje: «zašto?» ili tinejdžer na brodu koji je baš u svojoj «fazi otpora i prezira prema svemu», mogu vas lako odvesti u nepriliku. Svako se slaže da posada od dve osobe može biti katastrofa ukoliko te dve individue nisu jako dobro upoznate jedna s drugom. Kod velikih posada stvari su lakše, jer ipak ima više prostora za kompenzaciju problema, ali ni one nisu bez stresova, pa je sposobnost rukovoñenja posadom jedan od najvažnijih talenata potrebnih da bi se bilo pravi skiper. Ovo je u sportskom jedrenju jedan od ključnih elemenata pri izboru posade ali nije ništa manje važan ni u turizmu. I najveća porodicna prijateljstva se raspadaju nakon sedam dana zajedničkog jedrenja i zato nikad, ali baš nikad sa sobom na
krstarenje ne uzimajte ljude za koje niste sigurni kako će se uklopiti u tu situaciju i s kojima nemate barem nekakvo iskustvo zajedničkog života.
Vrlo često brod funkcionise kao vrsta grupne terapije. Svaki problem na brodu ispliva na površinu i postane vidljiv. No problem je u tome što se to na brodu sve dogaña brzo, neočekivano i bez ikakve kontrole. Znajući za ovaj fenomen mnoga vrhunska reduzeca namerno dovode svoje manadzerske
timove u stresne situacije u jedrenju i pažljivo analiziraju njihovo ponašanje, primera timski rad, sposobnost preuzimanja odgovornosti, ili reagovanje u kriznim situacijama što se kasnije koristi u kadrovskoj politici firme. Amerikanci upozoravaju da u svoj CV nikad ne stavljate da se bavite jedrenjem. Takvi se ljudi u principu eliminisu jer se podrazumieva da su to «čudaci» koji se bave sportom koji je jako «time consuming» i koji neće sve svoje vreme posvećivati firmi.

Van mreže skipper

  • Talasožder Mali
  • ******
  • Poruke: 879
  • Pol: Muškarac
  • www.mojaladja.com
???: BEZBEDNOST NA VODI
« Odgovor #7 poslato: 22, 02, 2009, 16:48:16 posle podne »
PRE NEGO ŠTO KRENETE NA PLOVIDBU

Pre nego što krenete na plovidbu proverite da li imate odgovarajući brod i opremu za ono što planirate činiti kako bi vam plovidba bila sigurna i prijatna.
Upoznajte raspored i opremu broda pre nego što izađete na vodu. Započnite s kratkim vožnjama po mirnoj vodi i povedite iskusnog prijatelja koji će vam pomoći savetima. Naučite kako se vaš brod ponaša pri različitim brzinama i vremenskim uslovima.

Servisiranje vanbrodskog motora

Proizvođači obično preporučuju servisiranje u specijalizovanim radionicama najmanje jednom godišnje, čak i ako se motor koristi vrlo malo. Na taj će se način pregledati vitalni unutrašnji delovi kao štoje pumpa za vodu. Ako motor puno koristite, trebali biste zameniti ulje u menjaču svaka tri meseca.

