Autor Tema: Grunfovanje Nuthy-ja  (Pročitano 25540 puta)

0 članova i 1 gost pregledaju ovu temu.

Van mreže Dora

  • Savski dupegric . Kratkorepi
  • *****
  • Poruke: 540
  • Pol: Muškarac
  • www.mojaladja.com
    • Mali Remorker NS-980F
    • Auto Dora 021
  • Veličina: Veličina nije bitna :)
Odg: Grunfovanje Nuthy-ja
« Odgovor #60 poslato: 01, 12, 2020, 22:05:08 posle podne »
To znači da ako bih hteo povećati kapacitet uzeti dva nova ista ili jedan veći.
Mesta imam dovoljno, da li ima neke razlike ako su dva manja ili jedan veći?

Molim te za malo strpljenaja :)
Kod nekih panela je naglašeno da su za 24V a neki su za 12V, prvi obično imaju napon od 36-39V  ili tu negde.
Da li ti od recimo 36V mogu raditi na 12V akumulatoru? Pretpostavljam da zavisi od kontrolera ali da pitam :)
Ne treba elaborat, samo smernice  da znam u kom pravcu da razmišljam.

Ja sam uvek u pravu, čak i kad jesam...

Van mreže zoki_ns

  • Rečni Drekavac
  • ****
  • Poruke: 333
  • Pol: Muškarac
  • www.ftn.uns.ac.rs
Odg: Grunfovanje Nuthy-ja
« Odgovor #61 poslato: 01, 12, 2020, 23:22:13 posle podne »
Ja bas nemam nekog većeg praktičnog iskustva da bih mogao da ti dam konkretan savet. Ne vidim razlog da na panelu piše 12 ili 24 V. Panel ima svoj napon u mmpt tacki i napon praznog hoda kao parametre tako da ne znam sta znači to 12 ili 24 V za panel i zašto je to bitno...
To 12 ili 24 V je bitno za kontroler. Lakse je napraviti kontroler kada je napon akumulatora blizi nalonu panela al to je bitno za onog ko je pravio kontroler.

I ja mislim da treba da se odlučis ili za 12 ili 24 V i držiš se jednog naponskog nivoa, jedino ako hoćeš da zadržis postojeće resenje zbog neke uštede u ceni, mada je po meni ta ušteda minorna u odnosu na sve ostale troškove koje si imao i koje ćeš tek imati.

Van mreže Dora

  • Savski dupegric . Kratkorepi
  • *****
  • Poruke: 540
  • Pol: Muškarac
  • www.mojaladja.com
    • Mali Remorker NS-980F
    • Auto Dora 021
  • Veličina: Veličina nije bitna :)
Odg: Grunfovanje Nuthy-ja
« Odgovor #62 poslato: 01, 12, 2020, 23:32:27 posle podne »
Ok, tenk ja :)
U karakteristikama panela piše da je pogodan za 12 ili 24V pa sam zato pitao. Nij naravno imperativ ušteda jer si lepo rekao da to će biti manja stavka :)
Iščitao sam valjda sve teme na ovom i drugim forumima i boli me glava od kombinacija :) Ako imam 24v imam tanje kablove što ne znam da li mi je sad baš toliko bitno ali nemogu recimo da upotrebim drugu banku za paljenje motora ako prva crkne bez prevezivanja a sa istim naponom mogu koristiti onaj prekidač za izbor grupe ili obe odjednom.
Tako misli mali Perica a možda i nije, Sad treba da saznam koliko mi treba uopšte struje jer nisam proveo nijedan ceo dan u normalnoj ekspoataciji plovila što bi verovatno trebao ali imam žarku želju da od početka lepih dana krenem u plovidbu a ne u restauraciju.

Ovaj deo sam shvatio samo da vidim šta na kraju da uradim. 
Ja sam uvek u pravu, čak i kad jesam...

Van mreže zankiki

  • Drekavac sa Srednjih voda
  • ********
  • Poruke: 3276
  • Pol: Muškarac
  • Dunav oko Novog Sada
    • Marissa
  • Brod tip: Pasaat 735
  • Marina: Plavi Dunavac, Novi Sad
  • Veličina: 8.65
Odg: Grunfovanje Nuthy-ja
« Odgovor #63 poslato: 02, 12, 2020, 06:17:42 pre podne »
@zoki_ns
Meni je sada jasnije da je bolje uzeti jedan panel od 200w nego 2 x 100w jer će u praksi 2 x 100W opet retko davati identičnu snagu. Pogotovo u slučaju montaža koje vidjamo na reci, tipa jedan panel nagnut na jednu stranu, drugi na drugu, da bi se u svim uslovima imalo sunca? Tko postavljeni paneli nikad ne daju istu snagu?

