Autor Tema: Solarni paneli  (Pročitano 77368 puta)

0 članova i 1 gost pregledaju ovu temu.

Van mreže Ljuba

  • Savski dupegric . Kratkorepi
  • *****
  • Poruke: 575
  • Pol: Muškarac
Odg: Solarni paneli
« Odgovor #570 poslato: 17, 02, 2017, 11:07:00 pre podne »
Eto Zox je to baš lepo i jasno objasnio.

Opet da napomenem (ko o čemu, baba o uštipcima), frižider je tu najveći potrošač i trebalo bi ići na proverenu stvar. Dakle onaj Danfoss na 12V a vidim po oglasima pojavile se Kineske kopije kompresora za 150e tako da se za 200e može napraviti kvalitetan mali brodski frižider. Moj u startu povuče 4,5A a ustali se na ~2.5A.

Što se tiče akumulatora Kep je lepo objasnio za AGM. Olovni su daleko jevtiniji u startu ali na ~50% kapaciteta je kraj dok AGM može još da tera ohoho. Lako je dok je sunčano, ladovina kvari računicu što se tiče brzine punjenja.

Van mreže shomysss

  • Dlakavi Čorbosrk
  • ****
  • Poruke: 192
Odg: Solarni paneli
« Odgovor #571 poslato: 17, 02, 2017, 12:02:43 posle podne »
Eto te dileme smo razresili :)

E sada....Citajuci kompletnu temu dosao sam do zakljucka da su svi slozili da su AGM,VRLA....akumulatori najbolji i oko toga ne vredi vise raspravljati.
Isto tako su se svi slozili da su oni skuplji ali da se na duze isplate....Jedino mislim da bi konkretno trebali da razjasnimo sledece:

Da li obicni starni akumulatori mogu da se koriste s tim da se vodi racuna o kapacitetu i praznjenju?
Zbog toga sto on nije Deep cycle..

Naravno ovo pisem ukoliko neko ne zeli ili nema mogucnost da kupi jedan od gore navedenih kvalitetnijih

Van mreže Kapetan

  • Administrator
  • Drekavac sa Srednjih voda
  • *****
  • Poruke: 16674
  • www.mojaladja.com
    • Ypsiolon
  • Brod tip: Aloa 23
  • Marina: Nautilus marina
  • Veličina: 7 m
Odg: Solarni paneli
« Odgovor #572 poslato: 17, 02, 2017, 12:17:28 posle podne »
GEL i Olovni se ne mesaju, bez teeeske elektronike,  iz milion razloga, svescemo ih pod babe i zabe...

E sad.. ja imam jako stare babe , i jos starije zabe ... i ja sam ih izmesao  : )
i verovatno sam im skratio rok trajanja , ali ovi su odaaaaavno prosli svaki normalan rok trajanja  .. al za pumpu za vodu i za pretvarac od 2kwata na 220v su idealni, za sad me nisu izdali (kapacitet je oko 200Ah u ovoj postavci) ...

E sad da odgovorim na tvoje pitanje oko praznjenja/pazenja...
Povezi SVE potrosace kroz kontroler punjenja ... taj kontrolor (skoro svaki moze) nasetuj da gasi potrosace kada napon padne na 11.9v ... i uradi jednu kratko spojnu liniju koja ce zaobici kotnroler (plus klema akumulatora pa posle kontrolera), koju ces koristiti bas u krajnem slucaju ...  i to je to ... nema sta da pazis i razmisljas , sve to radi kontroler...

jedanput mesecno prekotnrolisi kontroler (setovanja) i nemas brige

evo par slika tog mog sistema:


a u pozadi, u mraku, mozes videti dva klasicna olovna , iz kola , zimi su palila samo na kablove : ) .....


Van mreže Zox

  • Veliki Rovac
  • ******
  • Poruke: 613
  • Pol: Muškarac
  • Brod tip: Fisherman
Odg: Solarni paneli
« Odgovor #573 poslato: 17, 02, 2017, 17:21:31 posle podne »
Акумулатори би требали бити сви на истом технолошком принципу, ако се користи више комада спајају се паралелном везом и као што Капетан рече потребан је контролер пуњења, како би процес био аутоматизован. То значи да електроника укључује и искључује пуњење. Могуће је и да аутоматски искључи потрошаче у колико није могуће допунити батерије због веће потрошње у односу на пуњење. Постоји и систем против кратког споја и.т.д.
Ово све имате готово у продавницама, једино је лова ограничење. Може све ово и једноставније и јефтиније... Колико пара, толико музике.  :)
Пожели другима добро. Њихов успех неће умањити твој.