Pregled sistema za gorivo

• Jednom godišnje rezervoar za gorivo treba očistiti odgovarajućim sredstvom.
• Pregledajte rezervoar za gorivo da nema napuknuća ili tragova korozije.
• Uvek zamenite staro gorivo novim nakon perioda neupotrebe.
• Pregledajte dovod goriva i spojeve da nema napuknuća, propuštanja itd.
• Očistite ili zamenite filtere za gorivo.
Akumulator
• Dopunite ćelije akumulatora destilisanom vodom i svaku ćeliju proverite hidrometrom.
• Ako je u zatvorenom prostoru, treba ga dobro vetriti.
• Akumulator treba puniti kako je propisano i nikad ga se ne sme prepuniti.
• Akumulator uvek mora biti pričvršćen. Kleme, kablove i kućište treba održavati.
Kleme podmazujte redovno.
Opšti pregled broda
• Pregledajte plovilo da nema korozije, napuknuća, istrošenosti.
• Isprobajte kormilarski uređaj da nije ukočen. Podmažite čelično uže odgovarajućim mazivom.
• Proverite da li je čep za ispuštanje vode ispravan i u dobrom stanju.
• Otvori za ispust moraju biti slobodni.
• Pregledajte brodski vijak, maticu i osovinu.
• Pregledajte da li su kaljuže čiste i suve.
• Proverite da li negde propušta voda ili gorivo
Pregled sigurnosne opreme
• Pregledajte svu sigurnosnu opremu da nije u lošem stanju ili oštećena.
• Obnovite znanje o korištenju sigurnosne opreme.
• Pregledajte sidro, karike, lance i užad da nisu istrošeni i zamenite ako je potrebno.
• Isprobajte membranu pumpe za ispumpavanje vode.
Rezervni delovi i alati
• Priručnik za upotrebu motora.
• Nove svećice, rezervni osigurači i novi pritezni ključ
• Rezervne gumice za priključak za gorivo.
• Rezervni čep.
• Oštar nož i klešta.
• Rezervna matica za brodski vijak, podložna pločica, razdelni osigurači i ključ za maticu vijka.
• Zamotaj meke žice.
• Rezervne karike.
• Kljuc (križni i ravni) i podesiv pritezani ključ.
• Sprej protiv vlage, rezervno ulje i levak.
• Rezervni ključ na sigurnosnom užetu.
Dodatne provere
• Pregledajte da li komplet alata sadrži sve što je potrebno i rezervne delove.
• Dopunite zalihu vode.
• Užad treba biti u dobrom stanju i uskladištena, spremna za upotrebu.

Što treba proveriti pre nego krenete

Brod
• Preporučuje se pregled brodske opreme i priključaka pre svakog putovanja.
• Pre isplovljivanja budite sigurni da je vaš brod sposoban za plovidbu, sva oprema dobro osigurana i brod sposoban za planirani put. Proverite motor; ako ne radi ispravno, ne isplovljavajte sve dok se problem ne reši.
• Provjerite da li imate dovoljno goriva za povratak. Koristan je savet da se trećinu goriva upotrijebi za put u jednom smeru, druga trećina za povratak, a treća da ostane za rezervu. Kad isplovljavate,vreme može bitimirno, ali u povratku možete imati vetar u pramac, što vam lako može udvostručiti potrošnju goriva.
• Gorivo treba biti sveže (ne prošlogodišnje).
• Proverite nivo ulja i rashladne tecnosti u motoru, dopunite ako je potrebno. Proverite akumulator, polove itd.
• Proverite da li su svetla ispravna čak i ako planirate putovanje samo po danu.
• Kad uđete u brodu, pre nego što uključite bilo koji prekidač ili motor, proverite da li se oseća miris benzina ili plina; popravite svaki kvar pre puta.
• Užad treba biti u dobrom stanju i spremna za upotrebu.
• Užad i priključci za kormilo trebaju biti u ispravnom radnom stanju.
• Ispitajte sve električne uređaje koji koriste akumulator, kao što su radio, merni instrumenti, dizač motora.

Zalihe

• Osigurajte da imate dovoljne zalihe hrane i vode za put, kao i nešto viška za nepredvidive slučajeve.
• Proverite da brod nije prenatovaren; uračunajte tešku opremu i dodatnu zalihu goriva.
• Uskladištite svu opremu na siguran način, vodeći računa o balansu plovila.
• Upamtite da je na vodi uvek hladnije, a sunce jače; ne žalite prostor za pulovere, nepromočivu odeću i zaštitne kreme za sunčanje.
• Pribor za prvu pomoć.

Oprema

• Nabavite odgovarajuću sigurnosnu opremu za područje u koje idete.
• Osigurajte da sva sigurnosna oprema bude na pristupačnom mestu i da je u dobrom stanju.
• Nosite radio. Koristiće i mali džepni tranzistor jer možete pratiti vremensku prognozu.
• Proverite da li vam brodski radio radi
• Treba imati aparate za gašenje požara, spremljene na pristupačnom mestu, ali daleko od šporeta.