Voleo bih i da mi objasniš zašto priča i akumulatorima ne pije vodu, ne znam da li si pročitao Nidzin post na tu temu (postavio sam link). Ovo nije moja struka, ali mi je delovalo da čovek zna šta priča, i delovalo mi je logično....

@dora
Ikreno mislim da preteruješ sa grunfovanjem, i da bi trebalo da ploviš godinu-dve-tri, pa da vidiš šta ti u stvari treba a šta ne. Nekim koji pecaju i vezani su po nedelju dana u hladovini treba dosta rezerve u akumulatorima, paneli i nisu toliko bitni,  i eventualno agregat za dopunu. Ja recimo skoro nikad nisam na istom mestu preko dan - dva, pa mi minimum akumulatora završava posao da nikad ne ostanem bez struje, jer ako ne solar, onda alternator dopunu pri plovidbi... Krenuo si u ozbiljne radove, a ne znaš da li ti brod odgovara, i da li ćeš možda za godinu - dve uvideti da ti treba ipak nešto drugačije...

Što se tiče napona panela, ako je mppt kontroler (a logično je da jeste, ako već sve sređuješ kako treba), njemu treba 15 ili 18V (zavoravio sam sada, ima na linku koji sam okačio, mislim da je 18) onda je bolje da je napon što veći. Recimo, uzmeš panel od 20V, čim sunce malo zađe na stranu, napon pada ispod 18v i punjenja više nema. Ako imaš panel od 40V, on će i u težim uslovima (rano jutro, veče, oblačno), imati preko 18V i biće moguće punjenje. Kod PWM kontrolera je priča malo drugačija.
Iskreno, mislim da treba da uzmeš lep mppt kontroler, ostaviš ploču koju imaš i ploviš. Ako ti se pokaže kao premalo, lako ćeš dodati / zameniti ploču. Ako nemaš frižider na struju, 185W je mnogo više nego dovoljno.

Pročitaj pažljivo linkove koje sam postavio (o kontrolerima i razlici izmedju pwm i mppt) posle toga malo šta ima da bude nejasno.

Van mreže zoki_ns

  • Rečni Drekavac
  • ****
  • Poruke: 333
  • Pol: Muškarac
  • www.ftn.uns.ac.rs
Odg: Grunfovanje Nuthy-ja
« Odgovor #64 poslato: 02, 12, 2020, 07:42:39 pre podne »
Sa jednim od 200 W ces sigurno dobiti više nego 2 x 100 W koji su vezani u paraleli na jedan kontroler, ako je sve odradjeno i postavljeno kako treba. Da bi dobili tih 200 W panel treba da bude postavljen pod optimalnim nagibnim uglom sto na brodu nije uvek moguce jer necemo praviti specijalan nosač za panel vec cemo se zadovoljiti i sa malo manjom snagom
E sad sta je praktičnije za postaviti i da li je taj gubitak od desetak ili par desetina wati,snage bitan ili ne to je sad pitanje pojedinacne primene i potreba

Sto se tice baterija evo jednog zgodnog članka o povezivanju baterija redno i paralelno i kako se rešavaju problemi (primena je druga ali nije toliko bitno). To je jedno tehničko rešenje koje su realizovano u saradnji sa nasim fakultetom. Zadnji deo o bidirekcionim (dvosmernom) kontroleru je objašnjen kratko i bez detalja tako da je lako citljivo i shvatljivo. 

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://www.iritel.com/images/new_pdf/sistem-za-kontrolu-baterija.pdf&ved=2ahUKEwiQs7CE0a7tAhVM26QKHSiOBQUQFjANegQIDRAB&usg=AOvVaw1IVH9tLSEvDAVh8QLlmh90&cshid=1606889598777

Van mreže Drivee

  • Kapitalac Dunavski
  • *******
  • Poruke: 1293
  • www.mojaladja.com
Odg: Grunfovanje Nuthy-ja
« Odgovor #65 poslato: 02, 12, 2020, 08:46:07 pre podne »
Dora

Panel za 24V moze i na 12V sistem jer svaki kontroler podrzava bar do 50V a kasnije on spusta tih 30 ili 36V na 14.2 ili 13.8 u zavisnosti od baterije koju koristis ali opet kazem, bacanje je para jer su 24V skuplji od 12V. E sad, ako vec imas, onda da, moze i pokazace se jos bolje sa MPPT.

