Pricao sam sa inzenjerima o debljini materijala za izradu glisera od legure Aluminijuma,nazalost nasi inzenjeri nemaju mnogo iskustva sa Aluminijumom,jer je dosta skuplji od celika,pa je uglavnom vojska za svoje potrebe imala plovila od Al,a sama tehnologija izrade je cuvana tajna.
Medjutim u Jugoslovenskom registru brodova imaju pravila za izradu plovila od Al,pa preporucuju da se ne koristi legura koja ima granicu razvlacenja(napon tecenja) manju od 170N/mm2,sto bi u prevodu znacilo da bi leguru AlMg3 morao naruciti u odgovarajucem kvalitetu,jer ovaj trgovacki to ne zadovoljava.
Da ne duzim pricu previse,jer jos nisi odlucio od cega ces gliser praviti dacu ti neke preporuke za debljinu materijala,ako se na kraju opredelis za Al poslacu ti na PP koje ces legure za sta koristiti,u kom kvalitetu,koji dodatni materijal za varenje...
Za dno debljina lima 3mm,za bokove 2mm,paluba 2mm(uradjena u blagom luku),razmak izmedju rebara 400mm(na projektu pise 500mm),posto se u ovom slucaju menja i oblik rebara,mogao bi ih praviti od flahova koje ces iseci iz tabli lima(jer nemaju da se kupe u odgovarajucoj leguri),a debljina bi bila 50x4 gde je dvodno,a 50x5 gde nije.
Krma se radi od materijala ne tanjeg od dna plovila i ukrucuje se sponama,kako bi trup primio snagu motora.Deplasmanski camci mogu imati samo rebra,dok gliseri moraju imati i uzduznice,koje bi ti mogao uraditi korugovanjem (djonglovanjem) lima,sto bi te izaslo dodatnih 100-tinak evra.Pramcanu statvu koja se nastavlja u kobilicu bi trebalo uraditi od lima debljine 5mm,jer su one zbog nasukavanja izlozene habanju,pa da usled trosenja materijala ne bi doslo do smanjenja cvrstoce.
Cena limaAlMg3 povrsine 1m2,debljine 1mm je oko 1000din(tabla lima 1000x2000x3mm iznosi oko 6000 din),pa mozes grubo izracunati koliko ce kostati materijal + 5000 din za zicu za varenje.
Dimenzije tabli su:
1000x2000
1250x2500
1500x3000
mozes naruciti i duzinu koja ti odgovara,s' tim sto ih ne mozes korugovati,jer u presu staje max 2500 mm.