Van mreže Kapetan

  • Administrator
  • Drekavac sa Srednjih voda
  • *****
  • Poruke: 16674
  • www.mojaladja.com
    • Ypsiolon
  • Brod tip: Aloa 23
  • Marina: Nautilus marina
  • Veličina: 7 m
Odg: Solarni paneli
« Odgovor #574 poslato: 17, 02, 2017, 19:20:05 posle podne »
bitno je da su cene pale i da je sada sve to manje vise dostupnije nego ranije ... a autonomiju koju vam solar nudi to ne moze da se opise

Van mreže tangabravo

  • Đerdapski kratkodlaki Drekavac
  • ****
  • Poruke: 225
  • www.mojaladja.com
    • tangacharlie
  • Brod tip: mikrotoner-sailfish
  • Marina: ispod prozora
  • Veličina: 18 stopa
Odg: Solarni paneli
« Odgovor #575 poslato: 18, 02, 2017, 22:50:31 posle podne »
Evo i mene neuka ( oko jednosmerne struje , za naizmeničnu se snalazim prilično) , nabavio sam panel od 70w i akumulator od 95Ah- olovni za gel nemam para, i kupio sam neku kutilicu kao razvodnik koja prima struju sa panela i šalje prema potrošačima i ima sijalice koje kažu koliko je akumulator ispražnjen i šalje li panel struju ali neznam da li radi kao taj regulator ili treba i to da kupim ,a imam frižider od 4,5A- 54W ii radio i nadam se da je to dovoljno struje stim što će frižider raditi samo po danu i to kada je sunčano i predpostavljam da bi panel trebalo da dopuni ovo što se potroši ako puni ceo dan

Van mreže Kapetan

  • Administrator
  • Drekavac sa Srednjih voda
  • *****
  • Poruke: 16674
  • www.mojaladja.com
    • Ypsiolon
  • Brod tip: Aloa 23
  • Marina: Nautilus marina
  • Veličina: 7 m
Odg: Solarni paneli
« Odgovor #576 poslato: 18, 02, 2017, 23:10:34 posle podne »
Evo i mene neuka ( oko jednosmerne struje , za naizmeničnu se snalazim prilično) , nabavio sam panel od 70w i akumulator od 95Ah- olovni za gel nemam para, i kupio sam neku kutilicu kao razvodnik koja prima struju sa panela i šalje prema potrošačima i ima sijalice koje kažu koliko je akumulator ispražnjen i šalje li panel struju ali neznam da li radi kao taj regulator ili treba i to da kupim ,a imam frižider od 4,5A- 54W ii radio i nadam se da je to dovoljno struje stim što će frižider raditi samo po danu i to kada je sunčano i predpostavljam da bi panel trebalo da dopuni ovo što se potroši ako puni ceo dan

uh komplikovano pitanje ... ajd da svedemo 70watti panel u 54watti potrosac... bice dovoljno struje za njega od 11 do 13 , ali ces ako mislis van tog vremena da koristis frizider morati da pomeras panel tamo vamo, juris ugao i slicno ... pokrpice ti akumulator rad frizidera mozda koji sat gore dole recimo od 10 -15 casova .. ali si na ivici ...
jer nece mocu da dopuni akumulator za sledeci dan .. idealno bi bilo da mozes da dodas jos jedan panel ...
onda bi kako tako imao resen problem .. ili privezi da motor puni akumulator.. koliko god da sporo puni ipak to pomaze...

Van mreže Zox

  • Veliki Rovac
  • ******
  • Poruke: 613
  • Pol: Muškarac
  • Brod tip: Fisherman
Odg: Solarni paneli
« Odgovor #577 poslato: 19, 02, 2017, 15:32:12 posle podne »
Evo i mene neuka ( oko jednosmerne struje , za naizmeničnu se snalazim prilično) , nabavio sam panel od 70w i akumulator od 95Ah- olovni za gel nemam para, i kupio sam neku kutilicu kao razvodnik koja prima struju sa panela i šalje prema potrošačima i ima sijalice koje kažu koliko je akumulator ispražnjen i šalje li panel struju ali neznam da li radi kao taj regulator ili treba i to da kupim ,a imam frižider od 4,5A- 54W ii radio i nadam se da je to dovoljno struje stim što će frižider raditi samo po danu i to kada je sunčano i predpostavljam da bi panel trebalo da dopuni ovo što se potroši ako puni ceo dan

Покушаћу објаснити.