Opet cu reci, mozes da stavis i razlicite panele i razlicite baterije ako to nece da radi kako treba. Sve ce to raditi ali kako, to je pitanje. Stim da opreama nije jeftina treba da se uradi kako treba da nebi imao kasnije problema i daljih troskova.

Pravilo 1 Paneli da budu isti, iste V obavezno i sto slicnije W.
Pravilo 2 baterije da budu iste, nikako stare sa novim spajati.(sitem spojenih sudova)
Pravilo 3 Dobar MPPT kontroler treba ali radice i PWM.
Pravilo 4 Obrati paznju na presek zica (sto deblje to bolje) kod vecih potrosaca. (za radio je dosta i 2.5 a za frizider bar 6mm, pogotovo ako je daleko od baterije)
Pravilo 5 Spojnica za spajanje baterija mora biti sto kraca i sto deblja. Zabice presovane i zalivene kalajom.
Pravilo 6 Kabel od ploca do kontrolora i od kontrolora ka baterijama treba da budu 6mm.

Isprati ovo i nemas brige. I ja sam po forumima kupio razne ideje koje su me kostale kasnije. Moj sistem je na sojenici ali princip je totalno isti. Eno, komsija je radio sve novo, ceo sistem, nije me slusao i sada nosi baterije kuci pa ih vraca za vikend da ima malo struje za radio i svetlo. A ima 270W plocu. Generalno, bas me i briga za to nego sada ja moram da mu dovozim baterije i vracam jer on autom ne moze da prodje. Sta cu..komsija je.

BTW

odakle ti da step down 24V na 12V trosi struju? Step up je trosi a step down nebi trebalo da trosi.


@Zoki_ns

Odlican link!!! Hvala

Van mreže Dora

  • Savski dupegric . Kratkorepi
  • *****
  • Poruke: 540
  • Pol: Muškarac
  • www.mojaladja.com
    • Mali Remorker NS-980F
    • Auto Dora 021
  • Veličina: Veličina nije bitna :)
Odg: Grunfovanje Nuthy-ja
« Odgovor #66 poslato: 02, 12, 2020, 09:14:40 pre podne »
@dora
Ikreno mislim da preteruješ sa grunfovanjem, i da bi trebalo da ploviš godinu-dve-tri, pa da vidiš šta ti u stvari treba a šta ne. Nekim koji pecaju i vezani su po nedelju dana u hladovini treba dosta rezerve u akumulatorima, paneli i nisu toliko bitni,  i eventualno agregat za dopunu. Ja recimo skoro nikad nisam na istom mestu preko dan - dva, pa mi minimum akumulatora završava posao da nikad ne ostanem bez struje, jer ako ne solar, onda alternator dopunu pri plovidbi... Krenuo si u ozbiljne radove, a ne znaš da li ti brod odgovara, i da li ćeš možda za godinu - dve uvideti da ti treba ipak nešto drugačije...
Moram da objasnim.
Obzirom na godine i zdravstveno stanje nemam nekoliko godina da iskristališem mišljenje o potrebama. Ako sve dopravim šta mogu  ito nije to, pa šta da radim, osnova će uvek biti dovoljna. Ako poredim automobile (koje razumem) i ovde je isto nikad neće biti baš ono što bih hteo.
Pričali smo već da je Korona slejbala stvar, bio je brodić koji je imao samoprazneću kemenu platformu ali je bio malo ispod 2.5m širine, svi kažu da je bitna širina pa sam se mislio malo i ispade korona. Sad da li bi meni smetalo što je uži ili ne, nikad neću saznati.