Odeća

• Pazite da vam koža ne bude previše izložena suncu, direktnom ili reflektiranom, vetru i vodi.
• Uzmite odgovarajuću nepromočivu odeću.
• Odeća treba štititi od vremenskih nepogoda, ali ne sme ograničavati kretanje. Izbegavajte odeću koja bitno smanjuje sposobnost održavanja na vodi, ili ako se morate jako utopliti, nosite i prsluk zaspasavanje.
• Bilo bi dobro da proverite kako možete plivati ili se održavati na vodi u odeći. Pokušajte to u plitkoj vodi tako da budete spremni u slučaju da vam brod potone.

Navigacija

• Trebate tačno znati gde idete, kako ćete tamo stići i koliko će vam vremena trebati da se vratite.
• Proverite ponašanje plime, vremenske uslove,
• Doznajte da li postoje lokalne opasnosti i posebna pravila ili propisi u području u kome plovite.

Informacije možete dobiti iz lokalnih i službenih karti, oznaka na brodskim rampama .

• Naročito se preporučuju kursevi iz obalne navigacije.

Posada

• Proverite da li su svi koji trebaju poneli propisane lekove i znaju li kako ih treba uzimati.
• Obavestite sve na brodu koja sigurnosna oprema postoji, gde se nalazi i kako se koristi.
• Ako je bilo koja osoba na brodu neplivač, treba nositi pojas

Isplovljivanje

• Mnoge povrede nastaju jer ljudi padnu sa broda dok se kreće. Nikad se ne sme stajati ili sediti na pramcu broda koja nije posebno dizajnirana za to, niti sediti s nogama u vodi dok se brod kreće.
• Insistirajte u zahtevu da svi budu unutar broda, ne na bočnoj palubi, a nikako ne na pramcu ili na mestima gde vam zaklanjaju vidik.
• Držite se sredine broda radi stabilnosti.
• Isplovljavajte polako. Isto vazi pri povratku u pristanište, na vezište ili pristanišnu rampu.
• Uvek pazite da se užad koju povlačite ne uhvati za brodsku elisu.
• Upamtite da je brzina za otvoreno more i brzo pravolinisko kretanje, ne za manevrisanje blizu obale ili drugih brodova, ili blizu ljudi u moru. Recite nekom pre nego što krenete. Uvek nekom recite gde idete i kad se planirate vratiti. Ako promenite plan, obavestite ih o tome. Takođe im dajte opis ili fotografiju svog broda, registarski broj i podatke o broju putnika. Preopterećenje je suviše opasno. Preopterećene broda je opasno.

Osim pridržavanja propisanih granica opterećenja, zapovednik broda mora paziti da je brod u ispravnom plovnom stanju i da se koristi u okviru konstrukcijskih ograničenja.

Primjenjuju se sledeće nosivosti putnika:
 
Dužina broda        Najveći broj osoba
Manje od 3 m                    2             
3 m do ispod 3.5 m             3
3.5 m do ispod 4.5 m          4
4.5 m do ispod 5 m             5
5 m do ispod 5.5 m             6
5.5 m do ispod 6 m             7

Napomena:

a. dete do jedne godine starosti se ne računa
b. svako dete starije od jedne godine, a mlađe od 12 godina računa se kao pola odrasle osobe
c. na brodovima za rekreaciju s ugrađenim sedištima broj osoba ne sme biti veći od broja sedišta, bez obzira na starost osoba.

