E, ovako treba... > NAUTIČKA DISKUSIJA

Frižider na plovilu

(1/4) > >>

Dora:

--- Citat: STG  05, 07, 2021, 12:59:12 posle podne ---Kako god bilo, zanima me da li imamo neku staru temu, pa da prelistam, mozda i nadjem odgovore na moja pitanja, a o istom trosku nema offovanja Dorine teme...
Dakle, zanima me sta je pravo resenje za hladjenje. Sanducar frizider na 220 imam, pretvarac je tu sa solarnim panelima i bankom od 2x110A,  treba proveriti koja je njegova potrosnja (frizidera), ali me zanimaju i druga resenja/cene, pa da vidimo sta i kako.

--- Kraj citata ---

Ja sam čitao sve i svašta i mogu ukratko da kažem sledeće.
Varijanta 220v je je ok finansijski, mada... Ja sam zapeo da frižider bude manje visine da bih stavio na njega stolicu a tupson sam jer imam dovoljno mesta.
U toj varijanti ima frižidera od 87 do 140 litara (visina kuhinje, 85cm). Drugi uslov je bio da ima komoru za zamrzavanje, znači ne da pravi led nego da smrzava. Neverovatno ali 90% freondžija nema pojma šta znače zvezdice na vratima komore.

Sad ide 220, veoma je teško kod nas naći nov takav frižider a da nije kombinovani. Cena je od 16.000 pa na gore ali je komora jadna. Ostaje polovni iz uvoza, ima brendiranih koji su ok, cena je od 80 pa do 125 evra. Ti imaju 2 ili 3 zvezdice. Većina je A ili A+ energetski razred i većina je sa freonom 600 (nije freon ali ga tako zovu) što znači manju potrošnju u odnosu na  Freon134.  U računicu  treba uzeti kršten inverter koji je reda veličine 100-150 evra ili Victron koji jede malu decu ali i košta kao 3 male dece...  Svi imaju gubitak u konverziji od 8 do 11 posto uključujući i samu potrošnju za njegov rad. Naravno Victron je opet lider i u tome i sve to pametno koristi.

Ploče i solarni kontroler kao i akumulatore ne računam jer trebaju u obe varijante.

Sad ide 12/24, kupovina takvog fabričkog a da je oko 100 litara je davanje tri bubrega :) Ostaje domaća radinost, ne bih nebuloze koje sam napravio nego finalni proizvod.
Kupovina iz uvoza polovnog ispravnog frižidera i kompresora na na 12/24v. Kompresor nov (kopija Danfoss) je malo manje od 130evra sa transportom.  Krštena kutija nema ispod 70E sem ako je dobiješ od nekog za DŽ, ja sam bio stipsa pa sam bio Koštunica pa sam dve bacio... Majstor da to sklepa je 50+- evra.  Što mu dodje oko 250 do 270 evra.
Reči majstora koji ih je napravio mnogo su da troši od 3 do 7 ampera što sam se delimično uverio dok sam testirao rad u radionici, dok je vreo unutra pije lepo, kad malo ohladi spušta potrošnju.

Oko novog frižidera, teško sam razočarat gde ide ovaj svet. Nov frižider je predvidjen da radi u uslovima klimatizovanog stana. Predvidjene su kategorije za odredjena podnjeblja, oznake su:
N-ST: 16 do 38c.
N-T: 16 do 43c.
SN-ST: 10 do 38c.
SN-T: 10 do 43c.
Merio sam temperaturu na brodu ovih dana i kad dodjem dok ne otvorim prozore tu je negde oko 35-40 pa i više stepeni. To znači da će frižider da se upali na nikad sem ako nije za Afriku...
Pošto sam nadrljao sa preradom treći pukušaj da ne bi bio popušaj je zamalo bio kupi nov, ima 5 godina garanciju  i to je to. Ovaj klimatski faktor je prevagnuo da ipak pravim na moj kompresor koji će da radi dok ne umre a ne da štiti sebe a pokvari sve namirnice...

Ima tu neki električar koji će bolje objasniti potrošnju i oko toga ali finansijski je to tu negde u obe varijante 220 i 12/24.

zankiki:
Pa kad se ide na reku mora neki konfor i da se žrtvuje, ne može sve ko na gajbi:

1. jadna komora - moja je svega 9 litara, što bi rekli više nego jadna, pa me to ne sprečava da sa porodicom budem na brodu mnogo dana, na kraju krajeva bar na 3-4 dana moraš u civilizaciju da kupiš hleba, pa se onda obnovi i meso. Ne moraš skladištiti za celu sezonu.

2. Ja te oznake nisam ni gledao, sad sam obratio pažnju i ima oznaku ST, radi lepo od 10 - 40 stepeni, (ispod 15 doduše teško ledi u komori jer je prekratko uključen a već postogne temperaturu, ali se i to reši pojačavanje snage na termostatu) stepeni, preko 40 bude samo kad su spuštene cirade, a što bi spuštao cirade ako si na brodu i ploviš? Jedino ako je ideja da frižider bude uključen preko cele nedelje dok brod stoji na marini, za šta mi bar nikad nismo videli potrebu...

Što se samih frižidera tiče, kompresorski je po komforu koji pruža nezamenjiv, ko ima problema sa količinom struje i plinski radi posao sasvim ok... Naše prve višednevne plovidbe su bile sa plinskim frižiderom od 20 litara, plovilo se po 7-10 dana (a moglo je i više) i ništa nam nije falilo...

STG:
Neka jos iskustva ili preporuke oko kompresorskih, obzirom da su izgleda jedino resenje?