Sad nazad na brod...
Prvobitna namera koja je i dalje na snazi je odlazak u penziju, boravak na vodi, pecanje i idenje (plovljenje) u Segedin na kafu.
Brod odgovara za sve sem za pecanje. Ima krov do kraja broda i malu platformu koja služi da nosi boce za plin. Imam varijantu da skratim krov i time dobijem nazad prostor za pecanje ali skratim kokpit i imam problem kad pada kiša. Zato je logično da napraim platformu a da ne bih veveričario da do nje dodjem treba napraviti vrata prema platformi.
Razumeo sam da provozam brodić sa učvršćenom daskom i vidim koliko tone krma. To nije problem kao ni izvedba, prosti bravaski radovi.
Obzirom da je motor pola tone i količinu olova u pramcu hteo sam da napravim nešto kao i ti što bi izdiglo krmu i oslobodilo pramac olova ili bar dela težine. Manji gaz nekoliko sm i to je to.
Ono što jeste problem sa ovom izvedbom je da nemam pojma kako bi to uticalo na plovne osobine. pročitao sve o švancovima, koritima i šta je bilo oko toga i razumem da je problem ili da može napraviti problem.
Voleo bih da imam nekog da mi pomogne savetima, tu je drug holandez ali je daleko i tesan sa vremenom.
Tehnički izvodjenje to na vodi uopšte ne bi bio velik problem ali projekat mi jeste problem.
Imam manje više dosta alata i znanja oko sastavljanja auta od tri u jedan. Nešto znanja i oko elektrike, dobro razumem kad mi stručnjak objasni i prihvatam autoritet ako smatram da jeste.

Prema tome ako ko želi da mi pomogne ok ako ne posle ćete me koriti sa "jesam ti rek'o" :)

Što se solara tiče rešio sam odavno za MPPT, pored objašnjenja sa linka ima jedan video sad ne mogu da ga nadjem gde je čovek lepo objasnio uz pomoć osciloskopa i sprava koje glume opterećenje šta je razlika izmedju PWM i MPPT regulatora.
Ono što mene kao laika zanima je to da PWM puni  najmanje kad je baterija prazna i više kad je puna. MPPT radi obrnuto i uvek traži tačku najvećeg isorišćenja, zato radi i u sumrak ili kad je loše vreme.
Na panelima piše to za 12 i 24 (pogodno) pa sam pitao šta i kako. I tu smo nešto naučili (bar ja) jer Zokija znam odavno i znam gde radi, znači zna ;)

Eto malo sam odužio da probam da pojasnim.. Zima je i dosadno je, malo se raspitujem i gledam šta da uradim da posle ne radim...
« Poslednja izmena: 02, 12, 2020, 10:49:58 pre podne Dora »
Ja sam uvek u pravu, čak i kad jesam...

Van mreže Dora

  • Savski dupegric . Kratkorepi
  • *****
  • Poruke: 540
  • Pol: Muškarac
  • www.mojaladja.com
    • Mali Remorker NS-980F
    • Auto Dora 021
  • Veličina: Veličina nije bitna :)
Odg: Grunfovanje Nuthy-ja
« Odgovor #67 poslato: 02, 12, 2020, 09:45:48 pre podne »
BTW
odakle ti da step down 24V na 12V trosi struju? Step up je trosi a step down nebi trebalo da trosi.
Otkud znam, računam da svaka konverzija ima neki gubitak u prenosu...  Ovaj što imam ima desetak tranzistora liče na 2N3055 ali nemaju oznaku ne znam koji su.
Ja sam uvek u pravu, čak i kad jesam...

Van mreže Drivee

  • Kapitalac Dunavski
  • *******
  • Poruke: 1293
  • www.mojaladja.com
Odg: Grunfovanje Nuthy-ja
« Odgovor #68 poslato: 02, 12, 2020, 10:12:43 pre podne »
Moj ima efikasnost 96%, to verovatno znaci da 4% izgubim. Znaci trosi nesto..a mozda i gresim.

Van mreže zoki_ns

  • Rečni Drekavac
  • ****
  • Poruke: 333
  • Pol: Muškarac
  • www.ftn.uns.ac.rs
Odg: Grunfovanje Nuthy-ja
« Odgovor #69 poslato: 02, 12, 2020, 17:41:33 posle podne »
Inace PWM je samo vrsta modulacije a MPPT je skraćeno od Maximum Power Point Tracking. Sam MPPT kontroler isto koristi PWM tehniku za generisanje izlaznog napona (samo je faktor ispune tj referenca napona zavisna od mppt algoritma),  tako da ove skraćenica koje ovde koriste su izvadjene iz konteksta po meni pogrešno.
Doduše i sami proizvodjaci ih tako po nekad deklarišu. Po mom misljenju odomaćili su se pogresni termini al ok, bitno da se zna o čemu se priča  jh

Van mreže Drivee

  • Kapitalac Dunavski
  • *******
  • Poruke: 1293
  • www.mojaladja.com
Odg: Grunfovanje Nuthy-ja
« Odgovor #70 poslato: 03, 12, 2020, 07:29:11 pre podne »
Mozemo ih podeliti na one ispod 60eura i one iznad :D  Ne postoji MPPT bez 60 eura. Inace, onaj Viktron kopija, fupusun 15/100 je u kini 32 dolara, kod nas je 70 eura. Dobar je ali mi je crkao.