UPOZORENJE

To je najveća nosivost putnika u dobrim uslovima. Najveći dozvoljeni broj osoba mora se smanjiti u nepovoljnim uslovima i na otvorenom moru.
Težina se procenjuje na 75 kg po osobi uz dodatnih 15 kg po osobi za stvari. Broj osoba se mora smanjiti ako se sa opremom i zalihama pređe ukupna dozvoljena težina.
Donja tabela  pokazuje minimalnu sigurnosnu opremu koja se treba nalaziti na brodu u svako doba. Ta je oprema za vašu sigurnost, kao i za sigurnost ostalih na vodi da bi se zadovoljili minimalni zahtevi.
Postoje i druge stvari koje će svaki razuman zapovednik broda hteti imati na brodu da se poveća sigurnost, i uživanje.
Iako nisu obvezne prema ovim propisima, te se stvari mogu nabaviti lako i po pristupačnim cenama. Na primer, pribor za prvu pomoć, pijaća voda, osnovni komplet alata i brodski radio. Raspitajte se o lokalnim uslovima; preporučuje da nabavite odgovarajuće pomorske karte područja gde ćete ploviti. Takođe postoje odlične mape koje brojkama ili bojom pokazuju plitka mesta i daju tačne podatke o rampama za porinuće i sidrištima.
Sva sigurnosna oprema (uključujući aparate za gašenje požara) mora biti u radnom stanju i postavljena na lako pristupačnim mestima, zaštićena od vode i vetra svo vreme.