Terca:

--- Citat: STG  05, 07, 2021, 12:59:12 posle podne ---Dakle, zanima me sta je pravo resenje za hladjenje.

--- Kraj citata ---

Na ovako postavljeno pitanje teško je dati odgovor u konačnom broju rečenica. Postoji više osobina frižidera koje su od interesa na plovilu i može se rešenje optimizovati po svakoj od njih. Rešenje nije jednobrazno za sve, jer na malenom kajutiću za dve osobe kojim se plovi oko Balkana i na katamaranu 12x6 metara koji se iznajmljuje za proslave devojačkih večeri na ušću Save u Dunav važe potpuno različiti kriterijumi.

Osobine za rešenje frižidera koje mogu biti od interesa su recimo:
Ukupni energetski zahtevi, gde u računicu ulazi pogon, alternatori, solarni paneli... efikasnost i energetski bilans.
Ukupni gabariti i oblik prostora koji je potreban za postavljanje, mogućnost postavljanja u zgodan nekorišćeni deo broda.
Ukupni korisni rashalđen prostor, sa sve mogućnosti držanja provijanta na ledu.
Orijentacija (sandučar- vertikalni) , mogućnost slaganja provijanta i lako pronalaženje
Cena izvedbe
...


Sada bismo mogli po svakoj stavci da polemišemo opširno... a da ne bih gušio opisaću samo rešenje koje sam sebi osmislio i nevesti razloge zašto sam tako uradio:
prva odluka je da izbegnem korišćenje kutijastih frižidera tj bele tehnike namenjene za kuhinje po stanovima, iz nekoliko razloga:

* kockaste su i nemenjene su za ugradnju među kuhinjske elemente standaardizovanih dimenzija što u stanu imam a na brodu ne,
namenjene su za priključenje ne elektroenergwetsku mrežu "teorijski beskonačne snage" nema ograničenja u pogledu pogona,i stoga im je izolacija optimizovana, ne predebela
namenjeni su domaćicama da lepo širom otvore vrata i razgledaju, jer struja u kući nije skupa, iako glumimo ekologe i izmislili smo energetske razrede
namenje su za ugradnju u okruženja koja su klimatizovana makar toliko da i živi ljudi lako borave u istom prostoru,
*
Ono što je meni smetalo je da mi je svaka takva kutija prevelika, zahtev za previše prostora posebnog oblika koji ja nemam na raspolaganju. Izolacija je kilava, reda 2cm, dodavanjem 1cm stiropora se samozagrevanje (gubitak hladnoće) smanjuje za 50%.. linearno je zavisno. Oblik svake kutije diktira da ga ugradim u neku dodatnu kutiju u kojoj ne da je preko 40 stepeni nego zbog rada morota komptresora i razmene toplote na kondenzatoru dostigne i 70...

Zato sam ja odeliko klupu za sedenje (uzor su mi bile rashaldne komore za ribu  na ribarskim i big game fishing brodovima) , napravio kutiju od rostfraja, nalio purpenu da bude 4cm izolacije,unutra stavio veću ploču isparivača od starijih obodinaca (iz vremena kada je taj deo bio samostalan i vidljivi deo u frižideru, dodao izolaciju poklopca  (stirodur obučen u forex ploče), izdvojio kompresor sa ventilatorom i kondenatorom u prozračni deo ispod sudopere i to namontorao u direktni kontakt sa oplatom broda... i tako dobio nekih korisnih 90 litara prostora (klupa je 100x 40 x 45 cm, nepravilni uglova), sanduk koji je dopola uronjen u vodu maksimalne temperature 25 ili 26 stepeni, rad mu mnogo manje zavisi od spoljašnje temperature vazduha, nije zauzelo ni kubni centimetar prostora viška jer sam tu inače držao cugu u rinfuzi pre nego što sam napravio frižider.

Konpresor je 12v, kineska kopija Danfosovog BD35, kada radi vuče 3A. Ako donesem zaleđenu flašu kisele vode, do 2 dana se ne uključi kompresor.
Godinama je radio na akumulatoru od 100Ah (sada sam igrom slučaja ugradio nešto više) i na panelu od 140W (da, imam i pravi alternator na dizel motoru), uključuje se u februaru- martu, isključuje se u novembru. (izveden je tako da su minimizovai rizici, mora da radi stalnoi jer nikad i ne potrošim sav provijant, ništa ne vraćam kući, skoro svaki dan sam na brodu...).

Zamrzavanje je moguće, npr upecana učišćena riba se stavi u kesu nasloni na ploču i za par sati je kao kamen, (samo posle mora kesa da se ocepi sa ploče  ha)...

Da mi je brod veći, poput Dorinog, da nisam plovio 15 godina i bez frižidera, da sam navikao na cugu iz vinskih staklenih vitrina... sigurno bih drugačije uradio.

Evo i slike kako to izgleda:

Terca:
Da ne zaboravim, to sam radio 2013., i prvo sam pokušao sa komresorom na 220 i invertorom... i brzo odustao, O razlici ne treba trošiti reči. Jedinu prednost u 220 mogu videti ljudi koji su kupili kućevni friz koji već ima kompresor, pa da se ne baci.
Kako to nije bio moj slučaj, a kompresor 220  i invertor koštaju koliko i kompresor na 12 stvar je jasna.

Termostat je podešen da drži temperaturu u komori izmeču 4 i 6 stepeni (histerezis mu je 2 stepena), sama ploča se ledi kad kompresor radi.

Od jeseni 2013 do dans to sve fercera bez značajnih incidenata.

Navigacija

[0] Indeks poruka

[#] Sledeća strana

Idi na punu verziju