Dosta kontrolora MPPT su lazni. Postoje razni i brojni testovi koji to dokazuju(You tube). Ovaj koji Dora zeli da uzme je 100% pravi. Izgleda veliki, unutra je relativno prazan. Nije to nikakva zver ali je pravi MPPT.

Ima jos mnog mnog testova. Nije zver ali je dobar.


Van mreže zankiki

  • Drekavac sa Srednjih voda
  • ********
  • Poruke: 3276
  • Pol: Muškarac
  • Dunav oko Novog Sada
    • Marissa
  • Brod tip: Pasaat 735
  • Marina: Plavi Dunavac, Novi Sad
  • Veličina: 8.65
Odg: Grunfovanje Nuthy-ja
« Odgovor #71 poslato: 03, 12, 2020, 08:29:29 pre podne »
Ja imam isti takav i prezadovoljan sam. Jes da je velik, ali kao što rekog posle 6 godina akumulatori na 85%, sigurno da ima veze...
Sa njim se dobije kabel kojim se poveže na komp ili mobilni, pa onda ima gomila opcija za fino podešavanje..

Van mreže Drivee

  • Kapitalac Dunavski
  • *******
  • Poruke: 1293
  • www.mojaladja.com
Odg: Grunfovanje Nuthy-ja
« Odgovor #72 poslato: 03, 12, 2020, 09:15:25 pre podne »
To mi se dopada. To je USB VE. Direct cable?

Van mreže zankiki

  • Drekavac sa Srednjih voda
  • ********
  • Poruke: 3276
  • Pol: Muškarac
  • Dunav oko Novog Sada
    • Marissa
  • Brod tip: Pasaat 735
  • Marina: Plavi Dunavac, Novi Sad
  • Veličina: 8.65
Odg: Grunfovanje Nuthy-ja
« Odgovor #73 poslato: 03, 12, 2020, 10:45:18 pre podne »

Pravilo 4 Obrati paznju na presek zica (sto deblje to bolje) kod vecih potrosaca. (za radio je dosta i 2.5 a za frizider bar 6mm, pogotovo ako je daleko od baterije)
Pravilo 6 Kabel od ploca do kontrolora i od kontrolora ka baterijama treba da budu 6mm.

Ja ovo ne bih baš tako generalizovao... Ima na netu da se skine (a ima i online sigurno) tabele za proračunavanje preseka kabela. Mnogo je sigurnije tako odraditi, jedino treba obratiti pažnju da se dužina kabela meri na obe strane (ako je dvožilni kabel dužine 10 metara, unosi se 20m). Kod kablova veliku ulogui graju snaga potrošača, a pogotovo dužina kabela. Evo i priemera (za primer ću staviti dozvoljeni pad napona 3%, mada je i 5% ok):

Frižider potrošnja 60W, udaljenost od akumulatora 2 metra - dovoljan je i kabel od 1mm
Frižider potrošnja 60W, udaljenost od akumulatora 4 metra - dovoljan je i kabel od 2mm
Frižider potrošnja 60W, udaljenost od akumulatora 10 metara - dovoljan je i kabel od 5mm

Kod ploča je još zanimljivija priča, jer su različitih napona:

Ploča 300W 20V 10 metara potreban kabel 10mm
Ploča 300W 40V 10 metara potreban kabel 2.5mm
Ploča 300W 20V 15 metara potreban kabel 13mm

Tako da je najbolje premeriti sve i raditi sa odgovarajućim kablovima, a ne napamet.

Van mreže zankiki

  • Drekavac sa Srednjih voda
  • ********
  • Poruke: 3276
  • Pol: Muškarac
  • Dunav oko Novog Sada
    • Marissa
  • Brod tip: Pasaat 735
  • Marina: Plavi Dunavac, Novi Sad
  • Veličina: 8.65
Odg: Grunfovanje Nuthy-ja
« Odgovor #74 poslato: 03, 12, 2020, 11:23:44 pre podne »
To mi se dopada. To je USB VE. Direct cable?

Ne znam šta je USB VE, ali na jednom kraju je USB, a na drugom kao mrežni kabel - taj kraj ide na kontroler.