Autor Tema: Solarni paneli  (Pročitano 224219 puta)

0 članova i 1 gost pregledaju ovu temu.

Van mreže tule

  • Oficir sa Malih Voda
  • ****
  • Poruke: 161
  • www.mojaladja.com
Odg: Solarni paneli
« Odgovor #90 poslato: 30, 11, 2011, 01:16:58 pre podne »
Kad je u pitanju cena Victron energy MPPT regulatora (za solarne panele) ocito je
da  “nema ljubavi bez bola”.

Ali kako sad sve to spojiti: solarne panele preko regulatora, elektronski punjac-ispravljac i alternator na motoru sa baterijama i potrosacima, (mada postoji i regulator za alternator)
Buduci da  svi oni ipak daju napon od oko 12V.   



Van mreže marke

  • Kapitalac Dunavski
  • *******
  • Poruke: 1147
  • Pol: Muškarac
Odg: Solarni paneli
« Odgovor #91 poslato: 02, 12, 2011, 18:03:10 posle podne »
Mislim da je bas to; prema naponu ti kaze koliko je "pun" a to bas i nije pouzdano.
Marke

Van mreže marke

  • Kapitalac Dunavski
  • *******
  • Poruke: 1147
  • Pol: Muškarac
Odg: Solarni paneli
« Odgovor #92 poslato: 02, 12, 2011, 18:47:59 posle podne »
Regulatori za solare rade tako sto su povezani izmedju panela i akumulatora (paralelno) a izmedju regulatora i akumulatora je razdvojna dioda.
Taj regulator spaja panel na masu cim napon predje odredjeni napon recimo 14V a iskljucuje se i panel napaja akumulator cim napon spadne ispod 13.5V. Tako je akumulator uvek pun do momenta kad je potrosnja veca od mogucnosti panela a i tada ga samo ispomaze da napoji potrosac . Pri smanjenju potrosnje panel preuzme napajanje i punjenje.
Iako zvuci komplikovano ustvari je jednostavno kolo.
Alternator od kola je losiji jer puni akumulator tek kad napon padne na 11.8v i iskljuci na 14v pa opet prepusta akumulatoru da se trosi do 11.8v.
Tako se moze desiti da bas kad pada mrak imate 11.8v u akumulatoru (prazan). :good:
   
http://www3.telus.net/chemelec/Projects/Solar-Charger/Solar-Charger.htm
« Poslednja izmena: 04, 12, 2011, 13:30:19 posle podne marke »
Marke

Van mreže Pera GARMIN

  • Veliki Rovac
  • ******
  • Poruke: 724
  • Pol: Muškarac
Odg: Solarni paneli
« Odgovor #93 poslato: 02, 12, 2011, 22:36:10 posle podne »
Kad je u pitanju cena Victron energy MPPT regulatora (za solarne panele) ocito je
da  “nema ljubavi bez bola”.

Ali kako sad sve to spojiti: solarne panele preko regulatora, elektronski punjac-ispravljac i alternator na motoru sa baterijama i potrosacima, (mada postoji i regulator za alternator)
Buduci da  svi oni ipak daju napon od oko 12V.   

Tule,
pluse sa alternatora spojiš na plus startne baterije, plus sa punjača na plus house baterije, a pluseve baterija spoji battery combinerom poput Victron Cyrix-i (vidi atač)

Battery combiner prvo puni startnu bateriju sa izvora, pa kad se ona napuni prebacuje punjenje na house bateriju. Sa druge strane ne dozvoljava da house potrošači vuku struju sa startne baterije, a po potrebi se može dodati switch koji će prespojiti baterije ako se startna baterija pokvari pa je potrebno startovati motor house baterijom

Van mreže tule

  • Oficir sa Malih Voda
  • ****
  • Poruke: 161
  • www.mojaladja.com
Odg: Solarni paneli
« Odgovor #94 poslato: 03, 12, 2011, 21:10:12 posle podne »
Prema ovoj Victron-ovoj semi dva izvora napajanja su prakticno vezana paralelno
(+) altternatora i (+) punjaca. Baterije, ovog puta u ulozi potrosaca, su takodje vezane
paralelno, (+) startne sa (+) radne,  kombiner Cyrix sluzi, da kazemo, kao ventil koji
otvara put struji punjenja iz alternatora u radnu bateriju, uz uslov da se prethodno
napuni startna.