НАПОН ПУЊЕЊА ОЛОВНИХ АКУМУЛАТОРА:
1. Врши се напоном од 14,8V.

СТРУЈА ПУЊЕЊА:
1. Делимично празан акумулатор (напон мировања 12,00V - 12,50V) пуни се струјом 1/10 назовног капацитета. То значи да се акумулатор од 95Аh пуни струјом од 9,5А.
2. Потпуно празан акумулатор (напон мировања 10,5V - 12V) пуни се струјом 1/20 називног капацитета. То значи да се акумулатор од 95Аh пуни струјом од 4,75А.
3. Дубоко празан акумулатор (напон мировања испод 10,5V) пуни се у 3 фазе:

Фаза 1:
- Пуњење се врши 24 часа струјом од 1А, затим пролази време стабилизације од 2 часа.

Фаза 2:
- Пуњење се врши струјом од 1/20 називног капацитета акумулатора у трајању од 12 часова,
- потом иде време стабилизације од 2 часа.
- провери се напон мировања и ако је испод 12V пуни се опет 1/20 називног капацитета акумулатора, а ако је изнад 12V иде се на трећу фазу.

Фаза 3:
- Пуњење се врши струјом од 1/10 називног капацитета акумулатора док струја пуњења не падне испод 0,3А.


Температура акумулатора за време пуњења сме бити максимално 50 степени Целзијуса!
Ако акумулатор крчка то је ЛОШ знак и треба обавезно смањити струју пуњења.

Акумулатор се може пунити и много већом струјом и тада добијамо следеће:
- Знатно брже пуњење,
- акумулатор ће бити слабије напуњен, односно имаће краће време аутономије.
- акумулатору знатно скраћујемо век трајања.

У колико се акумулатор пуни прописаном струјом његов век је знатно дужи.


За твоје питање око соларног панела не могу дати прецизан одговор, јер немам све параметре, али ако је снага сол. панела 70W и даје 12V, онда ће пунити снагом од 5,83А у ИДЕАЛНИМ условима, а то значи по најачем сунчевом светлу и ведром дану и без губитака.

У већини случајева акумулатори нису празни или дубоко празни већ делимично, а то ти је ФАЗА 3.

И још спајање пуњача...
Прво се споје клеме пуњача на акумулатор и тек потом укључи у струју. Уколико све обављаш ручно.
Ако имаш прописан напон напајања и струју пуњења као и контролор пуњења,  а да није КУНГ ФУ кинез 17-те класе онда све иде аутоматски.  :))
« Poslednja izmena: 19, 02, 2017, 20:00:43 posle podne Zox »
Пожели другима добро. Њихов успех неће умањити твој.

Van mreže tangabravo

  • Đerdapski kratkodlaki Drekavac
  • ****
  • Poruke: 225
  • www.mojaladja.com
    • tangacharlie
  • Brod tip: mikrotoner-sailfish
  • Marina: ispod prozora
  • Veličina: 18 stopa
Odg: Solarni paneli
« Odgovor #578 poslato: 19, 02, 2017, 17:53:58 posle podne »
Ma kupio bih ja i tri panela ali sam " tesan " jedino da uzmem dva po20W oni su negde 250puta350mm pa da stavim na kapak na pramcu  , a onda nemogu da luftiram kabinu po danu. Ne rekoste miništa za onaj regulator??????????????

Van mreže tangabravo

  • Đerdapski kratkodlaki Drekavac
  • ****
  • Poruke: 225
  • www.mojaladja.com
    • tangacharlie
  • Brod tip: mikrotoner-sailfish
  • Marina: ispod prozora
  • Veličina: 18 stopa
Odg: Solarni paneli
« Odgovor #579 poslato: 19, 02, 2017, 18:00:27 posle podne »
PS za ZOX-a moje se pitanje odnosi samo na " vodeni" režim a kući punim kao i akumulator od kola aispravljač mi je 5,5A a na zanatu su nas učili što sesporije puni i što je hladniji to bolje, hvala na stručnom objašnjenju pošto je to za mene špansko selo