Izuzeća od sve opreme
Sledeći brodovi su oslobođeni od nošenja propisane sigurnosne opreme:
• svi trkaći čamci, kanui i kajaci dok učestvuju u trci ili su na treningu
• matični brod
• brodici na jedra s trajno zatvorenim trupom (jedrilice, daske na jedra, katamarini, itd.) ako svaki korisnik nosi propisani PFD
• kanu, kajak ili drugi brodic slične konstrukcije ako svaki korisnik nosi propisani PFD
• PWC ili slično plovilo ako svaki korisnik nosi propisani PFD
• svi brodici koje koriste klubovi za spašavanje vezano uz zadatke spašavanja uz plaže
• svi brodici koje učestvuju u trci motornih čamaca ako svaki korisnik nosi odobreni PFD
Delimična izuzeća od opreme
• jedrilica kraća od 5 m oslobođena je nošenja sidra i sidrenog konopa
• jedrilica kraća od 5 m oslobođena je od nošenja kratkih vesala-lopatica ili vesala s ušicom (držačem vesla) ako nosi jedno kratko veslo-lopaticu, te baterijskih lampi ili brodskih svetiljki i ručnih buktinja kadučestvuje u organizovanim trkama po dnevnom svetlu
• jedrilica dugačka 12 m ili više koja se koristi isključivo kao rekreacijski brodic oslobođen je nošenja čamca ili splavi za spašavanje
• jedrilice koje se koriste za trke oslobođene su nošenja PFD-1s ako svaki član posade nosi odobreni PFD ili prsluk za spašavanje dok brodic plovi.
PROPISANA MINIMALNA SIGURNOSNA OPREMA
CW = OBALNE VODE; IW = KOPNENE VODE
Dužina plovila čamci na vesla
Manje od
5 m
5 m do
ispod 8 m
8 m do
ispod 12 m
12 m ili više
Sigurnosna oprema
Odobreni prsluk za spašavanje ili PFD-1 za svaku osobu na brodu i koji se vuče,
Kofa, ručna pumpa ili drugi uređaj za ispumpavanje vode
• • • • • •
Kofa s konopcem
Odobreni aparat(i) za gašenje požara kad god se nosi gorivo
• • • • •
Vodootporna baterijska lampa ili brodska svetiljka u radnom stanju
• • • • • • • • • •
Sidro/sidra s najmanje (metara kako je navedeno) kanapa ili užeta
Dve ručne crvene baklje I dve narančaste dimne baklje odobrenog tipa
Delotvorni kompas • •
Odobreni kolutovi za spašavanje
čamac ili splav za spašavanje •
Oprema treba biti u dobrom stanju na lako pristupačnim mestima na brodu.
PFD-1 je odobreni prsluk za spašavanje. On će pružiti visoki stepen održavanja na vodi i držati osobu u sigurnom plutajućem položaju. Izrađeni su u vrlo uočljivim bojama i imaju retroreflektirajuće umetke.
PFD-2 i 3
PFD-2 su naramenice za plutanje – ne prsluk za spašavanje. Pružit će niži stepen održavanja na vodi nego
PFD-1, ali dovoljno da drže glavu iznad vode. Poput PDF-1, i one su izrađene u vrlo uočljivim bojama.
PFD-3 je navlaka za plutanje – ne prsluk za spašavanje. Imaju sličnu sposobnost održavanja na vodi kao i
PFD-2 i izrađeni su u najrazličitijim bojama.
Odobreni PFD-1 ili odobreni prsluk za spašavanje mora biti osiguran za svaku osobu na vašem brodu, uključujući i osobe koje se vuku. Svaki PFD mora pristajati osobi za koju je namenjen.
PFD moraju biti na lako pristupačnom mestu i svaka osoba na brodu treba znati kako se koriste.
PFD trebate nositi bar u sledećim situacijama:
• kad prelazite sprud ili brzu struju (rip)
• na prvi znak lošeg vremena
• u hitnim slučajevima
• između zalaska i izlaska sunca i za vreme smanjene vidljivosti
• kad plovite u nepoznatim vodama
• kad talasi dolaze iza broda
• kad plovite sami
• celo vreme deca mlađa od 10 godina
Odobreni PFD-1, 2 ili 3 treba nositi svaka osoba koju vuku.
Na brodicima koji su oslobođeni nošenja sigurnosne opreme, npr. PWC, kanui/kajaci, male jahte sa zatvorenim trupom, svi putnici moraju nositi odobreni PFD-1, 2 ili 3.
PFD na deci
Prilikom odabiranja PFD za dete treba paziti da veličina prsluka detetu dobro pristaje, da mala djeca ne iskliznu iz prsluka kad padnu u vodu.Sva deca mlađa od 10 godina moraju nositi odobreni PFD-1, 2 ili 3 dok su na brodu za rekreaciju koja plovi, osim ako su u palubnoj kućici, kabini, polukabini ili sigurnom zatvorenom prostoru.
Gornje informacije predstavljaju minimalne zahteve, ali se preporučuje da sva deca nose odobreni PFD kad god se kreću po brodu ako postoji mogućnost da padnu s njega.
Buktinje
Brodovi za rekreaciju trebaju nositi dve ručne crvene buktinje i dve narančaste dimne buktinje odobrenog tipa kad plove u obalnim vodama.
• Buktinje imaju rok upotrebe tri godine. Morate biti sigurni da su vam buktinje važeće i nabaviti nove ako im je rok upotrebe istekao.
• Narančaste dimne buktinje, koje se mogu videti do 4 km udaljenosti, treba koristiti na dnevnom svetlu da se naznači vaš položaj.
• Crvene buktinje, koje su vidljive do 10 km udaljenosti, namenjene su za noćnu upotrebu, ali se mogu videti i danju.