Ako znamo da regulator solarnih panela, recimo tip MPPT (maximum power point)
svo vreme prati ispraznjenost/napunjenost baterije merenjem velicine napona baterije,
npr. na 10,8V iskljucuje potrosace a na 14,2V iskljucuje punjenje baterije. Spajanjem
jos jednog izvora napajanja na bateriju, (alternator), mi regulator dovodimo u “zabludu”
buduci da je sad na klemi baterije prisutan napon dodatog izvora a ne same baterije. Ako
ovme dodamo i “pametan” (elektronski regulisan punjac) stvar je jos komplikovanija.

Istovremeno, prema uputstvu za povezivanje sol. panela, na regulator se prvo povezuju
baterije pa onda paneli, odakle meni, logicno sledi da nije pozeljno preklopnikom odspajati
baterije sa sol. regulatora da bi se prikljucile na alternator ili punjac (dok motor radi ili smo
na vezu) a koji prema gornjoj semi mogu da funkcionisu zajedno.

Malo komplikovano, zar ne.

Van mreže marke

  • Kapitalac Dunavski
  • *******
  • Poruke: 1147
  • Pol: Muškarac
Odg: Solarni paneli
« Odgovor #95 poslato: 04, 12, 2011, 13:40:43 posle podne »
Mali komentar:
Citat:  "Spajanjem jos jednog izvora napajanja na bateriju, (alternator), mi regulator dovodimo u “zabludu”
buduci da je sad na klemi baterije prisutan napon dodatog izvora a ne same baterije."

Dok su spojeni akumulator i alternator POSTOJI SAMO JEDAN NAPON a to je trenutni napon baterije koja se puni.
Regulator prepoznaje taj napon kao dovoljan i ne spaja panel vec usmerava struju iz panela gde treba.
Marke

Van mreže tule

  • Oficir sa Malih Voda
  • ****
  • Poruke: 161
  • www.mojaladja.com
Odg: Solarni paneli
« Odgovor #96 poslato: 04, 12, 2011, 22:26:26 posle podne »
@ Marke,

Da, u pravu si, to je стварни napon na (+) klemi baterije,

Da li to znaci da ipak mozemo istovremeno spojiti (+) alternatora, (+) punjaca i (+) regulatora sp.
na (+) klemu baterije, bez obzira da li su alt. i punj. ukljuceni ili iskljuceni.?

Takodje, da li se tad potrosaci vezuju samo na izlaz regulatora sp. (naravno zavisno njegove jacine u аmperima)
prema Victron-ovoj semi, ili se deo vezuje za (+) radne baterije.?

 

Van mreže marke

  • Kapitalac Dunavski
  • *******
  • Poruke: 1147
  • Pol: Muškarac
Odg: Solarni paneli
« Odgovor #97 poslato: 05, 12, 2011, 09:49:35 pre podne »
Sve zavisi da li su svi izvori napona zasticeni od suprotnog smera struje.
Kad se baterija napuni neki izvori se prvi iskljuce Na 13.8v ili slicno a neki na vecem naponu.
E tad nastupaju problemi, Izvor sa najvisim naponom pocinje da "puni" one druge.
Ako su zasticeni nije problem jer imaju diode koje sprecavaju da im struja potece u suprotnom smeru.
Tada sve moze paralelno ali treba proveriti pre ugradnje. Kad se dodaju zastitne diode treba koristiti one sa malim padom napona (0.3V) da se regulatori ne iskljucuju pre vremena.  :drinks:
Marke