Van mreže Zox

  • Veliki Rovac
  • ******
  • Poruke: 613
  • Pol: Muškarac
  • Brod tip: Fisherman
Odg: Solarni paneli
« Odgovor #580 poslato: 19, 02, 2017, 19:49:49 posle podne »
PS za ZOX-a moje se pitanje odnosi samo na " vodeni" režim a kući punim kao i akumulator od kola aispravljač mi je 5,5A a na zanatu su nas učili što sesporije puni i što je hladniji to bolje, hvala na stručnom objašnjenju pošto je to za mene špansko selo

То што кажеш да су вас учили на занату је у принципу делимично тачно, али  све има своје границе, како горње, тако и доње. Замисли твој акумулатор и пуњач од 1А. Кад би он напунио твој акумулатор?! Како народ каже -за 100 година. :)

Овај однос за пуњач у односу на 1/10 од називне снаге акумулатора је најбољи за делимично празне акумулаторе, а то је најчешћи случај, јер свако ко се и мало разуме неће дозволити потпуно или дубоко пражњење, јер то није добро за оловне акумулаторе, односно скрати им се век трајања.
Овај твој пуњач се може назвати условно речено "универзалним", јер већина људи поседује отприлике такве моделе од 4,5А-6А.

Систем за напајање ел. уређаја  састоји се из соларног панела, акумулатора и одговарајуће ел. плочице  за  регулацију.  Основна улога ел. плочице за регулацију је да пружи  континуално напајање  ел.  уређајима  у условима  непостојања  извора  сталног  напајања.

За чамац ти треба:

1. Одговарајућа соларна плоча (или више њих) како би имала довољно снаге напајати потрошаче и допунити акумулатор.
2. Акумулатор одговарајуће ампераже како би имао довољно дугу аутономију када соларна плоча није у могућности испоручити довољну количину  ел. енергије.
3. Контролер пуњења како би процес био аутоматизован.
4. Проводници "каблови" (обавезно бакарни) одговарајућег пресека како би провели ел. енергију са што мање губитака. Сувише "танак" попречни пресек кабела доводи до загревања истог, а претерано танак проводник се може толико загрејати да доводи до оштећења изолације на њему или до запаљења истог...
Изолација проводника (кабела) би требала бити квалитетнија због екстремнијих услова у односу на кућне услове. Вода, влажнији ваздух, сол (ако чамац користиш и на мору) и.т.д. Постоје и незапаљиве изолације на проводницима.

Која је теби потребна дебљина каблова зависи од потрошача, али ако ставиш "дебље" каблове нећеш погрешити, јер то не може шкодити што се тиче овог случаја.
5. Кућиште са адекватним осигурачима сходно снази панела, акумулатора, потрошача и.т.д.
6. Адекватни конектори или разводна кутија са конекторима како би се потрошачи правилно и безбедно прикопчали. да не би било варничења, кратких спојева,и.т.д.
Адекватни конектори су потребни и да би се поједноставило прикопчавање и раскопчавање потрошача, јер можда нешто и не остављаш увек на чамцу па ако си "увио" жице и изоловао изолир траком поступак спајања и распајања је веома досадан, дуг и увек постоји могућност грешке. Две су најчешће. Прва- направио се кратак спој, друга- обрнуо си поларитет (код једносмерне струје. У првом случају уређај можда и преживи, али у другом ћеш осетити специфичан мирис паљевине и визуелно ће (обично) мало изаћи дима из уређаја, а то значи "лаку ноћ" нпр. радио станицо, радио апарату и др.!  :D

Конекторе на разводној кутији можеш поставити сам и то није тешко. Ако имаш развезену електричну инсталацију по чамцу, онда је то један посао мање.

За кутију са осигурачима може да послужи и нека од аутомобила. Сваки прикључак би требао имати свој осигурач. Наравно постоји и главни.
Погрешно је мишљење да осигурач служи да заштити уређај од квара. Кад осигурач прегори то је у 99,99% случајева знак да је ел. урешај "повукао" више струје од дозвољене и осигурач то није издржао, јер се у нормалним условима експлоатације то никада не дешава.
То је знак да је нешто неисправно и да је "повукло" више струје. Осигурач избија да би заштитио уређаје да и даље вуку струју услед чега долази до даљег прегарања уређаја, грејања водова на електронској плочици и изгарања истих, грејања жица и на крају могућ пожар.

