Dobro, dobro, evo počeću i o autopilotu...
Na garmin.rs smo postavili link na web verziju izveštaja sa prve ugradnje Garmin GHP-10 autopilota.
http://www.navodi.com/Saveti/Uredjaji/GarminGHP-10autopilot/GarminAutopilot.html
Specifičnost Garmin autopilota u odnosu na ostale proizvođače je odsustvo senzora položaja kormila i tzv. Shadow drive sistem za prepuštanje kontrole nad kormilom.
Ali da krenem od početka: osnovni preduslov za korišćenje autopilota je da imate hidraulični sistem za upravljanje na brodu. Autopilot je ustvari jedna kompjuterski kontrolisana hidraulična pumpa koja na osnovu različitih parametara pumpa ulje i zakreće kormilo u potrebnu stranu. Pumpu kontroliše centralna jedinica koja odlučuje na koju stranu da skrene na osnovu zadatih parametara plovidbe (željeni kurs, isprogramirana ruta ili trackback navigacija sa GPS uređaja) i informacija o trenutnom kursu i manevru prikupljnih sa spoljnih senzora (kompas, žiroskop).
Prvi autopiloti su naravno korišćeni na moru. Sa kompasa su dobijali informaciju o trenutnom tj. odstupanju od željenog kursa i na osnovu toga su okretali pramac ka zadatom kursu. Potom je stigla veza sa GPS uređajima koji su mogli da proslede informaciju o isprogramiranoj ruti i poziciji i smeru u odnosu na traženu rutu, što je omogućilo kompleksniju navigaciju. Trackback funkcija na GPS uređajima dovodi širu primenu autopilota na reku. Za razliku od rute koja vodi kroz limitiran broj tačaka spojenih pravom linijom, Trackback vas vodi po liniji kretanja koja može sadržati veliki broj tačaka i time preciznije opisati željenu putanju. Upravo to je funkcija koja vam i u klasičnoj navigaciji na reci najčešće treba, da vas vrati nazad putanjom kojom ste se dovezli :)
GARMIN GHP-10 izdvajaju već pomenute specifičnosti: senzor za položaj kormila je zamenjen brzim senzorima i komjuterom koji računaju poziciju kormila na osnovu protoka ulja i kretanja broda, dok shadow-drive momentalno isključuje autopilot kada pomerite kormilo, i uključuje ga ponovo kada ga pustite. Opremljen je magnetnim senzorom kursa i žiroskopom za merenje ugaonih ubrzanja i opterećenja, a povezuje se na obrtomer da bi znao u kom režimu rada je motor. Ovakva komunikacija mu omogućava precizno izvođenje manevara i u rečnom toku, koji ostalim autopilotima često predstavlja problem.