Hoće, mislim da je Laza nešto predstavio ali nije dao cenu tj. pitanje je da li ga ima u prodaji, Lazo?
Radi se o potpuno novom konceptu boje u kojoj se za osnovu uzima specijalna smola koja se zove SILIKOPON EF kou proizvodi firma EVONIK Tego Chemie iz Nemačke. Radi se o
2-pack epoxy siloxane hybrid coating for corrosion protection - dakle: dvokomponentnom epoksisiloksan hibridnom premazu (sad vam je sve jasnije) koji ima dvojaku funkciju i to pre svega fantastičnu zaštitu od korozije i drugo, do sada nevidjenu osobinu lakog čišćenja. Smola ovom premazu koji se nanosi samo dvaput (uobičajeno nanošenje antikorozionih premaza je u bar tri sloja) zahvaljujući svojm hemijskom sastavu obara površinski napon na izuzetno niske vrednosti koje do sada ni jedan drugi materijal nije uspeo da dostigne. Zbog toga praktično ne dolazi do "kvašenja" kako se to kaže, pa ni vodeni organizmi kao što su alge i školjke ne mogu da se prilepe za korito broda. Čak i kada uspeju da se pričvrste, to je toliko slabo da se pri brzini od 10-14 km zahvaljujući delovanju vodene struje odlepe i otpadnu. Prilikom redovnog održavanja broda dovoljno je uzeti šmrk ili onaj kompresor za pranje automobila i to je to - čisto korito!
Ovo je sve provereno i ispitanu u vodama Severnog mora.
Odmah po završetku tih ispitivanja uspeo sam da dodjem do uzorka smole i početne recepture i sve sam to dao jednom našem renomiranom proizvodjaču.
Medjutim, zbog situacije na tržištu i zauzetosti ljudi iz odeljenja razvoja proizvoda, ispitivanja nisu izvršena od meseca juna prošle godine do danas. Treba imati u vidu da sam se ja sa ovim pojavio kada se u toj firmi ozbiljno razmišljalo da li uopšte da nastave da ulažu u program brodskih boja, pa je i to jedan od razloga zašto razvojno odeljenje nije imalo dozvolu da krene u ovaj projekat.
Istina, pomaka ima.
U toku decembra uspeli smo da toj firmi dostavimo još par komponenti koje ulaze u sastav recepture, a koje nisu iz programa koji ja inače pokrivam, tako da sada ta firma ima u svojoj laboratoriji sve neophodne sastojke da bi mogla da proizvede prvu probnu količinu u laboratorijskim uslovima.
Kada će to biti - ne znam.
Uveren sam da će svaki proizvodjač na tom premazu zaraditi mnogo ali kako se kod nas stvari dešavaju, bićemo srećni ako rezultate dobijemo u toku ove godine.
Dotle će verovatno neko u Evropi ili svetu ovo izbaciti kao komercijalni proizvod i zaštiti ga patentom pa ćemo tek onda znati koliko će koštati.
Mislim da konačni proizvod koji se može tržištu ponuditi u raznim bojama (sve sam to već video svojim očima) ne mora da bude preterano skup i ne mnogo skuplji od klasičnog sistema zaštite plovila, obzirom da se nanosi 30% manja količina, a ostvaruje se trajan efekat i to dugotrajan, tako da su redji intervali redovnog održavanja, a biće znatno manji troškovi tog redovnog održavanja (nema šmirglanja i farbanja svake godine).
U svakom slučaju, ja lično ovaj premaz vidim kao novo rešenje, bez antialgina, dakle bez otrova, kao nešto što će omogućiti lako pranje brodskog korita. Samo da to shvate još i naši stručnjaci iz odeljenja razvoja i njihove kolege iz odeljenja marketinga pa da tom projektu daju prioritet pre nego što to na tržište izbaci neko drugi...