Све је ово битно како би имао квалитетно напајање без бојазни од оштећења уређаја за испоручивање ел. енергије и прикључених потрошача или не дај Боже пожара, јер ако је чамац пластичан или  дрвен, остаће само дугмићи.

У коментарима изнад сам навео на који начин је наједноставније извршити прорачун па се можеш позабавити са тим.

Који контролер пуњења да узмеш или још нешто од електронике не бих ти могао дати савет, јер не користим соларни панел на чамцу (мој је отвореног типа за дневна крстарења).

По струци сам електроничар,  и ово све што сам написао у овој теми је физика, формуле за израчунавање као и моје искуство у електроници. Тако да на основу овог текста можеш сам израчунати потребне компоненте.
У осталом то је и једини ваљани начин како би све функционисало како Бог заповеда, јер онај други начин где ти је неки "мајстор Пера" рекао да ту можеш "гурнут" "ово" и "оно", а његово занимање је такво да нема везе са електроником најчешће доводи до тога да ти на крају буде скупље зрно од погаче. :)

У сваком случају имаш овде доста наутичара који овај систем користе дуже време и имају стабилне системе па можеш их замолити да ти пошаљу слике својих уређаја, марке панела и пропратне електронике као и адресе где се све то може набавити по приступачним ценама.
Могу и кинези само избегавај тешке кунг фу моделе. Бирај "мало" квалитетнију електронику, јер од ње ти све зависи.

Допуна:
Сад баш читам остале коментаре (мало са закашњењем, јер сам био у послу) и видим да је #Капетан# поставио фотографије свог соларног система. Распитај се код њега шта користи од уређаја и колики су му потрошачи. Претпостављам да човека добро служи систем чим је поставио фотке, а то ти је из прве руке, директно од корисника система.
Шта ћеш од тога боље!
« Poslednja izmena: 19, 02, 2017, 22:29:51 posle podne Zox »
Пожели другима добро. Њихов успех неће умањити твој.

Van mreže tangabravo

  • Đerdapski kratkodlaki Drekavac
  • ****
  • Poruke: 225
  • www.mojaladja.com
    • tangacharlie
  • Brod tip: mikrotoner-sailfish
  • Marina: ispod prozora
  • Veličina: 18 stopa
Odg: Solarni paneli
« Odgovor #581 poslato: 20, 02, 2017, 19:37:05 posle podne »
ZOX - mnogo hvala na iscrpnom i stručnomodgovoru  , nadam se da se i ja tebi odužim po pitasnju dresure pasa i nešto oko prohroma .- Cr Ni legure čelika

Van mreže Zox

  • Veliki Rovac
  • ******
  • Poruke: 613
  • Pol: Muškarac
  • Brod tip: Fisherman
Odg: Solarni paneli
« Odgovor #582 poslato: 20, 02, 2017, 20:50:23 posle podne »
ZOX - mnogo hvala na iscrpnom i stručnomodgovoru  , nadam se da se i ja tebi odužim po pitasnju dresure pasa i nešto oko prohroma .- Cr Ni legure čelika

Може, треба ми савет по питању прохром цеви, али то није тема па сам ти послао приватну поруку.
Поздрав.
Пожели другима добро. Њихов успех неће умањити твој.

Van mreže shomysss

  • Dlakavi Čorbosrk
  • ****
  • Poruke: 192
Odg: Solarni paneli
« Odgovor #583 poslato: 03, 07, 2017, 22:31:51 posle podne »
Pozdrav svima,
Uzeo sam plocu 50w I obican olovni akumulator 60a I naravno kontroler.e sada postoji stvar koja me plasi.
Sve sam povezao po ps-u medjutim provalim da akumulator kljuca. Kontroler je fabricki podesen da pali punjenje kada je akumulator na 12,5 I da ga puni do 13,7 pa gasi punjenje. I to zaista I radi ali kuva...da li treba setovati kontoler drugacije?

Van mreže tule

  • Titelski sokozder
  • ****
  • Poruke: 141
  • www.mojaladja.com
Odg: Solarni paneli
« Odgovor #584 poslato: 04, 07, 2017, 22:42:37 posle podne »
Da li si na kontroleru podesio tip baterije koju puni,  WET, AGM ili GEL

proveri uputstvo, trebalo bi da pise kako se podesava