• Uvek odlažite upotrebu buktinja sve dok ne vidite avion, ili dok vam ljudi na obali ili drugim brodovima nisu u vidokrugu.
• Držite buktinje daleko od goriva i zapaljivih materijala.
• S obzirom da buktinje privlače vlagu, držite ih na dostupnom, ali suvom mjestu.
• Budite spremni – pobrinite se da svi na vašem brodu znaju gde su buktinje i kako se koriste.
• Pazite da pažljivo sledite upustva za aktiviranje buktinja.
Brodski radio
Brodska dvosmerna radio stanica predstavlja jedinstveno sredstvo za traženje pomoći ako je brod u nevolji, za praćenje i(li) ažuriranje spasilačkih operacija i pozicionirane broda. Operateri takođe mogu pratiti vremenske uuslove preko jedne od brojnih obalnih radio stanica.
Postupci rukovanja radiom
Koristite standardne postupke kako je opisano u priručniku da izbegnete zbrku i skratite vreme slanja poruke.
Nepotrebno pričanje može otežati prijem slabog poziva za pomoć; a jednog dana to može biti vaš poziv. U lošim uslovima treba koristiti samo preporučenu fonetsku abecedu.
Vaša radio stanica je vaš komunikacijski pojas za spašavanje, i zato je važno upamtiti:
• ne saljite nepotrebne poruke
• slušajte pre slanja i izbegavajte interferenciju s drugim stanicama
• za poruke o nezgodi održavajte najbolji kontakt i pustite da vas vodi obalna ili ograničena obalna stanica
• uvijek koristite svoj pozivni znak ili ime broda za identifikaciju – nije dozvoljeno upotrebljavat lična imena ili prezimena
• poruke moraju biti kratke i jasne
• ako šaljete poziv o nezgodi, važno je da navedete svoj položaj, prirodu, vreme na vodi, tip plovila i broj ljudi
• za poruke koje nisu o nezgodi, prebacite na radni kanal kad uspostavite kontakt s onim koga zovete
• prestanite slati kad obalna stanica zatraži da to učinite
• uvek vratite radio na (Ch. 16) nakon što završite poziv.
Postupak u slučaju nezgode
Koristi se jedino kad je plovilo ili osoba u životnoj ili neizbežnoj opasnosti i treba pomoć odmah.
Komunikacije o nezgodi mogu se voditi na sledećim kanalima:
Tip radija Kanal
VHF 16
27 MHz 27.88 MHz
HF 4125, 6215 i 8291 kHz
Signal za uzbunu
Radiotelefon (2 tona)
Signal za uzbunu (ako je ugrađen)
Poziv u nezgodi
'mayday mayday mayday, this is … (ime plovila i pozivni znak)'.
Izgovoreno tri puta.
Poruka o nezgodi
Poruka o nezgodi ima apsolutnu prednost pred svim ostalim radio prometom i može se slati jedino uz ovlaštenje kapetana broda ili osobe odgovorne za sigurnost vašeg broda.
Važna napomena: Sledeću poruku o nezgodi treba govoriti na engleskom jeziku.
• 'mayday mayday mayday, this is – ime ili druga identifikacija vašeg plovila (ponovljeno tri puta)
• podaci o vašem položaju u stepenima i minutama latitude i longitude ili prema dobro poznatom orijentiru
• priroda i vrsta nezgode i vrsta tražene pomoći
• svaka druga informacija da se olakša spašavanje uključujući broj ljudi na brodu.
Ako se ne primi nikakav odgovor, ponovite poziv i poruku o nezgodi, naročito u periodima 'tišine' na ostalim frekvencijama ili na bilo kojoj drugoj slobodnoj frekvenciji na kojoj biste mogli dobiti pomoć.
Poziv o hitnosti
Ako poziv nije potpuno opravdan, treba koristiti poziv o hitnosti 'pan-pan' (izgovoreno tri puta) da se najavi da sledi vrlo hitna poruka koja se tiče sigurnosti broda ili osobe. Poziv je isti kao i za poruku o nezgodi, s tim da poruka počinje: 'pan pan, pan pan, pan pan'.
Sidra
Sidro je važan deo opreme. Kod sidr treba voditi računa da se osigura bezbednost broda, jer promene vetra i vode mogu delovati na snagu usidrenja.
Korisno je imati najmanje 2,5 metara lanca pričvršćenog između sidrene prečke i konopa. Lanac dosta povećava snagu usidrenja.
Sidrenje
Brodovi se ne smeju sidriti tako da smetaju ili potencijalno ometaju navigaciju drugog broda. Da biste sidrili brod, trebate ići napred protiv struje, pustiti sidro, te zaustaviti motor kad se sidro uhvati.
Sidreni kanapi Plovila po dužini Brod na vesla
Manje od 5 m 5 m do <8 m
8 m do <12 m 12 m ili više

Poznavanje lokalnih prilika (Local knowledge)
Osim što se treba pridržavati svih zakona i propisa o plovidbi, važno je znati da li postoje i neka posebna lokalna pravila kad ste daleko od domaćih voda. Potražite savet o lokalnim prilikama I pravilima i nosite pomorske karte područja gde ćete ploviti. Mogu se nabaviti odlične mape koje pokazuju plitka mesta brojkama ili bojama i daju tačne podatke o rampama za porinuće i sidrištima.
Ako plovite u drugoj državi, trebate se pridržavati pravila i propisa o sigurnosti i upravljanju brodom koji važe u toj državi.