Van mreže marke

  • Kapitalac Dunavski
  • *******
  • Poruke: 1147
  • Pol: Muškarac
Odg: Solarni paneli
« Odgovor #98 poslato: 05, 12, 2011, 10:03:50 pre podne »
CITAT:
" Istovremeno, prema uputstvu za povezivanje sol. panela, na regulator se prvo povezuju
baterije pa onda paneli, odakle meni, logicno sledi da nije pozeljno preklopnikom odspajati
baterije sa sol. regulatora da bi se prikljucile na alternator ili punjac (dok motor radi ili smo
na vezu) a koji prema gornjoj semi mogu da funkcionisu zajedno."

Odgovor: Obicno su solarni regulatori takvi da prestaju sa punjenjem kad napon na bateriji dostigne nekih 14v ili sl.
Prestaju da pune tako sto kratko spoje struju iz SP na masu i to je to.
Da ne bi struja iz baterije potekla ka masi izmedju se ubacuje dioda (u sklopu regulatora je).
Znaci da nema znacaja za regulator dali se otkacinje baterija. Naravno treba proveriti uputstvo jer ima raznih sklopova da ne bude iznenadjenja.
Marke

Van mreže tule

  • Oficir sa Malih Voda
  • ****
  • Poruke: 161
  • www.mojaladja.com
Odg: Solarni paneli
« Odgovor #99 poslato: 05, 12, 2011, 17:36:48 posle podne »
Hvala Marke,

jos da nam kolega Pera Garmin kaze za AGM baterije, (koje ocekujemo), koju vrstu punjaca
preporucuje, 3 stage, 2 stage ili single, kao i da li za njihovo punjenje iz alternatora treba regulator.


Van mreže marke

  • Kapitalac Dunavski
  • *******
  • Poruke: 1147
  • Pol: Muškarac
Odg: Solarni paneli
« Odgovor #100 poslato: 06, 12, 2011, 00:03:44 pre podne »
Obicno svaki alternator sadrzi i regler.
Marke

Van mreže Pera GARMIN

  • Veliki Rovac
  • ******
  • Poruke: 724
  • Pol: Muškarac
Odg: Solarni paneli
« Odgovor #101 poslato: 06, 12, 2011, 15:09:01 posle podne »
Tule,
Za AGM baterije: 3-stage punjač, snage u zavisnosti od kapaciteta baterije tj.baterijske grupe.
2-stage punjač je OK za klasične olovne baterije sa tečnom kiselinom.

Single stage punjač isključivo uz nadzor (merenje napona punjenja kako bi se isključio kad se napuni).

Van mreže tule

  • Oficir sa Malih Voda
  • ****
  • Poruke: 161
  • www.mojaladja.com
Odg: Solarni paneli
« Odgovor #102 poslato: 07, 12, 2011, 00:27:21 pre podne »
@ Pero jos jedno pitanje,

prema Victron-ovoj semi punjac sluzi za napajanje samo radne baterije buduci da se izmedju nje i startne nalazi Cyrih,
ili se moze koristiti prekidac 'start asist', mada se u tom slucaju  punjac vezuje direktno na i na alternator.

Van mreže Pera GARMIN

  • Veliki Rovac
  • ******
  • Poruke: 724
  • Pol: Muškarac
Odg: Solarni paneli
« Odgovor #103 poslato: 11, 12, 2011, 07:57:12 pre podne »
Tule,
Cyrix prespaja punjenje na house bateriju cim se start baterija dopuni, ssto se obicno brzo desava ako je startna baterija pravilno dimenzionisana. Takodje, obrati paznju da nigde nema batery selektro svictha u ovoj semi

Van mreže Arsa

  • Kapitalac Dunavski
  • *******
  • Poruke: 2067
  • Pol: Muškarac
    • salveta
  • Marina: Ada Ciganlija
Odg: Solarni paneli
« Odgovor #104 poslato: 05, 02, 2012, 09:03:02 pre podne »
Ispuni godine životom, a ne život godinama.